نقش انحراف جنسی همسر در رابطه زناشویی

تاثیر انحرافات جنسی در رابطه زناشویی

خیلی از افراد هستند که مبتلا به یکی از انواع انحرافات جنسی هستند و حال آنکه بواسطه انحراف جنسی که دارند خواسته های نامتعارف جنسی نیز دارند که گاها این خواسته های نا متعارف یا مطرح نمیشوند یا باعث رنجش همسر میشود

می‌گوید زندگیم را دوست دارم اما افکارم دارد همه چیز را نابود می‌کند. کنجکاو از این مساله که چه افکاری باعث نابودی این زندگی است، ادامه یادداشت را می‌خوانم «36 سال سن دارم و دارای یک فرزند و همسر هستم. هرچند همسرم از آنچه که در ذهنم می‌گذرد خبر ندارد اما بی‌میلی‌ام برای برقراری رابطه زناشویی با او باعث شده روابطمان سردتر شود. او می‌گوید دیگر دوستش ندارم و اگر بخواهم با این روند به زندگی مشترکمان ادامه دهم باید از هم جدا شویم. در اینترنت درباره مشکلم جستجو کردم و فهمیدم دچار پارافیلیای یادگارخواهی هستم. از اینکه به پزشک مراجعه یا درباره مشکلم با همسرم صحبت کنم، خجالت می‌کشم. نمی‌دانم مشکلم واقعا درمان‌پذیر است یا نه! فارغ از درست یا غلط بودن تصورش، با وجود عصر تکنولوژی حاضر، وقتی صحبت در مورد مسائل جنسی در جامعه تابو است، طبیعی است که افرادی که دارای مشکلات جنسی هستند، نخواهند در این باره با کسی صحبت کنند یا صرفا از طریق ماهواره یا اینترنت در جستجوی پاسخ به سوالاتشان در این زمینه باشند و شاید همین بلاتکلیفی در رسیدن به پاسخی درست دلیلی بر تشدید مشکلات در این افراد باشد.

اشکال متفاوت انحرافات جنسی

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک جنسی و مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا با اشاره به اینکه پارافیلیا به اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد، گفت: «پارافیلیا نوعی انحراف جنسی است و به حالتی اشاره می‌شود که در آن حالت برانگیختگی جنسی، به تصوری بسیار خاص چه از نظر ادراکی و چه یادآوری بستگی دارد نه به تصور شریک جنسی. درواقع در این حالت، فرد به طریق مختلف به جز رابطه جنسی طبیعی، دچار لذت جنسی می‌شود که می‌تواند در قالب دیدن فیلم، تصاویر، شی، مالش، دیدزدن و ... باشد که شامل انحرافات جنسی می‌شود. این اختلال در اشکال متفاوت تظاهر پیدا می‌کند و یک یا چند نوع آن می‌تواند در یک فرد وجود داشته باشد. نمایشگری، یادگارخواهی، بچه‌بازی، مبدل پوشی، نظربازی، مازوخیسم جنسی، مالش و سادیسم از انواع مختلف پارافیلیاست.»

شما با کلیک روی اینجا میتوانید با انواع انحرافات جنسی آشنا شوید

یادگارخواهی( فتیشیسم) نوع رایج از انحراف جنسی

وی در ادامه یادآور شد: «در یادگارخواهی یا فتیشیزم فرد با دیدن مو، لباس، کفش و... جنس مخالف دچار برانگیختگی می‌شود به جای اینکه با همسر خود تماس فیزیکی یا ارتباط زناشویی طبیعی برقرار کند. در این انحراف بیمار از یک شی مانند کفش پاشنه بلند خانم‌ها یا جوراب زنانه و... لذت می‌برد. به طور معمول او برای برانگیخته شدن به این شی نیاز دارد و بدون آن برانگیخته نمی‌شود. این رفتار می‌تواند تاثیر منفی‌ای بر زندگی زناشویی فرد بگذارد. البته نوع دیگر یادگارخواهی هم همراه با مخالف‌پوشی است که در این حالت، فرد با پوشیدن لباس جنس مخالف به لذت جنسی می‌رسد.»

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اینکه تمام انحرافات جنسی که در قالب پارافیلیا تظاهر پیدا می‌کنند، درمان واحدی برایشان مطرح بوده و فقط ممکن است در جزییات روند درمانی تغییراتی شکل بگیرد، توضیح داد: «درمان واحدی برای تمام انحرافات جنسی که در قالب پارافیلیا تظاهر پیدا می‌کنند، وجود دارد و فقط ممکن است در جزییات روند درمانی تغییراتی شکل بگیرد، مثلا در جلسات روان‌درمانی در نوع برانگیختگی یادگارخواهی به افراد توصیه می‌شود کمتر در یک اتاق خلوت حضور داشته باشند یا به فردی که دچار پارافیلیا مالشی است، پیشنهاد می‌شود از حضور در اماکن شلوغ اجتناب کند.»

برای درمان چه کنیم

وی با تاکید بر اینکه این بیماران برای درمان، نیاز به جلسات سایکوتراپی- روان‌درمانی دارند تا مشخص شود چرا رابطه صحیح برقراری رابطه زناشویی را رها می‌کنند و به انحرافات جنسی رو می‌آورند، گفت: «در بسیاری از موارد به چندین جلسه روان‌درمانی نیاز است تا عامل موثر در بروز این رفتار مشخص شود و ببینیم در پس زمینه ذهنی این افراد چه می‌گذرد. چه بسا خیلی از این افراد با آنکه متاهل هستند، دچار انحرافات جنسی می‌شوند.» قربانی با اشاره به اینکه در ارزیابی‌های روان‌درمانی دلایل مختلفی به دست می‌آید که عامل موثر در بروز این رفتار در فرد است، گفت: «گاهی پس از چند جلسه روان‌درمانی مشخص می‌شود بیمار به دلیل اینکه در گذشته بنا به دلایلی تجربه تلخ و ناخوشایندی از برقراری روابط کسب کرده، تمایلی به برقراری رابطه با شریک زندگی‌اش ندارد بنابراین برای رفع نیاز خود به انحرافات جنسی روی می‌آورد. از دیگر علل موثر در بروز این رفتار را می‌توان سردمزاجی همسر هم دانست. تعدادی از بیماران هم به دلیل اینکه شریک زندگی‌شان نسبت به برقراری رابطه سردمزاج است، به انحرافات جنسی روی می‌آورند. اغلب این افراد، به دلیل اینکه جزو کسانی نیستند که بتوانند خارج از چارچوب خانواده ارتباط برقرار کنند به سمت انحرافات جنسی گرایش پیدا و نیازهای خود را برطرف می‌کنند. معمولا در این شرایط فرد همسرش را دوست دارد و نمی‌خواهد با فرد دیگری رابطه برقرار کند درنتیجه ممکن است به پارافیلیای یادگارخواهی یا مالشی و... روی بیاورد.»

مدیر مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا همچنین از دیگر عوامل موثر در بروز پارافیلیا را احساس ناتوانی جنسی برشمرد و گفت: «افرادی هم که توانایی برقراری رابطه را در خود نمی‌بینند و نمی‌توانند رابطه‌ای را پیش ببرند، بیشتر در معرض گرایش به انحرافات جنسی هستند. اغلب این افراد به دلیل اینکه حین برقراری رابطه دچار استرس و اضطراب می‌شوند یا در رسیدن به نعوظ و حفظ آن مشکل دارند یا به دلیل اینکه آماده برقراری یک رابطه نیستند و... تصمیم می‌گیرند نیازهایش را به طرق مختلف به جز تماس فیزیکی با همسر یا ارتباط زناشویی طبیعی برآورده کنند.» به گفته این روانپزشک، مسایل بیولوژیکی هم عامل موثر دیگر در شکل‌گیری این رفتار هستند که فرد را به سمت انحراف جنسی سوق می‌دهند. معمولا گاهی در علل بیولوژیک حتی زمینه ژنتیک و وراثت مطرح است مثلا رفتارهایی چون دیدزدن یا یادگارخواهی کاملا در افراد یک خانواده دیده می‌شود. قربانی با هشدار اینکه گاهی افسردگی ناشی از کم شدن میزان سروتونین نیز می‌تواند در بروز این انحرافات نقش داشته باشد، خاطرنشان کرد: «در روان‌درمانی پس از شناسایی عامل موثر در سوق دادن فرد به سمت انحرافات جنسی، درصدد رفع آن اقدام‌های درمانی لازم انجام می‌شود. مثلا در یادگارخواهی روان‌درمانی با هدف شناسایی علت اولیه این انحراف صورت می‌گیرد و معمولا درصد زیادی از افراد به درمان جواب می‌دهند. اما در انواعی از پارافیلیا ممکن است به جز جلسات روان‌درمانی به درمان دارویی نیز نیاز باشد. با توجه به اینکه اکثر انحرافات جنسی ناشی از علل بیولوژیک است، تجویز داروهای سروتونرژیک (ضدافسردگی و ضدوسواس یا داروهای مهارکننده بازجذب سروتونین) می‌تواند در بهبود بیماران موثر باشد.

البته گاهی هم مصرف داروهای آنتی‌سایکوتیک در دوزهای پایین تا متوسط برای درمان به بیمار توصیه می‌شود چراکه نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد گاهی از نظر زیستی و بیولوژیک بروز برخی رفتارهای پارافیلیا، به دلیل وجود افسردگی و رفتارهای وسواس‌گونه در فرد است. حتی گاهی افسردگی ناشی از کم شدن میزان سروتونین نیز می‌تواند در بروز این انحرافات نقش داشته باشد که با افزایش سروتونین از طریق مصرف داروهای سروتونرژیک مشکل برطرف و حل خواهد شد. البته این امر نیازمند درمان و استفاده طولانی‌مدت از داروهاست.» وی در پایان با تاکید بر اینکه این مشکل درمان‌پذیر است، گفت: «متاسفانه مشکل اصلی بیماران مبتلا به پارافیلیا، تن ندادن آنها به درمان است و اغلب آنها برای درمان به پزشک مراجعه نمی‌کنند درحالی که اگر به پزشک متخصص مراجعه کنند، مشکلشان درمان‌پذیر خواهد بود.»

مقاله از : دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک جنسی و مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا

منبع :  سایت سلامانه

گرداوری از پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

رفتارهای غیر طبیعی جنسی

راهنمای رفع مشکلات جنسی و زناشویی

تاثیر خودارضایی بر رابطه زناشویی

تاثیر فیلم پورنو بر ذهن مردان

برخی خواسته های جنسی که زن میتواند تمکین نکند

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-07-05 19:17:48منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
17767





نظر شما در مورد مطلب تاثیر انحرافات جنسی در رابطه زناشویی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تشخیص خواستگار مسئولیت پذیر
تشخیص خواستگار مسئولیت پذیر

اشتباه دختران مجرد در ازدواج
اشتباه دختران مجرد در ازدواج

مدت زمان نزدیکی در بارداری
مدت زمان نزدیکی در بارداری

تست پاپ اسمیر برای زنان لازم است
تست پاپ اسمیر برای زنان لازم است

انسان در لحظه مرگ به مردن خود آگاه است
انسان در لحظه مرگ به مردن خود آگاه است

تاثیر برخی رسم و رسومات بر کاهش ازدواج
تاثیر برخی رسم و رسومات بر کاهش ازدواج










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

13903

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266291666

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام