علت دروغ گفتن همسر

علت دروغ گفتن زن و مرد

دروغگویی در زندگی مشترک که زن و شوهر انتظار صداقت کامل را از یکدیگر دارند، می تواند مشکلات بسیار بزرگی ایجاد کند و حتی در بسیاری مواقع باعث از هم پاشیده شدن خانواده می شود اما واقعا با همسر دروغگو چه باید کرد؟ باید دروغ های همسرمان را نادیده بگیریم و نگذاریم حریم ها از بین برود یا مدام مچش را بگیریم و منتظر باشیم سرش به سنگ بخورد؟ شاید هم بهتر باشد بگوییم «اصلاح نمی شود!» و به سادگی طلاق بگیریم؟! برای پاسخ به این سوالات از شما می خواهم ادامه این مطلب را بخوانید.

دروغگو کیست؟

بهتر است این بحث را با تعریف دروغگویی شروع کنیم. پنهان کردن نقص های فردی برای تطبیق با محیط و دستیابی به نتیجه مثبت می تواند تعریفی از دروغگویی باشد یعنی فرد به دلیل مسئولیت ناپذیری و برای نپذیرفتن اشتباه هایش احساس خطر کرده، تصور می کند ثبات محیطش از بین رفته، بنابراین دروغ می گوید. صرف نظر از انواع و اقسام دروغگویی مانند بر حسب عادت، مصلحتی، مرضی و ... می توان گفت دروغگویی از حول و حوش 5-4 سالگی در افراد شکل می گیرد اما ممکن است کودک متوجه پاتولوژیک (مرضی) بودن آن نباشد چون هنوز اخلاقیات به صورت کامل در او شکل نگرفته اما ممکن است دروغی بگوید و از والدینش به صورت تصادفی پاداش بگیرد و این صفت در او نهادینه و به الگوی دروغگویی باثبات تبدیل شود.

در بررسی دلایل دروغگویی در روابط زوجین باید بگوییم بعضی هایش مربوط به فرد دروغگو، برخی دیگر متوجه فرد آسیب دیده (همسر فرد دروغگو) و برخی علل هم مربوط به مهارت های ارتباطی بین زوج است. گروه آخر هم علل محیطی است که همه این عوامل می تواند زمینه ساز دروغگویی فرد شود.

شاید دروغ گویی را گره گشا می داند

درباره عوامل مربوط به دروغگویی همسر می توان به زمینه های رشدی و صفات شخصیتی او اشاره کرد یعنی فرد در خانواده ای بزرگ شده که دروغگویی به طور عادی بین اعضا وجود داشته یا به روش شرطی سازی، وقتی بچه دروغی گفته و پاداش گرفته، تصور می کند هربار با دروغگویی پاداش خواهد گرفت ،بنابراین دروغگویی برایش کار مثبتی جلوه می کند. به طور مثال وقتی درباره نمره ای که در مدرسه گرفته، دروغ می گوید و بعد خانواده بی خبر از دروغ او، برایش پاداش درنظر می گیرد. به این ترتیب کودک تصور می کند کار خوبی کرده که در مورد نمره اش دروغ گفته است!

شاید به دنبال پوشش نقاط ضعف اش است

در بعضی موارد فرد دروغ گو نقاط ضعفی در خود احساس می کند و اعتماد به نفس پایینی دارد بنابراین از دروغگویی به عنوان پوششی برای نقاط ضعفش استفاده می کند تا از تهدید و بی ثباتی که ممکن است در محیطش ایجاد شود، جلوگیری کند. گاهی هم فرد قصد جلب توجه دارد و از دروغگویی برای این کار استفاده می کند. همه این موارد می تواند به دروغگویی های روزمره در زندگی منجر شوند.

شاید خودشیفتگی اش باعث دروغ گویی همسرتان می شود

مواردی هم هست که باعث می شود دروغگوها پرخطرتر شوند و فرد بی مهابا و بدون هیچ پشیمانی دروغ بگوید؛ به طور مثال وقتی فرد شخصیتی ضداجتماعی دارد برای حفظ منافع خودش عمدا دروغ هایی می گوید و رفتارهای غیرقانونی (از رعایت نکردن ضوابط اجتماعی گرفته تا نادیده گرفتن حقوق دیگران و ...) انجام می دهد که باعث آزار دیگران می شود اما او از دروغ های خود ناراحت نمی شود! همچنین زمانی که فرد شخصیتی خودشیفته دارد، خود را برتر از دیگران می داند و اعتماد به نفسی کاذب دارد. در واقع فرد خودشیفته درون خود احساس شکنندگی می کند و در ظاهر خود را برتر و موفق جلوه می دهد و چون احساس می کند الگوهای فکری خودش در زمینه های اخلاقی و اجتماعی از تمام استانداردهای موجود برتر است، خود را محق می داند که هر رفتاری از جمله دروغگویی داشته باشد!

شاید خودتان باعث دروغ گویی همسرتان هستید

همان طور که اشاره کردیم برخی علل مربوط به فرد آسیب دیده (همسر فرد دروغ گو) است یعنی این علت ها باعث می شود همسر این فرد به او دروغ بگوید. یکی از دلایل بسیار مهمی که باعث دروغگویی همسران می شود، ضعف در مهارت های ارتباطی همسران است، این که نتوانند ارتباط درست کلامی یا غیرکلامی با هم داشته باشند و احساسات شان را درست بیان کنند. همین ترس باعث می شود فرد خواسته هایش را به همسرش نگوید و باعث دروغگویی شود. فرض کنید فردی که ترس بیش از اندازه نسبت به همسرش دارد و دائما در فضایی است که مورد انتقاد و سرزنش است، تصمیم می گیرد عیب و ایرادهای خودش را بپوشاند پس به دروغگویی روی می آورد یا فردی که بیش از حد به همسرش وابسته است و می خواهد به هر نحوی زندگی اش را حفظ کند و با رفتارهای نامناسبی از جمله دروغگویی تایید همسرش را می گیرد. گاهی افراد ترس های مخفیانه ای در پس ذهن شان دارند و احساس می کنند حمایت اجتماعی لازم را ندارند، اعتماد به نفس پایینی دارند و آن قدر خود را ضعیف می دانند که احساس می کنند به راحتی مورد ظلم دیگران قرار می گیرند. همین افراد در روابط بین زوج به راحتی دچار آسیب هایی مثل دروغگویی می شوند. البته اعتماد به نفس پایین هم می تواند باعث دروغگویی فرد شود و هم باعث قربانی شدن وی در زندگی زناشویی یعنی نه تنها خودش در مورد کارهایش دروغ می گوید بلکه به دلیل اعتماد به نفس پایین، رفتاری از خود بروز می دهد که همسرش را هم مجبور به دروغگویی می کند!

شاید عوامل محیطی همسرتان را دروغ گو کرده است

درباره عوامل محیطی موثر در دروغگویی هم باید گفت تمام مشکلاتی که ثبات زندگی را بر هم می زند، از مسائل اقتصادی و اجتماعی گرفته تا دخالت خانواده ها و ... همه می تواند باعث دروغگویی همسر شود.

از الگوی بخشودگی استفاده کنید

جالب است بدانید که معمولا مشکلات زوج هایی که یکی از آن ها دروغگو است به دلیل بهانه گیری بیجا، اعتماد به نفس پایین و ناتوانی در برقراری ارتباط موثر با همسر رخ می دهد و وقتی زوجین به دلیل این نوع دروغگویی ها دچار مشکل می شوند، خوشبختانه می توانیم با رویکرد مشاوره ای برای حل این موضوع کار کنیم. یکی از اصلی ترین راهکارها در این زمینه استفاده از «الگوی بخشودگی» یا همان «بخشیدن» است. در این الگو، فرد دروغگو خطای خود را می پذیرد و مشاور سعی می کند به فرد آسیب دیده (همسر فرد دروغگو) کمک کند تا باورهایش را که در خلال دروغگویی های همسرش خدشه دار شده، اصلاح کند و بتواند همسرش را ببخشد. البته فرد آسیب دیده نباید تصور کند که دچار نقطه ضعف است یا مشاور قصد دارد دروغگویی های همسرش را بی اهمیت جلوه دهد.

منبع : روزنامه خراسان

بازنشر : سایت سیمرغ

گردواری از : پیاگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

شوهرم بهم دروغ میگه چکار کنم

10 دروغ زنان به مردان

مهارتهای گفتگو بین زن و شوهر

نحوه ارتباط صحیح با همسر

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-08-21 19:02:59منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
26759





نظر شما در مورد مطلب علت دروغ گفتن زن و مرد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




حساسیتهای دوران خواستگاری و آشنایی
حساسیتهای دوران خواستگاری و آشنایی

آنچه باعث می شود در رابطه عاطفی شاد نباشید
آنچه باعث می شود در رابطه عاطفی شاد نباشید

آموزش تصویری معاینه سینه ها
آموزش تصویری معاینه سینه ها

آیا پرده بکارت خود به خود ترمیم می شود
آیا پرده بکارت خود به خود ترمیم می شود

چطور با حرف زدن دیگران را جذب کنیم
چطور با حرف زدن دیگران را جذب کنیم

رابطه طول انگشتان دست با اخلاق
رابطه طول انگشتان دست با اخلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12950

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290713

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام