اهمیت حریم شخصی در زندگی زناشویی

اهمیت حریم شخصی در زندگی زناشویی

حریم خصوصی در زندگی زناشویی،حریم شخصی در زندگی مشترک،یک‌سری از اشتباهات که باعث ایجاد این نفرت در زندگی زناشویی می‌شود، مربوط به عدم آشنایی با حوزه‌ها و حریم‌شخصی طرفین است. ازدواج برده‌داری نیست، بلکه رابطه‌ای عاشقانه است که ریشه در ثبات و استقلال‌رأی و حق اظهارنظر طرفین در تصمیمات مشترک دارد. به همسرتان اجازه دهید به شما نه بگوید. به بهانه دوست‌داشتن سعی نکنید دایم همسر خود را کنترل کنید، چراکه کنترل زیاد عشقی به‌دنبال نخواهد داشت و گاه فقط موجب تنفر می‌شود.


عشق و نفرت
حریم شخصی؛ فضا، محدوده و حیطه شخصی و محرمانه‌ای است که مدیریت و مسئولیت آن به خود فرد مربوط می‌شود و دیگران حق مداخله و اعمال نفوذ در آن را ندارند. شاید برخی به این مهم توجه نداشته باشند که در روابط اجتماعی به‌خصوص روابط زناشویی، بین زوجین باید حریم وجود داشته باشد.

توجه به این مسأله ضروری است که در روابط هم مالکیت بسیار مهم است، به این معنا که اگر در رابطه خود با دیگران حد و مرز‌ها را بشناسیم، می‌توانیم درک کنیم چه‌کسی مالک کدام احساس، نگرش و رفتار است. به‌طور خاص در رابطه‌ای مانند ازدواج لازم است هر همسری حریم خودش را تشخیص دهد و مطابق آن رفتار کند. اطاعت از حد و مرز در چنین رابطه‌ای، مساوات برقرار کرده و رابطه دو نفر را متوازن می‌کند.


حریم شخصی در زندگی مشترک
به‌طور معمول، یکی از موقعیت‌هایی که حریم شخصی افراد در آن دچار آسیب می‌شود، زندگی زناشویی است. بسیاری از زوجین، به‌دلیل ناآگاه بودن از حریم خانواده یا اهمیت‌ندادن به آن، زندگی‌مشترک را به‌خطر می‌اندازند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین موارد در این زمینه- که سعید کاوه در کتاب خود «روانشناسی حریم‌شخصی» به آن اشاره کرده است- می‌پردازیم.


همسایه عزیز و حریم‌خصوصی
زندگی خانوادگی، شخصی و جزیی از حریم فرد است. در این‌جا منظور، روابط و تعاملات اعضای یک خانواده بین والدین و فرزندان و برعکس است و دیگر افراد به صرف دوست خانوادگی، همسایه و همکار حق واردشدن به این حریم را جز در موارد خاص ندارند.


از کار هم سر درنیاورید
همسران عنان و اختیار طرف مقابل را به‌طور کامل در دست نخواهند داشت. یکی از برداشت‌های اشتباه در زندگی مشترک این است که همسر باید اختیاردار کامل زندگی باشد و هرچه می‌گوید طرف‌مقابل هم باید بدون چون و چرا بپذیرد.


سرک‌کشیدن در روابط همسر با خانواده‌اش
روابط همسر با خانواده‌اش جزیی از حریم‌شخصی اوست. ارتباط هریک از همسران با اعضای خانواده یا فامیل وی تا زمانی که مشکلی در حریم زندگی مشترک ایجاد نکند، حریم شخصی فرد است. بنابراین تا جایی که ممکن است، هریک از طرفین باید سعی کنند درگیری مستقیم با اعضای خانواده اصلی یا فامیل همسر نداشته باشند.


حد و مرز زندگی مشترک
گاهی مخالفت در برابر مرزها در زندگی زناشویی علت‌های مختلفی دارد که هنری کلاود در کتاب خود «زندگی مشترک و حد و مرزهایش» مهم‌ترین این علل را چنین برمی‌شمارد:
فرد با داشتن حد و حدود، احساس آزار می‌کند. چنین فردی، داشتن هر نوع محدودیتی را غیرمنطقی، غیرمنصفانه و آزاردهنده می‌داند و نسبت به آن احساس خوبی ندارد. بنابراین، زمانی که همسرش از او می‌خواهد «نه» او را محترم بشمارد، او درک نمی‌کند که این حق همسر اوست بلکه احساس می‌کند همسرش از او تنفر دارد.


عدم مسئولیت‌پذیری
بی‌مسئولیتی، یکی از علت‌های مهم مخالفت با حدومرز‌هاست. برخی همسران خود را چندان مسئول رفتارشان نمی‌دانند و تصور می‌کنند، باید بتوانند هرکاری که می‌خواهند انجام دهند و در برابر کسی هم پاسخگو نیستند. برای مثال ممکن است مردی آدم خوبی باشد، اما به دلیل بی‌مسئولیتی نان‌آور خوبی نباشد یا دایم شغل خود را تغییر دهد.


کنترل‌کردن، بهانه‌ای برای ورود
کنترل‌کردن همسر نیز یکی از دلایلی است که مانع می‌شود فرد در زندگی مشترک به حریم‌ها احترام بگذارد. این همسران سعی می‌کنند، همسرشان را کنترل کنند، فریب دهند و بر او مسلط شوند. او قادر به درک این مسأله نیست که همسرش احساس، افکار و رفتار مستقل خود را دارد و همیشه تلاش می‌کند آزادی مشروع همسرش را نفی کند یا به حداقل برساند.


آزادی که به‌خطر می‌افتد
گاهی هم فرد احساس می‌کند با پذیرفتن حد و مرز، آزادی‌اش به‌خطر می‌افتد و به همین دلیل، مرزها را رعایت نمی‌کند و با هر محدودیتی مخالف است. حدومرز داشتن به او احساس بیچارگی و آسیب‌پذیری می‌دهد. معمولا پسرانی که در خانواده‌های سختگیر بزرگ شده‌اند، به همسرانی مخالف حد و مرز تبدیل می‌شوند.


رازدار باشید
هرگز بر این تصور نباشید که مرزگذاری در رابطه یعنی به دیگران بی‌اعتماد و بدبین بوده و دایم منتظر باشید که مچ‌گیری کنید و افراد را به‌خاطر نقاط‌ضعف آنان کنار بگذارید.


درباره افراد شناخت پیدا کنید
صمیمی‌شدن با دیگران مستلزم این است که ابتدا آنها را بشناسید. چنین‌چیزی به این معناست که ظاهربین نباشید و براساس ظاهر افراد قضاوت نکنید.


رازدار خود باشید
اگر در زندگی‌تان تجاربی داشته‌اید که مایل نیستید افشا شود، آن را پیش خود نگه دارید و با کسی مطرح نکنید.


روابط دوستانه خود را درجه‌بندی کنید
هر فردی در زندگی خود دوستان زیادی دارد، ممکن است با برخی راحت‌تر و با برخی دیگر ارتباط رسمی داشته باشد. جایگاه هر فرد را درنظر بگیرید و متناسب با جایگاه وی با او رفتار کنید.


به دور خود دیوار نکشید
مرزبندی و حفظ حریم شخصی به این معنا نیست که دور خود دیوار بکشید و از نزدیک‌شدن به دیگران اجتناب کنید. یاد بگیرید به جای حصار کشیدن در روابط تان حساب شده و سنجیده عمل کنید.

منبع : روزنامه شهروند

بازنشر : سلامت نیوز

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

حرفهایی که زنان نباید به شوهرشان بزنند

جلوگیری از دخالت دیگران در زندگی زناشویی

ایمیل ها و پیامکهای همسرمان را چک کنیم یا نه

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-09-28 20:28:15منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
20425





نظر شما در مورد مطلب اهمیت حریم شخصی در زندگی زناشویی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




سردی و یکنواختی رابطه در نامزدی
سردی و یکنواختی رابطه در نامزدی

اطمینان از پیشنهاد ازدواج به شما از جانب طرف مقابل
اطمینان از پیشنهاد ازدواج به شما از جانب طرف مقابل

ویتامین های مورد نیاز در فصل زمستان
ویتامین های مورد نیاز در فصل زمستان

چطور باردار شویم
چطور باردار شویم

چند نوع تیپ شخصیت داریم
چند نوع تیپ شخصیت داریم

بیشترین آمار طلاق در کدام منطقه تهران است
بیشترین آمار طلاق در کدام منطقه تهران است










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

7096

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284859

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام