زندگی با همسر بی اعتماد

زندگی با همسر بی اعتماد

با بی اعتمادی همسر چکار کنیم ؟ رفتاربا همسر بی اعتماد، بسياري از اختلاف هاي بين زن و شوهرها معلول بي اعتمادي هاست. زندگي کردن با يک فرد شکاک و بي اعتماد و برقراري يک رابطه عاطفي باکيفيت با او، شايد کمي سخت باشد. ممکن است شما به دليل اين که حس بي اعتمادي همسرتان را تحريک نکنيد، مجبور شويد به فردي محتاط و بدون حس شوخ طبعي تبديل شويد. شايد با اين وضعيت مواجه شده ايد که هرگونه تلاش شما براي ايجاد رابطه صميمانه با فرد بي اعتماد، از سوي او به عنوان حمله تلقي شده و در نتيجه او يا از شما بيشتر فاصله گرفته و يا با خشم و پرخاشگري شما را از خودش دور کرده است؛ بنابراين، هرقدر شما وقت وانرژي خود را صرف رابطه خود با يک فرد بي اعتماد مي کنيد، پس از مدتي مي بينيد که مورد اعتماد او واقع نشده و هنوز در اول راه مانده ايد.

شايد موضوع نگران کننده تر اين است که فرد بي اعتماد و شکاک در صورت احساس توهين و انتقاد، ممکن است دست به واکنش هاي هيجاني و يا حتي فيزيکي بزند. ماهنامه "سپيده دانايي" مي نويسد: افراد بي اعتماد ممکن است دائم منتظر خيانت همسرشان باشند، بنابراين اگر با يک فرد بي اعتماد زندگي مي کنيد، اين احتمال وجود دارد که از سوي او بارها و بارها به صورت مستقيم و غيرمستقيم به خيانت متهم شده باشيد.

چرا همسرم بي اعتماد است؟

اغلب کساني که در گذشته، عذاب بدرفتاري و بي اعتمادي را چشيده اند، مجموعه پيچيده اي از احساساتي مثل درد، ترس، غضب و سوگ را تجربه کرده اند. در نتيجه روابط فعلي شان هم درد آفرين و تحت تأثير گذشته است. از آن جا که فرد بي اعتماد احتمالاً در دوران کودکي مورد بدرفتاري قرار گرفته و به اطرافيان خود بي اعتماد بوده است، در دوران بزرگسالي نيز از نزديک شدن به ديگران و ايجاد رابطه صميمانه با آن ها هراس دارد. آن ها در روابط خود احساس راحتي نمي کنند. ديگران به جاي اين که براي شان اطمينان آفرين و شادي بخش باشند، پيش بيني ناپذير و خطرناک جلوه مي کنند. چنين افرادي، فکر مي کنند که ديگران به آن ها صدمه مي زنند، خيانت مي کنند و از آن ها سوء استفاده مي کنند؛ پس بايد در برابر ديگران هميشه حالت دفاعي داشته باشند. اعتماد کردن براي آن ها سخت است، حتي به نزديکان. اين افراد گمان مي کنند که ديگران مخفيانه قصد دارند به آن ها آسيب بزنند. حتي اگر رفتار فردي با آن ها خوب، انساني و احترام آميز باشد، در ذهنشان به اين مي انديشند که انگار کاسه اي زير نيم کاسه است. اين افراد اعتماد راسخ دارند که سلام گرگ بي طمع نيست. به علاوه اين افراد به خودشان و توانايي ها و دوست داشتني بودن خودشان هم اعتماد ندارند. آن ها شک دارند به اين که آن قدر خوب باشند که طرف مقابلشان حاضر باشد با آن ها بماند؛ بنابراين دائم به دنبال نشانه هايي براي اين مقصود طرف مقابلشان هستند.

با بی اعتمادی همسر چه کنيم؟

هر چند زندگي با يک فرد بي اعتماد به نظر مشکل مي رسد، اما اگر يک همسر بي اعتماد داريد توصيه هاي زير مي تواند به داشتن رابطه اي با تنش کمتر با همسرتان کمک کند:

1 توقعات غيرواقعي نداشته باشيد

در صورتي که بي اعتمادي و بدرفتاري همسرتان تحت تأثير دوران کودکي اوست، نبايد انتظار اين را داشته باشيد که اين مشکل به سرعت رفع شود. گاهي اين طور به نظر مي رسد که تلاش شما به منظور ايجاد اعتماد و خوش بيني، نه تنها ثمري ندارد، بلکه موجب افزايش خصومت او نسبت به شما مي شود و شما را بيش از پيش نسبت به بهبودي شرايط مأيوس مي کند. اگر قادر به پذيرش همسر بي اعتماد خود هستيد و همزمان اميد به درمان داريد، شرايط بهتري براي تحمل بدرفتاري هاي ناشي از بي اعتمادي خواهيد داشت.

2 صبورانه اعتمادش را جلب کنيد

برقراري رابطه با چنين فردي و جلب اعتماد او، مستلزم عملکرد سنجيده و شکيبايي بسيار است؛ بنابراين به تدريج و بدون هيچ گونه فشار و يا اجباري وارد رابطه با او شويد و اجازه دهيد که اندک اندک به شما اعتماد کند. به ياد داشته باشيد که به همسر خود درباره اعتماد فرصت لازم را بدهيد و اصرار زود هنگام در اين باره نداشته باشيد؛ براي مثال نگوييد: «چرا تو نمي تواني به من اعتماد کني؟» اگر چنين کنيد فرضيه همسرتان مبني بر اين که شما فردي انتقادگر هستيد، به اثبات خواهد رسيد و در نتيجه با شما مقابله خواهد کرد.

3 اگر چه سخت است؛ اما از او خشمگين نشويد

طبيعي است که شما در برابر بدبيني، اتهامات، سرزنش ها و بدرفتاري هاي او، با خشم و ناراحتي از خود واکنش نشان مي دهيد. اما مشکل اين جاست که اين فرد از آن جا که به شما بي اعتماد است، دقيقاً انتظار همين رفتار را از سوي شما دارد.

4 لجبازي نکنيد

لجبازي کردن شايد روشي براي تخليه هيجان هاي منفي نسبت به همسر بدرفتار و بي اعتماد باشد؛ اما پژوهش ها نشان داده است لجبازي و اصرار بر تکرار رفتار نمي تواند چنين مشکلي را حل کند. رفتارهاي تلافي جويانه شما سبب مي شود که يک بار ديگر همسرتان به اين نتيجه برسد که مثل همه افراد ديگر، به شما نيز نمي تواند اعتماد کند. بنابراين از چنين واکنش هايي خودداري کنيد. فکر اين که يک فرد بي اعتماد، مانند کودکي زخمي و هراسان است، مي تواند شما را در کنترل خشمتان نسبت به او ياري کند.

5 همسرتان را مقصر ندانيد

به او نشان دهيد که او در گذشته مستحق بدرفتاري و مورد سوء استفاده قرار گرفتن نبوده است. افرادي که در گذشته با همسرتان بدرفتاري کرده اند، به احتمال زياد او را مستحق اين بدرفتاري ها و بي اعتمادي ها مي دانسته اند. رسيدن به اين نتيجه که بدرفتاري در گذشته به خاطر بد بودن او رخ نداده است؛ مي تواند به عزت نفس بيشتر او کمک کند.

6رفتارهاي شک برانگيز نکنيد

آن چه مي تواند بي اعتمادي همسرتان را بيشتر کند، رفتار مبهم، شک برانگيز و يا غيرصادقانه شماست؛ براي مثال اگر به دلايل مختلف که براي خودتان موجه است ترجيح بدهيد تماس هاي تلفني اعضاي خانواده، دوستان و يا همکارانتان را در حضور همسر پاسخ ندهيد؛ بدون اين که براي او توضيح دهيد که اين کار را از روي عادت و يا به خاطر خجالت انجام مي دهيد؛ مي توانيد زمينه ايجاد شک و بي اعتمادي را در همسرتان فراهم کنيد.

7 از يک روان درمانگر کمک بگيريد

اگر بي اعتمادي و بدرفتاري همسرتان شديد است، به ويژه اگر تجارب بدرفتاري در گذشته آسيب جدي به او زده است، از شما نمي خواهيم که به تنهايي با آن روبه رو شويد. در صورت امکان بدون اين که همسرتان را متهم به بدبيني کنيد و يا او را مقصر بدانيد، از درمانگري باصلاحيت براي تغيير اين ويژگي کمک بگيريد.

منبع : روزنامه خراسان

بازنشر : سلامت نیوز

گرداوری از پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

رفتار با شوهر شکاک

چگونه اعتماد همسرمان را جلب کنیم

اعتماد به همسر بعد از خیانت

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-10-16 20:22:52منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
22303





نظر شما در مورد مطلب زندگی با همسر بی اعتماد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نحوه برخورد با اشتباهات نامزد
نحوه برخورد با اشتباهات نامزد

چرا در روابطم با جنس مخالف شکست می خورم
چرا در روابطم با جنس مخالف شکست می خورم

بدترین بیماری کشنده ویروسی
بدترین بیماری کشنده ویروسی

راهنمای استفاده از قرص ضد بارداری
راهنمای استفاده از قرص ضد بارداری

تاثیر غر زدن به دیگران
تاثیر غر زدن به دیگران

چکار کنم زنم چکار کنم شوهرم
چکار کنم زنم چکار کنم شوهرم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10178

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266287941

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام