حل اختلافات با همسر در تعطیلات عید نوروز

حل اختلافات با همسر در عید نوروز

 

بدون شک بهترین زمان برای نزدیک شدن عاطفی همسران با یکدیگر، تعطیلات عید نوروز است. در این فرصت، همسران بدون اینکه دغدغه های حاشیه ای محیط کارشان را داشته باشند می توانند زمان مفیدی را در کنار یکدیگر بگذرانند. اما اگر در این زمان طلایی اختلافی پیش آمد چه کار کنند؟
بهترین زمانی که همسران می توانند از نظر عاطفی به یکدیگر نزدیک شوند، مسافرت است. یکی از بهترین زمان ها برای رفتن به مسافرت و تغییر دادن حال و هوا، تعطیلات بی نظیر عید نوروز است. اما برای هر فردی و هر زن و شوهری ممکن است در این لحظات زیبا و شیرین اختلافاتی رخ بدهد که منجر به از بین رفتن شادی و نشاط همسران بشود. اما اگر همراهان قبل از شروع سفر خود به یکسری از مهارت ها آشنایی پیدا کرده باشند و همچنین با یکدیگر قراردادهایی را ببندند خیلی راحت تر می توانند این اختلافات را حل کنند. پس همسران به عنوان قدم اول باید علت ایجاد اختلافات را بشناسند و بعد از آن راههای مواجه با این اختلافات را نیز یاد بگیرند.
مسافرت در تعطیلات عید بهترین زمانی است که همسران را از لحاظ عاطفی به یکدیگر نزدیک می کند. اما همسران باید راه های حل اختلاف در مسافرت را نیز بیاموزند

 

چرا همسران دعوا می کنند؟

زمانی که یک دختر و یک پسر تصمیم می گیرند که با یکدیگر ازدواج کنند، یک پیمان و قراداد الهی را با یکدیگر می بندند و قرار می گذارند که تا آخر عمر یعنی تقریبا چیزی حدود 50 سال را در کنار یکدیگر بگذرانند. در کنار تمام لحظات شیرینی که همسران می توانند در کنار یکدیگر داشته باشند، دعوا و مشاجره هم وجود دارد. یکی از علت های ایجاد اختلافات همسران می تواند این موضوع باشد که هر کدامشان برای یک خانواده و تربیت مجزایی هستند و فرهنگ های متفاوتی را داشته اند. عاملی دیگر که می توانند بروز دهنده اختلافات همسران باشد، این است که همسران نیازهای یکدیگر را نمی شناسند و یا تلاشی در جهت رفع نیازهای یکدیگر نمی کنند. عامل دیگر می تواند این باشد که همسران قادر به بیان کردن انتظارات و خواسته هایشان نیستند و این موضوع می تواند مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کند. عامل آخری که باعث ایجاد اختلافات زناشویی و مشاجره بین آنها می شود این است که آنها مهارت های برقراری ارتباط موثر با یکدیگر را نمی دانند و البته در کنار تمام این موارد ممکن است هیچ نشانه ای از گذشت، فداکاری و یا صبوری دیده نمی شود.

 

زمان دعوا

اگر می توانستیم زمان مشخصی را برای شروع دعوای همسران پیش بینی کنیم، خیلی بهتر و بیشتر می توانستیم موفق باشیم. ولی واقعا این کار شدنی نیست و همسران نمی توانند از ساعت ها یا روزها قبل زمان دعوا و مشاجره ی خود را مشخص نمایند. ولی می توانند چند دقیقه قبل از شروع دعوا آن را پیش بینی و از بروز آن جلوگیری کنند.

 

من بی تقصیرم

یکی از زمان هایی که ممکن است مشاجره همسران در آن رخ بدهد این است که یکی از طرف مداوم و پی در پی خود را بی تقصیر می داند و قبول نمی کند که درصدی از ایجاد مشاجرات به نوع رفتار و عکس العمل او بر می گردد. این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر زمانی پیش آمد که شما در آن موقعیت مداوم بر حرف خود پافشاری و اصرار می کنید که بی تقصیر هستید و می خواهید همسرتان را مقصر همه ی مشکلاتتان بدانید، این موقعیت، موقعیت مناسبی برای ایجاد یک اختلاف زناشویی است. بهترین کار شما در این شرایط این است که به خودتان و همسرتان در ابتدا، فرصتی برای فکر کردن بدهید و بعد با یکدیگر بر سر آن موضوع صحبت نمایید. زیرا در زمانی که حق به جانب هستید و قدرت پذیرش مشکل را ندارید، نمی شود از بروز دعوا جلوگیری کرد ولی اگر خودتان این فاصله را ایجاد کنید و مدتی را نسبت به موضوع مورد دعوا، فکر کنید با آرامش بیشتری می توانید مساله و مشکل را حل نمایید.

 

نیاز همسرم

اگر می خواهید زندگی متاهلی همراه با آرامشی را تجربه کنید، قطعا باید به شناخت نیازهای روانی همسرتان بپردازید. برخی از مهمترین این نیاز ها در زنان عبارتند از:
1- شنیدن کلمات عاطفی و محبت آمیز
2- گرفتن توجه
3- تشکر از همراه بودن از مشکلات و سختی های زندگی
4- مشورت گرفتن از آن ها در شرایط مختلف
برخی از مهمترین این نیازها در مردان نیز عبارتند از:
1- قدرت داشتن و ریاست طلبی
2- اعتماد
3- کمک مناسب در زمان هایی که به غار تنهایی فرو می روند (حتما باید نسبت به این مساله اطلاعات و آگاهی خود را بالا ببرید).
مثال های بالا، تنها نمونه هایی از نیازهای زنان و مردان است. سعی کنید حتما به شناخت کامل نیازهای روان شناختی همسرتان بپردازید.
برای جلوگیری از ایجاد اختلافات، سعی کنید نیازهای روانشناختی همسرتان را بشناسید و آنها را بر طرف نمایید و همچنین مهارت های گفت و گو را نیز بیاموزید

 

مهارت گفت و گو

بهترین روش برای حل اختلافات همسران به ویژه در مسافرت، این است که در یک موقعیت مناسبی درباره مشکلاتشان با یکدیگر صحبت کنند. در صحبت کردن و گفت و گو، حتما باید مهارت هایی را رعایت کرد:
1- در زمان گفت و گو بر سر مشکلاتتان هیچ وقت جمله خود را با فاعل تو شروع نکنید. زیرا می تواند حس سرزنش شدن و مقصر بودن را به همسرتان منتقل کند.
2- از کلماتی مثل هرگز، هیچ وقت، همیشه و ... در این شرایط استفاده نکنید زیرا خوبی های همسرتان را زیر سوال می برد.
3- سعی کنید موقعیت مناسبی را برای گفت و گو تعیین نمایید. هرگز در زمان عصبانیت به صحبت کردن درباره مشکلاتتان نپردازید. سعی کنید زمانی را برای گفت و گو انتخاب کنید که از نظر جسمی و روحی تعادل را داشته باشید.
4- اجازه صحبت به همسرتان را هم بدهید. بهتر است در زمان گفت و گو درباره مشکلاتتان حتما زمان های مساوی را برای صحبت کردن و یا گوش دادن در نظر بگیرید. بر فرض مثال در ابتدا شما 5 دقیقه نسبت به مشکلتان صحبت کنید و همسرتان در غالب شنونده باشد و بعد از آن 5 دقیقه همسرتان صحبت کند و شما در حکم یک شنونده باشید. توجه داشته باشید که در زمانی که شما یا همسرتان در نقش شنونده هستید باید کاملا سکوت کنید و به حرف های طرف مقابلتان گوش بدهید.

 

نکات طلایی

اگر در مسافرت و یا مهمانی اتفاقی پیش آمد که از طرف همسرتان باعث ایجاد رنجش و آزردگی خاطر در شما شده است، سعی کنید آن لحظه خود را با شرایط سازگار کنید. در آن موقعیت به دلیل اینکه شما عصبانی و یا ناراحت هستید نمی توانید درست و بدون درگیری صحبت کنید و ممکن است که مشکلاتتان بیشتر شود. سعی کنید در آن موقعیت آن مساله ای که باعث ایجاد ناراحتی در شما شده است را فراموش کنید. بعد از اینکه از مسافرت و یا مهمانی برگشتید به همسرتان بگویید که می خواهم راجع به موضوعی با شما صحبت کنم. هر زمان که فکر میکنی می توانی به حرف هایم خوب گوش بدهی بگو تا با یکدیگر صحبت کنیم. در زمان گفت و گو نیز مواردی را که در بالا ذکر شد را به کار ببندید.
همچنین سعی کنید اگر از قبل با یکدیگر مشکل و یا اختلافاتی را داشته اید، با هم قرار بگذارید که یک روز از مسافرت را به صحبت درباره اختلافاتتان اختصاص بدهید. این روش هم می تواند برای رساندن شما به آرامش کمک کننده باشد

مقاله از : رومینا سادات تجاره، کارشناس ارشد مشاوره
منبع : تبیان
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود
این مطلب در تاریخ 2016-03-19 20:24:36منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
10804





نظر شما در مورد مطلب حل اختلافات با همسر در عید نوروز چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چرا روابط دوستی به ازدواج ختم نمی شوند
چرا روابط دوستی به ازدواج ختم نمی شوند

پرسش نامه مشاوره قبل از ازدواج
پرسش نامه مشاوره قبل از ازدواج

علل وجود خون در منی
علل وجود خون در منی

چه مدت بعد از زایمان قاعدگی شروع می شود
چه مدت بعد از زایمان قاعدگی شروع می شود

چطور جذاب و تاثیرگذار روی دیگران باشیم
چطور جذاب و تاثیرگذار روی دیگران باشیم

تجاوز به 7 دختر نوجوان-دختران شکایت کنند
تجاوز به 7 دختر نوجوان-دختران شکایت کنند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6863

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284626

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام