عوامل استحکام در زندگی زناشویی

7 قانون استحکام زندگی مشترک

7 قانون استحکام زندگی مشترک
اگر این قوانین را رعایت کنید، ازدواجتان را قوی‌تر و مستحکم‌تر خواهید کرد و همه امور زندگی زناشویی مثل تفریح، رابطه‌جنسی، اعتماد و محبت صدچندان به شما لذت خواهد داد.

۱. در عشقتان تعادل ایجاد کنید.

بی‌حوصلگی، خستگی و ناراحتی‌های روزانه ممکن است آبی روی شعله آتش عشقتان باشد. و اگر این روحیات تکرار شود مطمئنا آتش را دوباره روشن نخواهد کرد. ولی اگر روحیات خوب را اولویت خودتان قرار دهید، این شعله دوباره روشن خواهد شد. ما به شما می‌گوییم چطور:
اول اینکه برای از بین بردن تاثیر یک جمله منفی به ۲۰ جمله مثبت نیاز است. پس سعی کنید تا می‌توانید جملات مثبت به زبان بیاورید تا منفی. وقتی خانمتان کفش جدیدی پا می‌کند از او تعریف کنید یا به شوهرتان بگویید که چقدر پیراهن آبی جدیدش به او می‌آید. حین روز یک تماس تلفنی کوتاه با خانمتان بگیرید و بگویید که به فکرش بوده‌اید یا از شوهرتان برای اینکه در کارهای خانه کمکتان کرده است تشکر کنید.
ولی این تحسین‌ها و تشکرها باید از ته قلبتان باشد. وقت می‌خواهید تحسینش کنید، لبخند بزنید و به چشم‌هایش نگاه کنید. وقتی می‌خواهید او را عاشقانه نوازش کنید سعی کنید شادی را در نگاهتان ببیند.
وقتی چنین رویکردی داشته باشید، راه‌های لذت دادن به همسرتان را هم علاوه بر راه‌های عصبانی کردن او یاد می‌گیرید. یادتان نرود برای نشان دادن عشق همیشه و هر لحظه زمان مناسبی است. وقتی به خانه می‌آیید همسرتان را بغل کنید و بگویید از دیدنش خوشحالید. در یک روز تعطیل بارانی او را با چای در رختخواب غافلگیر کنید. بگذارید ایرادهایش به چشمتان نیاید، روی نقاط مثبت او تمرکز کنید. شب‌ها قبل از اینکه بخواهید از او بوسه‌ای طولانی بگیرید. احتمالاً خیلی کارهای کوچکی برای خوشحال کردن بچه‌هایتان انجام می‌دهید، چرا از این دست کارها برای خوشحال کردن همسرتان انجام نمی‌دهید؟

۲. لمسش کنید.

تماس انسانی کمک می‌کند اندورفین که هورمونی بسیار خوشحال‌کننده است در بدن ترشح شود، هم برای کسی که لمس می‌کند و هم کسی که لمس می‌شود. پس وقتی در بازار قدم می‌زنید دست‌هایش را بگیرید. گونه‌هایش را با نوک انگشتانتان نوازش کنید. روش‌هایی که آن اوایل همدیگر را نوازش می‌کردید را دوباره زنده کنید، بوسه‌ای پشت گوشش، دست کردن در موهایش… تماس زبانی بسیار پیچیده است. مطمئن باشید با تمرین بیشتر بر دایره لغاتتان از این زبان افزوده می‌شود.
ایجاد چنین تماس‌هایی کمک می‌کند دژی برای عشقتان بسازید. این خیلی مهم است چون زوجی که چنین دژی برای عشقشان داشته باشند، دیگر هیچ طوفانی نخواهد توانست عشقشان را از بین ببرد (و حتی می‌توانند با بی وفایی هم کنار بیایند!) خوب حالا چطور باید چنین پیوندی بین خودتان ایجاد کنید؟ اول اینکه باید از همسرتان حمایت کنید. سعی کنید وقتی مشکلی در خارج از دنیای دونفره‌تان اتفاق می‌افتد، پشت او را داشته باشید و طرف او را بگیرید. رازهای او را پیش خودتان نگه دارید. جز در موارد اورژانسی اجازه ندهید هیچ چیز وقت دونفره شما را قطع کند. این شامل تلفن‌ها و ایمیل‌ها هم می‌شود نه فقط آدم‌ها.
صحبت از وقت دونفره شد، باید بگوییم که خودتان را متعهد کنید که حداقل ۳۰ دقیقه در روز با هم حرف بزنید و درمورد برنامه‌ها، آرزوها و رویاهایتان برای هم بگویید. یک قانون: این مکالمات به هیچ عنوان نباید درمورد مسائل خانه یا رابطه‌تان باشد. باید از این زمان برای تقویت دوستی بین‌ خودتان استفاده کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که دوست بودن پیوند بین زوج‌ها را عمیق‌تر می‌کند. و یادتان نرود که برای صمیمی‌تر شدن هم وقت بگذارید. درمورد رابطه‌جنسی چطور؟ حتماً! البته ناگهانی بودن آن خیلی خوب است ولی اگر هرکدام از شما نیاز به توجه، محبت و عشق فیزیکی دارد، برای رسیدن وقت آن اتفاق صبر نکنید و دست به کار شوید.
چیز دیگری که نباید برای آن منتظر بمانید: فرصتی برای جشن گرفتن موفقیت‌ها. همه افراد بزرگ و موفق یک نقطه اشتراک دارند. اینکه وقتی موفق می‌شوند جشن می‌گیرند. حتی موفقیت‌های کوچک نیاز به تشخیص دارد. یک شب رستوران رزرو کنید و همسرتان را آنجا ببرید یا یک سفر کوتاه به یک شهر زیبا بروید.

۳. یادتان باشد، هیچکس کامل نیست.

ممکن است وسوسه شوید که وقتی عصبانی، ناامید، خسته، بی‌حوصله یا پراسترس هستید، همسرتان را مقصر کنید. یا فکر کنید برای بهتر شدن اوضاع زندگی و ازدواجتان این همسرتان است که باید خودش را تغییر دهد.
این درست نیست. اینکه سعی کنید همسرتان را پیشرفت دهید، باعث می‌شود که وارد لاک دفاعی شود. نتیجه؟ هیچکس تغییر نخواهد کرد. هیچکس مسئولیت قبول نخواهد کرد. همه ناراحت خواهند بود. و اینکه همسرتان را آدم بده‌ی ماجرا کنید، یعنی ۹۰ درصد از چیزی که هست را نادیده گرفته‌اید.
راه‌حل واقعی: خودتان را تغییر دهید. وقتی با نقص‌های خودتان مواجه شده و بهترین ویژگی‌های همسرتان را ببینید، معجزه اتفاق می‌افتد. خوشبینی در شما بالا رفته و همسرتان احساس بسیار بهتری پیدا می‌کند زیرا احساس می‌کند کسی او را تحسین می‌کند نه تحقیر. و هر دو شما انگیزه بیشتری برای تغییر خصوصیات منفی در خودتان احساس خواهید کرد.
یک نکته برای اینکه بتوانید اینطور فکر کنید: فلسفه ژاپنی نقص، wabi sabi، را در زندگی‌تان پیاده کنید. این فلسفه خیلی خوب در عشق‌های زندگی واقعی کاربرد دارد. دفعه بعدی که همسرتان کاری ناراحت‌کننده انجام داد. یک نفص عمیق بکشید، زیر لب زمزمه کنید wabi sabi و به خودتان یادآور شوید که نیت خوبی داشته است حتی اگر رفتارش چیز دیگری را نشان می‌دهد. در عین حال خوبی‌ها و نقاط مثبت همسرتان را فراموش نکنید. از همین امروز سعی کنید هر روز یک ویژگی مثبت در همسرتان را که دوست دارید درنظر گرفته و آن را به زبان بیاورید. مثلاً: «همسر من فهمیده است.» یا «شوهرم من را می‌خنداند.» بعد به دنبال یک رفتار خاص باشید که این را تایید کند: «هفته پیش برف‌های روی شیشه ماشینم را پاک کرد.» یا «من حالم خوب نباشد آنقدر جوک تعریف می‌کند تا من را بخنداند.»
آخر اینکه برای نواقص خودتان هم ارزش قائل باشید. گاهی‌اوقات خودمان را برای همه اتفاق‌های بدی که در زندگی زناشوییمان می‌افتد مقصر می‌کنیم. احساس گناه و عذاب‌وجدان بیش از اندازه فلجتان می‌کند. بنابراین به خصوصیاتی که برایتان ارزش دارد فکر کنید و به خودتان بگویید که این ویژگی‌ها را دارید و برای آنها هم به دنبال مثال باشید: «من دوست‌داشتنی و مهربان‌ام. دیروز آخرین تکه شیرینی را به همسرم دادم.» «من صادقم – به او می‌گویم که دقیقاً به چه چیزی فکر می‌کنم.»

۴. کمی انرژی بدهید.

توصیه قدیمی که همه متخصصین به افراد مجردی که به دنبال شریک زندگی‌شان بوده‌اند می‌کنند: «آنی» باشید که «آنی» که می‌خواهید را به سمتتان جذب کند. درمورد ازدواج هم همینطور است. هرچه احساس شادی و خوشبختی بیشتری کنید، ازدواجتان به همان اندازه شادتر شده و برخورد با مشکلات و تفاوت‌های بین‌تان ساده‌تر خواهد شد. اگر انجام ۱۵ دقیقه یوگا در صبح، نوشیدنی قهوه بدون کافئین به جای کافئین‌دار یا یک سرگرمی جدید به شما حال و هوایی ریلکس می‌دهد، باید بدانید که احساسات خوب باعث می‌شود لحظاتی شادتر و پربارتر در کنار همسرتان هم داشته باشید.
قبول کنید: قبل از ازدواج عادت داشتید همیشه برای تختخواب جذاب‌ترین لباس‌تان را بپوشید یا موهایتان را درست کنید. ولی الان دیگر به این چیزها اهمیتی نمی‌دهید. دیگر وقتش رسیده که کمی به ظاهرتان برسید. موهایتان را شانه کنید، دندان‌هایتان را مسواک کنید و لباسی جدید و جذاب تنتان کنید. وقتی خودتان حس خوبی نسبت به ظاهرتان داشته باشد، چشمانتان خواهد درخشید. آنوقت ارتباط بصری بهتری با همسرتان برقرار کرده و این درخشش را به او هم منتقل خواهید کرد.

۵. همیشه عادلانه دعوا کنید.

دعوا پیش می‌آید و کاملاً طبیعی و حتی سالم است. چیزی که مهم است نحوه برخورد و کنار آمدن شما با آن است. در یک تحقیق که بر روی زوج‌های قدیمی‌تر انجام شده بود، توانایی حل اشتراکی مشکلات عامل مهم احساس خوشبختی در ۷۰ درصد از ازدواج‌ها بوده است. فقط ۳۳ درصد از زوج‌های ناراضی این مهارت را داشتند. با ابزارها و گرایشی مناسب، دعوا و مشکل دری به روی صمیمیت بیشتر خواهد شد – شانس دیده شدن و دوست داشته شدن بخاطر همان چیزی که هستید، پذیرش خود واقعی و باارزش همسرتان و ایجاد پیوند و اتحادی قوی بین خودتان.
اول خودتان را از شر انتقاد، رویارویی و دشمنی خلاص کنید. اینها مثل بنزین رو آتش‌اند. محققان دانشگاه کالیفرنیا که بیشتر از یک دهه روی ۷۹ زوج بررسی کردند دریافتند که آن زوج‌هایی که زود طلاق می‌گیرند دعواهایی طولانی و پرسروصدا داشته‌اند و همیشه یا در حالت حمله و یا دفاعی بوده‌اند. از طرف دیگر زوج‌های خوشبخت از کلامی کردن افکار انتقادی خودداری کرده اجازه پرسرو صدا شدن به بحث‌هایشان نداده و از مطلق‌هایی مثل «هیچوقت» یا «همیشه» استفاده نمی‌کرده‌اند.
اگر دعوایی شروع شد، سعی کنید موضوع را عوض کرده، با شوخ طبعی آن را رد کرده یا توجه بیشتر به همسرتان نشان دهید.

۶. زمان و مکان مناسب را پیدا کنید.

اگر به اندازه کافی استراحت نداشته‌اید و خوب غذا نخورده‌اید بحث‌های مهم را شروع نکنید. گرسنگی و خستگی فکر‌های منفی به ذهنتان می‌آورد. این بحث‌ها را برای زمانی بگذارید که تمرکز بیشتری داشته و به اندازه کافی استراحت داشته‌اید.
هیچوقت سعی نکنید زمانی به مشکلات جدی زناشویی‌تان برسید که حواستان جای دیگری است. تلویزیون را خاموش کنید، تلفن و لپ‌تاپ را کنار بگذارید. روزنامه را ببندید. اگر حواستان پرت چیزی دیگری است، رسیدگی به این مشکل را به زمان دیگری موکول کنید.
این راه هم به خاطر داشته باشید که اینکه چطور با این موقعیت‌ها برخورد می‌کنید فقط روی خودتان تاثیر نمی‌گذارد. آیا مکالمه به خیر و خوشی ختم خواهد شد؟ اگر اینطور نشد، صبر کنید و به دنبال زمانی باشید که بچه‌ها اطرافتان نباشند. وقتی بچه‌ها دور و برتان هستند باید سعی کنید همه مکالماتتان با احترام و مفید باشد. تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌ها مهارت خوب زناشویی را از والدینشان کسب می‌کنند و وقتی والدین می‌توانند درست مشکلاتشان را حل کنند آنها یاد می‌گیرند ولی از ناامنی‌ها و مشکلات رفتاری والدینشان به همان اندازه الگوبرداری می‌کنند.

۷. گوش‌هایتان را باز کنید.

مهمترین قدم برای مستحکم و بادوام کردن زندگی زناشویی؟ کمتر حرف بزنید و بیشتر گوش کنید. مقصر کردن، اذیت کردن، انتقاد کردن و قلدری کردن مطمئناً نتیجه خوبی نخواهد داشت یا داقل اینکه زندگی را برایتان جهنم می‌کند. در بحث‌ها حرف طرفتان را قطع نکنید و نخواهید که سریع راه‌حل ارائه دهید یا از خودتان دفاع کنید. وقتی صحبت از احساسات است، باید شنیده شوند. پس با زبان بدن نشان دهید که به حرف‌هایش با دقت گوش می‌کنید. باید بگذارید با شما احساس نزدیکی کند
منبع: سایت مردمان
این مطلب در تاریخ 2016-07-25 18:25:19منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
11992





نظر شما در مورد مطلب 7 قانون استحکام زندگی مشترک چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




به خاطر ظاهرم خواستگاری نمیرم
به خاطر ظاهرم خواستگاری نمیرم

تعداد مردهای ازدواج نکرده 30 سال به بالا
تعداد مردهای ازدواج نکرده 30 سال به بالا

درمان ترشحات زنانه
درمان ترشحات زنانه

جنجال بر سر هورمون‌‌درمانی جانشین
جنجال بر سر هورمون‌‌درمانی جانشین

آزارجنسی زنان در شرکتهای خصوصی
آزارجنسی زنان در شرکتهای خصوصی

آشنایی با مهارت های زندگی
آشنایی با مهارت های زندگی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

8794

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286557

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام