همسرتان را مقایسه نکنید

چرا نباید همسرمان را با دیگران مقایسه کنیم

همه‌‌چيز از ذهن شما شروع مي‌شود. وقتي همسرتان به خانه مي‌آيد و طبق توصيه شما ميوه خريده اما در كيسه‌ها، ميوه خراب هم وجود دارد، طبيعي است كه شما از اينكه همسرتان نمي‌تواند اجناس خوب و نامرغوب را از هم تشخيص دهد، ناراحت شويد اما طبيعي نيست كه به او بگوييد برادرت هميشه بهترين ميوه‌ها را مي‌خرد. اينكه همسرتان دقت در خريد ميوه ندارد، مي‌تواند علت‌هاي مختلفي داشته باشد. شايد در طول زمان و با همراهي او در هنگام خريد، اين مشكل حل شود، شايد هم تا آخر خريد‌كننده خوبي نباشد اما علت اصلي مشكل آنجاست كه شما فكر مي‌كنيد مرد ايده‌آل كسي است كه بتواند هندوانه خوب را سوا كند. براي اينكه دست از مقايسه همسرتان با ديگران برداريد، بايد روي ذهن‌تان كار كنيد. وقتي مي‌گوييم مقايسه‌كردن را خاتمه دهيد، منظور مقايسه مثبت نيست. اگر شما همسرتان را در ترازويي با ديگران بگذاريد و از سنگيني كفه خوبي‌هايش حس خوبي داشته باشيد، اتفاقا بهترين كار را كرده‌ايد اما وقتي صحبت از نقطه‌ضعف‌هاي همسرتان است و شما ذره‌بين برمي‌داريد و مشكلات او را با نقاط قوت ديگران مقايسه مي‌كنيد، طبيعي است كه از او نااميد شويد. آن وقت است كه آژيرخطر رابطه‌تان به صدا درمي‌آيد. روي ذهن خود كار كنيد. درست مانند برنامه‌هاي تغيير رفتار، بايد مدام در حال مراقبه باشيد. نمي‌توانيد كل روز به كاستي‌هاي همسرتان در مقايسه با توانايي‌هاي ديگران فكر كنيد اما زماني كه به خانه برمي‌گرديد، از اينكه خانه‌تان مانندخانه برادرتان مرتب و با سليقه نيست، شكايت نكنيد. تا چيزي در ذهن شما اتفاق نيفتد، به زبان‌تان جاري نمي‌شود. يك تابلوي «مقايسه ممنوع» در ذهن‌تان نصب كنيد و نگذاريد گرفتار بازي ذهني «همسر من و همسر ديگران» شويد

شما و همسرتان قرار است تا آخرين روز كنار هم باشيد؛ همسر و همسفر تمام لحظات زندگي. اگر بخواهيد عزيز‌ترين آدم زندگي‌تان را در كفه ترازو بگذاريد و مدام او را در قياس با ديگران بسنجيد، حس بدي را به او خواهيد داد كه در اين صورت در رابطه با شما نمي‌تواند احساس امنيت داشته باشد. بهتراست از فرمول طلايي گذاشتن خود در جاي ديگران استفاده كنيد. در اين‌باره امام‌علي(ع) مي‌فرمايد: «آنچه براي خود مي‌پسندي براي ديگران هم بپسند و آنچه براي خود نمي‌پسندي براي ديگران هم نخواه. با ديگران چنان رفتار كن كه دوست داري با تو رفتار شود».

اگر فقط به همين يك نكته در زندگي مشترك‌تان دقت كنيد، خيلي زود خانه‌تان همان بهشت پر آرامشي مي‌شود كه دوست داريد. در مورد مقايسه همسرتان نيز بهتر است اين نكته را رعايت كنيد. آيا دلتان مي‌خواهد مدام شوهر شما از زن‌هاي ديگر تعريف كند و كاستي‌هايتان را به رخ‌تان بكشد؟ مثلا بگويد همسر دوستم چقدر دستپخت خوبي دارد اما تو نمي‌تواني مانند او آشپزي كني. اگر دوست نداريد اين جمله را بشنويد پس به شوهرتان هم نگوييد شوهر خواهرم چنين چيزي را خريده يا براي سفر چنان برنامه‌اي را ريخته است و تو اصلا به فكر رفاه و آسايش من نيستي. هرگاه مي‌خواهيد همسرتان را مقايسه كنيد، به‌خودتان بگوييد: آيا من هم دوست دارم او مرا باكسي مقايسه كند يانه؟ گاهي دور، گاهي نزديك دورنماي زندگي ديگران، چيزي است كه باعث مي‌شود شما درگير مقايسه شويد درحالي‌كه ممكن است نماي نزديك آن كاملا متفاوت باشد.
آنقدر متفاوت كه به اين نتيجه برسيد زندگي خودتان و شرايط موجود بسيار بهتر از چيزي است كه آرزويش را داريد.

جمله معروفي هست كه مي‌گويد: درون زندگي خود را با ظاهر زندگي ديگران مقايسه نكنيد. وقتي قرار است مهمان به خانه شما بيايد، همه‌‌چيز را مرتب مي‌كنيد. زندگي، شخصيت و روابط ديگران هم تزئين‌شده و مرتب‌شده، در معرض ديد شما قرار‌مي‌گيرد پس به‌جاي خيره‌شدن به ديگران و مقايسه آنها با همسرتان، به كسي كه انتخاب كرده‌ايد، احترام بگذاريد، او را همانطور كه هست بپذيريد و دوست داشته باشيد.



مقايسه؛ قدم اول فاجعه



اگر عادت داريد همسرتان را با ديگران مقايسه كنيد و در نظرتان اين كار براي زندگي مشتركتان چندان مضر نيست بهتر است بدانيد كه در نهايت شما براي تكرار اين عادت، افرادي از جنس مخالف را در كنار همسرتان مي‌گذاريد، خوبي‌هاي آنها را درنظر مي‌گيريد و در مقابل، كمبودهاي همسرتان را بررسي مي‌كنيد و در بسياري مواقع اين تفاوت را هم به رويش مي‌آوريد. شايد بعضي از افرادي كه با همسر شما مقايسه مي‌شوند، پدر، برادر، مادر يا خواهرتان باشند اما در بيشتر مواقع، آنها دوستان همسر، همكاران، همسران دوستان و در مجموع افرادي نامحرم از جنس مخالف هستند. اگر اين مقايسه شما مخصوصا در مرحله ذهني‌اش زياد اتفاق بيفتد، مي‌تواند باعث شود فردي كه به اشتباه در نظر شما «گل بي‌عيب» است، برايتان اهميت پيدا كند و اين مقدمه‌اي باشد براي اينكه در رفتارتان هم اين احساس نشان داده شود. در ادامه ممكن است همسرتان بفهمد، خود آن شخص متوجه شود و يا هر اتفاق ديگري كه زمينه بي‌وفايي به شريك زندگي‌تان را فراهم آورد رخ دهد. «گل بي‌عيبي» كه از اين مقايسه‌هاي ذهني ايجاد مي‌شود، در حقيقت آدمي است با خوبي‌ها و بدي‌هاي خودش كه شما از بسياري از رفتارهاي او آگاه نيستيد. اما عادت به مقايسه‌كردن اين حس را در شما ايجاد مي‌كند كه او در همه جنبه‌ها برتر از همسر شماست؛ زيرا يك طرف ترازوي شما همسرتان قرار دارد كه به‌خاطر ارتباط خيلي نزديك، با معايبش به‌خوبي آشنا هستيد. همين مقايسه‌كردن ساده مي‌تواند تا مرز بي‌مهري به همسر و خداي نكرده بي‌وفايي به او هم بينجامد؛ پس با اين عادت خيلي جدي مبارزه كنيد.

 

منبع: همشهری آنلاین

 

رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود
این مطلب در تاریخ 2017-02-18 19:48:24منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
11499





نظر شما در مورد مطلب چرا نباید همسرمان را با دیگران مقایسه کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




کدام مسائل را قبل از ازدواج مطرح کنیم؟
کدام مسائل را قبل از ازدواج مطرح کنیم؟

حد ابراز احساسات در دوره شناخت
حد ابراز احساسات در دوره شناخت

جلوگیری از بارداری یک هفته بعد از رابطه جنسی
جلوگیری از بارداری یک هفته بعد از رابطه جنسی

تاثیر قاعدگی بر پوست و مو
تاثیر قاعدگی بر پوست و مو

دوستم توسط فالگیر طلسم شده
دوستم توسط فالگیر طلسم شده

چرا عشق در برخی روابط تدریجاً محو می‌شود؟
چرا عشق در برخی روابط تدریجاً محو می‌شود؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

24489

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266460427

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام