مشاور سنتر

آثار دعوای پدر و مادر مقابل فرزندان

رفتاروالدین با فرزندان حین دعو

رفتار والدین با فرزندان حین دعوای زناشویی

كمتر پدر و مادري هست كه بخواهد عمدا كاري به ضرر بچه اش انجام دهد، وكمتر از آن والديني هستند كه مي دانند تا چه حد بعضي از انواع دعواهايشان مي تواند براي بچه ها زيان آور باشد. در اينجا به بعضي از بايد ونبايدهاي راه هاي اداره دعواهایی که رخ می دهد، اشاره مي كنيم.

 

سربچه ها جلوي بچه ها دعوا نكنيم


بچه هايي كه مشاهده مي كنند والدينشان دارند سر آنها دعوا مي كنند در وضعيت فوق العاده آسيب پذيري هستند. از آنجا كه بچه ها نوعا خود را در مركز حوادث مي بينند هيچ بعيد نيست كه خود را به عنوان عامل جر وبحث هاي پدر ومادر سرزنش كنند. بي شك اين مسئله وقتي آنها عامل مشكلاتي مي شوند كه به آرامش خانواده ضربه مي زند، در ذهن آنها تثبيت مي شود. اين احساس گناه روي دوش بچه ها سنگيني مي كند و باعث مي شود خود را به طرقي كه به اختلالات رفتاري يا عزت نفس كم تعبير مي شود، سرزنش كنند.

 

هيجان عاطفي را محدود كنيم


درگيري موقعي مخرب محسوب مي شود كه عصبانيت و واكنش هاي عاطفي بيش از حدباشد، يعني موقعي كه پدر ومادر به يكديگر توهين كرده يا حتي فحش وبد وبيراه يا موقعي كه خطر اقدامات خشونت آميز يا پايان دادن به ازدواج وجود دارد. وقتي درگيري مخرب باشد، يافتن يك راه حل خوب يا مفيد براي مسئله اي باعث ايجاد مشاجره شده بسيار دشوارتر مي شود. آنچه كه از اهميت برخوردار است اين واقعيت غم انگيز است كه وقتي والدين به اين حد بالا از تنش عاطفي برسند، ديگر در دسترس بچه ها نيستند.

 

از صحبت درباره اختلاف ها خودداري نكنيم


درگيري به خودي خود مخرب نيست، زن وشوهرهايي كه از در گيري مي ترسند وترجيح مي دهند از اختلاف هايشان صحبت نكنند اغلب بيش از زن وشوهرهايي كه چگونگي آشكارا صحبت كردن ازمسايل ياد گر فته اند، در زندگي زناشويي خود مشكل دارند. زن وشوهرهايي كه درباره مشكلاتشان حرف نمي زنند بيش از پيش ناراضي مي شوند و به مرور زمان از صميميت و نزديكي شان كاسته مي شود. افزون بر اين بچه هايي كه شانس درگيري اي را كه به طور سازنده با آن برخورد مي شود، ندارند، شانس آموختن راه هاي اداره اختلا ف هاي زندگي خودشان را هم نخواهند يافت. تنها از طريق مشاهده راه هاي مفيد حل درگيري است كه بچه ها مي توانند الگوبرداري از اين مهارت هاي مهم را بياموزند.

 

منصفانه دعوا كنيم


زماني كه همسري قادر است دغدغه اي را شناسايي و آن را بدون سرزنش وكينه مطرح كند، راحت تر مي توان به تشريك مساعي رسيد. مخالفت هاي زناشويي سازنده به زن وشوهرها اين امكان را مي دهد كه احساسات خود را در فضاي مملو از درك و همدلي ابراز كنند. ممكن است زوجين با يكديگر مخالفت كنند اما به حرف هاي يكديگر گوش داده و تلاش مي كنند ديدگاه يكديگر را درك كنند. بچه هايي كه مي بينند والدينشان اين گونه با هم دعوا مي كنند، ياد مي گيرند كه اختلاف ها لزوما ترسناك نبوده و مخالفت ها عشق و محبت را نابود نمي كند. پدر ومادرها به جاي اينكه تلاش كنند جلوي بچه ها دعوا نكنند بايد ياد بگيرند كه چگونه و به طور سازنده دعوا كنند.

 

پاي بچه ها را وسط نكشيم


براي بچه بسيار دردناك و زيان آور است كه از او خواسته شود طرف يكي از والدين را بگيرد. وقتي يكي از والدين بچه ها را وادار مي كند به نمايندگي از او با ديگري تعامل داشته باشد، بچه مجبور مي شود با او رابطه تقابلي داشته باشد. درست است كه پدر يا مادراحساس تنهايي كمتري مي كند، اما پاي بچه به محدوده بزرگ ترها كه واقعا به او مربوط نيست كشيده مي شود. از آنجا كه بچه ها مشتاق كمك به بازگرداندن آرامش به خانواده هستند، ممكن است درخواست يكي از والدين را مبني بر طر فداري از او را قبول كنند. اما اين كار خالي از عواقب فوري وبلند مدت نيست.

 

وقتي بچه ها از دعواي ما ناراحت مي شوند دوباره به آنها قوت قلب دهيم


زماني كه بچه اي از دعواهاي پدر و مادر رنجيده خاطر مي شود، در ميان ترس ها و نگراني هاي خود تنها مي ماند. اگر چه والدينش ممكن است در زمانهاي آزردگي، براي آرامش و دلداري دادن به او حي وحاضر باشند اما در وسط دعوا در دسترس نيستند. بچه ها خصوصا به تهديدات والدين مبتني بر ترك خانه يا طلاق واكنش پذير هستند. با اينكه والدين مي دانند چيز هايي كه در زمان عصبانيت مي گويند اغلب حقيقت ندارد ولي بچه ها آن را حتمي فرض مي كنند.

 

در حضور بچه ها اعتراف كنيم كه دعوا تمام شده است


از بخت بد بچه ها، بيشتر پدر ومادر ها بعد از جروبحث هايشان آشتي مي كنند، اما ترجيح مي دهند اين كار را در خلوت انجام دهند. بچه از همه جا بي خبر نمي داند كه والدينشان صلح كرده اند. پژوهش ها نشان داده بچه هايي كه شاهد آشتي كردن والدينشان هستند بلافاصله آرام شده به اين معني نيست كه حتما طوري برنامه ريزي كنند كه در حضور بچه ها آشتي صورت بگيرد بلكه به معني آن است كه وقتي مشاجره اي صورت مي گيرد و به خير وخوشي ختم مي شود بايد به نوعي همه مطلع شوند.

منبع : سایت پارسینه / گرداوری از پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-06-10 09:08:09منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
11228





نظر شما در مورد مطلب رفتار والدین با فرزندان حین دعوا چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




حرفهایی که نباید به دختران مجرد بگویید
حرفهایی که نباید به دختران مجرد بگویید

در دوران عقد متوجه دروغ های همسرم شدم
در دوران عقد متوجه دروغ های همسرم شدم

انزال زود رس قسمت سوم
انزال زود رس قسمت سوم

آیا حمام باعث انتقال کرونا می شود
آیا حمام باعث انتقال کرونا می شود

سندرم اعتیاد به جوک گفتن و شوخی کردن
سندرم اعتیاد به جوک گفتن و شوخی کردن

می‌خواهم طلاق بگیرم و بعدش با مردی پولدار ازدواج کنم!
می‌خواهم طلاق بگیرم و بعدش با مردی پولدار ازدواج کنم!










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

19851

بازدید امروز:

27501

بازدید دیروز:

266922179

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام