مشاور سنتر

عواملی که باعث عقده حقارت در کودکان میشود

عواملی که منجر به عقده حقارت کودکان می شود

احساس حقارت، ترس از قبول مسئولیت است که فرد را از انتخابِ هدف ها و روابط با جامعه و تلاش دسته جمعی باز می دارد و اگر آگاهانه به سوی تلاش برای برتر بودن هدایت شود، کمک می کند تا فرد برای داشتن یک زندگی کامل تر تلاش کند تا فراتر از آنچه که اکنون هست را تجربه نماید؛ ولی اگر اصلاح نشود و شدت یابد به عقده حقارت تبدیل می شود.


دکتر مينا پور فرخ روان شناس در برنامه «سايبان آرامش» گروه بهداشت رواني شبكه راديويي سلامت با بيان اين مطلب افزود: تربیت صحیح کودک اولین و اساسی ترین رکن سعادت فردی و اجتماعی است. این مسئولیت مهم در درجه اول به عهده والین است؛ چرا که عقده حقارت در همان سال های اولیه کودکی شکل گرفته و اثرات آن برای همیشه نمود خواهد کرد.


اين روان شناس در پاسخ به اين پرسش كه، چه عواملی در به وجود آمدن عقده حقارت نقش دارد؟ اظهاركرد: در خانواده هایی که شیوه های تربیتی با الگوهای پرخاشگری والدین و سخت گیری های زیاد همراه است؛ فرزندان همواره به دنبال محبت خواهی، قدرت طلبی، انتقام جویی و در مواردی حتی اعتراف به نارسایی و شکست خواهند بود. همچنین مقایسه کودکان با هم سن و سالانشان باعث ایجاد ضعف های روانی و اجتماعی و کاهش عزت نفس می شود. سبک زندگی هم از عوامل بسیار مهم در بروز این پدیده می باشد.


وي ادامه داد: سبک زندگی ناز پرورده در خانواده هایی وجود داردکه والدین به قدری شیفته فرزندان هستند که اجازه نمی دهند فرزندان به تنهایی از عهده کارهایی که توانایی اش را دارند برایند و همین امر باعث به وجود آمدن احساس بی کفایتی و تنبلی و کناره گیری از اجتماع در فرزندان می شود. همچنين کودکانی که با سبک زندگی سلطه گری والدین پرورش یافته اند به شدت احساس عجز و ناتوانی می کنند.


پور فرخ در ادامه بيان كرد:کودکانی که مورد بهره کشی قرار گرفته اند، کتک خورده اند و در خانواده ناديده گرفته شده اند در صدد انتقام از جامعه برآمده و پرخاشگر و سرد و ظالم به نظر می رسند یا به جهت مخالف آن، سبک منفعل- پرخاشگر می شوند و با بی تفاوتی خود نسبت به دیگران درصدد انتقام برمی آیند. همچنين کودکانی که با بی توجهی و بی تفاوتی بزرگ شده اند پیوسته آمادگی شکست و باخت را دارند و کناره گیر و منزوی شده و در تنهایی خود به این باور رسیده اند که برتر از آن هستم که به دیگران محتاج باشم چرا که دیگران را حقیر می بینند.


وي در پايان خاطرنشان كرد: آموزش سبک زندگی سالم و ایجاد علاقه اجتماعی و حس همدردی، نوع دوستی، همدلی و احترام مقابل باعث به وجود آمدن روابط سالم میان فردی و کاهش احساس حقارت می گردد.


گفتني است، برنامه «سايبان آرامش» كاري از گروه بهداشت رواني راديوسلامت است كه از شنبه تا پنجشنبه ساعت 14:05 به مدت 40 دقيقه از موج اف.ام رديف 102 مگاهرتز تقديم شنونده هاي صداي دانش، نشاط و آرامش مي شود.

منبع : سلامت نیوز

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

به فرزندان خود حق انتخاب دهید

نحوه تحسین کردن کودکان

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-06-24 08:53:40منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
12380





نظر شما در مورد مطلب عواملی که منجر به عقده حقارت کودکان می شود چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خواستگارم سراغی نگرفته
خواستگارم سراغی نگرفته

چگونه فرد مقابل خود را بشناسیم
چگونه فرد مقابل خود را بشناسیم

آیا کرونا مردان را نابارور می کند؟ تاثیر کرونا بر اسپرم
آیا کرونا مردان را نابارور می کند؟ تاثیر کرونا بر اسپرم

چرا باید با کودکتان آشپزی کنید
چرا باید با کودکتان آشپزی کنید

با اضطراب کرونا چه کنیم
با اضطراب کرونا چه کنیم

ارتباط چهره با نگرش افراد به عشق
ارتباط چهره با نگرش افراد به عشق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4618

بازدید امروز:

18287

بازدید دیروز:

266945459

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام