روشهای جلوگیری از چاقی  و پرخوری در کودکان

جلوگیری از پرخوری کودکان

جلوگیری از پرخوری در کودکان

پرخوری در کودکان نشانه‌ است نه مشکل


اگر فرزندتان انتظار دارد هربار که وارد اتاقش می‌شوید یا صدایش می‌زنید، با یک ظرف پر از خوراکی‌های خوشمزه در انتظارش باشید، یا اگر از صبح که چشم‌هایش را باز می‌کند تا وقت خواب سرش داخل یخچال است و دهانش به‌قول معروف می‌جنبد، یعنی شما با یک کودک پرخور طرف هستید که باید تا قبل از اینکه این پرخوری کار دست خودش و شما دهد، فکری به حال این قضیه بکنید. بچه‌های سیری‌ناپذیر معمولا برای غذا ناراحتی و بی‌تابی می‌کنند  و اگر کمی دیرتر غذا بخورند، آرامش خودشان را از دست می‌دهند.

اما آیا پرخوری به‌خودی خود مشکلی است که شما باید دنبال راه‌حل آن بگردید؟ اگر تابه‌حال این‌طور فکر می‌کردید، 100 درصد در اشتباه بوده‌اید. پرخوری نشانه وجود یک مشکل در کودک شماست که می‌تواند ریشه جسمی یا روانی داشته باشد. بنابراین تا زمانی که علت سیری‌ناپذیری کودک مشخص نشده، شما هم برای درمان پرخوری او راه به‌جایی نخواهید برد.

اشتهای بیش از حد و غیرطبیعی فرزند شما ممکن است ناشی از  استرس و مواجهه دائمی با موقعیت‌های هیجانی باشد. پس اگر جو خانه‌تان متشنج است یا زیادی کودک را تحت فشار قرار می‌دهید، نباید از پرخوری او آنقدرها هم متعجب شوید. کم‌رویی و خجالتی بودن، گوشه‌گیری و محرومیت از مهر و محبت پدر و مادر هم می‌تواند شکم کودک را سیری‌ناپذیر کند. در این حالت کودک به خوردن پناه می‌برد و از این روش به‌عنوان یک مکانیسم دفاعی استفاده می‌کند. البته فقط شرایط روحی و روانی نیست که معده کودک شما را مثل یک کیسه بزرگ کش می‌آورد برخی بیماری‌ها و وضعیت‌های فیزیولوژیک هم هستند که این شرایط را رقم می‌زنند. اختلال غده تیروئید یکی از شایع‌ترین علت‌های تغییر در اشتها و وزن در کودکان و بزرگسالان است که البته تشخیص آن نیاز به معاینات پزشکی دارد.

این بار که پرخوری دختر یا پسر کوچک‌تان کفر شما را درآورد، به‌جای عصبانی شدن و فریاد زدن یا محروم کردن او بد نیست به الگوی غذاخوردن او توجه کنید. آیا کودک از روی عادت، تقلید یا بی‌حوصلگی سر یخچال می‌رود و کابینت‌ها را برای پیدا کردن یک خوراکی خوشمزه زیر و رو می‌کند یا با این روش می‌خواهد توجه شما را جلب کند؟ فعالیتش زیاد است و بیشتر گرسنه می‌شود تا اشتهای سیری‌ناپذیرش با مجموعه‌ای از علائم جسمانی دیگر از جمله اختلالات خواب همراه شده؟ پیدا کردن علت دقیق پرخوری اولین قدم برای درمان آن است.

حرف زدن درباره چاقی با بچه ها واقعا موضوع حساسی است. برچسب زدن به بچه ها و گفتن این که آن ها چاق هستند، گاهی آن ها را به حدی مضطرب می کند که ممکن است سلامت جسمی شان به بهای سلامت روحی آن ها تمام شود؛ آن ها در مدرسه و دربین دوستان اعتماد به نفس شان را از دست می دهند، نسبت به والدین ناراحت و خشمگین می شوند و حتی ممکن است به دلیل همین استرس و اضطراب بیشتر به غذا خوردن روی بیاورند و کار شما دقیقا نتیجه عکس بدهد. به همین دلیل برخی از والدین ترجیح می دهند، کودک چاق خودشان را به حال خودش رها کنند و از کاهش وزن و تناسب اندام اصلا حرفی به میان نیاورند. اما لازم نیست زیاد نگران باشید. خواندن این مطلب کمک بزرگی به شما می کند.

با فرزندتان در یک جبهه باشید

حتی اگر شما به کودک تان نگویید «چاق» باز هم ممکن است هم کلاسی ها یا دوستان او را با اسم هایی صدا کنند که همین معنی را بدهد. بالاخره روزی فرا می رسد که فرزندتان از شما درباره ظاهر خودش سوال می کند. در جواب سوال او صادق باشید. به او بگویید که وزنش از مقدار طبیعی بیشتر است ولی دقت کنید که شما باید با فرزندتان در یک جبهه باشید. فرزندتان نباید فکر کند، گناهی مرتکب شده و شما در مقابل او ایستاده اید تا او را سرزنش کنید. به او بگویید شما در کنارش هستید و به او کمک می کنید تا با چاقی مبارزه کند. بعد باید به حرف تان عمل کنید. به کودک تان کمک کنید تا علائق خود را تغییر دهد و از غذاهای سالم تر استفاده کند. مثلا می توانید او را با خود برای خرید میوه و سبزی با خودتان ببرید و هر بار از او بخواهید یک میوه یا سبزی جدید را برای خودش انتخاب کند.

برای کوچولوها الگو باشید

وقتی پای اضافه وزن کودکان به میان می آید، کاری که می کنید، مهم تر از حرفی است که می زنید. والدین نخستین و مهم ترین الگوها برای کودک خود هستند و کودکان علائق و رفتارهای خود درباره تغذیه و وزن را از والدین شان اقتباس می کنند. اگر شما مدام به فست فود فروشی ها سر بزنید و خانه تان پر از هله هوله باشد و بچه ها به آسانی بتوانند به این غذاها دسترسی پیدا کنند، واضح است که آن ها هم همین عادت ها را کسب خواهند کرد؛ عاداتی که اصلاح آن ها به این زودی ها ممکن نیست. برای این که الگوی عملی خوبی برای فرزندتان باشید بهتر است، تعداد دفعاتی که به فست فود فروشی ها می روید را محدود کنید. اما اگر دوست داشتید گاهی هم در یک مناسبت خانوادگی جشن بگیرید و شام را بیرون صرف کنید، می توانید کودک تان را راهنمایی کنید که به جای پیتزا یا همبرگر و یک پاکت بزرگ سیب زمینی سرخ شده، فیله مرغ کبابی به همراه سالاد سفارش دهد. خودتان هم همین کار را بکنید!

آشپزخانه تکانی کنید!

برای این که عادات غذایی و وزن خود و کودک تان را اصلاح کنید، نباید مدام به گذشته برگردید و خود و او را سرزنش کنید. به جای این کار از همین امروز و از گام های کوچک شروع کنید. باید کاری کنید که غذاهای سالم تر در دسترس همه اعضای خانواده باشد. یخچال و کابینت های آشپزخانه را از وجود همه جور هله هوله پاک کنید و به جای آن انواع میوه ها، سبزی ها، سالادها، لبنیات کم چرب و میان وعده های سالم را جایگزین کنید. در کنار همه این غذاهای سالم، نان های پخته شده با آرد کامل و پاستای کامل را فراموش نکنید. وجود مواد سالم در منزل به شما کمک می کند هر وقت عجله داشتید به جای فست فودها، خودتان غذایی سالم را آماده کنید.

ایرادگیری ممنوع!

یادتان باشد برای تشویق فرزندتان به برگشتن به وزن عادی هرگز سراغ ایرادگیری و سرکوفت زدن به کودک نروید. ایراد گرفتن از وزن و ظاهر کودک تان و آنچه او می خورد، بدترین کاری است که می توانید انجام دهید. این کار کودک را دچار استرس می کند و در بدترین حالت ممکن است حتی کودک با شما لجبازی کند و قضیه بدتر شود! برای تشویق فرزندتان می توانید از مزایای لاغری و کاهش وزن با او صحبت کنید. مثلا به او بگویید که اگر لاغر شود می تواند به سرعت هم سالانش بدود و در بازی با آن ها به اندازه دوستان دیگرش تیز و چابک باشد.

دلیل اصلی چیست؟

اضافه وزن و چاقی در کودکان گاه می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل دیگر باشد. مثلا کودکانی که در مدرسه تنها هستند، بیشتر به غذا خوردن روی می آورند. آن ها تنهایی خود را با غذا خوردن پر می کنند. از طرف دیگر بچه هایی که به دلیل چاقی نمی توانند به خوبی دیگر هم سالان شان بازی کنند، معمولا از بازی ها و گروه های دوستی آن ها بیرون می افتند.

به عبارتی چاقی و تنهایی هر ۲یکدیگر را تشدید می کنند. در موارد دیگر نیز ممکن است علت چاقی کودکان به ویژه در سن بلوغ، بیماری های داخلی و اختلالات هورمونی باشد. بنابراین بد نیست قبل از اقدام برای کاهش وزن فرزندتان یک بار او را برای چک آپ به نزد پزشک ببرید و از سلامت او مطمئن شوید.

رژیم سنگین نگیرند

رژیم گرفتن برای بزرگسالان کاری سخت و طاقت فرساست، چه برسد به کودکان! بنابراین ممنوع کردن غذا برای کودکان اشتباه است. شما فقط باید غذا را برای آن ها «محدود» کنید. حتی کودکی که اضافه وزن دارد هم می تواند در تولد دوستش کیک بخورد یا وقتی با شما برای خوردن شام بیرون آمده می تواند یک لیوان معمولی نوشابه داشته باشد. ضمنا به جای آنکه از کودک بخواهید چیزی نخورد، به او غذای سالم و سبزی بدهید.

برنامه غذایی داشته باشید

وقت غذا در منزل باید مشخص باشد. شما سعی کنید تا سر وقت معینی صبحانه، ناهار و شام را سرو کنید. این کار نه تنها فرزندان بلکه والدین را هم از چاقی محافظت می کند. حتی اگر نمی توانید هر ۳ وعده را با هم صرف کنید، دست کم شام را به فرصتی خانوادگی تبدیل کنید. از تک تک اعضای خانواده بخواهید تا اتفاقاتی که در آن روز برای شان افتاده را تعریف کنند و در این میان به صحبت های فرزندتان هم توجه کنید. این کار ضمن آن که خطر بروز چاقی را در کودکان کم می کند، استرس آن ها را نیر کاهش می دهد و همین موضوع هم به حفظ وزن سالم تر در آن ها کمک می کند.

علاقه خود را به اونشان دهید!

شاید خواندن این نکته به عنوان یکی از نکاتی که می تواند به شما در مبارزه با چاقی فرزندتان کمک کند، عجیب باشد. ولی شما به عنوان والدین هیچ وقت نباید فراموش کنید که چه سایز کودک شما small باشد و چه large باز هم هدف اصلی شما این است که فرزندی با اعتماد به نفس باربیاورید. بنابراین روان شناسان کودک توصیه می کنند، مراقب پیامی که با رفتارتان به کودک می دهید باشید. فرزند شما نباید فکر کند او را به دلیل لاغری یا چاقی یا به دلیل غذایی که می خورد، دوست دارید. اگر فرزند شما بداند که شما او را دوست دارید، خودش یاد می گیرد، بیشتر به خود اهمیت بدهد و این شامل مراقبت از وزن و ظاهر بدنش نیز هست.

چقدر صبور باشیم؟

در کنار همه نکاتی که گفتیم آخرین و مهم ترین نکته آن است که برای داشتن فرزندی سالم و با وزن متناسب باید صبور باشید. رژیم غذایی و ورزش هیچ کدام یک شبه نمی توانند فرزند شما را از اضافه وزن نجات دهند. بنابراین بهتر است کاملا با صبر و حوصله برای این کار قدم بردارید. برای فرزندتان هدف های بلندمدت تعیین کنید و مثلا به او بگویید تا روزی که مدرسه ها باز شود، باید بتوانی پیراهن قرمز قشنگ پارسال را دوباره بپوشی. در ضمن فراموش نکنید که طی این مدت شما باید روند کاهش وزن و تناسب اندام فرزندتان را دنبال کنید و به او روحیه و انرژی ادامه کار را انتقال دهید. در نهایت اگر حس می کنید فرزندتان با رژیم غذایی یا ورزش دچار مشکل شده و عصبی یا مضطرب به نظر می رسد، بد نیست با یک مشاور یا روان شناس کودک مشورت کنید. همچنین برای اطمینان از نتیجه گیری بهتر و داشتن برنامه ای سالم تر برای کاهش وزن فرزندتان مشورت با یک متخصص تغذیه یا پزشک کودکان را درنظر داشته باشید


3 اشتباهی که کودک را پرخورتر می‌کند


گاهی والدین آنقدر از رفتارهای کودک مستاصل شده‌اند که روش‌های تربیتی‌شان نه‌تنها باعث از بین رفتن عادت پرخوری نمی‌شود بلکه اوضاع را وخیم‌تر هم می‌کند. یکی از اشتباهات رایج پدرها و مادرها تسلیم شدن زودهنگام در برابر خواسته‌های غذایی کودک است. وقتی فرزند شما می‌خواهد بعد از خوردن یک ناهار مفصل و یک ظرف دسر، چندتا شکلات هم بخورد، به معنای آن نیست که او به غذای بیشتری «نیاز» دارد. پس جلوی او بایستید اما از بمباران احساسی و دادن احساس گناه جدا خودداری کنید. ناراحتی شما از پرخوری کودک در ذهن او تبدیل به احساس ناخواستنی بودن می‌شود و اینجاست که همه تلاش شما نتیجه معکوس می‌دهد و او بیشتر به غذا پناه می‌برد. چون خوردن فعالیت لذت‌بخشی است که آرامش می‌کند و باعث می‌شود ناتوانی خود در کنترل اشتهایش را فراموش کند.

یکی دیگر از اشتباهاتی که معمولا مادرها یا مادربزرگ‌ها مرتکب می‌شوند خوراکی دادن به بچه‌ها برای جبران و تسکین ناراحتی‌های‌شان است. این مسئله باعث می‌شود کودک درباره مفهوم غذا خوردن نتیجه اشتباهی بگیرد و تلاشی برای کنترل اشتهای سیری‌ناپذیر خود نکند.

مسخره یا شرمنده کردن کودک در میان جمع هم یکی دیگر از روش‌های نادرستی است که متاسفانه خیلی از والدین برای درمان پرخوری کودک به آن پناه می‌برند. این روش نه‌تنها کمکی به شما نمی‌کند بلکه باعث می‌شود فرزندتان به پنهان کاری روی بیاورد و در نتیجه افت اعتماد به‌نفس، خشم و افسردگی ناشی از این رفتار پدر و مادر، نظم روانی خود را از دست بدهد.

منابع : سایت ماهنامه شهرزاد / بیتوته

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

رفتار با کودک بد غذا

تشویق کودک به مسواک زدن

چه زمانی باید کودک را از شیر گرفت

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-07-05 08:44:09منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
11479





نظر شما در مورد مطلب جلوگیری از پرخوری کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نکات مهم برای شناخت روان نامزدتان
نکات مهم برای شناخت روان نامزدتان

خصوصیات همسر مناسب برای شما
خصوصیات همسر مناسب برای شما

ترشحات آلت‌ تناسلی چیست
ترشحات آلت‌ تناسلی چیست

تاثیر رابطه جنسی بر خونریزی قاعدگی
تاثیر رابطه جنسی بر خونریزی قاعدگی

چطور در زندگی تغییر ایجاد کنیم
چطور در زندگی تغییر ایجاد کنیم

شب یلدا از کی آغاز شد؟شب یلدا در شهر های مختلف،چرا شب یلدا هندوانه و انار می خورند؟
شب یلدا از کی آغاز شد؟شب یلدا در شهر های مختلف،چرا شب یلدا هندوانه و انار می خورند؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

25453

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266461391

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام