مشاور سنتر

سطح انتظارات از کودکان

سطح انتظارات از کودکان

expectations of children

کودکان به انجام کارهای روزمره نیاز دارند. کمک کردن در کارهای منزل به آنها درس مسئولیت اجتماعی و خانوادگی می آموزد. انجام این کارها به کودک حس معاشرت و غرور می دهد و به او در یادگیری مهارتهای مفید کمک می کند. دخیل بودن در کارهای خانه و خانواده به او حس مهم بودن می دهد، ماند این است که او نیز عضوی از تیم می باشد.

در اوایل دوران پیش دبستان ، اهمیت موضوع در به پایان رساندن و درست انجام دادن کارهای خانه نیست و تنها به معنای درک خصلت کمک کردن می باشد. ۲، ۳ و ۴ ساله ها دوست دارند کمک کننده باشند. شوق و علاقه به کمک کردن از سختی انجام کارها برای کودک می کاهد. با رشد کودک شما او توانایی انجام کارهای پیچیده تری را خواهد داشت و همچنین او می تواند کارهارا مستقل تر انجام دهد.

کودک خود را دست کم نگیرید.

گاهی والدین کودک خود را دست کم می گیرند. وقتی کودک آنها بزرگتر می شود، آنها دچار این اشتباه می شوند که کارهایی که کودکشان قادر به انجام آنها می باشد را خودشان انجام می دهند مثل درست کردن ساندویچ و یا تمیز کردن اتاق کودک. بگذارید کودکتان خودش کارهایی را که می تواند انجام دهد.

ایجاد مسئولیت های شخصی ابتدایی:

مسواک زدن، توالت رفتن، شستن دستها و لباس پوشیدن اولین کارهایی است که هر کودکی نیاز به انجام آنها دارد. بسیاری از والدین به محول کردن این کارها به کودکشان فکر نمی کنند. کارهای روزمره خانه باید ترکیبی از کارهای سخت و آسان باشد تا بتواند مسئولیت اجتماعی را به کودک بیاموزد.

پیدا کردن کارهای مناسب و متناسب با سن کودک:

اگر کاری برای کودک دشوار باشد، او بی انگیزه شده و علاقه و انگیزه ای برای دنبال کردن آن کار را نخواهد داشت. همچنین از محول کردن کارهایی که در آن اشیا خطرناک وجود دارد ( مثل شستن چاقو) و یا کار با اشیا شکستنی ( مثل خالی کردن ظروف از ماشین ظرفشویی) پرهیز کنید.

در ۲ سالگی کودک شما باید قادر به انجام کارهای ذیل باشد:

گذاشتن لباسهای کثیف در سبد لباس ها

انداختن پوشک کثیف در سطل آشغال

جمع کردن اسباب بازی ها بعد از بازی کردن

گذاشتن دستمال سفره روی سفره

جدا کردن لباس های روشن و تیره برای لباسشویی

در ۳ سالگی کودک شما باید قادر به انجام کارهای ذیل باشد:

مرتب کردن جورابها بر اساس رنگ و حتی جفت کردن آنها

آب دادن به گیاهان

غذا دادن به حیوانات خانگی

جمع کردن وسایل خود

آماده کردن میان وعده های ساده

جمع کردن ظرف خود از روی میز

کمک به شستن ماشین

در ۴ سالگی کودک شما باید قادر به انجام کارهای ذیل باشد:

چیدن بشقابها، چنگال ها و دستمال روی میز

خالی کردن ظروف غیر چینی از ماشین ظرف شویی

تا کردن حوله ها

گردگیری

کمک به مرتب کردن تختخواب

جمع کردن حوله های خیس از روی زمین

ریختن شیر

کمک به آماده کردن غذا

جارو کردن توسط جاروی سایز کوجک

از او انتظار بیش از اندازه نداشته باشید: گرفتن کمک از کودکتان ممکن است انجام کارهایتان را کند کند. به خاطر داشته باشید شما پایه و اساس این کار را برای زمانی قرار داده اید که کودکتان به معنای واقعی بتواند کمک کند. تمام کارهای روزمره دارای مشکلات مخصوص خود می باشد و کودکان در این سن توجه کمی دارند. از کودکتان انتظار انجام کارهای روزمره بدون یادآوری و یا انجام صحیح انها از ابتدا را نداشته باشید.

کارها را تفکیک جنسیتی نکنید: به پسرها کارهای آشپزخانه و به دخترها کارهای بیرون از منزل را نیز محول کنید.

واضح و روشن حرف خود را بیان کنید: ” اتاقت رو تمیز کن” خیلی قابل فهم تر بوده و کودکان در این سنین را تحت تاثیر قرار می دهد. به کودکتان اجازه دهید بداند دقیقاً منظورتان چیست (“لباسهای کثیفت رو داخل سبد بگذار”). در دفعات اول چگونگی انجام کارها را به او نشان دهید.

موجب گیجی او نشوید: سپردن سه یا چهار کار همزمان باعث سردرگم شدن کودکتان می شود. ممکن است کارها را فراموش کند و یا آنها را جابجا انجام دهد. به او کارها را یکی یکی محول کنید.

کارهای انجام شده توسط کودکتان را دوباره به شکل صحیح انجام ندهید: اگر دستمال ها بر روی میز نامرتب گذاشته شده و یا روتختی به خوبی مرتب نشده است، با این شرایط کنار بیایید. به کودکتان درست انجام شدن یک کار را نشان دهید و سپس به او اجازه دهید تا خودش آن کار را انجام دهد. دوباره انجام دادن یک کار غرور کودکتان را خرد میکند و دیگر کمتر میل به کمک خواهد داشت و با خود خواهد گفت ” اون که به کمک من احتیاجی نداره، چرا انجام بدم.”

بابت کار صحیح او را تشویق کنید: کودکان در این سن به دلیل کمک کردن به شما به خود می بالند و احساس غرور می کنند. برای کارهایی که انجام می دهند آنها را تشویق کنید. و اجازه دهید بدانند بابت تلاشی که انجام داده از او متشکر هستید. می توانید این تشکر را در قالب جملاتی مانند” وقتی تو میز رو می چینی من زمان بیشتری برای آشپزی دارم و می تونیم زودتر غذا بخوریم”نشان دهید.

برای انجام کارهای روزمره به او پول ندهید: بسیاری از کودکان در این سنین درک ارزش پول را ندارند. دریافت پول به جای کارهایی که انجام داده اند برای آنها کم اهمیت است. بسیاری از متخصصین مالی پرداخت کردن وجه نقد در قبال انجام کارهای روزمره را ناپسند می شمارند. بهترین دلیل برای پرداخت وجه نقد به کودک آموزش مفاهیم پس انداز و توانایی اتخاذ تصمیم های مالی می باشد. پرداخت برای انجام کارهای روزمره اهداف دیگر انجام کارهای روزمره که می توان به آموزش ارزش همکاری با اهل منزل و احساس غروری که از انجام دادن صحیح یک کار در کودک ایجاد می شود را خنثی می کند.

منبع : سایت ninikadeh.ir

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

رفتار با کودک تنبل

کدام کودکان بیشتر دروغ می گویند

 

این مطلب در تاریخ 2015-10-04 20:30:19منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
2698





نظر شما در مورد مطلب سطح انتظارات از کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




رفتار اشتباه در نامزدی
رفتار اشتباه در نامزدی

چگونه می توانم کاری کنم که خواستگارم مرا بخواهد
چگونه می توانم کاری کنم که خواستگارم مرا بخواهد

چطور باید تست کرونا بدیم-نحوه انجام تست کرونا
چطور باید تست کرونا بدیم-نحوه انجام تست کرونا

تاثیر اندازه آلت تناسلی در بارداری
تاثیر اندازه آلت تناسلی در بارداری

مشکلات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره
مشکلات مراجعه کنندگان به مراکز مشاوره

روشهایی برای زندگی مشترک شاد
روشهایی برای زندگی مشترک شاد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11769

بازدید امروز:

20514

بازدید دیروز:

267115306

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام