سن مناسب آموزش های مختلف به کودکان

سن مناسب آموزش های مختلف به کودکان

سن مناسب برای شروع آموزش زبان دوم به کودکان از 3 سالگی است. 2 سالگی سن تحول و پیشرفت نقاشی در کودکان است. سن مناسب شروع آموزش موسیقی به کودکان 5 سالگی است و ورزش کودکان می تواند از 4 سالگی آغاز شود.

سن آموزش زبان به کودکان... چه وقت و چگونه؟


كودكان از زمان تولد توانایی شنوایی فوق‌العاده‌ای دارند كه به آن‌ها اجازه می‌دهد اصوات مختلف را از هم تشخیص دهند. در صورتی كه از زمان تولد با كودكی به 2 زبان صحبت شود، او به طور طبیعی قادر به درك هر دو خواهد بود. كودكانی كه دو زبان را حین تولد می‌شنوند معمولا دیرتر به حرف می‌آیند. دلیل آن هم مواجه‌شدن كودك با دایره وسیعی از لغات است كه باید آنها را درك و بیان كند. گاهی نیز كودك دو زبان را با هم مخلوط می‌كند. این حالت كاملا طبیعی است و در 3، 4 سالگی از بین می‌رود. هرگز برای آموزش کودکان، به عنوان مثال آموختن یا حرف زدن یك زبان نباید به كودك فشار آورد. اگر كودك حس كند والدین از پیشرفت‌ نكردن او نگران هستند، ممكن است دچار اختلالات تکلمی شود. اگر مجبور شدید به كشور دیگری مهاجرت كنید برای اینكه كودك شما زبان را بیاموزد كافی است یكی از والدین به زبان مادری و دیگری به زبان خارجی صحبت كند تا كودك آرام‌آرام با زبان بیگانه خو بگیرد. به محض تكمیل زبان اول، معمولا در 3 سالگی و با شروع مهدكودك می‌توان آموزش کودکان برای زبان دوم را آغاز كرد و خیلی خوب است كه با آغاز مدرسه بچه‌ها از كلاس‌های زبان دوم هم استفاده كنند.

 
سن آموزش نقاشی به کودکان


2سالگی سن تحول و پیشرفت نقاشی در كودكان است زیرا كودك از لحاظ روانی و جسمی رشد می‌كند، ماهیچه‌های او قوی می‌شود و از نظر بینایی چشم‌اش توانایی دنبال كردن و هدایت دست به سمتی را كه می‌خواهد، دارد. نقاشی كشیدن در كودكان از این سن با ژست‌های كوچك و كند آغاز می‌شود.

كودكان سعی می‌كنند خطوطی را معمولا از چپ به راست رسم كنند. از آنجا كه نقاشی آغازی برای نوشتن است، لازم است كشیدن نقاشی را در كودكان تشویق كنیم. برای كودك زیر 3 سال لازم است برای نقاشی قوانینی را وضع کنیم. مثلا از او بخواهیم تنها روی كاغذ و در چارچوب آن نقاشی كند. در سنین زیر دبستان منظور از آموزش نقاشی این نیست كه دست بچه‌ها گرفته و به آنها آموزش داده شود؛ بلكه منظور فراهم كردن فضایی برای رشد خلاقیت بچه‌ها از جمله نقاشی است. حتی بدون كلاس هم خانواده‌ها می‌توانند این فضا را در خانه در اختیار بچه‌ها قرار دهند. بهتر است زیر 3 سالگی بچه‌ها از گواش، آبرنگ و مداد شمعی برای نقاشی استفاده كنند و از چهار، پنج سالگی به بعد خوب است كه از مدادرنگی استفاده شود. كافی است یك كاغذ در اختیار بچه‌ها قرار دهید تا هر آنچه كه ذهن‌شان است روی كاغذ بیاید. اگر بچه‌هایی در زمینه نقاشی ضعف دارند و مهارت‌های دست‌ورزی آنها ضعیف است، می‌توان آنها را در كلاس نقاشی ثبت‌نام كرد تا مهارت‌های دست‌ورزی آنها قوی شود. وقتی دست قوی شد، مدادگرفتن در دست قوی و كشیدن نقاشی راحت‌تر می‌شود.


نكته بسیار مهم در شكوفایی استعداد نقاشی كودك این است كه نقاشی را در فضایی انجام دهد كه هیچ‌گونه استرسی از سوی والدین به او وارد نشود. اگر مادر هم استرس داشته باشد كه كودك دیوارها را كثیف كند یا روی میز خط بكشد سبب گریز كودك از نقاشی می‌شود. اجازه دهید كودك در مكانی خاص كه كثیف شدن آن مهم نیست نقاشی كند. در این صورت كودك بدون هیچ استرسی توانایی و خلاقیت خود را در نقاشی بروز می‌دهد.

 
سن آموزش موسیقی به کودکان


موسیقی در واقع یك زبان است كه الفبای خاص خود را دارد. آموزش موسیقی به كودكان سبب حساس‌شدن گوش می‌شود و شنوایی‌شان را تقویت می‌كند. در ضمن بر هوش و احساسات آنها هم تاثیر می‌گذارد و سبب شكوفایی در آینده‌ای نزدیك می‌شود. آموزش موسیقی را باید دیرتر شروع كرد. البته سن آغاز آموزش موسیقی به ابزاری كه قرار است آموزش داده شود بستگی دارد ولی به طور میانگین گفته می‌شود 5 سالگی سن مناسبی است. برای اینكه بفهمید كودكتان به چه نوع ابزاری علاقه‌مند است، او را به یك مغازه ابزار موسیقی ببرید و اجازه بدهید تمامی صداها را بشنود یا در خانه برای او انواع موسیقی را پخش و به عكس‌العمل او دقت كنید. البته باز هم نمی‌توان فهمید كودك به چه ابزاری علاقه دارد و ممكن است طی روند ‌آموزش ابزار موسیقی خود را تغییر دهد. جز ابزارهایی كه نفس می‌خواهند مانند فلوت و ساكسیفون، نواختن باقی ابزارها را می‌توان از سن پایین به كودك آموزش داد. مثلا ویولون از 6 سالگی، آكاردئون از 7 سالگی، گیتار از 7 تا 8 سالگی، پیانو از 7 سالگی و شیپور و ساكسیفون را می‌توان از 9 تا 10 سالگی به كودك آموزش داد اما بهتر است از 3 تا 5 سالگی اجازه بدهید گوش كودك با موسیقی آشنا شود.

  آموزش موسیقی به كودكان سبب حساس‌شدن گوش می‌شود و شنوایی‌شان را تقویت می‌كند

آموزش موسیقی به کودکان

یكی از رشته‌های ورزشی مناسب برای سن پایین در كودكان ژیمناستیك است كه مهارت‌ها و هماهنگی‌های حركتی آنها را تقویت می‌كند. در بسیاری از مهدها و باشگاه‌ها این كلاس‌ها دایر است و شما می‌توانید از سن 4 سالگی فرزندتان را در این كلاس‌ها ثبت‌نام كنید.

یكی از رشته‌های ورزشی مناسب برای سن پایین در كودكان ژیمناستیك است

منبع: سازمان اسلامی بین المللی دفاع از حقوق کودکان

این مطلب در تاریخ 2018-01-10 09:28:20منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
5337





نظر شما در مورد مطلب سن مناسب آموزش های مختلف به کودکان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




عواملی که سبب انتخاب همسر می شود
عواملی که سبب انتخاب همسر می شود

چت کردن دختر مجرد با مرد متاهل
چت کردن دختر مجرد با مرد متاهل

چه چیزهایی ژنتیکی است و از والدین ارث می بریم
چه چیزهایی ژنتیکی است و از والدین ارث می بریم

بیماری پیرونی،مشکل جنسی در آقایان
بیماری پیرونی،مشکل جنسی در آقایان

نشانه های بلوغ فکری
نشانه های بلوغ فکری

طرح چکاپ همسران
طرح چکاپ همسران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

19802

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266483455

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام