مشاور سنتر

رفتار با کودک بی ادب

رفتار با کودک بی ادب

ودکی که حالا در آستانه نوجوانی احساس بزرگ شدن می‌کند، گاهی با این رفتارها سعی دارد پدر و مادر را به چالش بکشد و نشان دهد دیگر مطیع نیست. گاهی حتی یادگیری از شبکه همسالان و تعامل با دوستانی که چارچوب‌های رفتاری متفاوتی دارند ممکن است باعث تغییر رفتار فرزندتان و واکنش‌های توهین‌آمیز او شود.

 اگر با چنین مشکلی مواجه هستید:


1- سکوت نکنید و واکنش نشان دهید: بی‌ادبی و رفتار توهین آمیز، تحقیر دیگران و دشنام دادن رفتارهایی نیستند که با بی‌توجهی، آنها را خاموش کنید. در مقابل بی‌ادبی فرزندتان، واکنش نشان دهید. بگویید رفتارش درست نیست و از احساسی که باعث بروز چنین رفتاری شده از او سؤال کنید. مثلاً بپرسید: چرا این حرفو زدی؟ منظورت اینه که عصبانی هستی؟ یا بگویید: فکر کنم از چیزی ناراحتی. بهتره به جای این طور حرف زدن که توهین‌آمیز هم هست، علت ناراحتیت رو بگی. و بعد از آنکه علت ناراحتی فرزندتان را شنیدید، روش جایگزین و درست ابراز آن را به فرزندتان یاد بدهید.


2- احساس تان را از نحوه برخورد نوجوان با خودتان بروز دهید: فرزندتان وقتی بداند که دیگران نسبت به رفتار بد و توهین‌هایش چه احساسی دارند، به احتمال زیاد خودش را اصلاح خواهد کرد. مثلاً بگویید: «وقتی با من این‌طوری حرف می‌زنی ناراحت می‌شم.» یا «این طور حرف زدن یعنی بی‌احترامی و بی‌احترامی هر کسی رو ناراحت می‌کنه.»


3- قوانین رفتاری وضع کنید: قوانینی که هر کدام از اعضای خانواده در رفتار و گفتارشان باید رعایت کنند، بیان کرده و به‌طور دقیق و شفاف مشخص کنید. مثلاً در خانواده ما استفاده از دشنام و برچسب زدن به دیگران ممنوع است. یا به جای بد و بیراه گفتن موقع عصبانیت، فقط اجازه داریم از عبارت‌های «تو خیلی بی‌ادبی» و «ناراحتم و نمی‌خوام فعلاً باهات حرف بزنم» استفاده کنیم.


4- صبور باشید و مداومت بورزید: مهم‌ترین کار در تغییر رفتار اشتباه فرزندتان این است که صبور باشید، وقت کافی بگذارید و با تکرار رفتارهای درست، رفتار اشتباه فرزندتان را عوض کنید. در این هنگام به خودتان مسلط باشید و سعی کنید از کوره در نروید.


5- خودتان را اصلاح کنید: در خانه‌ای که همه با هم بد حرف می‌زنند، دیگران را مسخره می‌کنند یا پشت سر و در مقابل دیگران، تندی می‌کنند، انتظار رفتار مؤدبانه از بچه‌ها داشتن خنده دار است. قبل از هر کاری خودتان اصول ادب را رعایت کنید و هر جا از دستتان در رفت، عذرخواهی کرده و رفتار درست را جایگزین کنید.

این مطلب در تاریخ 2019-01-03 07:07:13منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
2205





نظر شما در مورد مطلب رفتار با کودک بی ادب چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نشانه های اعتیاد عاطفی
نشانه های اعتیاد عاطفی

نکات پر اهمیت در روابط عاطفی
نکات پر اهمیت در روابط عاطفی

علت وجود منی در ادرار
علت وجود منی در ادرار

دوران قاعدگی وتوصیه های بهداشتی   قاعدگی‌ چیست‌؟
دوران قاعدگی وتوصیه های بهداشتی قاعدگی‌ چیست‌؟

تاثیر عدم اعتماد به نفس بر زنان
تاثیر عدم اعتماد به نفس بر زنان

تمرینی برای شناخت بهتر همسر
تمرینی برای شناخت بهتر همسر










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4370

بازدید امروز:

17266

بازدید دیروز:

266988131

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام