مشاور سنتر

فرزندم از دخول شنیده و می پرسد یعنی چه

فرزندم از دخول شنیده و می پرسد یعنی چه

نوجوانم از «دخول» شنیده و می پرسد یعنی چه؟

 پرسش: من یک پسر دوازده ساله دارم. به تازگی از یکی از همکلاسی‌ها واژه هایی رو شنیده واون به ظاهر دوست پسرم رو تشویق کرده که خودش بره سرچ کنه و ایشون هم با گوشی من چیزهایی که شنیده بوده رو سرچ کرده.

نمیدونم چقدر اطلاعات به دست آورده ولی من و پدرش باهاش صحبت کردیم و گفتیم هر سوالی که داره از ما بپرسه و سرچ نکنه. اگر ما جواب رو نمیدونستیم اونوقت با نظارت ما سرچ کنه. مثلا دقیقا دخول از جلو و پشت رو شنیده بود که سرچ کرده بود.

این مطلب را بخوانید :  وقتی کودکان سوال جنسی می پرسند

ما گفتیم دخول از پشت که اصلا یک کار نکوهیده است ولی اینکه دخول وسکس چیه هیچی نگفتیم. فقط گفتیم که این عمل بین همسران اتفاق میفته وکاری برای ازدیاد نسل هست. گفتیم فعلا همینقدر بدون تا وقتش برسه و بیشتر بدونی. آیا ما درست عمل کردیم؟

 پاسخ از دکتر شکیب

من ۵ اصل را در این مورد می گویم و شما خودتان قضاوت کنید که چقدر اصولی رفتار کرده اید.

قبل از آن بگویم که مطالعات نشان داده متوسط سنی که بچه ها برای اولین بار پورن می بینند، حدود ۱۱ سالگی است. یک آمار دیگر هم بگویم که بیشتر شاخ در بیاورید: ۴۲درصد نوجوانان ۱۰ تا ۱۷ سال اذعان می کنند که پورن تماشا می کنند. آمارها غربی است، اما دستکم در شهرهای بزرگ ما، گمان نمی کنم تفاوت چندانی بین ما و غرب باشد.

اصل اول: بپرسید

وقتی کودک یا نوجوانی از سکس می پرسد، یا شما متوجه می شوید که مثلاً خودش سرچ کرده، یعنی سوالی در ذهنش مطرح شده. شما اول باید بدانید تا اینجا، خودش چه پاسخی برای پرسش اش پیدا کرده. پس با او صحبت کنید و بپرسید خودش چه فکر می کند؟ پاسخ شما باید روشن تر و علمی تر و قانع کننده تر از آن چیزی باشد که او خودش فهمیده. اگر چیزی را فهمیده که شما فکر می کنید نباید می فهمیده هم، پاسخ شما نباید «ماستمالی» باشد. شما آنچه فهمیده را تصحیح می کنید. هرچند لازم نیست دقیق تر و با جزییات بیشتر توضیح بدهید.

اصل دوم: سرزنش نکنید

حتی وقتی کودک شما تصادفا پورن ببیند، اینقدر به او آسیب نمی خورد که شما پدر و مادر با برخورد غلط به او آسیب می زنید. در این موارد، هرگز با کودک یا نوجوان دعوا نکنید. نگویید «غلط کردی، این حرفها به تو‌نیامده» یا «چقدر بی حیا شده ای» یا «معلوم شد صلاحیت استفاده از موبایل و کامپیوتر نداری». تنبیه در این موارد، مخرب است. شما در این مورد با او صحبت می کنید، بدون القای احساس گناه.

اصل سوم: طبقه بندی کنید

کودک یا نوجوان باید در همه گفتگوها این اصل را از شما بیاموزد که هر موضوعی، سن خودش را دارد. مثلاً وقتی کودک ۱۲ ساله از دخول می پرسد، شما تاکید می کنید این، اتفاقی است که بین زن و شوهرها می افتد و هنوز وقتش نرسیده که درباره ش صحبت کنیم: «عزیزم همان طور که یک پسر دو ساله توی بغل مامان و بابا می نشیند، اما یک پسر ۱۰ ساله این کار را نمی کند، یا همان طور که بابا رانندگی می کند اما شما نه، هرکاری زمان خودش را دارد. روابط جنسی هم کار یک نوجوان نیست.»

اصل چهارم: به ازدواج ربط بدهید

در پاسخ به پرسش های جنسی کودک و نوجوان، ضرب المثل «کار هر بز نیست خرمن کوفتن...» را در ذهن داشته باشید. کودک از شما یاد می گیرد که روابط جنسی وقتی اتفاق می افتد که آدمها شایستگی اش را پیدا می کنند: «عزیزم مردها و زنها هر وقت ازدواج می کنند، این کار را با هم انجام می دهند.»

اصل پنجم: جرات ورز باشید

نه رفتار منفعلانه و لحن ضعیف و مردد، نه از سر باز کردن (حالا بگذریم، بعداً صحبت می کنیم) و نه رفتار پرخاشگرانه، هیچ کدام سازنده نیست. با قاطعیت و لحنی ملایم و با تماس چشمی کامل و با توجه و حواس جمع، در این موارد با فرزندتان گفتگو کنید. روشن و شفاف صحبت کنید. خوب گوش کنید و خوب پاسخ بدهید و نقطه پایان برای حرف هایتان بگذارید. موضوع را باز نگذارید و رها نکنید.

مطلب از دکتر شکیب

این مطالب مرتبط را بخوانید :

آیا فرزندتان فیلم و تصاویر غیر اخلاقی می بیند

 



این مطلب در تاریخ 2019-05-11 07:00:00منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
امور تربیتی کودکان و نوجوانان
تعداد بازدید
4580





نظر شما در مورد مطلب فرزندم از دخول شنیده و می پرسد یعنی چه چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با دختر شاغل یا غیر شاغل
ازدواج با دختر شاغل یا غیر شاغل

سوالات مهم برای انتخاب همسر
سوالات مهم برای انتخاب همسر

قاعدگی شدید نشانه چیست
قاعدگی شدید نشانه چیست

چطور از عوارض رابطه مقعدی بکاهیم
چطور از عوارض رابطه مقعدی بکاهیم

خصوصیات مشاور خوب
خصوصیات مشاور خوب

طلاق و مسائل پیرامون آن
طلاق و مسائل پیرامون آن










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

17336

بازدید امروز:

23978

بازدید دیروز:

267100359

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام