شباهتهای مهم در انتخاب همسر

 

شباهتهای مهم در انتخاب همسر

توافق علائق وطرز فکر



مسئله مهمی که قبل از ازدواج خیلی باید بهش توجه داشت، بررسی میزان توافق نظر دوطرفه، توافق روی هدف ها و برنامه های زندگی. اما هم خوانی ومطابقت از نظر طرز فکر و فلسفه زندگی از همه مهمتره.
مثلاً آيا زن ومردی که خيال ازدواج دارن به يک اندازه جاه طلبند يا اينکه يکیشون خيلی جاه طلب و ديگری معتقد به داشتن زندگی آروم و بی دردسره ویا یکی اهل ریسک فراوونه و اونیکی از ریسک وهیجان متنفره؟
اگه در اين مورد مرد، شخص جاه طلبیه شاید چالش زيادی پیش نیاد گو اينكه ممکنه  زن او ازاينکه شوهرش، مثلاً ساعات طولانی مشغول کاره آزرده بشه.
ولی اگه زن جاه طلب باشه سعی می کنه که شوهر راحت طلب و تنبل(از نظر)  خودشو با اصرار و پا فشاری به کار بکشه و مجبور به قبول کردن مشاغلی بکنه که ممکنه ازعهده، استعداد و علاقه اش بر نیاد ودائم اعتماد به نفسشو زیر سوال ببره، اين وضع با موفقيت و خوشبختی در تضاده.
نظريات سياسی می تونن عامل اختلافات زناشويی بشن، زيرا درافراطی بودن يکی و محافظه کار بودن ديگری امکان تصادم افکار زياده. البته انتظار نميره كه همه مواضع سياسی یک زوج کاملاً شبيه هم باشه ولی اگر از لحاظ عقايد سياسی در دو قطب مخالف قرار نگيرن زندگی شیرین تر خواهد بود.
دیگه اینکه مثلاً اگرشوهر فردی تخيلی وايده آليست ولی زن، شخصي واقع بين ودر اصطلاح رئاليست باشه، شوهر ممکنه از رويه خشک زنش خسته بشه واحساس کنه که زنش قدرت درک معنويات و ظرايف زندگی رو نداره.
زن واقع بين هم ممکنه از دست شوهر تخيلی و زندگی بناله ودائم آرزو کنه که اي کاش شوهرش یه کم به خودش بیاد و واقعيت زندگی را آن طور که هست ببینه. پس اگر در این مورد هم دقت کافی  صورت بگیره، می شه انتظار دیدن یه کانون خوشبختی رو داشت.



هم خوانی ومطابقت علائق


علائق البته رابطه نزديکی با طرز تفکرو ظرفيت های آدمی داره و شامل فعاليت های  روزانه از جمله رفتن به سینما، تأتر، گوش دادن به رادیو، تماشای تلویزیون، خواندن کتاب، رفتن به میهمانی وامثال آن باشه.
اوقات فراغت وچگونگی سپری کردن اون وموضوع استراحت ومقدار وچگونگيش،  نکات مهم ديگه ای هستن که امروزه ثابت شده که آدما تفاوت های زیادی از نظر مقدار نياز به خواب واستراحت وهمچنين شرايط اون دارن که در حقیقت توسط ساعت "زیستی" بدن هرکس تنظيم می شه.
بايد توجه داشت که خواب ودگرگوني های ساعت زيستي بدن ، داراي اثرقابل توجهی برروی شرايط جسماني و خلقي بوده و به طور دوجانبه با يکديگر در تعاملن.
آدما برای داشتن بيشترين برآيند در زندگی شغلی وفعاليت های روزانشون وحتی جهت تجديد قوای روانی، مرتباً نياز به استراحت، تفريح وتمدد اعصاب دارن، اونم با روش هایی که معمولاً هرکسی در طول بیست سال اول زندگيش بعد از آزما يش راه های مختلف پیدا کرده وبه تأ ثير زیاد و مثبت اونا در مورد خودش پی برده .
در ازدواجی که تشابه علائق و ظرفيت ها وجود نداشته باشه  همیشه اون کسی که مجبور به ترک علائق وعادت های سرچشمه گرفته از خصوصيات درونيش باشه، شخصی کسل، آزرده و کم برآيند خواهد بود.
در چنين شرايطی درون نا خودآگاه  فرد دائماً همسر ش رو که با ورودش باعث اين مشکلات شده، سرزنش می کنه وحتی می تونه باعث تنفر از او بشه، از طرف ديگه کسی که تونسته بعد از ازدواج، عادت ها وعلائق خودش رو حفظ کنه، از زندگیش احساس رضایت داره و مثل سابق موفق، شاد و با انرژی زندگی مي کنه اما همسرش رو به سستی، بي حالی، ناکارآمدی ويا بي علاقه گی به زندگی مشترکشان متهم می کنه و اصلاً متوجه این موضوع نیست کسی که علائق وخواسته هاشو زیر پا گذاشته، چقدر ممکنه بی انگیزه شده باشه.       
البته نبايد انتظار داشت که زن وشوهر در همه علائق با همدیگه توافق داشته باشن ولی برای سعادت خانواده توافق کلی در قسمت عمده ای از علائق ضرورت داره تا مهر همسران به هم پایدار بمونه.


تشابه درعقايد مذهبی



شباهت در عقايد مذهبی به قدری در سعادت زندگی زناشويی اهميت داره که متخصصین ازدواج دونفر از مذاهب مختلف رو معمولاً غير عاقلانه می دونن. دلايلشونم زیاده و قابل قبول؛ اولاً اگه حتی فقط يکی از زوجین به عقايد مذهبی خود با ايمان کامل پای بند باشه احتمال اختلاف نظر زيادی بین اونا وجود داره، هم در امور روزمره زندگی خودشون دوتا و هم در شیوه فرزند پروری و مسائل تربیتی بچه هاشون، مخصوصاً اگه هرکدوم بخواد بچه هاشو مطابق عقايد مذهبی خودش تربیت کنه و اين سبب بروز اختلافات خانوادگی می شه.
يکی ديگه از مشکلات ازدواج کسانی که دین یا مذهب مختلف دارن، مخالفت والدین اوناس، و در صورتی که اين ازدواج انجام بشه؛ باعث طرد وجدائی جوان ازطرف پدر ومادر خودش می شه .
نداشتن حمایت خانواده ها در مقاطع خاص زندگی مثل دوره بارداری وزایمان، اشتقال به کار جدید و کنار آمدن با مشکلات و مسائل زندگی بچه ها هم از تبعات این طرد ودور افتادن از خانواده اس.
در چنين شرايطی هم بچه ها، هم زن و شوهر وهم کل زندگی زناشویی آسیب می بینه وبعدها ممکنه هر يک ازطرفين تقصير اين جدايی رابه گردن همسرش بندازه.
موضوع ديگه ای که نبايد فراموش بشه اينه  که در بسياری از باورهای دينی، ازدواج با کسی که اهل اون مذهب نباشه، نه تنها ممنوعه  بلکه معنی اين کار رو مرتد وکافر شدن، ميدونن و در صورتی که کسی چنین ازدواجی بکنه، از طرف جامعه اش هم طرد می شه و به اين ترتیب زمینه یه افسردگی جدی و طولانی فراهم می شه.
البته اگه مرد يا زنی اصلاً عقايد مذهبی نداشته باشه و خانواده اش هم همینطور باشه ومخالفتی هم با مذهبی که بچه های آینده این زن و شوهر باون روش تربيت می شن نداشته باشن، معمولاً اين مشکل پيش نمیاد که البته خیلی خیلی نادره.
در ضمن نباید فراموش کرد که هر مذهبی آداب و رسوم و فرهنگ خاص خودش رو داره و در حقیقت، در چنین شرایطی با دو فرهنگ مختلف روبه رو خواهند شد. حال با توجه به کثرت جمعیت وعدم محدودیت در انتخاب همسردر دنیا، با رعایت تشابه مذهبی می توان ازدواج موفق تری داشت.



تشابه تحصيلی وطبقاتی



شباهت درجه هوش زن ومرد در سعادت زناشوئی مهمتر ازشباهت سطح مقطع تحصيله، اما تحقيقات نشون داده که مدارج تحصيلی هم درخوشبختی خانوادگی خیلی مؤثرن، چون معمولاً میزان تحصيل به مقام اجتماعی شخص و میزان رضایت اجتماعی اش مربوطه اگه يه عضو خانواده، فارغ التحصيل سطوح بالای دانشگاهی باشه ولی ديگری تحصيلات متوسطه داشته باشه ممکنه باعث ايجاد احساس حقارت وآزردگی بشه.
اين موضوع در مورد زنی که از شوهرش تحصيلات عالی تری داره بيشتر صدق می کنه، زيرا در اين صورت شوهر ممکنه زن خودش رو برتر احساس کنه و زن هم در کنار هم ردیف های خودش که همسرانی با تحصیلات عالی دارن احساس سرخوردگی پیدا کنه.


گاهی اوقات عادات کوچک و به نظر ناچيز شخص، ممکنه  باعث عصبانيت وآزردگی همسرش بشه. اين رفتارها بخصوص موقعی جلب توجه می کنه که زن ومرد از لحاظ تحصيل ومحيط با همدیگه تفاوت کلی داشته باشن.
مثلاً دختری که تحصيل کرده است و در خانواده متمکن ومؤدبی پرورش پیدا کرده، ممکنه نسبت به شوهر خودش که دارای آداب ومعاشرت خاص طبقه پائين اجتماعه، احساس شرم وعصبانيت کنه.
اگه شوهر اين خانوم در مهموني ها با دست غذا بخوره و يا با ظاهر اصلاح نکرده ونامرتب به مهمونی بره ويا اينکه در گفتگو با افراد از جملات وکلمات عاميانه وغلط استفاده کنه، همسرش احساس حقارت وشرمندگی می کنه و حتی ممکنه کم کم نسبت به اون احساس خشم و عصبانیت پیدا کنه.از طرف ديگه شوهر از اينکه زنش دائماً سعی داره کارهای اون رو تصحيح کنه وبهش تذکر می ده، احساس کنه که زنش به اون فخر فروشی می کنه.البته با بالا رفتن سطح عمومی تحصیلات مردم (مخصوصاً در دو ده گذشته) میزان تشابه زوج ها دراین مورد بالاتر رفته واحتمال یافتن همسر با سطح تحصیلی متشابه و مصون ماندن از آسیب هایی که مورد اشاره قرار گرفت، تقویت شده.

منبع : مرکز مشاوره و ارتقاء سلامت زنانجنسی,رابطه زناشوئی,نک

این مطلب در تاریخ 2014-04-11 08:24:37منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
18896





نظر شما در مورد مطلب شباهتهای مهم در انتخاب همسر چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تردید در دوران نامزدی
تردید در دوران نامزدی

آرایش کردن برای یافتن شوهر یا حفظ شوهر
آرایش کردن برای یافتن شوهر یا حفظ شوهر

ماسک های مناسب برای جلوگیری از کرونا
ماسک های مناسب برای جلوگیری از کرونا

سردردهای جنسی
سردردهای جنسی

در هر سنی با چه بحرانهای روحی و روانی مواجهه می شویم
در هر سنی با چه بحرانهای روحی و روانی مواجهه می شویم

رزومه فعالیت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده
رزومه فعالیت پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

16762

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266452700

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام