حسادت ، حساسیت و بد بینی در نامزدی

ریشه حساسیت و حسادت در نامزدی

در ابتدای ازدواج یا آشنایی زیاد پیش می آید که نامزدها دچار احساس حسادت شوند. این حسادت که همزمان با حس مالکیت به وجود می آید، گاهی آنقدر عذاب آور می شود که روابط نامزدها را متشنج می کند و قول و قرارهای ازدواج را بهم می زند. برای دختر و پسری که تا پیش از این درباره انجام کارهایشان استقلال داشته اند، ساده نیست که حالا حس کنند که تحت کنترل و پایش هم قرار گرفته اند و در این شرایط جدید باید با هم هماهنگی بیشتری پیدا کنند.

گاهی وقت ها نگرانی از این بابت است که فرد حسود، خود را در رده ای پایین تر از نامزد یا همسرش تصور می کند و با اعمال فشار و سخت گیری سعی دارد محیط اطراف همسرش را محدود کند تا او قدرت مقایسه را از دست بدهد و متوجه این تفاوت نشود. در حقیقت اگر تفاوت هایی که در تحصیلات، مرتبه شغلی، اقتصادی و فرهنگی وجود دارد در مراحل اولیه مورد پذیرش قرار نگرفته باشد و افراد نتوانسته باشند به تفاهم برسند و حل کنند در مراحل بعدی رابطه باعث برانگیخته شدن حس حسادت خواهد شد.

واقعیت این است که گاهی این حسادت یا حساسیت های عاشقانه از احساس ناامنی در رابطه سرچشمه می گیرد. شما وقتی نامزدتان را در حال گفتگویی صمیمی با یک غریبه می بینید، حساس می شوید چون حس می کنید امنیت رابطه تان به خطر افتاده است و ممکن است کسی بیش از شما بتواند به همسرتان نزدیک شود یا مورد قبول او واقع گردد.

این وضعیت اگر خیلی شدید شود، یعنی اگر فرد با کوچکترین حدس و گمان، نشانه یا حرفی احساس کند امنیت رابطه به خطر افتاده است، یعنی وارد فاز بی اعتمادی شده و باید ریشه این بی اعتمادی را پیدا کنید تا بتواند دوباره امنیت خاطر و آرامش را به رابطه برگرداند.

آنچه که مهم است این است که بعد از ازدواج، افراد باید نوع روابط خود با اطرافیان را تغییر دهند و بدانند که صمیمیت رفتاری و گفتاری سابق را با دختر یا پسرهای فامیل تان نمی توانند داشته باشند مگر آن که همسرشان ظرفیت پذیرش استانداردهای فامیلی خانواده همسر را داشته باشد که این امر کاملا فرهنگی می باشد.

گاهی حسادت به واسطه تجارب پیشین فرد با افراد می باشد. اگر در گذشته مورد خیانت قرار گرفته باشد این امکان وجود دارد سبب آن شود که از ترس تکرار آن بیشتر طرف مقابل را تحت کنترل، نظارت و سلطه گری قرار دهد حتی در زمانیکه دلیلی برای شک و تردید به او وجود ندارد. باید توجه شود که هرگز درباره چیزی که همسر روی آن حساس است، به او دروغ نگویند.

گاهی اگر بد دلی و بد بینی خیلی شدید باشد یک بیماری تلقی می شود و اصطلاحا اختلال شخصیت پارانویید بوجود می آید و گاهی هم تجربیات و شکست های متعددی که فرد در زندگی خود داشته، او را به فردی بد بین و بی اعتماد تبدیل کرده است.

همچنین امکان دارد فرد شکاک فردی باشد که در گذشته وفادار نبوده و خیانت کرده و به قصد پرهیز از آن که نکند چنین امری برای خودش اتفاق بیافتد وسواس بخرج داده و بخواهید مطمئن شود که تنها فرد مورد علاقه همسرش می باشد. درک متقابل و همدلی از مهترین عوامل زمینه ساز برای ایجاد صمیمیت بیشتر، شور و عشق و تعهد می باشد

مقاله از دكتر ميناپورفرخ، روان شناس

منبع : رادیو سلامت

بازنشر : سلامت نیوز

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

شک و ببینی در نامزدی

آنچه در دوره نامزدی و شناخت مهم است

پنهان کاری در نامزدی و ترس از دست دادن

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2016-02-02 19:40:04منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
16604





نظر شما در مورد مطلب ریشه حساسیت و حسادت در نامزدی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




کدام مسائل را قبل از ازدواج مطرح کنیم؟
کدام مسائل را قبل از ازدواج مطرح کنیم؟

کوتاه بودن قد مرد از زن در ازدواج
کوتاه بودن قد مرد از زن در ازدواج

تاثیر رابطه جنسی بین زوجین بروی سلامتی
تاثیر رابطه جنسی بین زوجین بروی سلامتی

اختلالات جنسی
اختلالات جنسی

نشانه های ابتلا به اختلالات روانی
نشانه های ابتلا به اختلالات روانی

همسرم به دروغ گفته بود استقلالی است درخواست طلاق دارم
همسرم به دروغ گفته بود استقلالی است درخواست طلاق دارم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

7064

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284827

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام