با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنیم

با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنیم

يكي از معيارهاي انتخاب همسر، در نظر گرفتن خصوصيات شخصيتي وي و همساني آن با شخصيت فردي است ‌كه مي خواهد ازدواج كند. البته پي بردن به اين مهم كاري دشوار و كاملاً تخصصي است ولي جهت شناخت بهتر و آشنايي بيشتر آنها به معرفي چند تيپ مختلف شخصيتي مي پردازيم.

ابعاد شخصیت

تیپ مایزر- بریگز چهار بعد شخصیت انسان را مشخص می سازد. هر کدام از آنها با جنبه ی مهمی از زندگی و شغل در رابطه هستند، از این رو شناخت تیپ های شخصیتی به ما کمک می کند تا رفتار خود و دیگران را بهتر بشناسیم. این ابعاد شخصیتی برحسب چگونگی دریافت انرژی، جمع آوری اطلاعات، نحوه تصمیم گیری و طرز زندگی به ترتیب به چهار بعد شخصیتی تقسیم بندی می شوند (بارون، 1387).

1-  برون گرا – درون گرا

2-  حسی – شهودی

3-  فکری – احساسی

4-  با ساختار – منعطف


برون گرا – درون گرا

افراد درون‌گرا افرادی هستند که همیشه غرق تفکرند و به محیط بیرون توجه نمی ‌کنند. آن ‌ها مانند حوضی هستند به عمق یک اقیانوس. یعنی ارتباط پیرامونی ‌شان زیاد نیست ولی ارتباط درونی ‌شان عمیق است. در واقع این افراد تمایل بسیار كمی به حضور در جمع دارند و بیشتر دقت خود را به مطالعه و فعالیت های ذهنی و انفرادی می گذرانند. در مقابل، افراد برون‌گرا افرادی هستند که بیشتر به دنیای اطرافشان توجه می‌کنند. ارتباطات پیرامونی این افراد زیاد است. یعنی اهل معاشرت، تفریح و شلوغی‌ اند. معمولاً افراد این گروه نسبت به افراد درونگرا دارای اعتماد به نفس بیشتری می باشند.

حسی – شهودی

دومین بعد شخصیتی به نحوه ی جمع آوری اطلاعات دریافتی از طریق حواس پنج گانه (دیدن – شنیدن و ...) توجه دارند. برای آنها آن چیزی اهمیت دارد که با حواس قابل درک باشد. اگر برای آنها یک مکانی را توضیح بدهید، تا نبینند یا لمس نکنند اهمیتی به آن نمی دهند، اما افراد شهودی برعکس افراد حسی بیشتر از حس ششم خود کمک می گیرند و در واقع به آنچه ممکن است در آینده اتفاق بیفتد یا انجام شود توجه بیشتری دارند و خود را محدود به حواس پنج گانه نمی کنند.

فکری – احساسی

ترجیح  فکری - احساسی نشان دهنده شیوه ای است که ما ترجیح می دهیم تا تصمیم گیری کنیم .فکری ها به سبک منطقی وعینی تصمیم گیری می کنند در حالی که احساسی ها به شیوه ی فردی و ارزش محور تصمیم گیری می کنند. جالب این است که 66% زنان احساسی هستند . این یکی از ترجیحات نظریه تیپ شناسی  است که تفاوت جنسی قابل توجهی دارد. فکری ها تمایل به تحلیل تصمیمات دارند، در حالی که احساسی ها همدلی می کنند.

با ساختار – منعطف

چهارمین بعد شخصیتی به سبک و طرز زندگی افراد بر می گردد. افراد با ساختار، بیشتر در چارچوب کار می کنند، مقید به برنامه ریزی هستند و طبق برنامه پیش می روند، ولی افراد منعطف در کارهای خود انعطاف بیشتری نشان می دهند و زیاد تابع برنامه ریزی نیستند . ممکن است چند کار را با هم انجام دهند اما افراد با ساختار ترجیح می دهند تا یک کار را تمام نکردند، سراغ کار دیگری نروند.


ماحصل ترکیب این چهار بعد، پیدایش 16 تیپ شخصیتی در افراد است. نود و دو درصد کسانی که با هم ازدواج می کنند، جذب مشابه خودشان می شوند. هشت در صد به سمت قطب متضاد خود می روند، فردی که بدبین است، دوست دارد به طرف آدم خوش بین برود. چون خودش از بدبینی اش رنج می برد. غمگین است، بسمت آدمی میرود که شاد باشد. فرد بی نظم است جذب آدم با نظم میشود تا نقص خودش را بپوشاند. ما برای ازدواج دو قطب متضاد را توصیه نمی کنیم. این ها در زندگی مشکل پیدا می کنند. ممکن است چند صباحی برایش لذت بخش باشد ولی دوام پیدا نمی کند . در مورد دو درون گرا ، در اینجا می توانیم کفویت را نقض کنیم . ما می گوییم یک درون گرای صرف و یک برون گرای صرف، در زندگی مشکل خواهند داشت. دو تا برون گرا ممکن است خوب باشد و هر دو باهم خوش هستند ولی دو تا درون گرای صرف، نمی توانند با هم زندگی خوبی داشته باشند. این در مورد دو نفر عصبانی هم صدق می کند. ما درون گرا و  برون گرایی را صلاح می دانیم که فاصله آنها کم باشد. مثلا درجه درون گرا پنج باشد و درجه برون گرا نود و پنج باشد . ما این ازدواج را صلاح نمی دانیم. ولی مثلا درجه درون گرا بیست باشد و درجه برون گرا، سی باشد، این را قبول می کنیم . چون فاصله آنها کم است. اگر این طور باشد، خوشبخت خواهند شد.

با همسر درون گرا ازدواج کنیم یا برون گرا؟

آیا تاکنون در بحث ویژگی های فردی خود به این مسئله اندیشیده ایدکه شما چه شخصیتی دارید؟

فردی هستید که تمایل به تنهایی و کارهای انفرادی دارید و یا اینکه بودن با دیگران و حضور در جمع را می پسندید؟

فردی هستید که تمایل به تنهایی و کارهای انفرادی دارید و یا اینکه بودن با دیگران و حضور در جمع را می پسندید؟

اصولا افراد به دو تیپ شخصیتی برون گرا و درون گرا تقسیم می شوند. شاید هر کدام از شما جزوه یکی از دو دسته باشید. حالا هر شخصیتی که دارید نگران نشوید زیرا قصد نداریم بگوییم بیمار هستید و یا اینکه اختلال شخصیت دارید. هر یک از این رفتار ها یک ویژگی فردی است که به طور ژنتیکی در همه افراد وجود دارد. همچنین عواملی از جمله تربیت خانوادگی، فرهنگ و آب و هوای جغرافیایی بر روحیات ما تاثیر میگذارد.

درون گراها افرادی هستند که وقتی در مقابل جهان بیرون قرار میگیرند، دو دل و منفعل میشوند. آنها معمولا آدمهای توداری هستند که خودشان را بروز نمیدهند، از احساسات و هیجان هایشان فقط برای دوستان معدود و خیلی صمیمی حرف میزنند. برای همین اگر یک فرد درونگرا را ببینند، با اینکه حس میکنید، دارید آدم مودبی را تماشا میکنید. اما در صورتی که او را نشناسید،فکر میکنید با آدم بی اعتنایی مواجه شده اید. این افراد تمایل به تنهایی، اشتغال به امور ذهنی و کتاب خواندن دارند، آنها افرادی مستقل هم هستند.

برونگراها در دنیای بیرون سیر می کنند. آنها دوست دارند که سرخوش، اجتماعی، رقابت جو، سریع و واقع گرا باشند. برای آنها هرچیزی که شفاف تر و مشخص تر باشد، بهتر است. ابهام را تحمل نمی کنند. این افراد از طبیعت گردی، مهمانی رفتن و با بودن با دوستان خسته نمی شوند.

حالا دانستن همه این ویژگیها به چه دردی می خورد؟ دقیقا زمانی که به دنبال فرد مورد نظر زندگی خود می گردید، دانستن این خصوصیت اخلاقی او در انتخاب و زندگی آینده به کمک شما می آید.

این خصوصیت در زنان و مردان متفاوت است، یک زن برونگرا دوست دارد کنار همسرش بنشیند و با او صحبت کند، به میهمانی و خرید بازار برود درحالی که مردی با این خصوصیت تمایل دارد به دنبال طبیعت گردی و اکتشاف باشد. و مسافرت هایی بدون همسر و با دوستانش برود. پس نمیتوان گفت، یک زن برونگرا در کنار یک مرد برونگرا خوشبخت است بلکه باید به آنها بیاموزید که تفاوتها را بشناسند و به عنوان مشکل به آنها نگاه نکنند تا بتوانند به راحتی با آن کنار بیایند و مدیریت کنند.

منابع:

حسن زارعی محمودآبادی، باچه تیپ شخصیتی ازدواج کنیم، نشر دانژه 1392

روان شناسی زن و مرد- تالیف زهره رئیسی

روانشناسی شخصیت – ویستا

اکرم اشرفی نژاد- پروانه یارمحمدی

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

ازدواج درونگراها و برون گراها

نقش تیپهای شخصیتی در ازدواج

برای خوشبخت شدن با کی ازدواج کنیم

ازدواج با دختری که باکره نیست

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2016-02-28 19:52:32منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
32820





نظر شما در مورد مطلب با چه تیپ شخصیتی ازدواج کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




گفتن رابطه قبل از ازدواج به همسر
گفتن رابطه قبل از ازدواج به همسر

انتظاراتی که برای انتخاب همسر نباید داشته باشید
انتظاراتی که برای انتخاب همسر نباید داشته باشید

علل و درمان اختلالات جنسی در زنان
علل و درمان اختلالات جنسی در زنان

تاثیر تیروئید برقاعدگی ومیل جنسی
تاثیر تیروئید برقاعدگی ومیل جنسی

روانشناسی رنگ ها و استفاده آن ها در منزل
روانشناسی رنگ ها و استفاده آن ها در منزل

تفاوت دنیای مرد و زن
تفاوت دنیای مرد و زن










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12868

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290631

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام