نکات مهم در دوران عقد

رعایت مسائلی که در دوران عقد بسیار مهم است

زمانی که جوانان در دوره عقد هستند، باید به چندین نکته بسیار مهم توجه کنند تا مشکلات مهمی برای آنان ایجاد نشود. رفتار زن و شوهرها در دوران عقد از اهمیت ویژه ای برخوردار است که اگر با رعایت ملاحظات نباشد، ممکن است آرامش یک زندگی را به صورت جدی تهدید کند. زوج جوان  باید برای جلوگیری از بروز این روند گه گاه به یکدیگر رضایت های جدید (تقویت دوسویه) بدهند.

تقویت دو سویه و دو طرفه چیست؟

رمز خوشبختی بعد از ازدواج این است که هر فردی تلاش کند برای همسرش، همسری ایده آل باشد
تقویت دوسویه به این معناست که هر یک از طرفین ازدواج، کارها و فعالیت هایی را که فرد مقابل می پسندد و دوست دارد بیشتر انجام دهد. کارهای ساده ای چون نوازش کردن، هدیه دادن، ابراز محبت و... که قادرند به سرعت ناملایمات روی هم انباشت شده در دوران طولانی گذشته را برطرف سازند.
درست است که این اقدامات به ظاهر ساده تر از آن می رسند که بتوان اسم یک اقدام درمانی را روی آن ها گذاشت، اما باید توجه داشت که کاملاً موثرند.
این تقویت دو سویه پنج خاصیت دارد:
*تولید همکاری می کند. به عبارت دیگر زن و مرد به کمک یکدیگر برای رسیدن به پیشرفت و بهبودی در زندگی تلاش می کنند.
* این روش به سرعت موثر واقع شده و بر شادی و رضایت طرفین از زندگی می افزاید. همچنین باعث افزایش توجه و تعهد افراد نیز می شود.
* باعث ایجاد حس داشتن کنترل کافی بر روابط در زن و مرد شده و در نتیجه بر اطمینان خاطر آنان می افزاید.
*ساده بوده و نیازی به یاد گرفتن مهارت های جدید ندارد.
*صحنه زندگی را برای تغییرات بعدی مهیا می سازد.
در کل تغییر دو نوع روش می تواند در زندگی زناشویی معجزه کند: حذف رفتارهای ناخوشایند و افزایش رفتارهای خوشایند.
روش دوم یعنی افزایش رفتارهای خوشایند ساده تر و موثرتر است. معمولاً همه افراد با راحتی بیشتری می توانند کارهای مورد علاقه همسرشان را بیشتر انجام دهند در حالی که متوقف ساختن کارهایی که مورد علاقه همسرشان نیست به سادگی قابل انجام نیست. افراد برای انجام این مهارت و موفقیت در آن تقریبا به 5 هفته تلاش نیاز دارند.

هفته اول: تهیه فهرست رفتارهایی که باعث خشنودی می شود

به این نکته فکر کنید که چه اقداماتی همسرتان را راضی می کند و بعد آن را در کاغذی که در تمام طول هفته همراهتان است یادداشت نمایید. در این راستا اصلاً به سراغ مواردی چون کارهایی که قبلاً باعث ایجاد تعارض جدی شده اند، کارهایی که مستلزم هزینه های سنگین یا تلاش های بیش از اندازه اند و... نروید. بلکه به کارهای ساده و به خصوص کارهایی که مورد علاقه خودتان نیز هست توجه کنید. پس از یادداشت حداقل 10 کار مورد علاقه فرد مقابلتان به کارها امتیاز بدهید.

هفته دوم: رفتارهای خشنود کننده را فعال کنید

چهار یا پنج اقدام از فهرست تهیه شده تان که اولاً دارای امتیاز بالایی هستند، ثانیاً شما به انجام دادن آن راغب هستید و ثالثاً اموری اند که اخیراً انجام نداده اید، انتخاب کنید. سپس در این هفته همه روزه دست کم روزی یکی از این اقدامات را برای همسرتان انجام دهید. ولی فعلاً همسرتان را در جریان اموری که در لیست یادداشت کرده و حتی اموری که انتخاب کرده اید قرار ندهید. در پایان هفته دوم درباره رفتارهای خوشایند یکدیگر نظر بدهید و بگویید که از کدام رفتار بیشتر خوشتان آمده است. این امر شما را در ادامه مسیر و شناسایی دقیق رفتارهای مورد علاقه همسرتان یاری می رساند.

هفته سوم: متقاضی رفتارهای خوشایند شوید

در شروع این هفته هر کدام از شما باید از همسرتان تقاضا کنید که سه رفتار خوشایند مطابق میل شما را از فهرستی که تهیه کرده اید انتخاب کرده و انجام دهند. البته در این راستا توجه به برخی نکات مهم است:
- رفتارهای مورد نظر باید از فهرستی که فرد تهیه کرده انتخاب شوند یا به رفتارهای فهرست او نزدیک باشند. اگر هم فرد مایل به انجام آن کار نبود، رفتار دیگری از فهرست انتخاب شود.
- رفتارها را به صورت جزئی و کاملاً مشخص به فرد مقابل بیان کنید.
- مراقب باشید که خواسته هایتان لحن سرزنش آمیز نگیرد.

هفته چهارم: تبادل قرارداد

تقویت دوسویه به این معناست که هر یک از طرفین ازدواج، کارها و فعالیت هایی را که فرد مقابل می پسندد و دوست دارد بیشتر انجام دهد
اکنون شما به رفتارهای خشنود کننده ای مجهیزید که هر دو از دریافت آن ها راضی هستید. فهرستی به شکل یک قرارداد میان خود و همسرتان تهیه ببینید و در آن توضیح دهید که چه خواهید کرد و این کار را چگونه و در چه زمانی انجام خواهید داد. در شروع بهتر است قراردادتان را به دو یا سه رفتار مهم محدود نمایید. سپس قرارداد را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را به راحتی بینید تا توافقی که کرده اید فراموشتان نشود. پس از یک هفته درباره این قرارداد با همسرتان گفتگو کنید و در صورت تمایل اقلامی را به آن اضافه کنید.
مثلاً: من بهنام از این به بعد برای سالگرد تولد یا ازدواجمان هدیه تهیه می کنم و....
من زهرا از عطر مورد علاقه همسرم استفاده می کنم و...

هفته پنجم: رفتارهای خشنود کننده مشترک

حال پس از چند هفته باید به سراغ رفتارهای خشنود کننده مشترک بروید. در این مرحله باید رفتارهایی انجام شود که هم شما و هم همسرتان را راضی می کنند. این اقدام مهم ترین بخش تقویت دوسویه است زیرا در این بخش به جای اینکه برای یکدیگر کاری کنید، به اتفاق هم کاری انجام می دهید. در این  مرحله زن و مرد فعالیت های احتمالی مورد نظر خود را روی برگه های جداگانه نوشته و بعد دو فهرست را در قالب یک مجموعه ارائه می دهند. در تهیه فهرست نهایی به فعالیت هایی چون کارهایی که قبلاً از آن ها لذت می بردید اما حالا مدت هاست که آنها را انجام نمی دهید. مثل اسب سواری یا کارهایی که قبلاً انجام نداده اید ولی هردو مایل به انجام آن ها هستید، توجه نمایید. از اقداماتی که اخیراً انجام داده اید و نتیجه مطلوب نگرفته اید اجتناب کنید

منابع: روزنامه خراسان

مجله زندگی ایده آل

بازنشر : تبیان

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
رابطه جنسی
مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی
آموزش زناشوئی
آموزشهای جنسی
مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین
فیلم رابطه جنسی
رابطه جنسی
رابطه جنسی
امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود
این مطلب در تاریخ 2016-03-05 19:30:24منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
21168





نظر شما در مورد مطلب نکات مهم در دوران عقد چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




علت قهر کردن زیاد در نامزدی و عقد
علت قهر کردن زیاد در نامزدی و عقد

راهکارافزایش تعداد خواستگارهایتان
راهکارافزایش تعداد خواستگارهایتان

انزال زود رس قسمت سوم
انزال زود رس قسمت سوم

میگرن مقعد
میگرن مقعد

در مورد مشاوره ازدواج و زناشویی بیشتر بدانیم
در مورد مشاوره ازدواج و زناشویی بیشتر بدانیم

چرا یک رابطه عاطفی بد را ادامه می دهیم
چرا یک رابطه عاطفی بد را ادامه می دهیم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15138

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292901

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام