مشاور سنتر

توصیه هایی برای ازدواج بعد از 30 سالگی

توصیه هایی برای ازدواج بعد از 30 سالگی

قبلا در مطلب دغدغه های ازدواج در سن بالا در سایت تنظیم خانواده به برخی مسائل مربوط به ازدواج در سن بالا پرداخته ایم ،در صورت افزایش سن ازدواج افراد نیازهای خود را از راه نامشروع برآورده می‌کنند که این امر موجب بروز مشکلات اخلاقی در جامعه می‌شود.

دکتر حسین اکبری با بیان اینکه افزایش سن ازدواج می‌تواند برای پسران و به ویژه دختران فشار روانی ایجاد کند، گفت: بالا رفتن سن ازدواج با گسترش تضادها و درگیری‌ها میان اعضا خانواده سبب می‌شود که خانواده از حالت تعادل خارج شود.

او گفت: در صورتی که خانواده تعادل خود را از دست دهد، در واقع نیروی انسانی خلاق و کارآمد جامعه را دچار مشکل می‌کند که این امر می‌تواند در فرآیند توسعه جامعه اثرگذار باشد. یکی از آسیب‌های این موضوع نیز می‌تواند سبب به وجود آمدن پدیده تجرد قطعی و کاهش شانس ازدواج در سنین بالای 35 سال شود.

 

اگر در چنین شرایطی هستید، این توصیه ها را حتما و حتما جدی بگیرید:

1- سن به تنهایی نباید عاملی باشد که در ازدواج عجله کنید. ازدواج یک انتخاب حساس و ماندگار است که اگر نگوییم همیشگی است (یعنی به هر دلیلی خدای نکرده ازدواجتان به جدایی ختم شود) تاثیرات طولانی مدت یا همیشگی روی زندگی شما خواهد داشت.

2- اگر نیاز به ازدواج را در خود احساس نمی کنید، شتابزده عمل نکنید و هر وقت توانایی و میل به تشکیل خانواده داشتید، به فکر ازدواج بیفتید. نگران نباشید، آمادگی ازدواج خیلی زود سراغ شما هم خواهد آمد و کم کم حس می کنید دلتان استقلال خودتان را می خواهد، دوست دارید صاحب فرزند شوید و دلتان خانواده ای از آن خودتان می خواهد. این بهترین وقت ازدواج است.

3- می دانیم، حرف و حدیث دیگران خیلی آزاردهنده است. اما به خاطر فرار از این حرف و حدیث ها خودتان را به دردسر نیندازید. درست بودن انتخابتان در ازدواج خیلی خیلی مهم تر از سرعت ازدواج است. صرف ازدواج کردن شما را خوشبخت نمی کند. ازدواجی درست و عاقلانه داشتن است که باعث خوشبختی شما می شود.

4- می خواهید ازدواج کنید اما گزینه ای  ندارید؟ به دیگران به طور تلویحی اعلام کنید که اگر مورد مناسبی باشد، ازدواج خواهید کرد. در فضاهای اجتماعی حاضر شوید و اجازه دهید ویژگی های اخلاقی خوب شما دیده شود. در باشگاه های ورزشی، کلاس های آموزشی، گروه های فرهنگی و... عضو شوید و مراوده داشته باشید.

5- از ازدواج در سن بالا نترسید. امروز دیگر آدم ها را نمی شود با آدم های 50 سال قبل مقایسه کرد. در گذشته، عمر افراد 50-60 سال بود اما امروز افراد بیش از 80 سال عمر می کنند. از سوی دیگر علم پزشکی آنقدر پیشرفت کرده که نگران باروری تان نباشید. قبلا می گفتند تا قبل از 30 سالگی باید بچه دار شوید اما امروز می توانید تا 45 سالگی فرزندان سالمی به دنیا آورید. پس جوش دیر ازدواج کردنتان را نزنید.

6- یک تهدید جدی برای شمایی که سنتان کم کم بالا می رود این است که در اثر چشم و هم چشمی بخواهید تن به ازدواج بدهید. این که افرادی کم سن تر از شما  در اطرافیانتان ازدواج کرده اند، دلیلی برای نشستن شما سر سفره عقد با اولین گزینه تان نیست. کمی صبور باشید و منتظر مورد مناسب و معقول خود بمانید.

7- سن روانی مهم تر از سن شناسنامه ای است. دختر و پسر 40 ساله امروزی به شادابی دختر و پسر 25 ساله چند دهه قبل هستند. ضمن این که بالا رفتن سن، محاسنی هم دارد. از جمله پختگی و ثبات روانی و اجتماعی بیشتر.

در یک کلام، تسلیم هیاهوهای اطرافیان نشوید و خودتان را به خاطر بالا رفتن سنتان نبازید. به جای عجله در ازدواج، عاقلانه و درست تصمیم بگیرید.

 

مسوولان جامعه باید راهی برای ساماندهی این موضوع پیدا کنند زیرا در غیر این صورت جامعه به طور سیستماتیک به حل این شکل اقدام می‌کند که شاید راه‌حل مناسبی نباشد. شاید نتوان پدیده افزایش سن ازدواج را حل کرد اما می‌توان آن را با بررسی موضوعات مدیریت کرد.

 

سن زیستی و سن شناسنامه ای

در ادامه غلامعلی افروز رئیس سابق دانشکده روان شناسی دانشگاه تهران گفت: خانواده تنها نهاد فطری، طبیعی ، بی بدلیل و محبوبترین نهاد در گستره هستی است که سایر نهادها برای قوام و دوام آن تاسیس می شوند.

او ادامه داد: اصل 10 قانون اساسی می گوید باید هدف و جهت همه برنامه های دولت برای حفظ و قوام خانواده باشد.

او با بیان اینکه ایران نیاز به وزارت مقتدر خانواده دارد گفت: کشور کانادا سالها پیش آن را ایجاد کرده و ما هم باید داشته باشیم چون وزارت جوانان شوخی است چون کودک، زن و مرد و پیر و جوان همه در وزارت خانواده جا می گیرند.

افروز گفت: تعداد تولد دختران و پسران برابر است و خداوند آنها را به طور مساوی می آفریند اما چون سقط جنین دختر به طور نهان و آشکار در کشور ما انجام می شود باعث شده تا تعداد پسرها بیشتر باشد.

افروز با اشاره به اینکه در ایران در برابر هر هزار دختر 20 تا 40 ساله، هزار و 24 پسر داریم گفت: اما باورهای کلیشه ای این است که تعداد دخترها بیشترند و این آمارهای غلط پیامدهای بد فرهنگی دارند.

او ادامه داد:کسانیکه می گویند 4 تا 6 میلیون پیر دختر داریم پویایی فکری ندارند چون دختران 40 ساله امروز از دختران 20 ساله 70 سال پیش در سن زیستی بهتری هستند.

این روان شناس گفت: سن زیستی مهمتر از سن شناسنامه ای است و حتی سن روانی مهمتر و دختر 40 ساله امروزی از دختر 20 ساله هفتاد سال پیش جوانتر است بلکه سن زیستی او قویتر و بالاتر است.

او ادامه داد: در صدا و سیما افراد کم سواد می گویند ازدواج دختران در سن 35 سالگی اشکال دارد، اشتباه است چون تحقیقات نشان می دهد سن زیستی این دختران جوانتر است.

افروز با بیان اینکه نباید نگران فرزند آوری این دختران شد گفت: ازدواج در سن زیستی و روانی مهم است و اگر پسرها هم کوچکتر باشند اشکالی ندارد چون در سالهای اخیر سن بلوغ جابه جا شده است.

او تاکید کرد: فرزند آوری در سن بالای 40 سال مانند فرزند آوری دختران 20 ساله در 80 سال پیش است.

او گفت: در کشور انگلستان، به مدت 10 سال آمار زایمان 5 هزار زن بین 46 تا 55 سال را ثبت کردند که تنها 1.1 درصد فرزند این زنان دچار سندروم دان شده بودند.

افروز گفت: این نشان می دهد بارداری در سن بالا اشکال ندارد چون اتفاقا زنان در سن بالا محتاط ترند و از لحاظ بهداشتی بیشتر به خودشان می رسند و استانداردهای بهداشتی را رعایت می کنند.

او ادامه داد: بنابراین روان شناسان، جامعه شناسان و پزشکان باید اطلاعات خود را بازنگری کنند و دختران را از ازدواج در سن بالا نترسانند و ناخواسته به ازدواج نکردن افراد دامن نزنند.



 
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
 
 
 
 
این مطلب در تاریخ شنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۹منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
26467





نظر شما در مورد مطلب توصیه هایی برای ازدواج بعد از 30 سالگی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تحقیق برای ازدواج
تحقیق برای ازدواج

 بهترین مدت دوره نامزدی و مشکلات آن
بهترین مدت دوره نامزدی و مشکلات آن

دسته ای از دردهای جنسی که نیاز فوری به درمان دارند
دسته ای از دردهای جنسی که نیاز فوری به درمان دارند

ترشحات غیر طبیعی مهبل
ترشحات غیر طبیعی مهبل

چطور اظهار وجود کنیم
چطور اظهار وجود کنیم

شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و ترویج خیانت
شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و ترویج خیانت










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

19275

بازدید امروز:

27501

بازدید دیروز:

266921603

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام