افزایش دختران برای ازدواج سفید

افزایش دختران برای ازدواج سفید

ازدواج سفید پدیده‌ای اجتماعی است که از دیرباز در جوامع غربی وجود دارد و در سال‌های اخیر در کشور ما نیز روند رو به رشدی پیدا کرده و باعث نگرانی جامعه‌شناسان و مسئولان مرتبط با موضوعات اجتماعی شده است هرچند که آمار آن پنهان است اما گفته می‌شود این روزها به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی، این امر در کشورمان رو به افزایش است.

ازدواج سفید روبه افزایش است

پروانه سلحشوری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، با اشاره به روند روبه رشد ازدواج سفید در کشور گفت: متاسفانه پدیده ازدواج سفید در کشور ما یک روند رو به افزایش پیدا کرده که یکی از علت‌های مهم آن مشکلات اقتصادی است.او افزود: معمولا دخترها و پسرهایی که توانایی اداره یک زندگی را ندارند، در اجاره کردن خانه، هزینه‌های جاری زندگی و... بایکدیگر تقسیم کار می‌کنند و بدون هیچ عقد شرعی و رسمی بایکدیگر زندگی کرده و پولی هم که درمی‌آورند تقسیم می‌کنند.

آداب و رسوم‌های دست و پاگیر یکی از دلایل افزایش ازدواج سفید

سلحشوری درخصوص علل افزایش ازدواج سفید در کشور تصریح کرد: آداب و رسوم‌های دست و پاگیر یکی از دلایل افزایش ازدواج سفید بین دخترها و پسرهاست؛ چراکه پسرها زیربار مهریه با قیمت بالا سکه نمی‌روند از طرفی خانواده دخترها هم به مهریه پائین راضی نمی‌شوند بنابراین سر این مسائل کوچک اختلاف به وجود می‌آید و زمینه ازدواج دونفر از بین می‌رود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس دهم گفت: اگر سنت‌های دست و پا گیر از بین بروند و جای خود را به ازدواج آسان دهند قطعا تاثیر زیادی در شکل‌گیری ازدواج خواهد داشت و دیگر جوانان برای فرار از آنها به سمت ازدواج‌های غیررسمی نمی‌روند.

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: ازدواج سفید یا زندگی پارتنری

دختران از ترس شناسنامه‌شان به ازدواج سفید روی می‌آورند

ازدواج سفید دختران

او در مورد تاثیر طلاق بر افزایش این نوع ازدواج بیان کرد: یکی از عوامل مهم دیگر در افزایش ازدواج سفید؛ طلاق است. متاسفانه از هر 3 ازدواج یکی به طلاق ختم می‌شود و ممکن است زنان و مردان پس از جدا شدن با فرد دیگری وارد رابطه شوند و بدون رسمی کردن آن زیر یک سقف زندگی کنند. سلحشوری افزود: از طرفی در برخی از مناطق کشور ما هنوز بین خانواده‌ها طلاق گرفتن قبح است و دخترها می‌ترسند شناسنامه‌شان خط خطی شود به همین دلیل به ازدواج سفید روی می‌آورند تا شناسنامه‌شان سفید بماند.

شیوه ازدواج در کشورمان تغییر کرده است

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به تغییر شیوه ازدواج در کشورمان گفت: متاسفانه برخی از مسائل آنطور که باید در سیستم کشور ما جا نیافتاده است مثلا دخترها و پسرها قبل از ازدواج یک مدل رفتار می‌کنند اما همین‌که وارد زندگی مشترک می‌شوند، رفتارشان تغییر پیدا می‌کند که در نهایت منجر به طلاق می‌شود به هرحال در همه جوامع درحال توسعه چنین تغییراتی رخ می‌دهد و در کشور ما هم بنابر دلایل متعدد که به اختصار توضیح دادم برخی ازدواج‌ها به ازدواج سفید کشیده شده است.

سلحشوری تصریح کرد: ازدواج سفید یک پدیده اجتماعی است و هیچ پدیده‌ای تک علتی نیست و متاثر از عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و... قرار می‌گیرد بنابراین ازدواج سفید را هم می‌توان در تمام این ابعاد مورد آسیب شناسی قرار داد.

باید امکاناتی دهیم تا جوانان در سن جوانی ازدواج کنند

او در خصوص بُعد سیاسی ازدواج سفید گفت: ما می‌خواستیم جلوی ازدواج کودکان را بگیریم اما با ما مخالفت شد درحالی که شخصا معتقدم جوانان باید امکانات و تسهیلاتی را دریافت کنند که به موقع ازدواج کنند در واقع به جای اینکه به فکر ازدواج کودکان باشیم باید به این فکر کنیم جوانان در سن مناسب زندگی مشترک تشکیل دهند؛ اگر این اتفاق رخ دهد بسیاری از این مشکلات از جمله ازدواج سفید حل خواهد شد.

هیچ آماری از میزان ازدواج سفید در کشور نداریم

ازدواج سفید

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به پنهانی بودن ازدواج سفید ادامه داد: از آنجایی که ازدواج سفید پنهانی است و در هیچ جایی ثبت نمی‌شود و حتی دختران و پسران به کسی نمی‌گویند، هیچ آماری از تعداد آن در دست نیست و گردآوری آمار در این خصوص بسیار دشوار است و هنوز قبح آن در جامعه وجود دارد.

او درباره میزان تمایل مردان و زنان به ازدواج سفید تصریح کرد: نمی‌توان گفت تمایل مردان به ازدواج سفید بیشتر از زنان است چون به هرحال هر مردی یک زنی را پیدا می‌کند که با او ازدواج سفید انجام دهد بنابراین میزان تمایل زنان و مردان به این امر، تقریبا یکسان است.

قبح ازدواج سفید برای تحصیل کرده‌ها بیشتر ریخته شده است

سلحشوری با اشاره به تاثیر تحصیلات در افزایش ازدواج سفید گفت: معمولا قبح ازدواج سفید برای تحصیل کرده‌ها بیشتر از سایر افراد ریخته و این امر برای آنها حل شدنی و پذیرفتنی‌تر است.

افزایش ازدواج سفید در دختران و پسرانی که جدا از خانواده زندگی می‌کنند

او با اشاره به علت افزایش ازدواج سفید در بین کسانی که مجردی زندگی می‌کنند، بیان کرد: دختران و پسرانی که جدا از خانواده خود در شهر دیگری به ویژه تهران زندگی می‌کنند بیشتر به این سمت کشیده می‌شوند و ازدواج سفید در آنها بیشتر دیده می‌شود.

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید:مطلب مرتبط  ازدواج ساندویچی چیست

افزایش سقط جنین غیرقانونی در ازدواج سفید

نماینده مردم تهران، ری و اسلامشهر در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به افزایش سقط جنین به دنبال ازدواج سفید گفت: معمولا ازدواج‌های سفید منجر به فرزندآوری نمی‌شود چون هدف از اینگونه ازدواج‌ها به دنیا آوردن فرزند نیست اما اگر خانم باردار شود، قطعا از راه‌های غیرقانونی جنین را سقط می‌کند بنابراین ازدواج سفید احتمال سقط جنین غیرقانونی را افزایش می‌دهد.

او افزود: متاسفانه اینگونه سقط‌های جنین بسیار زیاد است به گونه‌ای که مجلس شورای اسلامی قرار است قانونی در این خصوص تصویب کند تا جلوی سقط‌های غیرقانونی گرفته شود.

نهادهای حاکمیتی بیشتر به جوانان اهمیت دهند

سلحشور با بیان راهکار کاهش ازدواج‌های سفید در کشور عنوان کرد: به اعتقاد من برخی نهادهای مرتبط با این موضوع باید تسهیلات بیشتری به جوانان دهند تا بتوانند در سن مناسب ازدواج کنند.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: نکته مهم دیگر هم این است که خانواده‌ها باید شرایط ازدواج بچه‌هایشان را تسهیل کنند تا بدون سخت گیری سر زندگی خود بروند و آداب و رسوم‌های سخت مانع ازدواج آنها نشود.

منبع: برنا

این مطلب در تاریخ یکشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۹منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.6
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
8838





نظر شما در مورد مطلب افزایش آمار دختران برای ازدواج سفید چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چرا رابطه عاطفی تمام شده را ادامه می دهیم
چرا رابطه عاطفی تمام شده را ادامه می دهیم

چرا نباید قبل از ازدواج با نامزد زندگی کرد
چرا نباید قبل از ازدواج با نامزد زندگی کرد

آشنایی با تست ایدز
آشنایی با تست ایدز

آقایان و آزمایش جنسی
آقایان و آزمایش جنسی

تشخیص ویژگی های شخصیتی از مدل صورت
تشخیص ویژگی های شخصیتی از مدل صورت

تاثیرات منفی و مخرب تماشای تصاویر و فیلمهای غیر اخلاقی
تاثیرات منفی و مخرب تماشای تصاویر و فیلمهای غیر اخلاقی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11675

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289438

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام