شرایط کرونا فرصتی برای پایان تجمل گرایی در ازدواج

شرایط کرونا فرصتی برای پایان تجمل گرایی در ازدواج

ازدواج از دیرین‌ترین رسم‌های انسان است، جشنی است به شکرانه آغاز یک زندگی، نشانه بالندگی فرزندان و به ثمر نشستن تلاش پدران و مادران، آیینی است برای گرامیداشت جایگاه خانواده و تداوم زندگی بشر؛ برای همین هم در تمام آیین‌ها و دین‌ها و مسلک‌ها جشنی مشترک به‌شمار می‌رود.

شاید در روزگار مدرن با آن که تکنولوژی و علم در تمام شاخه‌ها قامت بر افراشته، هیچ‌کس گمان نمی‌کرد روزی تنفس در هوایی مشترک مرگ‌آفرین باشد و ارزش‌ها و هنجارهای جامعه دگرگون شود.

تغییراتی که سبک زندگی کرونایی برای ما به وجود آورد، چنان عظیم و واژگونه است که تا همه جامعه آن را بپذیرد و درک کند زمان می‌برد.

قطعا بسیار خانواده‌ها هستند که از وقتی فرزندشان به دنیا آمده رویای شیرین ازدواج او را در ذهنشان برنامه‌ریزی کرده‌اند، پدرهای بسیاری به پسرهایشان وعده داده‌اند که اگر رخت دامادی بپوشند برایشان جشن‌ها می‌گیرند، شاید به گمان خودشان جشنی که هفت روز و هفت شب ادامه داشته باشد یا مادرها به دخترانشان گفته‌اند که از هیچ چیز برایشان دریغ نمی‌کنند و کم نمی‌گذارند.

اما، حالا شرایط فرق کرده، حتی دورهم نشستن اعضای یک خانواده بر سر سفره‌ای مشترک، برای آن‌ها که سر کار می‌روند و ناچارند با دیگران در تماس باشند، دلهره‌آور شده است. بیهوده نیست؛ ویروسی به جان انسان‌ها افتاده که حالا که قریب به یک سال از پیدایشش می‌گذرد، تمام جهان را آلوده است و هر روز گرد مرگ می‌پاشد.

دولت‌ها چه دارا چه فقیر، در هر گوشه جهان بزرگترین دغدغه و مشکلشان حل موضوع کروناست، تمام پزشکان دنیا چه آن‌ها که تخصششان مرتبط با این بیماری است و چه آن‌ها که نه، درگیر آسیبی‌اند که راه چاره اش فعلا فقط حفظ فاصله اجتماعی و دوری است، چیزی که هرگز حتی پیش از این فکرش را نمی‌کردیم و شاید فقط در فیلم‌های تخیلی دیده بودیم.

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: استفاده از شیوع کرونا برای ازدواج

ازدواج و آیین‌های شیرینش هم این روزها با چنین وضعیتی، حتی اگر به تلخی مرگ و میر نگراید، پر از ترس و عذاب و فشار روانی است.

از سویی تا بوده، رسم بر پایکوبی و جشن و دور هم آمدن اقوام و آشنایان بوده، از سوی دیگر نمی‌توان شیوع ویروس مرگبار را در مراسم‌ها و دورهمی‌ها با وضعیت فعلی را تحت هیچ شرایطی مدیریت کرد.

تداوم ازدواج‌های مرگ‌آفرین باوجود هشدارها

ایرج حریرچی، معاون وزارت بهداشت نیز این نکته را تایید کرده است که ۳۰ تا ۵۰درصد ابتلا به ویروس کرونا در دورهمی‌ها رخ داده است و هر نوع گردهمایی دوستانه و خانوادگی به هر مناسبتی، نتیجه خوبی نخواهد داشت.

سه‌شنبه چهارم آذر ۹۹ علیرضا نوشاد فرمانده پلیس شهرستان داراب در استان فارس اعلام کرد در پی اطلاع مرکز ۱۱۰ از برگزاری مراسم عروسی در این شهرستان، ماموران، پدر داماد و عروس را بازداشت کردند.

آن‌ها مهمانی ۶۰۰ نفره‌ای برگزار کرده بودند که تصورش هم با توجه به شدت شیوع بیماری ترسناک است.

یا در رویدادی مشابه در آبان ۹۹ در روستای ریزآب شهرستان نی‌ریز فارس مراسم عروسی با حضور جواد یساری خواننده مشهور و هزار نفر از اهالی روستا به دستگیری خواننده و مسوول برگزاری مراسم انجامید.

باز در رویدادی دیگر، بیست و سوم آبان ۹۹ دو تالار عروسی متخلف در حاشیه شهر شیراز به دلیل برگزاری مراسم عروسی تعطیل شدند، گروه ارکستر دستگیر شد و دو داماد به جای خانه بخت راهی زندان شدند.

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: افزایش آمار ازدواج به دلیل شرایط کرونا

اگر فرض را بر این بگذاریم که در این مراسم‌ها و بسیار جشن‌های مشابه آن‌ها، هیچکس به کرونا مبتلا نشده که فرضی است محال، پرسش این است که آیا ارزش دارد شیرینی آغاز یک زندگی با تلخی دستگیری‌ داماد و پدر و سرگردانی مهمان‌ها و به هدر رفتن مخارج و هزینه‌های سرسام آور این روزها به تلخی بگراید؟

ازدواج تعطیل نیست؛ رویکردها باید عوض شود

ازدواج و کرونا

البته هیچکس ازدواج کردن را حتی در سال کرونایی منع نمی‌کند؛ برعکس سکه ازدواج در دوران شیوع روی دیگری هم دارد.

تا به امروز در دنیا شاهد برگزاری مراسم مجازی بوده‌ایم، خبرهایی جذاب که شاید در دل سیاه وضعیت کنونی، روزنه‌ای رو به امید می‌گشاید و حاوی این پیام است که زندگی جریان دارد.

عروس و دامادی که رخت ازدواج بر تن کرده‌اند از دریچه دوربین رایانه‌شان دوستانشان را می‌بینند که برایشان پایکوبی می‌کنند، عکس می‌گیرند، شادی می‌کنند و زندگی را آغاز می‌کنند؛ البته راه‌های دیگری هم هست که از احتمال ابتلا به کرونا می‌کاهد و تا این حد هم مجازی نیست.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور در آبانماه سال جاری آماری جالب از میزیان ثبت عقد ازدواج در سراسر کشور ارائه کرد: از ابتدای فروردین تا مرداد سال جاری ۲۶۸ هزار و ۷۴۷ مورد ازدواج ثبت شده است که نشان می‌دهد جوانانی در همین وضعیت کرونایی زندگی مشترکشان را آغاز کرده‌اند؛ اما چگونه؟

برای بسیاری کرونا باعث شده که برگزاری ساده مراسم ازدواج، بدون تشریفات، مخارج بسیار و تجملات باشد و این رویکرد چالش‌های پیش روی زندگی مشترک را کاهش داده است.

معاون فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرد: پیشنهاد ما به جوانان این است که به هیچ وجه ازدواج خود را به تعویق نیندازند؛ اما در مراسمی کوچک با حضور پدر و مادر عروس و داماد.

لیلا نورافشان بهترین مکان را برای بستن عقد ازدواج حرم مطهر شاهچراغ (ع) دانست و افزود: به همه جوانانی که در شرف ازدواج هستند توصیه می‌کنیم درنهایت سادگی در فضای معنوی حرم عقد کنند و با از بین رفتن کرونا جشن ازدواجشان را برگزار کنند.

او با بیان اینکه به تعویق افتادن ازدواج آسیب‌های بسیاری به ویژه برای زوج‌های عقد کرده دارد، گفت: با صرفه‌جویی و در نظر داشتن مسائل اقتصادی، اولویت‌بندی هزینه‌ها و در نظر گرفتن اهمیت تشکیل زندگی مشترک، برگزاری مراسمی که منجر به تجمع شود، هم خطرناک است و هم خود می‌تواند به عاملی برای بر هم خوردن زندگی مشترک تبدیل شود و تلخکامی به بار آورد.

والدین سختگیری‌ها را رها کنند

او به خانواده‌ها نیز توصیه کرد که در وضعیت کنونی، صلاح فرزندانشان را به آرزوهایی که برای جشن ازدواج آن‌ها داشته‌اند، ترجیح دهند و با سختگیری بسیار و محدود کردن آن‌ها مسیر را برای رفتن زیر سقف مشترک سخت نکنند.

معاون امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس با بیان اینکه در حال حاضر مسبب بخش عمده‌ای مشکلات موجود که منجر به برگزاری جشن‌های خطرناک یا به تعویق افتادن و برهم خوردن ازدواج می‌شود، خانواده‌ها هستند، گفت: آنان باید در نظر داشته باشند که هیچ وقت برای جشن گرفتن دیر نیست؛ اما هیچ ضمانتی برای حفظ سلامت عزیزانشان در موقعیت کنونی وجود ندارد.

مسوول مرکز تخصصی، آموزشی و مشاوره پیش از ازدواج و انتخاب همسر هاتف، اولین مرکز دانشگاهی انتخاب همسر زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی شیراز نیز در گفت‌وگو با ایرنا بر این نکته تاکید کرد که آمار ارائه مشاوره ازدواج در این مرکز افزایش یافته و تاکنون۸۰۰ جلسه مشاوره پیش از ازدواج در این مرکز انجام شده؛ همچنین ۵۰ کارگاه آموزشی به‌صورت مجازی در این مدت در این زمینه برگزار شده است.

حسین شکوری عنوان کرد: با وجود شیوع کرونا، امسال آمارها افزایش پیدا کرده و مرکز درمقایسه با سال گذشته فعال‌تر شده است.

وقت اصلاح فرهنگ رسیده است

او به مردم توصیه کرد به بهانه کرونا ازدواج را به تعویق نیندازند؛ چراکه با توجه به محدودیت‌ها، بهترین فرصت است که فرهنگ‌های غلط، آداب و رسوم نادرست و تجمل‌گرایی را در ازدواج تصحیح کنیم.

به گفته شکوری اکنون زمان فرهنگ‌سازی جدید با رویکرد اسلامی و منطقی و ساده برگزار کردن مراسم‌های ازدواج است.

براین اساس، گرچه سایه مرگ با وجود کرونا بر سر شادی‌های کوچک زندگی افتاده است، حیات در جریان است و ازدواج و تشکیل خانواده نیز می‌تواند حتی در وضعیت کنونی آسان و بی‌دغدغه و زیبا باشد.

آخرین آمار کرونا در استان فارس در ۲۴ ساعت منتهی به ظهر سه‌شنبه چهارم آذرماه نشان می‌دهد که با شناسایی ۲۰۶۴ بیمار جدید مبتلا به کرونا در استان فارس تعداد کل مبتلایان این ویروس از آغاز شیوع کرونا به ۱۳۸ هزار و ۸۶۹ نفر رسیده است.

استان فارس از لحاظ شیوع کرونا در وضعیت هشدار قرار دارد.

منبع : ایرنا

 مطالب پیشنهادی

 مطلب مرتبط رابطه جنسی با فرد مشکوک به کرونا

این مطلب در تاریخ پنج شنبه 5 آذر 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.8
دسته بندی
مطالب قبل از ازدواج
تعداد بازدید
5675





نظر شما در مورد مطلب شرایط کرونا فرصتی برای پایان تجمل گرایی در ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چرا ازدواج های امروزی دوام  ندارد
چرا ازدواج های امروزی دوام ندارد

چطور مورد پسند خواستگار باشیم
چطور مورد پسند خواستگار باشیم

قرص اورژانسی چقدر موثر است
قرص اورژانسی چقدر موثر است

آقایان و آزمایش جنسی
آقایان و آزمایش جنسی

فرآیند عمل تغییر جنسیت در ایران
فرآیند عمل تغییر جنسیت در ایران

آموزش های پیش از ازدواج افزایش یافت
آموزش های پیش از ازدواج افزایش یافت










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11310

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289073

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام