تاثیر اضافه وزن و چاقی در بارداری

تاثیر اضافه وزن و چاقی در بارداری

وزن مناسب قبل از بارداری،تاثیر چاقی بر بارداری،تاثیر اضافه وزن در بارداری،اثر اضافه وزن بر رشد جنین همگی مسائلی هستند که هر خانم قبل از بارداری باید به انها توجه داشته باشد

افزایش وزن در یک حاملگی طبیعی نتیجه یک فرآیند فیزیولوژیک است که جهت رشد جنین ومادر بصورت ویژه ای طراحی شده است که بیشتر این افزایش وزن نتیجه حاصل بارداری که نوزاد است می باشد .
افزایش وزن متعادل در دوران بارداری سبب کم شدن میزان مرگ ومیر شیر خوار ،افزایش وزن متوسط تولد وکاهش شیوع تولد نوزاد با وزن کم می گردد .
افزایش وزن در دوران بارداری در زنان مختلف متفاوت است ،مادران جوان و اول زا معمولاٌ اضافه وزن بیشتری تا مادران مسن تر وجند زا دارند .
افزایش وزن معمولی در دوران بارداری برای زنانی که قبل بارداری وزن برای قد طبیعی داشته اند حدود ۵/۱۱ تا ۱۶ کیلو گرم پیشنهاد شده است که کمی بیش از مقادیری است که در گذشته معمول بوده است وعلت آنهم در کم کردن شانس  عقب ماندگی رشد داخلی رحم است .

یکی از مهم ترین گام هایی است که می توانید در جهت سلامت خود و فرزند تان در آینده بر دارید. وزن شما در دوره قبل از بارداری تاثیر مستقیم در وزن فرزند تان در زمان تولد دارد. وزن زیاد

مشکلاتی را برای شما پیش از بارداری و حین بارداری ایجاد می کند و می تواند عاملی برای مشکلات نازایی نیز باشد.

اضافه وزن هنگام بارداری

معمولا خانم‌ها در دوران بارداری مقداری وزن اضافه می‌کنند که البته این میزان طبیعی است یعنی به گفته این محققین، زنی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشته، باید در طول دوران بارداری بین 11 تا 16 کیلوگرم وزن اضافه کند.اما اگر از میزان طبیعی بیشتر شود، نوزاد در معرض خطر جدی قرار می گیرد.

تحقیقات منتشر شده در مجله انجمن پزشکی آمریکا نشان می دهد نوزادانی که از مادران چاق یا دارای اضافه وزن متولد می شوند، در دوران بعدی زندگی خود با مشکل اضافه وزن و چاقی روبرو خواهند شد.

محققین آمریکایی با مطالعه بیش از پانصد هزار مادر که همگی دو فرزند داشتند (برای امکان مقایسه) به این نتیجه رسیدند که به ازای هر یک کیلوگرمی که مادر در دوران بارداری اضافه می‌کند، به وزن جنین 7 گرم افزوده می‌شود. بر این اساس، ‌مادرانی که در دوران بارداری بیش از 24 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند،‌ نوزادانی ‌به دنیا خواهند آورد که در مقایسه با نوزادان مادرانی که 8 تا 10 کیلو وزن اضافه می‌کنند به طور متوسط 150 گرم سنگین‌تر هستند. به عنوان نمونه، احتمال این که نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا بیاید،‌ در مادرانی که بیش از 24 کیلوگرم اضافه وزن در دوران بارداری داشتند، دو برابر بیشتر می‌شود.

نکته مهم این‌جاست که نوزادان چاق با احتمال بسیار بالا، در طول زندگی آینده خود افراد چاقی خواهند بود و این امر روی سلامت و طول عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین احتمال بیماری‌هایی مانند آسم،‌ سرطان و اتوپی در این کودکان افزایش می‌یابد.

همچنین تحقیقات دیگری که در آمریکا انجام شده، بیش از پانصد هزار مادر که همگی دو فرزند داشتند (برای امکان مقایسه) را مورد مطالعه و بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که به ازای هر یک کیلوگرمی که مادر در دوران بارداری اضافه می‌کند، به وزن جنین 7 گرم افزوده می‌شود. بر این اساس، ‌مادرانی که در دوران بارداری بیش از 24 کیلوگرم وزن اضافه می‌کنند،‌ نوزادانی ‌به دنیا خواهند آورد که در مقایسه با نوزادان مادرانی که 8 تا 10 کیلو وزن اضافه می‌کنند به طور متوسط 150 گرم سنگین‌تر هستند. به عنوان نمونه، احتمال این که نوزاد با وزن بالای 4 کیلوگرم به دنیا بیاید،‌ در مادرانی که بیش از 24 کیلوگرم اضافه وزن در دوران بارداری داشتند، دو برابر بیشتر می‌شود.

نکته مهم این‌جاست که نوزادان چاق با احتمال بسیار بالا، در طول زندگی آینده خود افراد چاقی خواهند بود و این امر روی سلامت و طول عمر آن‌ها تاثیر می‌گذارد. همچنین احتمال بیماری‌هایی مانند آسم،‌ سرطان و اتوپی در این کودکان افزایش می‌یابد.

تاثیر چاقی مادر بر روی جنین

نتایج تحقیقات جدید نشان می دهد  نوزادانی که از مادران چاق متولد می شوند در معرض خطر فقر آهن هستند و این کمبود می تواند تاثیر نامطلوبی بر روی رشد مغزی جنین داشته باشد.«آهن» یک املاح معدنی حیاتی است که در تمام سلول‌های بدن وجود دارد. این عنصر مهم به عنوان یک ترکیب اصلی در هموگلوبین خون به حمل و جابجایی اکسیژن از ریه‌ها به سایر اعضا و بافت‌های بدن کمک می‌کند.به گفته متخصصان، افرادی که در خون آن‌ها به اندازه کافی آهن وجود ندارد، ممکن است کمتر از حد طبیعی دارای گلبول‌های قرمز خونی باشند و این حالت کم خونی ناشی از فقر آهن نامیده می‌شود.وقتی زنی باردار است آهن از طریق روده به جفت منتقل می شود، اما معلوم نیست فاکتور چاقی در مادر چگونه روی وضعیت آهن در بدن جنین تاثیر می گذارد.وضعیت دریافت آهن در دوران جنین فاکتور بسیار مهمی است چرا که ۵۰ درصد آهن مورد نیاز برای رشد جنین، قبل از تولد دریافت می شود.در این بررسی ها متخصصان دانشگاه ویسکونسین در مادیسون۲۸۱ مادر و نوزاد را مورد مطالعه قرار دادند. شاخص توده بدنی این مادران پیش از وضع حمل اندازه گیری شد.هم چنین مقدار آهن بدن جنین نیز از طریق آزمایش روی خون بندناف محاسبه شد.نتایج این بررسی ها تایید کرد که چاق بودن مادر در زمان بارداری می تواند روی سطح آهن بدن نوزاد تاثیر منفی داشته باشد.

ذخایر اهن بدن نوزاد که از مادر خود در یافت کرده است تنها برای ۴ تا ۶ ماه اول تولد در نوزادان رسیده و در نوزادان نارس تا ۲ ماه اول  تولد کافی می باشد .بعد از این سنین در صورت عدم در یافت اهن کافی علایم کم خونی ظاهر می شود . در کل میتوان گفت سن شیوع کم خونی فقر اهن در کودکان ۹ تا ۲۴ ماهگی است.

 

هیچ کس چاقی را نمی پسندد، علاوه بر ظاهر نا مناسبی که برای شما ایجاد می کند مشکل ساز نیز هست. اضافه وزن یا چاقی مفرط مشکلاتی نظیر دیابت، سکته مغزی، بیماری قلبی، سنگ کیسه صفرا، مشکلات تنفسی و آرتریت را برای شما به وجود می آورد. چاقی در زنان، بر روی عادت ماهیانه آن ها تاثیر گذار است و عادت ماهیانه را از حالت طبیعی خارج می سازد و غیر طبیعی بودن این موضوع تاثیر مستقیمی بر باروری دارد. اضافه وزن در زنان باردار می تواند، عوارضی مانند دیابت بارداری، فشار خون بالا، زایمان سخت و اجبار به سزارین را در پی داشته باشد و فرزندانی که این زنان به دنیا خواهند آورد فرزندانی با وزن بالاتر از وزن طبیعی خواهند بود که در آینده مستعد ابتلا به بیماری قلبی، دیابت و چاقی هستند. احتمال به دنیا آوردن فرزندانی نارس و یا ناقص مادر زادی در این زنان بیشتر است.

جبران اضافه وزن قبل از بارداری

کاهش 10 درصد از وزن در افرادی که دچار اضافه وزن می باشند احتمال باروری را افزایش و بروز عوارض بارداری را کاهش می دهد. شدت بروز مشکلات ذکر شده با افزایش شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر می گردد. در صورتی که شما جز این دسته از زنان می باشید بهتر است زیر نظر پزشک یا مشاور تغذیه، اضافه وزن خود را کاهش داده و پس از رسیدن به وزن ایده آل مدتی وزن خود را ثابت نگاه دارید. اگر در حال کاهش وزن می باشید سعی نکنید به هر طریقی این موضوع را انجام دهید و قطعا کاهش وعده های غذایی و نخوردن بهترین روش نیست. علاوه بر کاهش اضافه وزن سلامت شما در حین رژیم اهمیت بالایی دارد. روی انتخاب غذا تمرکز کنید و غذا هایی با ارزش غذایی بالاتر را در برنامه خود جای دهید. ممکن است کاهش وزن شما در این صورت زمان بیشتری بگیرد ولی صبر خود را بالا ببرید و به نتیجه مثبت آن و فرزند سالمی که در آینده خواهید داشت فکر کنید. کاهش وزن بسیار کم هم می تواند بر سلامت شما و نوزاد تان تاثیر گذار باشد.

پیشنهاد ما به شما این است از حداقل 3 ماه قبل از بارداری اضافه وزن خود را کاهش داده و به وزن ایده آل برسانید. این امر باعث تنظیم هورمون ها و بالا بردن امکان باروری شما می گردد. بدانید رژیم گرفتن در دوره بارداری به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

نتایج مطالعات نشان داده است که در زنان چاقی که افزایش وزن در دوران بارداری کمتر از ۶ کیلو گرم بوده است مرگ ومیر جنین در اواخر بارداری ونوزاد پس از زایمان دو برابر افزایش داشته است .
بنابراین دوره بارداری بهیچ وجه نباید زمان کنترل وزن ورژیم گرفتن باشد .
مشکل اضافه وزن در دوران بارداری ناشی از عدم آگاهی مادر از مقدار اضافه وزن مناسب در طول دوره بارداری است .برای تعیین مقدار اضافه وزن مناسب لازم است به یک نکته توجه شود وآن این است که برای آنکه مادری بتواند نوزادی به وزن ۳ تا ۵/۳ کیلوگرم را بدنیا آورد باید حدود ۵/۸ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشد .
خانم‌های باردار در هر شرایطی که باشند (لاغر، طبیعی، چاق) باید افزایش وزن متناسب با وضعیت خود داشته‌باشند بنابراین استفاده از رژیم‌های غذایی محدود برای کاهش وزن خانم‌های باردار چاق توصیه نمی‌شود و باید با توصیه‌های  تغذیه‌ای مناسب میزان کالری دریافتی و در نهایت وزن آن را کنترل کرد.

یک مادر باید در دوران بارداری چه‌قدر وزن اضافه کند؟

به گفته این محققین، زنی که قبل از بارداری وزن طبیعی داشته، باید در طول دوران بارداری بین ۱۱ تا ۱۶ کیلوگرم وزن اضافه کند.
به همین نسبت،‌ مادرانی که قبل از بارداری وزن کم‌تر از طبیعی داشته‌اند و مادرانی که قبل از بارداری اضافه وزن داشته‌اند،‌ به ترتیب باید بیشتر و کم‌تر از این حد وزن اضافه کنند تا خطری متوجه کودک نباشد.
اضافه وزن در اکثر مادران بین ۲۵ تا ۳۵ پوند( ۱۱٫۵ تا ۱۶ کیلو گرم )می باشداگر قبل از حاملگی وزن نرمال داشته اید.

هر پوند ۴۵۰ گرم است

در سه ماهه اول ۳ تا ۴ پوند
سه ماهه دوم ۱ پوند در هفته ۱۲ تا ۱۴ پوند در کل سه ماهه
در ماه ۷  و۸ یک پوند در هفته
در ماه ۹ یک تا دو پوند در هفته

اگر قبل از حاملگی وزن زیر نرمال داشته باشید:
در حاملگی اضافه وزن نرمال ۲۸ تا ۴۰ پوند است
۵ تا ۶ پوند در سه ماهه اول
در ۶ ماه آینده بسته به وزن قبل از حاملگی ۱ تا ۲ پوند در هفته.


اگر قبل از حاملگی اضافه وزن داشته باشید:
اضافه وزن ایده آل در حاملگی ۱۵ تا ۲۵ پوند است
۱تا ۲ پوند در سه ماهه اول
کمتر از یک پوند در ۶ ماه آینده

* کسانی که حاملگی دو قلو دارند :اضافه وزن ۳۵ تا ۴۵ پوند است

(۱پوند ۴۵۰ گرم است)

تنها ۵ تا ۸ پوند از  اضافه وزن حاملگی بعلت تجمع چربی است . این ذخیره چربی انرژی اضافی برای دوران بارداری و شیر دهی را فراهم می کند.
شیر دهی به از دست دادن این اضافه وزن کمک می کند.
بقیه اضافه وزن حاملگی مربوط به جنین, جفت, مایع آمنیوتیک وخون می باشد

چقدر افزایش وزن برای من مناسب است؟

مقدار افزایش وزن برای خانمهای باردار متفاوت است و بستگی به قد و وزن پیش از بارداری آنها دارد. معمولا این مقدار بصورت یک محدوده و نه یک عدد ثابت در نظر گرفته می شود و بر اساس شاخص توده بدنی یا BMI محاسبه می شود. شما نیز می توانید با استفاده از محاسبگر نی نی سایت و با وارد کردن قد و وزن قبل از حاملگی BMI خود را محاسبه کرده و مقدار افزایش وزن مطلوب خود را در دوران بارداری بدست آورید.

آیا لازم است که در دوران بارداری وزن خود را اندازه گیری کنم؟

در گذشته نه چندان دور، حانمهای باردار در هر ویزیت مراقبتهای دوران بارداری باید وزن کشی می شدند. این موضوع بسیاری از خانمها را دلخور می کرد و با توجه به اینکه در بسیاری از موارد پزشک یا ماما از وزن پیش از حاملگی خانم حامله آگاهی نداشتند، نمی توانستند در مورد سلامت و افزایش وزن مورد انتظار وی نظر قطعی داشته باشند. امروزه توصیه می شود که در اولین قرار ملاقات (و حتی قبل از آن) اندازه گیری وزن انجام شود و با محاسبه BMI افزایش وزن مطلوب در دوران بارداری محاسبه شود.

اندازه گیری هفتگی وزن به شما کمک خواهد کرد که کنترل بیشتری بر اضافه وزنتان داشته باشید و ممکن است در برخی مواقع لازم باشد قبل از اینکه میزان افزایش وزن از کنترل شما خارج شود، مقدار یا نوع خوراک خود را تعدیل کنید.

منابع :  parsiteb.ir / farzand.net/ ninisite.com

 

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-04-07 07:49:51منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
33499





نظر شما در مورد مطلب تاثیر اضافه وزن و چاقی در بارداری چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اولین قرار ملاقات با همسر آینده چگونه باشد
اولین قرار ملاقات با همسر آینده چگونه باشد

آماری که پسران مجرد را ناراحت میکند
آماری که پسران مجرد را ناراحت میکند

آزمایشات زنانه
آزمایشات زنانه

علل و درمان اختلالات جنسی در زنان
علل و درمان اختلالات جنسی در زنان

چطور زود بخوابیم
چطور زود بخوابیم

آرایش های زنانه که مردان را سرد می کند
آرایش های زنانه که مردان را سرد می کند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

9085

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266286848

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام