مردان مراقب این دو بیماری رایج باشند

دو بیماری رایج در مردان

رییس انجمن اورولوژی ایران ضمن بیان اینکه مردان نسبت به زنان بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری هستند، توجه به علایم هشدار دهنده بیماری‌های مردان را تنها راهکار جلوگیری از پیشرفت این بیماری‌ها عنوان کرد.

دکتر عباس بصیری در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مشکلات پروستات در دوره‌های جوانی و میانسالی گفت: پروستات عضوی است که با پسران به دنیا می‌آید و دور تا دور مجرای ادرار را گرفته است. در سنین جوانی پروستات در معرض التهاب، عفونت و ورم قرار می‌گیرد. سوزش ادرار، درد در زمان ادرار، احساس دفع ادرار زود، درد زیر شکم و بالای استخوان لگن وهمچنین درد در ناحیه بین بیضه‌ها و مقعد نیز از علایم بروز مشکل برای این عضو است و گاهی به صورت تکرر ادرار خودش را نشان می‌دهد.

وی افزود: ریشه این مشکل عفونت، میکروب، ویروس یا تک یاخته‌هایی هستند که می‌توانند به پروستات وارد شوند . خون بر اثر فشار ناشی از انجام فعالیت‌های سنگین مثل بدنسازی و ...، در مجاری ادرار پس زده می‌شود و در پروستات جمع شده و در نهایت التهاب ایجاد می‌کند.

بصیری، فشارهای روحی و عصبی، اضطراب و حساسیت به برخی مواد غذایی مثل فلفل و پیاز و سیر ترشی را نیز باعث ورم و فشار به پروستات عنوان کرد.

رییس انجمن اورولوژی ایران ادامه داد: در میانسالی یعنی از ۵۰ سالگی به بعد این عضو بزرگ می‌شود. اگر پروستات، رو به مجرا بزرگ شود علایمی مثل مشکل در خروج ادرار و در مراحل نهایی بند آمدن آن را به دنبال دارد. این امر به معنی بزرگی خوش‌خیم پروستات است.

به گفته وی ۱۰ درصد از کسانی که در ایران با این موضوع روبرو می‌شوند، ممکن است به سرطان پروستات مبتلا شوند.

این جراح کلیه و مجاری ادراری در خصوص علایم سرطان پروستات نیز گفت: علایم سرطان پروستات با نشانه‌های بزرگ شدن آن تفاوتی ندارد. بیشتر مواقع بی‌علامت است و چون در مناطق محیطی پروستات رشد می‌کند زیاد به مجرای ادرار فشار وارد نمی‌کند و باعث اختلال ادراری نمی‌شود به همین جهت به کسانی که در خانواده‌شان موارد ابتلا به این سرطان را داشتند، توصیه می‌شود حتما از ۴۰ سالگی به بعد مراقب این بیماری باشند و با مراجعه به پزشک آزمایش‌های مخصوص آن را انجام دهند و تحت نظر قرار گیرند.



مردان بیشتر در معرض بیماری‌های کلیوی و مجاری ادراری قرار دارند


رییس انجمن اورولوژی ایران ضمن بیان اینکه بیماری‌های کلیوی در مردان شایع‌تر از زنان است، ادامه داد: سرطان مثانه و کلیه در مردان به ترتیب سه و ۱.۵ برابر بیشتر از زنان است. فعالیت بیشتر مردان در مراکز صنعتی و کارخانه‌های رنگ و لاستیک‌سازی و مواجهه با مواد شیمیایی و همچنین استفاده بیشتر از سیگار و مواد مخدر در ایجاد سرطان مثانه نقش زیادی دارند.

وی تصریح کرد: سنگ کلیه در مردان به دلیل مباحث شغلی، مصرف ناکافی مایعات و همچنین هورمون‌ جنسی مردانه ۱.۸ تا ۲.۵ برابر در مردان شایع‌تر است. هورمون استروژن از سنگ سازی در بدن خانم‌ها تا حدی جلوگیری می‌کند. بعد از سن یائسگی زنان هم در معرض سنگ سازی بیشتری قرار می‌گیرند.

به گفته رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی ایران، بیماری‌های مجاری ادراری، اعم از سرطان، سنگ، پروستات و بیماری‌های مادرزادی و ساختاری در مردان بیشتر از زنان مشاهده شده است.

بصیری، به مردان شاغلی که در مراکز مرتبط با تولید محصولات شیمیایی کار می‌کنند، مصرف مایعات به میزان زیاد، تست‌های دوره‌ای، آزمایش ادرار و در موارد مشکوک سونوگرافی برای کشف زودتر بیماری را توصیه کرد.

رییس انجمن اورولوژی ایران ضمن اشاره به شانس کم پیشگیری از ابتلا به سرطان‌های مثانه و کلیه، اقدامات تشخیصی زودرس را در عملکرد بهتر داروها موثر دانست.

دیابت، بیماری بی نشانه

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی ایران، بیماری دیابت را نیز در بروز نارسایی کلیه دانست و ادامه داد: یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها از نظر تاثیر بر کلیه، بیماری دیابت است. اصلی‌ترین و شایع‌ترین علت نارسایی کلیه در تمام جهان و ایران دیابت است. تقریبا به ازای هر یک مورد شناخته شده، سه مورد بیمار دیابتی شناسایی نشده وجود دارد. تعداد کسانی که دیابت نهفته یا استعداد آن را دارند و هنوز علایم کلینیکی واضحی پیدا نکرده‌اند، زیاد هستند.

وی افزود: غافل بودن از این مساله زمانی اثر خود را نشان می‌دهد که بیمار، مبتلا به دیابت می‌شود و باید تحت درمان قرار گیرد و عوارض آن را تحمل کند. این بیماری فقط مخصوص یک عضو نیست. تمام اعضای بدن که در آنها رگ و جریان خون وجود دارد تحت تاثیر قرار می‌گیرند. انباشت انرژی و مواد غذایی در بدن عامل اصلی دیابت است.

بصیری درخصوص علایم نارسایی کلیه نیز اظهار کرد: به ازای هریک نارسایی کلیه، پنج تا ۱۰ نفر دچار نارسایی‌های خفیف کلیه هستند، این بیماری در موارد نهایی با علایم بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، ضعف، خستگی، بی‌حالی، عصبی شدن و مسائل روحی همراه است.

رییس انجمن اورولوژی، نارسایی کلیه در مراحل مقدماتی را بی‌علامت عنوان کرد و افزود: کسانی که در خانواده مشکل نارسایی کلیه دارند، دستورات پیشگیری را بیشتر رعایت کنند. کسانی که در معرض این بیماری‌ها هستند هم باید علایم ادراری را جدی بگیرند. احساس سوزش ادرار، تکرر ادرار و ناتوانی در خروج آن که باعث فشار به کلیه می‌شود نیز از نشانه‌های این بیماری است.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی ایران ضمن تاکید بر لزوم جدی گرفتن نشانه‌های این بیماری، تصریح کرد: مردان ایرانی به سلامت خود کم توجه هستند و یکی از افتخارات آن‌ها، این است که می‌گویند من تا به حال دکتر نرفته‌ام یا دارو مصرف نکرده‌ام. کسانی که علایم ادراری و ناخوشی دارند یا با تغییر رنگ ادرار به رنگ خون روبرو هستند، باید آن را اخطاری جدی از طرف کلیه و دستگاه ادراری برای خود تلقی کنند.

منبع : ایسنا

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

انواع بیماری های پروستات

عوارض جلوگیری از خروج منی

بیماریهای بیضه در مردان

این مطلب در تاریخ 2016-02-29 20:09:13منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
14340





نظر شما در مورد مطلب دو بیماری رایج در مردان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




بهترین سن ازدواج یا بهترین زمان ازدواج
بهترین سن ازدواج یا بهترین زمان ازدواج

حفظ حریم شخصی در نامزدی و ازدواج
حفظ حریم شخصی در نامزدی و ازدواج

اعتیاد به سکس
اعتیاد به سکس

چند روز بعد از نزديكي آزمايش بارداري بدهیم
چند روز بعد از نزديكي آزمايش بارداري بدهیم

نشانه های سلامت روان
نشانه های سلامت روان

قانونی که زنان را در نظر نگرفته است‏
قانونی که زنان را در نظر نگرفته است‏










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

26195

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266462133

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام