چه تعداد سونوگرافی برای بارداری کافی است

تعداد دفعات سونوگرافی در دوران بارداری

تعداد دفعات سونوگرافی در دوران بارداری

انجام سونوگرافی در طول دوران بارداری برای زنان دارای شرایط عادی سه بار کفایت می‌کند ولی متاسفانه امروز متخصصان زنان علی رغم قوانین شفاف اقدام به انجام سونوگرافی‌های متعدد و دریافت وجه از بیماران می‌کنند.

،دکتر حسین کرم‌پور در ارتباط با سمینار تازه‌ها غربالگری جنین و آنومالی اسکن، اظهار کرد: سونوگرافی زنان در دوران بارداری برای بررسی وضعیت جنین انجام می‌شود و متخصصان رادیولوژی با گذراندن دوره‌های تئوری و عملی قادر به تشخیص بیشتر ناهنجاری‌های احتمالی جنین، سن جنین و ... خواهند بود.

به گزارش روابط عمومی انجمن رادیولوژی ایران،نایب رئیس انجمن رادیولوژی با اشاره به اینکه اگر این ناهنجاری‌ها سبب مشکلات حیاتی برای جنین شود با تایید مراجع قانونی ختم حاملگی اعلام خواهد شد، افزود: قبل از اختراع سونوگرافی این ناهنجاری‌ها تشخیص داده نمی‌شد و جنین در شکم مادر، حین زایمان و یا در دوران کودکی جان خود را از دست می‌داد. ولی اکنون با تشخیص به موقع ناهنجاری در جنین اقدام به ختم بارداری و یا مراقبت‌های ویژه توصیه می‌شود.

وی یکی از مهم‌ترین ناهنجاری جنین را ناهنجاری کروموزومی همچون سندروم دان برشمرد و اعلام کرد: این ناهنجاری در سه ماهه نخست بارداری قابل تشخیص است و بر اساس بررسی فاکتورهای خونی مادر و اندازه‌گیری‌های خاص سونوگرافیک در جنین، میزان خطر ناهنجاری با توجه به جدول‌های پیش‌بینی شده اعلام و اقدامات لازم انجام می‌پذیرد.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی اضافه کرد: افزایش یا کاهش ناهنجاری‌های مادرزادی کروموزومی در برهه زمانی خاص مشخص نیست ولی اینکه احساس می‌شود امروزه این مساله بیشتر شده به دلیل تشخیص‌های به موقع است، در حالی که پیش از این امکان اینگونه بررسی‌ها وجود نداشت.

کرم‌پور اضافه کرد: امروزه در برخی از کشورهای اروپایی و آمریکایی مجوز سقط به زنان بارداری که جنین‌شان سندروم دان دارد، داده نمی‌شود و به آنها حق حیات داده می‌شود به گونه‌ای حتی می‌توانند در آینده این بیماران دارای شغل باشند.

وی گفت:‌در کشور ما متاسفانه استفاده بی‌رویه از سونوگرافی توسط متخصصان زنان صورت می‌گیرد هر چند که سونوگرافی فی‌نفسه مضر نیست ولی استفاده بیش از حد آن می‌تواند مشکلاتی را به بار آورد به طور مثال آب خوردن نیز زمانی که فرد تشنه باشد مشکلی ندارد ولی مصرف بیش از حد آن نیز مشکل‌ آفرین خواهد شد.

نایب رئیس انجمن رادیولوژی خاطر نشان کرد:‌ انجام سونوگرافی در طول دوران بارداری برای زنان دارای شرایط عادی سه بار کفایت می‌کند ولی متاسفانه امروز متخصصان زنان علی رغم قوانین شفاف اقدام به انجام سونوگرافی‌های متعدد و دریافت وجه از بیماران می‌کنند که این مساله علاوه بر افزایش احتمال تشخیص نادرست، سبب ایجاد استرس و اضطراب در مادر و حتی سقط جنین به دلیل تشخیص اشتباه و یا شرایط روحی مادر می‌شود.

کرم‌پور تاکید کرد: برنامه غربالگری زنان باردار باید هوشمندانه باشد و تنها در زنانی که سابقه بیماری و یا ازدواج فامیلی دارند این مساله بیشتر مدنظر قرار گیرد.

منبع: سلامت نیوز

این مطلب در تاریخ 2017-03-04 06:27:57منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
3669





نظر شما در مورد مطلب تعداد دفعات سونوگرافی در بارداری چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




اهمیت شروط ازدواج
اهمیت شروط ازدواج

ترس از گذشته در ازدواج
ترس از گذشته در ازدواج

آشنایی با تست ایدز
آشنایی با تست ایدز

تاثیر کاندوم در کیفیت رابطه جنسی
تاثیر کاندوم در کیفیت رابطه جنسی

ضریب هوشی زنان بیشتر است یا مردان
ضریب هوشی زنان بیشتر است یا مردان

خاطرات خنده دار خانم ها - قسمت سوم
خاطرات خنده دار خانم ها - قسمت سوم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

18480

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266454418

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام