آیا لب گرفتن و بوسیدن باعث انتقال بیماری جنسی می شود

آیا لب گرفتن و بوسیدن باعث انتقال بیماری های جنسی می شود
چه بیماری هایی از طریق بزاق دهان ، بوسیدن و یا لب گرفتن منتقل می شود ؟آیا لب گرفتن باعث انتقال هپاتیت می شود ؟ آیا لب گرفتن باعث انتقال ایدز می شود

کدام بیماری ها با لب گرفتن منتقل می شوند ؟

مونونوکلئوز

بیماری  مونونوکلئوز به دلیل ویروس اپشتن‌بار از خانواده هرپس‌ها بروز می‌کند. با وجود اینکه این بیماری می‌تواند عوارضی مانند ورم طحال ایجاد کند اما در حالت کلی مشکل چندانی بروز نمی‌دهد.

این بیماری همان‌طور که از نامش پیداست به علت تماس مستقیم با بزاق فرد آلوده از طریق بوسه و همچنین استفاده از لوازمی مانند قاشق، چنگال، لیوان و غیره قابل سرایت است. بهتر است بدانید که 90 درصد بالغین بالای 40 سال در برابر این بیماری ایمن می‌شوند.

 

بطور کلی بوسیدن لب ها و لب گرفتن باعث ایجاد بیماری نمی شود اما بزاق دهانی که در این عمل بین طرفین جابجا می شود و در خود باکتری ها و ویروس ها را دارد ، منجر می شود که به بیماری های لب و دهان مبتلا شوی.

در کنار باکتری ها و ویروس هایی که در بزاق دهان وجود دارند و عامل اصلی ابتلا به بیماری های ناشی از لب گرفتن هستند گاهی انواع میکروب های خونی که از آسیب های لثه و دندان در دهان وجود دارند هم باعث بیماری می شوند .

انتقال بیماری هپاتیت با لب گرفتن

هپاتیت ب یکی از بیماری هایی است که به آسانی از طریق خون و رابطه جنسی منتقل می‌شود . باید بدانی بیماری هپاتیت B با التهاب کبد شروع می شود و در نهایت عوارض جدی مانند سیروز یا سرطان کبد ایجاد می کند .ویروس هپاتیت ب به خودی خود با لب گرفتن از فرد آلوده منتقل نمی شود بلکه باید لثه و دهان فرد آلوده و شما (هر دو یکی حامل ویروس و دیگری سالم) آسیب دیده و خونریزی داشته باشد تا شما با دریافت بزاق خونی حتی به مقدار خیلی کم به این بیماری مبتلا شوی.

پوسیدگی دندان در بین برزگسالان قابل سرایت نیست اما از یک فرد بزرگسال به کودک منتقل می‌شود. در این صورت باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان به واسطه قاشق یا پستانک آلوده به بزاق فرد بزرگسال وارد دهان کودک می‌شود. بنابراین والدین باید در مراقبت از کودکان مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند. علاوه بر این بیماری عفونت لثه نیز که لثه‌ها و استخوان‌های اطراف دندان را درگیر می‌کند با یک بوسه ساده قابل انتقال است. بنابراین افرادی که علائم این بیماری مانند افتادن دندان‌ها را دارند و اطرافیانشان باید دقت بیشتری داشته در خصوص مسائل بهداشتی داشته باشند.

 

تبخال

یکی از ویروس هایی که به شدت در هنگام لب گرفتن به آن مبتلا می شوی هرپس سیمپلکس یا تبخال است . هر کدام از طرفین که به این ویروس مبتلا بوده و بر روی لب و دهانش تب خال وجود داشته باشد ، با لب گرفتن از او صد در صد دچار این بیماری می شوی .
تبخال در نتیجه آلودگی به ویروسی به نام هرپس سیمپلکس نوع 1 ایجاد می‌شود. بعد از یک بار آلودگی، ویروس در تمام عمر در بدن باقی می‌ماند بدون اینکه علائم دائمی بروز دهد. اما در برخی شرایط مانند استرس، خستگی، آفتاب و غیره ویروس فعال می‌شود. تبخال نیز از طریق بزاق یا تماس با اشیاء آلوده مانند لوازم سفره، لیوان، دستمال و غیره سرایت می‌کند. این ضایعات کوچک تا زمانی که خشک نشده باشند امکان انتقال دارند. مهم‌ترین مسئله این است که تبخال ممکن است باعث ایجاد تبخال تناسلی شود.

عفونت های دهان و دندان

هرگونه عفونت در دهان و دندان بخصوص بیماری عفونت لثه با لب گرفتن منتقل می شود .
حتی اگر به تازگی دندانت را کشیده ای و هنوز آثار جراحت بر روی لثه وجود دارد سعی کن از لب گرفتن دوری کنی چرا که ممکن است با وجود زخم های باز لثه ، هم خود به بیماری های ناشی از لب گرفتن مبتلا شوی و هم درصورت وجود عفونت لثه و دهان طرف مقابل را نیز دچار این عفونت کنی.

 

آنژین باکتریایی

پوسیدگی دندان در بین برزگسالان قابل سرایت نیست اما از یک فرد بزرگسال به کودک منتقل می‌شود. در این صورت باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان به واسطه قاشق یا پستانک آلوده به بزاق فرد بزرگسال وارد دهان کودک می‌شود. بنابراین والدین باید در مراقبت از کودکان مسائل بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند

آنژین ممکن است ویروسی یا باکتریایی باشد. مسری‌ترین نوع آنژین باکتریایی و از نوع باکتری استرپتوکوک است. این بیماری از طریق تماس با ترشحات تنفسی و بزاق فرد آلوده منتقل می‌شود. با رعایت برخی اصول بهداشتی مانند پرهیز از روبوسی با فرد بیمار، شستشوی مرتب دست‌ها، عدم استفاده از قاشق و چنگال و لیوان مشترک و غیره می‌توان از انتقال این بیماری پیشگیری کرد.
توجه داشته باشید بعد از 24 تا 48 ساعت از شروع درمان آنتی بیوتیکی، فرد مورد نظر بیماری را انتقال نمی‌دهد.

بیماری های عفونی تنفسی

هرگونه بیماری که مربوط به بخش های تنفسی باشد به دلیل ارتباط بینی ، حلق و دهان به راحتی بین افراد انتقال می یابد .
در واقع تمام میکروب هایی که از طریق بزاق دهان پخش می شوند، با چسبیدن به سطح داخلی گونه ها، زبان، دهان و دندان ها و در نهایت حرکت به انتهای گلو وارد بدن شما می شوند .

 

گاستروانتریت
گاستروانتریت یا التهاب معدی روده‌ای که با عنوان «ویروس معده» یا «آنفولانزای معده» نیز شناخته می‌شود شامل عفونتی در دستگاه گوارش بدن است. باید گفت که گاستروانتریت انواع مختلفی شامل گاستروانتریت ویروسی، باکتریایی یا انگلی دارد. این بیماری اصولاً از طریق آب و مواد غذایی انتقال پیدا می‌کند. اما در عین حال به دلیل تماس و به‌ویژه تماس دست خیس با اثرات مدفوع نیز قابل سرایت است. هر آنچه که با دست‌ها قابل لمس است مانند دستگیره در، تلفن، مواد غذایی و غیره عاملی برای انتقال هستند. چون دست‌ها به سمت دهان رفته و ویروس در بزاق جا خوش می‌کند. یکی از ساده‌ترین و مؤثرین روش‌ها برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری شستشوی مداوم و با دقت دست‌ها است.

آیا با لب گرفتن ایدز میگیریم ؟

ویروس اچ آی وی (HIV) عامل ایجاد بیماری ایدز مانند ویروس هپاتیت ب در خون وجود دارد و به راحتی از طریق خون و رابطه جنسی منتقل می شود اما باید بدانی این ویروس به هیچ عنوان از طریق بزاق دهان قابل انتقال نیست مگر در صورت وجود خونریزی در دهان هر دو نفری که لبهای یکدیگر را می بوسند .

 

منبع : iranroj.com

 
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
 
 
 
مشاوره ازدواج و زناشویی - تلفنی - آنلاین - حضوری
این مطلب در تاریخ 2018-09-29 08:50:12منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
172702





نظر شما در مورد مطلب آیا لب گرفتن و بوسیدن باعث انتقال بیماری جنسی می شود چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نکات مهم هنگام ازدواج برای پیشگیری از طلاق
نکات مهم هنگام ازدواج برای پیشگیری از طلاق

رفتار اشتباه در نامزدی
رفتار اشتباه در نامزدی

درمان بی میلی جنسی
درمان بی میلی جنسی

انزال منقطع
انزال منقطع

غصه خوردن چاق می کند یا لاغر
غصه خوردن چاق می کند یا لاغر

ماجرای فرار نوعروس از دست داماد لاکچری
ماجرای فرار نوعروس از دست داماد لاکچری










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10106

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266473759

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام