رابطه جنسی در سنین بالا

رابطه جنسی در سنین بالا

تعداد بسیار زیادی از آقایون ۶۰ ساله و بالاتر، هنگامیکه با مشاهده صحنه های تحریک کننده خودبخود نعوظ نمی شوند، نگرانی پیدا می کنند. این امر بدان معنا نیست که عملکرد جنسی به طور کلی از میان رفته بلکه تنها به این معنا است که در این زمان نسبت به گذشته نیاز به محرک های مستقیم تری دارند. متاسفانه در چنین حالتی برای اینکه همسرانشان تصور نکنند با مشکل جنسی مواجه هستند، از برقراری رابطه جنسی خودداری می کنند.

زمانیکه سن آقایون افزایش پیدا می کند، مدت زمان مورد نیاز میان تعداد دفعات انزال، افزایش پیدا می کنند؛ این مدت زمان پس از سن ۶۰ سالگی یک روز کامل و یا چند روز محاسبه شود.

یکی دیگر از مشکلات جنسی ۶۰ سالگی این است که طرفین رابطه تصور می کنند که حتماً باید به اوج لذت جنسی دست پیدا کنند. انجام این کار لزوماً واجب نیست. جنس مذکر تصور می کند که حتماً باید به اوج لذت برسد و جنس مؤنث هم تصور می کند که اگر نتواند شریک خود را به بالاترین میزان رضایت برساند، برای او جذابیتی نخواهد داشت.

کمبود مواد روان کننده یکی از مشکلات خانم ها و سستی کمر از جمله مشکلات آقایون در دوران میانسالی به شمار می رود. درمان هایی برای هر دو مورد وجود دارد که با مشورت با پزشک قابل حل می باشد.

زمانیکه صحبت از مشکلات جنسی به میان می آید، فاکتورهای بسیار زیادی را باید مد نظر گرفت. تحت درمان بودن و استفاده از برخی داروهای خاص، الکل، و برخی بیماری های خاص، تمایل جنسی را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند. باز هم در این مورد مشورت با پزشک بیشترین کمک را می تواند به شما کند.

یکی از مهمترین ابزاری که هر خانواده می تواند با بکارگیری آن مشکلات جنسی خود را برطرف نماید، کمک گرفتن از مغز است. از آن عاقلانه استفاده کنید تا دلیلی برای عدم برقراری رابطه جنسی در افراد بالای ۵۰، ۶۰، ۷۰ و حتی بالاتر باقی نماند.

 

علت مشکلات جنسی سالمندی 

بیماری، معلولیت یا داروهایی که برای درمان بیماری‌ها به کار می‌روند، ممکن است بر توانایی جنسی افراد تاثیر بگذارند اما حتی جدی‌ترین مشکلات بهداشتی نباید مانع داشتن زندگی جنسی رضایت‌بخش شوند.

آرتریت (التهاب مفاصل): درد مفصل ناشی از آرتریت ممکن است تماس جنسی را مشکل کند. داروهای مسکن و جراحی جایگزینی مفصل گاهی درد را تسکین می‌دهد. ورزش، استراحت، حمام گرم و تغییر وضعیت و زمان رابطه زناشویی ممکن است به رفع مشکل کمک کند.

درد مزمن: دردی که برای بیش از 1 ماه طول بکشد یا فروکش کند و دوباره بازگردد ممکن است ناشی از مشکلات استخوانی و عضلانی، زونا، اختلال گردش خون یا مشکلات عروقی باشد.

درد مزمن یا بازگشت‌کننده ممکن است باعث مشکلات خواب، افسردگی، انزوا و مشکل در حرکت شود. این عوارض در سالمندان ممکن است ایجاد صمیمیت با همسر را مختل کند. درد مزمن نباید بخشی طبیعی از سالمندی شمرده شود و در اغلب موارد باید آن را درمان کرد.

دیابت: بسیاری از مردان دارای دیابت مشکلات جنسی ندارند، اما دیابت یکی از چند بیماری است که می‌تواند باعث عننی یا ناتوانی نعوظی شود. در اغلب موارد درمان دارویی مشکل را حل می‌کند.

بیماری قلبی: باریک و سفت شدن شریان‌ها که به آن «تصلب شرایین» می‌گویند می‌تواند مانع جریان آزاد خون شود. این عارضه و همچنین فشارخون بالا با ایجاد مشکلات جریان خون می‌تواند در ایجاد نعوظ در مردان اختلال ایجاد کند. برخی افراد که قبلا دچار حمله قلبی شده‌اند، از بروز حمله قلبی مجدد حین رابطه زناشویی هراس دارند.

احتمال چنین رخدادی بسیار کم است. اغلب افراد می‌توانند ۳ تا ۶ هفته پس از پایدار شدن وضعیتشان پس از حمله قلبی با موافقت پزشکشان رابطه زناشویی‌شان را شروع کنند. همیشه به توصیه پزشکتان در این مورد عمل کنید.

بی‌اختیاری ادراری: از دست دادن کنترل مثانه یا نشت ادرار با افزایش سن به‌خصوص در زنان شایع‌تر می‌شود. بی‌اختیاری فشاری هنگام ورزش، سرفه یا عطسه کردن یا بلند کردن وزنه رخ می‌دهد.

از آنجا که حین رابطه زناشویی فشار بیشتری بر شکم وارد می‌شود، افراد دچار بی‌اختیاری ممکن است از فعالیت زناشویی پرهیز کنند. خبر خوب این است که این عارضه را می‌توان درمان کرد.

سکته مغزی: سکته مغزی ندرتا به توانایی جنسی آسیب می‌زند، اما ممکن است مشکلات نعوظ یا راست شدن آلت رخ دهد. همچنین نامحتمل است که فعالیت جنسی باعث رخ دادن سکته مغزی دیگری شود.

افرادی که به علت سکته مغزی دچار ضعف یا فلج اندام‌ها هستند برای رابطه زناشویی باید از وضعیت‌های قرارگیری متفاوت یا وسایل پزشکی برای کمک به فعالیت جنسی‌شان استفاده کنند.

برخی زنان با افزایش سن از رابطه زناشویی لذت بیشتری می‌برند‎

تاثیر جراحی‌ها 

جراحی برای بسیاری افراد مایه نگرانی است. هنگامی که جراحی به دستگاه تناسلی مربوط باشد، این نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. خوشبختانه اغلب افراد پس از جراحی بدون مشکل به زندگی جنسی عادی خود بازمی‌گردند. جراحی برای خارج کردن رحم یا رحم‌برداری در زنان مشکلی برای کارکرد جنسی ایجاد نمی‌کند.

اگر این عمل برای زن نگرانی ایجاد کرده باشد، مراجعه به مشاوره سودمند است. مردانی هم که پس از رحم‌برداری همسرشان احساس می‌کنند، «زنانگی» همسرشان کمتر شده، نیز ممکن است از مشاوره سود ببرند.

پس از جراحی برای برداشتن پستان نیز بدن همچنان می‌تواند پاسخ جنسی ایجاد کند، اما ممکن است برخی خانم‌ها مقداری از میل جنسی یا احساس جذابیت خود را از دست بدهند. صحبت کردن با خانم‌های دیگری که این عمل را انجام داده‌اند، تا حدی می‌تواند کمک‌کننده باشد.

بازسازی پستان با جراحی نیز گزینه دیگری است که می‌توانید درباره امکان‌پذیر بودن آن با جراح‌تان صحبت کنید. برداشتن پروستات با جراحی که به علت بزرگ شدن آن انجام می‌شود، ممکن است در گروهی از افراد عوارضی مانند بی‌اختیاری ادراری ایجاد کند.

هنگامی که لازم است برداشت کامل غده پروستات با جراحی انجام شود، پزشکان اغلب می‌توانند اعصابی که به آلت تناسلی می‌روند، حفظ کنند. بنابراین حفظ توانایی نعوظ امکان‌پذیراست. پیش از چنین جراحی‌ای با پزشکتان درباره عوارض احتمالی جنسی‌تان صحبت کنید.

داروها 

برخی داروها مشکلات جنسی ایجاد می‌کنند. از جمله این داروها می‌توان به داروهای ضدفشارخون، آنتی‌هیستامین‌ها (داروهای ضدحساسیت)، داروهای ضدافسردگی، داروهای آرامبخش، داروهای مهارکننده اشتها، داروهای دیابت و برخی داروهای ضدزخم گوارشی مانند رانیتیدین اشاره کرد.

برخی از این داروها ممکن است ناتوانی نعوظ یا اشکال در انزال ایجاد کنند. بعضی نیز ممکن است میل جنسی زنان را کاهش دهند. درباره این عوارض با پزشکتان صحبت کنید. وی در اغلب موارد می‌تواند داروی متفاوتی برای شما تجویز کند که این عارضه جانبی را نداشته باشد.

نقش عواطف 

میل و کارکرد جنسی اغلب به تعادل ظریفی میان جنبه‌های عاطفی و جسمی مربوط است. برای مثال بسیاری از مردان هراس دارند که با افزایش سنشان دچار ناتوانی در نعوظ شوند اما اگر شما بیش از حد با این موضوع اشتغال خاطر پیدا کنید، خود این وضعیت ممکن است آنقدر استرس ایجاد کند که باعث بروز ناتوانی نعوظ شود.

خانمی که درباره تغییرات ظاهری‌اش با افزایش سن نگران است، ممکن است فکر کند دیگر برای همسرش جذابیتی ندارد. این تمرکز بر زیبایی جسمی دوران جوانی ممکن است مانع لذت بردن از رابطه زناشویی شود.

افراد سالمند به همان اندازه افراد در سنین دیگر با استرس‌های روزانه روبرو هستند، اما ممکن است نگرانی‌های اضافی درباره سن، بیماری و بازنشستگی و سایر تغییرات شیوه زندگی داشته باشند. این نگرانی‌ها ممکن است مشکلات جنسی ایجاد کند. درباره این مشکلات بی‌پرده با پزشکتان صحبت کنید یا نزد مشاور بروید.

خودتان را به خاطر مشکلات جنسی خود یا همسرتان مقصر ندانید. می‌توانید درباره این مشکلات با درمانگر صحبت کنید. اگر مرد دارای ناتوانی نعوظ است یا زن علاقه کمتری به آمیزش دارد، هر طرف نباید این مشکل را به جذاب نبودنش برای طرف دیگر نسبت بدهد. عوامل جسمی بسیاری وجود دارد که این مشکلات را ایجاد می‌کند

چکار باید کرد؟ 

برای فعال نگه‌داشتن زندگی جنسی‌تان کارهای بسیاری می‌توانید انجام دهید. به یاد داشته باشید فعالیت جنسی حتما نباید شامل دخول باشد. به نیازها و خواسته‌های همسرتان توجه داشته باشید. زمانی را به شناخت تغییراتی که هر دوی شما از سر می‌گذرانید، اختصاص دهید.

وضعیت‌های متفاوت قرارگیری بدن و زمان‌های جدید برای برقراری رابطه را امتحان کنید، مثلا صبح‌ها که انرژی بیشتری دارید. شتاب‌زده نباشید، هم شما و هم همسرتان ممکن است به زمان بیشتری برای برانگیختگی کامل نیازمند باشید.

منبع: هفته نامه سلامت

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

 

 

این مطلب در تاریخ 2018-11-05 19:28:28منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
7889





نظر شما در مورد مطلب رابطه جنسی در سنین بالا چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چرا نباید قبل از ازدواج با نامزد زندگی کرد
چرا نباید قبل از ازدواج با نامزد زندگی کرد

معیارهای لازم برای انتخاب همسر
معیارهای لازم برای انتخاب همسر

کالری مورد نیاز و کالری که باید بسوزانیم در روز
کالری مورد نیاز و کالری که باید بسوزانیم در روز

اشتباه مردان که منجر به ناتوانی جنسی آنها می شود
اشتباه مردان که منجر به ناتوانی جنسی آنها می شود

غصه خوردن چاق می کند یا لاغر
غصه خوردن چاق می کند یا لاغر

چطور به رابطه قبلی برگردیم
چطور به رابطه قبلی برگردیم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10410

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288173

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام