نشانه های کم خونی

نشانه های کم خونی

پلاکت پایین

سوال: سلام پلاکت خونم پایین است.چه راه حلی برای افزایش آن تجویز میکنید؟اگردرمان گیاهی باشد برایم بهتر است.

آقایی پور: درمان کمبود پلاکت خون بستگی به علت آن دارد، البته این عارضه اغلب علت خاصی ندارد و به صورت موقت پلاکت کاهش پیدا می‌کند و خود به خودی این عارضه برطرف می‌شود.

 سوال: من کم خونی ارثی از نوع خفیف دارم.از ماشین که پیاده می شوم دست به هر چیزی بزنم برق می گیرد، البته یک الکتریسیته خفیف، این داخل مکان هایی مثل پمپ بنزین خطرناک است، گفتند این برق گرفتگی ناشی از کم خونی است.حالا باید چکار کنم؟

آقایی پور: این مورد ربطی به کم خونی ندارد.

سیاهی رفتن چشم و کم خونی

سوال: من وقتی یکباره از جام بلند میشوم چشمهایم سیاه می شود و هیچ جا رو نمی بینم و سرم کمی گیج می رود ولی بعد خوب می شوم و یا وقتی از پله بالا می روم نفس نفس می زنم و ضربان قلبم خیلی بالا می رود، به نظرتون چه دارویی مصرف کنم ؟در ضمن من به تازگی خودم یک رژیم غذایی رو شروع کردم و نزدیک سیزده کیلو وزن کم کردم، آیا میتونه مشکل از کاهش وزنم باشد ؟ در ضمن بعد از رژیمم کمی ریزش مو هم دارم

آقایی پور: این عوارض می تواند ناشی از کم خونی باشد، افزون بر این این شکل رژیم گرفتن هم می تواند عوارض این چنین داشته باشد،  البته سرگیجه هنگام بلند شدن بیشتر به افت فشار خون مرتبط است و نفس نفس زدن حین بالا رفتن از پله‌ها ارتباط با مشکلات ریوی یا قلبی دارد که باید به متخصص مراجعه و همه موارد بررسی شود.

 سوال: آیا اگر فردی کم خونی داشته باشد ممکن است دچار احساس تنگی تنفس شود؟

آقایی پور: بله یکی از عوارض کم خونی احساس تنگی نفس است.

 سوال:  من چند ساله که کم خونی و کم کاری تیروئید دارم کلی فولیک و قرص آهن مصرف کردم اما همیشه بدنم یخ است و احساس سرما می کنم زود دستهایم خسته می شود خیلی تنبلم و پاهام همیشه درد می کند و زیر چشام کبود است چند وقت قبل هم جنین پنج هفته سقط کردم لطفا اگر داروی گیاهی یا شیمیایی موثر و قطعی تری هست معرفی بفرمایید .

آقایی پور:  تمام این علائم ناشی از کم کاری تیروئید است و ربطی به کم خونی ندارند، باید کم کاری تیروئید را درمان کنید.

سوال: من چندین ساله که کم خونی دارم موقع نشستن پام خواب می رود به شدت وبیشتر وقت ها سرگیجه دارم و چشمام سیاهی می رود قرص آهنم مصرف می کنم اما نه منظم، راهی هست که بتونم زودتر خوب بشم واینکه بدنم سرده وبه شدت سردی معده دارم مشکل معده دارم می خواستم بدانم کم خونی تاثیری روی معده یا سردی وسستی بدن داره یانه؟

آقایی پور: کسانی که از کم خونی ناشی از فقط آهن رنج می‌برند، باید به طور مرتب قرص آهن خود را مصرف کنند. ناراحتی معده ارتباطی با کم خونی ندارد.

قلب، فشار خون و کم خونی

سوال:  آیا کم خونی روی قلب اثر می گذارد؟ آیا کم خونی باعث فشار خون می شود ؟

آقایی پور: کم خونی به قلب فشار بیشتری وارد می کند اما منجر به بالا یا پایین شدن فشار خون نمی شود باید کم خونی را درمان کرد تا قلب آسیب نبیند.

سیاه رفتن چشم خستگی

 

سوال: من اکثر مواقع خوابم میاد و بی حوصله ام از هرکاری زود خسته می شوم، قبلا وقتی پا میشدم چشام سیاهی می رفت ولی الان کم شده، صبح ها که از خواب پا میشوم بدنم خیلی خسته هست، انگار که به جای خواب شب کوه کنده ام و لاغر هم هستم به خصوص از مچ دست و پا خیلی لاغرم و به زور وزن اضافه می کنم، ممنون میشم بفرمایید از کم خونی هست یا نه؟

دکتر ابراهیمی : این علائم می تواند ناشی از کم خونی باشد اما کم کاری تیروئید هم باعث بروز این چنین علائمی می شود به همین دلیل باید به پزشک مراجعه کرد تا با آزمایش این مورد مشخص شود، این عارضه در خانم های جوان مبتلا به کم خونی فقر آهن شایع است.

 سوال: بنده چند سالی هست که خستگی مفرط تو دست پاهام هست، صبح ها خیلی شدید تر می شود جوری که حس بلند شدن ندارم و وقتی مشغول به کار می شوم کمتر حس می کنم ، اگر امکانش هست میشه بفرمایید از کم خونی یا چیزه دیگر؟

دکتر ابراهیمی : ممکن است این عوارض ناشی از کم خونی فقر آهن باشد اما باید دید که خشکی در مفاصل نیز دیده می شود یا نه، در صورتی که خشکی صبحگاهی مفاصل بیش از 20 دقیقه طول بکشد، می تواند ناشی از بیماری های روماتولوژی باشد که در این صورت باید به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کرد.

 سوال: من یک سالی است که می شود دچار خستگی هستم و وقتی از خواب بیدار می شوم یا می خواهم بلند شوم سرم گیج می رود و چشمام تار می شود همیشه این  جوری نیستم اما اکثر اوقات این اتفاق برایم می افتد آزمایشم دادم ولی نه کم خونم نه کمبود آهن دارم

دکتر ابراهیمی : باید تیروئید هم مورد بررسی قرار گیرد همچنین امکان ابتلا به سندرم خستگی مزمن نیز وجود دارد که این سندرم ممکن است در بدن فرد پس از ابتلا به عفونت و درمان آن بروز کند.

 سوال: من مشکل کم خونی دارم اما شدید به شکلی که بلند میشم سرم گیج می رود اصلا اشتهایی به خوردن غذا هم ندارم و با ۲۸ سال سن وزنم ۵۰ کیلو گرم هست لطفاً منو راهنمایی کنید.

دکتر ابراهیمی : نوع کم خونی برای درمان سیار حائز اهمیت است، در صورتی که کم خونی فقر آهن باشد پس از مدت یک هفته با مصرف قرص آهن علائم بهبود پیدا می کند اما در صورتی که علائم از بین نرود نیاز به بررسی و آزمایش بیشتر  است.

قاعدگی و کم خونی

 سوال: من بعلت سیگل ماهانه نامنظم و بیش از حد دچار کم خونی هستم چکار باید کرد به دکتر متخصص هم مراجعه کردم ولی داروها تاثیر ندارد

دکتر ابراهیمی : در موارد که قرص آهن تاثیر ندارد یا فرد دچار مشکل می شود، بهتر است از تزریق آهن برای درمان استفاه شود، البته فرد گاهی با وجود تزریق بهبود پیدا نمی کند که به این افراد بیماران مقاوم به درمان آهن می گوییم که در این بیماران باید عفونت هلیکوباکتر و بیماری سلیاک بررسی شود.

 سوال: من تپش قلب زیاد و لرزش دست دارم،گفتند کم خونی فقر آهن دارم و قرص ایرنون دادن ،میتواند عامل لرزش فقر آهن باشد

دکتر ابراهیمی : در موارد شدید بودن علائم کم خونی توصیه به تزریق آهن می کنیم، برای لرزش باید پرکاری تیروئید بررسی شود با مصرف قرص آهن پس از مدت یک هفته علائم باید برطرف شود.

کولیت روده و کم خونی

 سوال: باسلام دختری۲۵ساله هستم ومبتلابه بیماری کولیت روده می باشم وازقرص آساکول استفاده میکنم که باعث کم خونی میشود وهمراه آن شبی۱عدد قرص فولیک اسید۵میخورم( باتجویز پزشک)میخواستم بپرسم آیاخورن فولیک اسید به مدت طولانی مضرنیست برای من؟

دکتر ابراهیمی : در صورتی که بیمار نتواند از راه موادغذایی فولیک اسید مورد نیاز خود را تامین کند قرص فولیک اسید تجویز می‌کنیم، بیشتر افراد نیاز به قرص ندارند اما اغلب خانم های باردار در دوران بارداری دچار فقر آهن می شوند که برای جذب بهتر فولیک اسید تجویز می کنیم.

بلوغ و کم خونی

 سوال: من پسر ۲۱ساله هستم وکم خونی شدید دارم واین مشکل رو از کودکی دارم وتا حالا به چندین پزشک مراجعه کردم ونتیجه نگرفتم ومشکلی که هست روی بلوغ تاثیر گذاشته و نگران کننده است!

دکتر ابراهیمی  : کم خونی تالاسمی روی بلوغ تاثیر نمی گذارد، این مشکل بلوغی می تواند مربوط به اختلال در متابولیسم غدد باشد.

یبوست و کم خونی

 سوال: آیا کم خونی روی دستگاه گوارش هم تاثیر می گذارد، من دچار کمک خونی هستم و مداوم دچار اختلال در دستگاه گوارشم می شوم

دکتر ابراهیمی : کم خونی موجب ناراحتی معده و روده نمی شود تنها در برخی افراد مصرف قرص آهن عامل یبوست می شود.

فاویسم

سوال:میخواستم بدونم، آیا فاویسم درمان دارد و می توان درصد آن را پایین آورد

دکتر ابراهیمی : فاویسم فقط پرهیز غذایی دارد چون عارضه مادرزادی است.

 سوال:من چند سالی هست پاهام درد میکند راه که می روم کمتر درد دارد وقتی ایستاده هستم پاهایم دردشان بیشتر است، دهانم هم افت می زند چند سال هم هست که در گیر این موضوع هستم میخواستم ببینم به کم خونی ربطی دارد یا نه؟

دکتر ابراهیمی : ممکن است به کم خونی ربط داشته باشد اما توصیه می کنم ابتدا به یک متخصص روماتولوژی مراجعه کنید.

 سوال: من بیماری تالاسمی اینترمیدیا دارم، دارو مصرف میکنم ازقبیل هیدروکسی اوره اسیدفولیک پنج کلسیم ویتامین ای وامگا سه حال میخواستم بدونم اگه بخاطر ضعف مالی نتونم برخی از داروها را مثل امگاسه وکلسیم ویتامین ای راتهیه کنم چقدر بر روی سلامتم تاثیر دارد

دکتر ابراهیمی  : باید فولیک اسید را تا آخر عمر مصرف کنید زیرا روند خون سازی در شما را بهبود می بخشد اما اگر تغذیه  خوبی داشته باشید نیاز به مصرف مکمل ها نیست.

سوال:  بنده شصت سالمه دچار کم خونی هستم اولش گفتند تالاسمی مینور است ولی بعد آزمایش Tibcوhb elect دادند تالاسمی نبودم آهن خونم رو هم گفتند که خوبه آندوسکوپی وکلونوسکوپی هم شدم  نرماله حالا روزی دوبا قرص آهن مصرف می کنم آهن۶۰+فولیک اسید 0/5لطفا بفرمایید مشکل چیست البته یک آزمایش خون نوشتند که بعد از یک ماه مصرف آهن بدم بعضی وقت ها تپش قلب هم دارم ممنون

دکتر ابراهیمی : اگر کم خونی فقر آهن دارند باید سیستم گوارشی بررسی شود همچنین بررسی کم خونی همراه با بیماری های مزمن نیز ضروری است.

کمبود اهن در زنان باردار

 سوال: کمبود آهن زن حامله چه عوارضی برای جنین دارد؟

دکتر ابراهیمی : کم خونی فقر آهن برای جنین خطر آفرین نیست زیرا جنین آهن و فولیک اسید را از بدن مادر تامین می کند و به همین دلیل است که خانم های باردار دچار کمبود آهن می شوند اما در برخی موارد می تواند رشد جنین را به تاخیر بیندازد.

سوال: من نزدیک شش ساله غده لنفاوی در ناحیه گردن دارم، جدیدا آزمایش خون دادم یکم کم خونی دارم و دلیلش کوچک بودن گلبول های قرمزه (آزمایش دادم)، آیا این دلیل سرطان خون می شود، یک از غدد جدیدا به مقدار خیلی کم سوزش هم دارد،تعداد شمارش گلبول ها هم صحیح است (طبق آزمایش خون)

دکتر ابراهیمی : اگر در طول این 6 سال اندازه غده ثابت بوده  و چسبندگی به اطراف نداشته باشد، توده بدخیم به نظر نمی رسد اما به هر حال بیمار باید معاینه شود و در صورتی که پزشک مشکوک شود، باید بیوپسی انجام شود.

 سوال: من مدت طولانی هست که بی دلیل بدنم کبود می شود کبودی های زیاد و وحشتناک و بخاطر این قضیه خیلی ناراحتم و اینکه اگر یک مقدار پیاده روی داشته باشم یا سرپا بایستم برای درست کردن غذا چشام سیاهی می رود و احساس میکنم که ضعف شدیدی گرفتم و سریع عصبی می شوم آیا دلیلش کم خونی هست و اینکه باید چیکار کنم،۲۳ سالمم هست برای اقدام به بارداری این شرایط خطرناک نیست؟

دکتر ابراهیمی : کم خونی عامل کبودی نمی شود، می تواند این عارضه  ناشی از اختلال انعقادی خون باشد و نیاز به بررسی دارد.

 سوال: من ومادرم کم خونی داریم ولی کم خونی مادرم باتوجه به آزمایشی که 1هفته پیش انجام دادند بسیار شدید هست ودکتر به مادرم گفته چون ایشان یائسه شده اند باید یک ماه دیگر مجددا بیشتر مورد بررسی قرار بگیرند و آزمایش بدهند سوال من این است ایاکم خونی شدید درمان می شود باقرص های آهن ؟و سوال دیگر هم دارم مادر من قرص پروپنانول 10مصرف میکنه الان چند وقتیه روی بدنش کبودی هایی میفتد ایا خطر ناک است؟

دکتر ابراهیمی :کم خونی فقر آهن در خانم یائسه طبیعی نیست و باید روده ها بررسی شود، کبودی در افراد سالمند ممکن است به علت ضعیف شدن عروق اتفاق بیفتد و فرد در اثر ضربه کوچی دچار کبودی شود اما به طور کلی کبودی ربطی به کم خونی ندارد.

سوال: پدر بنده سه سال پیش عمل دیسک کمر انجام داد.دکتر با انجام ازمایش قبل عمل گفت بسیار کم خون هستند.بعد عمل قرص های آهن و مکمل پر ویتامن تجویز نمود و مصرف نمودند ..... لطفا راهنمایی کنید

دکتر ابراهیمی : اگر عرق گرم باشد باید بررسی شود، کم خونی در این آقا طبیعی نیست، برخی بیماری های عفونی در کنار کم خونی می توانند تعریق شبانه داشته باشند.

این مطالب مرتبط را بخوانید :

ازدواج با وجود کم خونی

 

این مطلب در تاریخ 2019-05-25 05:49:18منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
4160





نظر شما در مورد مطلب نشانه های کم خونی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




در چه شرایطی باید از ازدواج منصرف شد
در چه شرایطی باید از ازدواج منصرف شد

دلایل محکم برای ازدواج
دلایل محکم برای ازدواج

ترشحات غیر طبیعی مهبل
ترشحات غیر طبیعی مهبل

دفعات سونوگرافی در بارداری
دفعات سونوگرافی در بارداری

کارهای ساده ای که به مغز شما آسیب میزند
کارهای ساده ای که به مغز شما آسیب میزند

شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و ترویج خیانت
شبکه های ماهواره ای فارسی زبان و ترویج خیانت










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11087

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266474740

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام