اندازه طبیعی بیضه بعد از ازدواج

اندازه طبیعی بیضه بعد از ازدواج


بیضه ها از جمله حساس ترین ناحیه بدن مردانه بوده و اندازه بیضه نقش مستقیمی در باروری دارند. بیضه ها مسئول ایجاد اسپرم و هورمون تستسترون و هم باروری هستند، به همین دلیل اندازه بیضه و کارکرد صحیح آن ها برای مردان بسیار مهم است.
 بیضه ها نقش عمده ای در بروز ویژگی های مردانه در نوزادان پسر دارد. لازم است از همان بدو تولد بررسی بیضه های نوزاد صورت گیرد. در برخی موارد، ممکن است بیضه نوزاد پسر دچار تغییر شکل شده یا جای اصلی خود نباشد، به همین دلیل می تواند ایجاد مشکل کند. در این گونه موارد، بیضه ها در اصطلاح نزول نکرده و همین اهمیت بررسی حجم و اندازه بیضه ها را نشان می دهد.

ارزیابی حجم بیضه در سال های اخیر به طور گسترده مورد بررسی قرار گرفته است. در مردان بالغ، حجم بیضه در مقایسه با فعالیت اسپرماتوژنیک اندازه گیری می شود، در حالی که اندازه گیری حجم بیضه عمدتا از شروع بلوغ است.
به غیر از داده های تبدیل شده از اندازه گیری های ارکیدومتر، هیچ ارجاعی برای اندازه گیری های سونوگرافی حجمی بیضه در کودکان موجود نیست. بنابراین هدف از این مطالعه به دست آوردن داده های هورمونی اندازه گیری حجم بیضه در پسران ۰ تا ۶ ساله است.
اندازه بیضه نوزاد
بهتر است از همان لحظه تولد نوزاد پسر، بیضه نوزاد به وسیله متخصص اطفال بررسی شود. پزشک متخصص به ارزیابی بیضه ها پرداخته و شکل طبیعی و محل قرارگیری داخل کیسه را بررسی می کند.
در صورت وجود هر گونه اشکال در شکل ظاهری، اندازه و یا عدم نزول، والدین را از خطر ناباروی و عقیم بودن مطلع کرده و روش درمانی را ارائه می دهد. بهتر است درمان خیلی سریع صورت گیرد زیرا عدم درمان به موقع تا زیر یک سالگی حتی ممکن است باعث عقیم شدن کودک شود.

پیش از تولد هم سونوگرافی یک روش معتبر برای اندازه گیری بیضه های کوچک قبل از بلوغ است زیرا قادر به تشخیص تغییرات جزئی در حجم  آن و در رابطه با تغییرات فیزیولوژیک در سال اول زندگی است.
 

به طور کلی و تقریبی اندازه بیضه نوزاد به صورت زیر است:

قطر بیضه ها : ۴/۰ به اضافه و یا منهای ۱.۴ سانت است.
 

اندازه بیضه کودکان


اندازه بیضه کودکان در سنین مختلف به صورت تقریبی به صورت زیر است:


در کودکان دو تا ۴ سال: قطر بیضه: ۰.۴ به علاوه و یا منهای ۱/۲
در کودکان ۴ تا ۶ ساله: قطربیضه: ۰.۶ به علاوه و منهای ۱.۵ سانت
در کودکان ۶ تا ۸ سال: قطر بیضه: ۰.۳ به علاوه  و منهای ۱.۸ سانت
در کودکان ۸ تا ۱۰ سال: قطر بیضه: ۰.۵ به اضافه و منهای ۲ سانت
اندازه بیضه نوجوانان
مطالعه ای مقطعی بر روی ۱۰۰۰ کودک مدرسه ای بین سنین ۸ تا ۱۶ سال انجام شد تا حجم طبیعی بیضه را تعیین کند. در طی ۸ سال حجم بیضه به طور متوسط ​​۱.۴ میلی لیتر بود. این افزایش با میزان ۰.۵ میلی لیتر در سال همراه بوده  تا زمانی که در سن ۱۱ سالگی به ۲.۹ میلی لیتر رسید.

رشد بیضه (افزایش ۱.۶ میلی لیتر) بین ۱۱ تا ۱۲ سال ثبت شد. این رشد شتاب دهنده با سرعت حدود ۲.۵ میلی لیتر به ۴.۰ میلی لیتر در سال ادامه می یابد، به طوری که حجم بیضه در ۱۶ سالگی، به طور متوسط ​​۱۶.۶ میلی لیتر می شود.

اندازه تقریبی بیضه نوجوانان به صورت زیر است:


– در نوجوان۱۴ تا ۱۶ سال: قطر بیضه: ۱ به علاوه و منهای ۴.۱ سانت
– در نوجوانان ۱۶ تا ۱۸سال: قطر بیضه: ۰.۵ به علاوه و یا منهای ۵ سانت
– در نوجوانان ۱۸ تا ۲۰ سال: قطر بیضه: ۰.۳ به علاوه و یا منهای ۵ سانت
سوالات خود را در ارولوژی می توانید از دکتر بپرسید و در سریع ترین زمان پاسخ خود را دریافت کنید


 
اندازه طبیعی بیضه بعد از ازدواج


اندازه بیضه ها ارتباط کاملا مستقیمی با ظاهر اندام نداشته و همچنین اندازه آن قبل و بعد از ازدواج تفاوت زیادی نخواهد داشت. علاوه بر این ممکن است برخی افراد با اندام کوچک، بیضه هایی بزرگ داشته باشند و یا بر عکس.
بنابراین این موضوع می تواند متغیر باشد. اندازه بیضه ها همچنین ارتباط مستقیمی با افزایش سن ندارد و نمی توان توقع داشت که به عنوان مثال هر ساله چند میلیمتر به اندازه آن اضافه شود.
علت بزرگ بودن بیضه راست
بزرگ تر بودن بیضه راست یک شکل فیزیولوژی طبیعی بوده و هیچ مشکلی برای مرد ایجاد نمی کند. بنابراین بزرگ تر بودن بیضه راست به معنای وجود مشکل در بیضه ها نیست.

علت اینکه  بیضه چپ معمولا از بیضه راست کوچک تر است به دلیل نزول دیرتر آن به سمت پایین در همان دوران جنینی است. به همین دلیل در صورت طبیعی بودن کارکرد بیضه ها، هیچ گونه شک به بیماری وجود ندارد.
البته لازم به ذکر است در برخی موارد تورم و جمع شدن مایع میان بافتی در بیضه راست ممکن است نشانه ای از بیماری بوده و توصیه می شود که به پزشک اورولوژی مراجعه شود.
علت اهمیت بیضه چپ
گردش خون از بیضه راست به سمت ورید تحتانی است اما خون از بیضه چپ به سمت کلیه و پس از آن به سیستم گردش خون می رود. در صورتی که بر اثر ضربه یا حادثه ای دیگر، به بیضه چپ آسیب وارد شود، علاوه بر آسیب بیضه، احتمال آسیب رسانی به کلیه هم  وجود دارد.
تفاوت عملکرد بیضه چپ و راست
یکی از تفاوت های عمده عملکرد بیضه چپ و راست این است که بیضه راست معمولا مسئول ایجاد تغییرات ظاهری و مردانه است و بیضه راست نقش مستقیمی در باروری و تولید مثل دارد.



چرا اندازه بیضه مردان با هم متفاوت است؟


بیضه ها بخش مهمی از آناتومی مردانه به شمار می روند. در صورت ضربه خوردن به بیضه ها، ممکن است درد زیادی ایجاد شده و یا آسیب ببینند. نقش بیضه ها برای سلامت جنسی، باروری و تغییرات ظاهری مردانه، بسیار مهم است. اندازه بیضه ها و شکل قرار گیری آن در بدو تولد بسیار مهم بوده و باید بررسی شود.
البته این موضوع کاملا طبیعی است که اندازه بیضه ها با هم متفاوت بوده و یکی پایین تر و یکی بالاتر باشد و یا یکی از دیگری بزرگ تر باشد. در اکثر مردان، بیضه راست کمی بزرگ تر است و بیضه سمت چپ هم پایین تر است.

طبیعی است که یکی از بیضه های شما بزرگتر از دیگری باشد. بیضه راست تمایل به بزرگتر شدن دارد. یکی از آن ها هم معمولا کمی پایین تر از دیگری و در داخل اسکروتوم آویزان است. با این حال، به خاطر داشته باشید که بیضه های شما هرگز نباید دردناک باشند و حتی اگر یکی از آن ها  بزرگ تر از دیگری است، نباید از نظر شکل، کاملا متفاوت باشد.


در صورت بروز درد و یا شکل غیر طبیعی بیضه ها به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما اطلاعاتی در مورد نحوه شناسایی بیضه های سالم، نحوه مراقبت و کارهای لازم هنگام درد و علائم غیر طبیعی در اختیار شما قرار می دهد.
مهم نیست که کدام بیضه بزرگتر باشد، مهم این است که شما در هنگام نشستن، ایستادن یا حرکت در اطراف، نباید احساس درد کنید. همچنین حتی در صورت بزرگ تر بودن یکی از بیضه ها، در بیضه ها نباید قرمزی یا تورم داشته باشید. بنابراین در صورت بروز هر گونه  مشکل یا توده در بیضه ها بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

بیشتر بدانید : نحوه معاینه بیضه ها

بیشتر بدانید : اندازه طبیعی آلت مردانه

بیشتر بدانید : علت کوچک شدن یکی از بیضه ها

منبع : نبض ما
 

این مطلب در تاریخ 2019-06-11 10:00:08منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
7710





نظر شما در مورد مطلب اندازه طبیعی بیضه بعد از ازدواج چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




افزایش آمار دختران برای ازدواج سفید
افزایش آمار دختران برای ازدواج سفید

وقتی نباید ازدواج کرد
وقتی نباید ازدواج کرد

نشانه های سرد مزاجی در مردان چیست
نشانه های سرد مزاجی در مردان چیست

8 نکته‌ ضروری بهداشت دوران قاعدگی برای دختران نوجوان
8 نکته‌ ضروری بهداشت دوران قاعدگی برای دختران نوجوان

آیا همش خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟
آیا همش خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

ماجرای مادر بی رحمی که تصاویر کودک آزاری خود را در فضای مجازی منتشر کرد، چه بود؟
ماجرای مادر بی رحمی که تصاویر کودک آزاری خود را در فضای مجازی منتشر کرد، چه بود؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

626

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266464279

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام