نشانه‌های اولیه کم‌شنوایی چه چیزهایی هستند؟

نشانه‌های اولیه کم‌شنوایی چه چیزهایی هستند

آیا شما هم با مشکل کم‌شنوایی دست و پنجه نرم می‌کنید؟ خب؛ بهتر است بدانید که تنها نیستید. بنا به گزارش انجمن ادیولوژی آمریکا، کم‌شنوایی سومین عارضه فیزیکی شایع در سطح ملی پس از آرتروز و بیماری قلبی است. کم‌شنوایی می‌تواند هر کسی را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد، اما این عارضه در افراد بزرگسال شیوع بیشتری دارد و از هر سه نفر بالای 65 سال یک نفر را درگیر می‌کند.

جالب است بدانید که کم‌شنوایی به نسبت کاهش بینایی شیوع بیشتری دارد. خیلی‌ها با تار دیدن اجسام به سرعت به چشم‌پزشک مراجعه می‌کنند. با این حال، مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به کم‌شنوایی چیزی در حدود 7 سال پس از بروز مشکل اقدام به مراجعه به متخصص شنوایی‌سنجی و انجام آزمایشات ادیولوژی می‌کنند. آیا می‌توانید 7 سال هم برای مراجعه به چشم‌پزشک صبر کنید؟ مطمئنا در این مدت تصاویر و منظره‌های بسیاری را از دست خواهید داد.

این موضوع برای حس شنوایی هم صدق می‌کند. اگر در زمان مناسب به دنبال معالجه کم‌شنوایی نباشید، از لذت بردن از صداهای بسیاری بی‌نصیب خواهید ماند. درست مثل عینک طبی، بهترین زمان استفاده از سمعک هنگام بروز نشانه‌های اولیه کم‌شنوایی است.

مطالعه‌ی این مقاله را به تمام کسانی که به تازگی با مشکل کم‌شنوایی مواجه شد‌ه‌اند و به دنبال راهی برای تشخیص زودهنگام این عارضه هستند توصیه می‌کنیم.

نشانه‌های اولیه کم‌شنوایی

پیش از مراجعه به متخصص شنوایی‌سنجی و انجام تست‌های مربوط به ادیولوژی جهت تشخیص قطعی کم‌شنوایی بهتر است به علایم رایج این عارضه توجه کنید. ممکن است تعدادی نشانه و تغییر رفتارهای زیر که مربوط به کم‌شنوایی باشد در شما بروز کند:

·        ابزار نارضایتی از آهسته صحبت کردن دیگران

·        درخواست مکرر از دیگران جهت بازگو کردن حرف‌هایشان- به ویژه در اماکن پر سر و صدا

·        تماشا کردن تلویزیون یا گوش دادن به موسیقی با صدای خیلی بلند

·        مشکل در درک صحبت‌های طرف مقابل هنگام مکالمه تلفنی

·        مشکل در درک صحبت‌های طرف مقابل هنگامی که نمی‌توانید صورتشان را ببینید

·        دشواری در شنیدن گفتوگوها به ویژه در جمع

·        خستگی مفرط یا سردرد در پایان روز

می‌شنوید اما متوجه نمی‌شوید؟

نوع رایجی از کم‌‍شنوایی وجود دارد که در آن فرد صداهای با زیروبمی پایین و متوسط مانند حروف صدادار را به خوبی می‌شوند اما در شنیدن صداهای با زیروبمی بالا مانند حروف بی‌صدا با مشکل رو به رو است. حروف صدادار مانند "آ، ا، او" را در فرکانس پایین انرژی بیشتری دارند و بدین جهت به راحتی شنیده می‌شوند. حروف بی‌صدا مانند "س، ش، ف، ث" ملایم‌تر هستند و شنیدنشان دشوارتر است. با این حال، حروف بی‌صدا نقش اصلی در درک گفتار دارند.

در مکالمات طبیعی، صحبت ممکن است به اندازه کافی بلند باشد اما چندان واضح نباشد. در این صورت توانایی جهت درک حرف تضعیف می‌شود. این مشکل هنگامی که صدای پس‌زمینه وجود داشته باشد یا فاصله میان گوینده و شنونده زیاد باشد حادتر خواهد بود.

از سمعک انتظار چه چیزی می‌توان داشت

از سمعک انتظار چه چیزی می‌توان داشت

برخلاف عینک طبی، سمعک نمی‌تواند قدرت شنوایی را به حالت طبیعی برگرداند. در عوض، سمعک صداهای با دامنه مشخصی را تقویت می‌کند و به گوش شونده‌ می‌رساند. این صداها می‌توانند شامل گفتار یا صداهای محیطی مانند صدای زنگ، آواز خواندن پرندگان یا صدای ترافیک باشد.

اگرچه انواع مختلفی از سمعک مانند سمعک دیجیتال و سمعک نامرئی عرضه شده‌اند، اما این تجهیزات قادر نیستند سیگنال‌های گفتاری را به طور کامل از صداهای پس‌زمینه جدا کنند. از این رو لازم است تا از راهبردهای برقراری ارتباط در شرایط پر سروصدا استفاده کرد.

به چند سمعک نیاز دارید

اگر در هر دو گوش سمت راست و چپ کم‌شنوایی وجود داشته باشد، بهتر است از یک سمعک در هر گوش استفاده کرد. البته همیشه استثناهایی برای این قائده کلی وجود دارد و این موضوع از طریق انجام تست‌های ادیولوژی می‌شود. در صورتی که در یک گوش دچار کم‌شنوایی هستید می‌توانید از یک سمعک ترجیحا سمعک نامرئی استفاده کنید. با این حال سمعک نامرئی برای کم‌شنوایی شدید گزینه مناسبی نیست.

مزایای استفاده از سمعک در هر دو گوش

·        افزایش توانایی درک صداهای گفتاری در محیط پر سروصدا

·        تلاش کمتر برای شنیدن صدا و در نتیجه کاهش خستگی و سردردهای پایان روز

·        افزایش توانایی برای درک موقعیت مکانی صداها

با پیشرفت فن آوری انواع مختلفی از سمعک با عملکردهای متفاوت طراحی و ساخته شدند. انواع اصلی سمعک عبارتند از سمعک دیجیتال، سمعک پشت گوشی، سمعک داخل گوشی، سمعک نامرئی و سمعک بلوتوث‌دار. هر چقدر سریع‌تر اقدام به درمان کم‌شنوایی خود در مراحل اولیه کنید، از آسیب دیدگی بیشتر به شنوایی‌تان جلوگیری خواهید کرد و سلامت شنوایی‌تان تضمین خواهد شد.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

 

این مطلب در تاریخ 2019-06-19 04:30:46منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
2809





نظر شما در مورد مطلب نشانه‌های اولیه کم‌شنوایی چه چیزهایی هستند؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




حقایق ازدواج
حقایق ازدواج

چطور به خواستگار از بیماریمان بگوییم
چطور به خواستگار از بیماریمان بگوییم

بهترین روش برای پیشگیری از انتقال عفونتهای جنسی و ایدز، کاندوم
بهترین روش برای پیشگیری از انتقال عفونتهای جنسی و ایدز، کاندوم

علائم غیر عادی بودن پریود(قاعدگی)
علائم غیر عادی بودن پریود(قاعدگی)

بیماری که باعث می شود فحش بدهید!
بیماری که باعث می شود فحش بدهید!

نفقه چیست
نفقه چیست










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

19132

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266482785

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام