احساس سوزش در واژن و ناحیه تناسلی

احساس سوزش در واژن و ناحیه تناسلی



واژن، مجرایی به طول چندین سانتیمتر در بخش درونی در دستگاه تناسلی زنانه است که مدخلی به بخش بیرونی دستگاه تناسلی (فَرْج) دارد. مهبل در آمیزش جنسی و زایمان کاربرد دارد.

احساس سوزش در ناحیه تناسلی یک مشکل شایع واژن در زنان است. سوزش واژن دلایل بسیاری دارد که بیماری­های مقاربتی و یائسگی از جمله آنها هستند. هر یک از این عوامل، واژن، مجرایی به طول چند سانتی متر در بخش درونی در دستگاه تناسلی زنانه است که مدخلی به بخش بیرونی دستگاه تناسلی( فَرْج) دارد. واژن در امیزش جنسی و زایمان نقش دارد.

احساس سوزش در ناحیه تناسلی یک مشکل رایج واژن در زنان است. سوزش واژن علل بسياري دارد که بیماری­های آمیزشی و یائسگی از جمله آن ها هستند. هر یک از این عوامل، علائم و درمان اختصاصی خویش را دارد.



علل سوزش واژن


عفونت واژن


حس سوزش در مهبل معمولاً به علت وجود عفونت های مخمری مانند انواع قارچ ها و باکتری های میکروبی در واژن به وجود می آید . قارچها علاوه بر ایجاد سوزش و خارش سبب ایجاد ترشحات سفید رنگ و بدون بو از واژن شده و امکان دارد موقع انجام رابطه جنسی و یا دفع ادرار درد و سوزش زيادي ایجاد کنند. ولی باکتری ها برعکس قارچها، باعث ایجاد ترشحات چرکی بدبو با بویی مثل ماهی، آبکی و خاکستری رنگ میشوند . در صورت مشاهده چنين عوارضی پیش از استفاده از درمانهای دارویی باید حتماً به پزشک مراجعه کرد برای این که خود درمانی در چنين مواقعی باعث شدت علایم و بدتر شدن بیماري خواهد گردید.

عفونت هایی مثل کلامیدیا و سوزاک که از طريق روابط جنسی منتقل میشوند و غالباً هم بدون علایم هستند، گاهی باعث ایجاد خارش و سوزش در اندام تناسلی خواهند شد که باید حتماً تحت درمان دارویی قرار گیرند.

عفونت مجاری ادراری


بخش های گوناگون دستگاه ادراری، از جمله مثانه، مجرای ادراری و کلیه امکان دارد دچار عفونت شوند. دفع ادرار در زنان مبتلا به عفونت مجاری ادراری( UTI) احتمالاً با احساس سوزش واژن همراه است. دیگر علایم این عفونت عبارتند از: نیاز ناگهانی به دفع ادرار یا تکرار ادرار، درد موقع دفع ادرار، ادرار بدبو یا کدر، خون در ادرار، درد زیر شکم، احساس خستگی یا ضعف

پزشکان معمولاً براي درمان عفونت های دستگاه ادراری آنتی بیوتیک تجويز ميکنند . معمولاً بعد از گذشت پنج روز از آغاز استفاده آنتی بیوتیک ها، علائم آرام آرام التیام می یابند. در صورت برگشت دوباره عفونت، میتوان نسخه تجویزی را دوباره تکرار کرد.

بیشتر بخوانید: خارش و سوزش واژن بعد از رابطه جنسی


بیماريهای پوستی


سوزش واژن امکان دارد مربوط به تحریکات پوستی ناحیه خارجی آن باشد، ولی به علت نزدیکی به واژن بصورت خارش و تحریکات ناحیه داخلی واژن بنظر آید. بیماری اگزما و یا پسوریاسیس میتواند باعث تحریک پوست و ایجاد خارش در آن شده و خاراندن پوست سبب ایجاد سوزش در آن ناحیه شود که براي علاج باید به متخصص زنان و یا متخصص پوست مراجعه کرد.

کم آبی


درصورتی که روزانه به میزان کافی آب استفاده نکنید، احیانا با سوزش در واژن خویش روبرو خواهید شد. وجود آب کافی در بدن، عامل مهمی است که به حفظ سلامتی بدن کمک ميکند . موقع دفع ادرار، سموم و باکتری های بد از بدن خارج میشوند . درصورتی که به میزان کافی آب ننوشید، این باکتری ها و سم ها در بدن شما باقی می مانند و احساس سوزش واژن را تجربه خواهید کرد.

سوزش واژن,تسکین سوزش واژن, درمان خارش و سوزش واژن

کم آبی بدن می تواند سبب سوزش واژن در زنان شود

ولوودینیا
حدود 6/2 ميليون زن، این درد مزمن را در ناحیه واژن خویش تجربه ميکنند، بدون اینکه در خصوص آن صحبت کنند. ولوودینیا سبب سوزش، خارش، درد، مور مور شدن، تپش و نزدیکی دردناک ميشود . این یک بیماري پیچیده است، بدین ترتیب بهتر است در خصوص این علایم با متخصص زنان صحبت کنید .


تحریکات و تورم خارجی


دوش نگرفتن پس ار تمرین های ورزشی و یاعدم تعویض لباس ورزشی و لباس زیر اکنده از عرق به مدت زیاد، غالباً از عوامل اصلی تحریکات خارجی اندامهای تناسلی خانم ها هستند و بانوان هیچوقت نباید بعد از تمرین های ورزشی و عرق کردن زیاد، استفاده از پاک کننده ها ، خشک کننده ها و یا اسپری های تمییز کننده واژن را جایگزین حمام کردن کنند، برای این که استفاده از این مواد محیط اسیدی واژن( پ. هاش مهبل) را تغيير داده و باعث ایجاد سوزش در آن خواهد گردید.

آلرژی­های ناحیه تناسلی


سیستم ایمنی بعضی زنان می­تواند نسبت به بعضی مواد بسیار حساس شود. این مواد در صورت تماس با واژن می­توانند منجر به حساسیت­ پوستی شوند عبارتند از:


* مایع منی
* اسپرم کش­ ها، مایع موجود در کاندوم است که اسپرم­ها را از بین برده و از بارور شدن پیشگیری می­ کند

* لاتکس، ماده­ ی که اغلب کاندوم ­ها از آن ساخته می­شوند
* ژل روان کننده و ديگر روان­ کننده ­های مشابه
* داروهای موضعی یا خوراکي
* پلاستیک، مثل پلاستیک موجود در دیافراگم­ های پیشگیری از حاملگی
* بعضی از اسپری­های بهداشتی بانوان
* صابون­ های معطّر
* بعضی از مواد موجود در ادرار
* مواد معطّر حمام
* دوش واژن
* اشیائی که سطحشان از فلز نیکل ساخته شده است، به عنوان مثال زیپ لباس



روشهایی برای تسکین سوزش واژن


بسیاری از عوامل سوزش واژن نیازمند درمان پزشکی هستند و هر فردی که در این مورد مشکوک است باید به پزشک مراجعه کند.



- کمپرس یخ برای تسکین سوزش واژن


با این حال قرار دادن کمپرس یخ روی ناحیه آسیب دیده می­تواند حساسیت را کاهش دهد. همچنین استفاده از ژل پترولیوم روی پوست می­تواند از آن محافظت کند. کمپرس یخ و ژل پترولیوم را می­توان به صورت آنلاین خریداری کرد.

کمپرس شیر برای درمان سوزش واژن

کمپرس شیر درست کنید. شیر اغلب برای تسکین سوختگی جزئی استفاده می شود. همچنین یک روش درمانی رایج برای تسکین پوست های خشک ، خارش دار و ملتهب است. سعی کنید از کمپرس شیر در برای واژن استفاده کنید تا سوزش را کاهش دهید.
برای این کار یک دستمال پنبه ای را در شیر سرد خیس کنید و هر بار که لازم باشد حدود 5 دقیقه روی ناحیه واژن بمالید.


- روغن درخت چای برای تشکین سوزش واژن

از روغن درخت چای استفاده کنید. روغن درخت چای ضد میکروبی و ضد قارچ است. این بدان معنی است که می تواند در درمان عفونت های مخمر مفید باشد. می توانید محلول روغن درخت چای تهیه کرده و آن را روی واژن بمالید. با این حال ، برخی از افراد می توانند نسبت به روغن درخت چای حساس باشند ، بنابراین اگر باعث تحریک بیشتر شود ، از مصرف آن خودداری کنید.

برای این کار چند قطره روغن درخت چای را در دو یا سه فنجان آب گرم قرار دهید. حوله پنبه ای یا دستشویی را درون مخلوط خیس کنید. به مدت 30 دقیقه به ناحیه واژن بمالید. دو بار در روز تکرار کنید.



سوزش واژن,علل سوزش واژن,خارش و سوزش واژن



استفاده از کمپرس یخ می تواند سبب تسکین سوزش واژن شود

- پوشیدن لباس زیر کتانی
پوشیدن لباس زیر کتانی و پرهیز از پوشیدن لباس­های تنگ می­تواند در کاهش سوزش ناحیه واژینال مؤثر باشد. همچنین لازم است از مصرف محصولاتی مانند صابون­های معطر، دستمال توالت­های معطر و محصولات خوشبوکننده ­ای که حاوی دئودرانت یا روکش پلاستیکی هستند و ممکن است ناحیه موردنظر را تحریک کنند اجتناب کنید.


- درمان سوزش و خارش واژن با آلوئه ورا
آلوئه ورا غنی از ویتامین سی و آمینو اسید و دیگر مواد معدنی ضروری برای بدن است.ژل آلوئه ورا سلول های آلوده را نابود می کند و همچنین نوشیدن منظم آب آلوئه ورا سیستم ایمنی بدن را تقویت و کاندیدای رشد میکروب و عفونت را در بدن شما را کاهش می دهد.

بیشتر بخوانید : درمان سوزش بعد از نزدیکی



منابع: دکتر سلام-زندگی آنلاین-بیتوته

این مطلب در تاریخ 2019-10-31 07:00:15منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
3397





نظر شما در مورد مطلب احساس سوزش در واژن و ناحیه تناسلی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




همه چیز درباره مشاوره ازدواج
همه چیز درباره مشاوره ازدواج

چقدر به ظاهر و اندام در ازدواج اهمیت دهیم
چقدر به ظاهر و اندام در ازدواج اهمیت دهیم

علت خونریزی واژن بعد از دخول
علت خونریزی واژن بعد از دخول

نحوه لیزر موهای زائد و عوارض آن
نحوه لیزر موهای زائد و عوارض آن

چطور اظهار وجود کنیم
چطور اظهار وجود کنیم

استقبال سرد از اولین سایت همسان گزینی مجاز
استقبال سرد از اولین سایت همسان گزینی مجاز










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

23160

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266459098

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام