انواع واژن و شکلهای مختلف واژن

انواع واژن و شکلهای مختلف واژن
انواع واژن ، شکلهای مختلف واژن ، حالتهای واژن ، رنگ واژن ، لبه های واژن  در این مقاله تلاش کرده ایم که انواع مختلف واژن را معرفی کنیم و همچنین ذکر کنیم که با بررسی ظاهر واژن چه موقع لازم است که به پزشک مراجعه کرد.

واژن چیست؟

واژن یا مبهل در طول فعالیت جنسی دچار انعطاف پذیری و اصطحکاک می شود. پوشش داخلی لگن تشکیل شده از بافت شکمی ست و به همین دلیل این بافت از لایه های زیرین واژن محافظت می کند. واژن در قسمت حفره لگن خلفی مثانه و در بخش قدامی راست روده قرار گرفته است. به طور معمول واژن تا رحم دارای طول ۸ تا ۲۲ سانتی متر می باشد. البته به هنگام زایمان یا در طول رابطه جنسی طول آن افزایش پیدا می کند.

جهت جلوگیری از رشد باکتری ها و مخمرها در واژن ترشحاتی تولید می شود که با واژن و PH اسیدی تولید می گردند.

واژن در زمان رابطه جنسی شبیه به یک ظرف عمل کرده و کار انتقال اسپرم به داخل رحم و لوله های فالوپی را انجام می دهد. چون مهبل (واژن) دارای ساختاری کششی است در زمان ورود آلت تناسلی مرد می تواند به کشش لازم در قطر و طول برسد.

همچنین واژن در طی زایمان نیز مانند کانالی عمل می کند که به تولد جنین از رحم و خروج از بدن مادر کمک می کند. اینبار نیز کشش واژن باعث شده به اندازه قابل توجهی باز شود تا جنین بتواند از آن خارج شود.

واژن را باید عضوی عضلانی، ارگانیک الاستیک معرفی کرد که به اتصال رحم با اندام های بیرونی خارجی کمک می کند. در این باره ذکر این نکته بسیار مهم است که زنان از نظر اندازه، شکل بافت، ظاهر کلی واژن و اندام تناسلی با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع واژن زنان, شکل انواع واژن
انواع واژن زنان, شکل انواع واژن


تفاوت های ظاهری واژن

انواع واژن :

همان گونه که در بالا ذکر کردیم واژن ها دارای انواع مختلفی هستند. در اینجا برخی از انواع آن را معرفی می کنیم:

زائده داخلی لابیا :

از انواع واژن است که دارای لب های درونی (labia minora) بوده و با کمک لب های بیرونی (labia majora) کاملا تحت پوشش قرار کرفته و چون برجستگی لابیا در قسمت های داخلی است، مشخص نمی باشد.

زائده خارجی لابیا :

یکی دیگر از شکل های مختلف واژن به صورتی است که لب های درونی ( لابیا) از لب های خارجی بیرون زده و آویزان شده اند.

واژن پف دار :

این نوع واژن دارای شکلی با لب های بیرونی و درونی بوده و در قسمت پایین تر از استخوان لگن قرار دارد. نوع دیگری از واژن وجود دارد قسمت بالایی آن گستردگی بیشتری داشته و لب ها داخلی هستند و به سمت پایین تمایل دارند.
لبه های واژن


واژن لاله شکل :

این نوع واژن دارای شکلی به صورت جوانه شکوفا شده گل است و لب های داخلی به وسیله لب های بیرونی پوشانده می شوند.

زنان ممکن است از نظر شکل ظاهری و اندازه واژن با هم متفاوت باشند. ولی واژن ها در هر شکلی دارای انعطاف پذیری بالا و عملکردی یکسان هستند که باعث می شود همه آن ها زیبا و منحصر به فرد باشند.‌

اندازه واژن :

افراد مختلف دارای واژن هایی با اندازه متفاوت هستند، هر فردی ممکن است دارای اندازه های مختلفی باشد. ولی به صورت میانگین اندازه واژن ها به ترتیب زیر می باشد:

انواع واژن زنان, شکل انواع واژن

اندازه واژن چقدر است

اندازه طول واژن :

معمولا طول واژن ها به شکل زیر است: ۹ تا ۱۰ سانتی متر که (۳.۵ تا ۴ اینچ) است.

اندازه قطر واژن :

معمولا در حالت عادی میانگین اندازه قطر واژن ۲.۴ تا ۶.۵ سانتی‌متر (۰.۹۴ الی ۲.۵۶ اینچ) است.


شکل انواع واژن :

مطابق با اکثر پژوهش های صورت گرفته همه واژن ها دارای یک شکل کلی هستند ولی از نظر طول و عرض ممکن است با هم بسیار فرق داشته باشند.
انواع واژن


اشکال واژن :

هر فردی دارای مهبلی منحصر به فرد بوده و ممکن است از نظر ظاهری با دیگران تفاوت های بسیار داشته باشد، زمانی که به واژن اشاره شود، منظور قسمت قابل مشاهده و بیرونی آلت تناسلی است. برای اشاره به این قسمت از واژه مهبل نیز استفاده می شود.

مهبل دارای ساختارهای زیادی بوده و لابیای ماژور و لابیای مینور، یا لبه های بیرونی و درونی از جمله قسمت های آن هستند. این بافت های پوستی کار پوشانندگی اطراف دهانه واژن را انجام می دهند.

احتمال کم وجود دارد که تفاوت های موجود در اندازه و شکل مهبل باعث نگرانی افراد شود.

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد، مهبل دارای مشخص های زیر می باشد:

لبه های بیرونی :

در بعضی از افراد لبه های بیرونی مهبل که همان لابیاهای ماژور هستند، بلند تر بوده همچنین ممکن است که این لبه ها پایین تر قرار گرفته و دارای پوست نازک، ضخیم یا پفی باشد.

لبه های بیرونی معمولا بسیار نرم بوده و کشیدگی آن ها به اندازه لبه های درونی نخواهد بود. در بعضی از افراد لبه های بیرونی همه لبه های داخلی و کلیتوریس را می پوشاند. در برخی دیگر از افراد احتمال دارد که لبه های بیرونی کوتاه تر باشد و قسمتی از لبه های درونی از زیر آن ها مشخص گردد. در صورتی که لبه های بیرونی کوتاه تر باشد، احتمال دارد به هم برسند و لبه های درونی کاملا مشخص شوند.

لبه های درونی :

در حالت عادی لبه های درونی که لابیای مینور نامیده می شوند، قابل مشاهده بوده و احتمال دارد این لبه ها از زیر لبه های بیرونی آویزان و برجسته شوند.

ممکن است که لبه های درونی دارای عدم تقارن باشند و یکی از آن ها از دیگری بزرگتر باشد. البته این موضوع جای نگرانی ندارد.

در برخی از افراد نیز ممکن است که لبه های درونی کوتاه تر بوده و لبه های بیرونی را بپوشاند. در افراد دیگر لبه های درونی و بیرونی دارای اندازه یکسان هستند.

در صورتی که لبه های بیرونی و درونی کوچک باشد و فاصله نزدیک تری به ناحیه داخلی ران داشته باشد، احتمال دارد که کلاهک کلیتوریس موجب پوشانندگی کلیتوریس شود. این موارد نشان دهنده تنوع ظاهری در واژن هستند. ولی مهبل های سالم دارای اندازه ها و اشکال بسیار زیادی هستند.

انواع واژن زنان, شکل انواع واژن

هر فردی دارای مهبلی منحصر به فرد است

ساختار درون واژن :

داخل واژن به یک لوله طولانی شباهت دارد که در بعضی از ناحیه ها پیچ خورده و قادر است که باز یا جمع گردد. بعضی از پزشکان به مقایسه این خصوصیات با ساز آکاردئون می پردارند.

طبق پژوهش های تصویری مشخص شده که اکثر واژن ها در نزدیک به دهانه واژن تنگ تر بوده و با پیش رفتن به سمت رحم گشاد تر می شود. واژن دارای یک شکل V مانند است که در قسمت پهن تر آن ممکن است شکلی متفاوت داشته باشد.

بعد از زایمان احتمال گشاد یا پهن تر شدن واژن وجود دارد. زیرا بافت واژن در هنگام زایمان گسترده شده تا برای عبور نوزاد از کانال زایمان به اندازه کافی جا باز کند. پس از زایمان ممکن است واژن به اندازه اولیه خود یعنی قبل از زایمان برگردد یا نسبت به قبل کمی گشادتر باقی بماند.

اندازه واژن :

موارد مختلفی ممکن است روی اندازه و شکل واژن تأثیر گذار باشند. این عوامل شامل سن و قد هستند.

طول و اندازه واژن برای مواردی مثل جا دادن تامپون، آلت تناسلی مرد یا انگشت قابل تغییر است. از طریق کشیده شدن یا بلند شدن واژن این کار انجام می شود. به علاوه این کار باعث می شود دهانه رحم و خود رحم نیز به سمت بالا هل داده شوند.

انواع واژن دارای طول متنوعی هستند، ولی طول متوسط آن زمانی که فرد از نظر جنسی تحریک نشده باشد، از ۱۰ سانتی متر کمتر می باشد. با این وجود در هر فردی طول واژن متفاوت بوده و دارای اندازه ۶ تا ۱۲ سانتی متر می باشد.

در طی یک پژوهش جهت اندازه گیری طول، عرض و زوایای واژن، برای افراد شرکت کننده در این پژوهش از MRI استفاده شد. نتیجه ای که حاصل شد این بود که در برخی موارد با در نظر گرفتن سن و قد افراد امکان پیش بینی طول واژن آن ها وجود داشت. اما وزن افراد در این مورد تأثیری نداشت. به عنوان مثال: افرادی که قد بلندتری دارند، احتمالا دارای واژن بلندتری هم هستند.

رنگ واژن :

از آن جایی که افراد دارای رنگ پوست متفاوتی هستند، پوست مهبل آن ها نیز دارای رنگ های متفاوتی می باشد. پزشکان رنگ مهبل را به صورت زیر می دانند:

صورتی، قرمز، سرخ و سفید و شرابی

با توجه به نوع جریان خون، واژن نیز دارای رنگ های متنوعی است. چون در زمان تحریک جنسی فشار خون افزایش پیدا می کند، از این رو ممکن است مهبل به رنگ بنفش به نظر برسد.

بعضی از افراد هنگام استفاده از برخی از داروها رنگ مهبل آن ها تغیر می کند. به عنوان مثال: در طی عفونت قارچی ممکن است رنگ آن بنفش یا قرمز شود.
مطالب مرتبط با واژن را  بخوانید:


به نقل از بیتوته
این مطلب در تاریخ 2019-11-04 07:00:44منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
17592





نظر شما در مورد مطلب انواع واژن و شکلهای مختلف واژن چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مسائل زناشویی در دوران نامزدی
مسائل زناشویی در دوران نامزدی

چت کردن دختر مجرد با مرد متاهل
چت کردن دختر مجرد با مرد متاهل

تاثیر تعداد رابطه جنسی بر باروری زنان
تاثیر تعداد رابطه جنسی بر باروری زنان

آزمایش ژنتیک قبل از بارداری
آزمایش ژنتیک قبل از بارداری

آشنایی با زنان آلفا-آیا شما یک زن آلفا هستید؟
آشنایی با زنان آلفا-آیا شما یک زن آلفا هستید؟

نقش کارگران جنسی در گسترش ایدز
نقش کارگران جنسی در گسترش ایدز










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

17045

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266480698

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام