مشاور سنتر

علت سرگیجه در دوران قاعدگی

علت سرگیجه در دوران قاعدگی

برخی زنان در زمان پیرود(قاعدگی) دچار سرگیجه می شوند، دلایل زیادی برای سرگیجه در دوران قاعدگی وجود دارد که در این مطلب به آن اشاره می کنیم

زنان معمولا علایم خاصی مانند سردرد، اسهال، درد شدید، نفخ و خستگی را در دوره قاعدگی تجربه می‌کنند. یکی از علایم دیگری که در این دوره دیده می‌شود اما شیوع کمتری دارد سرگیجه است.

هرچند سرگیجه مشکل شایعی در دوره قاعدگی نیست اما می‌تواند یک علامت غیرمعمول تلقی شود و نباید از سوی زنان نادیده گرفته شود.

چرا زنان در دوره قاعدگی دچار سرگیجه می شوند؟

برخی از خانم‌ها ممکن است هنگام بروز گرفتگی‌های شدید و دردناک قاعدگی، چند ثانیه‌ای احساس سرگیجه داشته باشند که طبیعی است.

در لحظاتی که انقباضات رحمی احساس می‌شود ممکن است یک واکنش ثانویه به شکل سرگیجه نیز احساس شود. بنابراین اگر هر چند وقت یک بار دچار سرگیجه می‌شوید و این حالت، فقط چند ثانیه طول می کشد، نباید زیاد نگران باشید.

هرچند ضرری ندارد که در مراجعه بعدی تان به پزشک در این زمینه با او صحبت کنید.اما این احتمال نیز وجود دارد که زنان در دوره قاعدگی، به دلیل کم‌خونی دچار سرگیجه شوند.

کم‌خونی شرایطی است که گلبول‌های قرمز کافی مورد نیاز برای توزیع اکسیژن در بدن تولید نمی شود. فرد مبتلا به کم خونی همچنین ممکن است خستگی، مشکل در تمرکز و تنگی نفس را تجربه کند. این علایم ممکن است در طول دوره قاعدگی با از دست دادن خون بیشتر، بدتر شود.کارشناسان روی این موضوع که احساس سرگیجه گاه به گاه در طول دوره، لزوماً مشکل نگران کننده ای نیست توافق دارند.

اما اگر سرگیجه شما تقریبا مداوم است و با خستگی، خون ریزی بیش از حد و خون ریزی در بین دوره‌ها نیز همراه است، بهتر است از پزشکتان درباره احتمال خون ریزی غیرطبیعی رحم (AUB) سوال کنید. AUB شرایطی است که زنان در آن، خون ریزی‌های مکرر و شدید و خون ریزی‌های بین دوره ای را تجربه می‌کنند. برای تشخیص AUB، پزشک متخصص زنان و زایمان آزمایش خون تجویز و سطح هورمون های شما را اندازه‌گیری می کند و سونوگرافی ترانس واژینال انجام می‌دهد.

بیشتر بخوانید: میزان خون قاعدگی چقدر باید باشد

علت های بروز سرگیجه در دوران قاعدگی

علت های بروز سرگیجه در دوران قاعدگی

۱. خونریزی زیاد در دوره‌ی قاعدگی

مهم‌ترین علت بروز غیر منتظره‌ی قاعدگی غیر طبیعی در زنانی که دوره‌ی قاعدگی‌شان به طور منظم و طبیعی اتفاق می‌افتد (آن‌هایی که دچار هیچ گونه وضعیت خاص یا بیماری نیستند)، به هم ریختن تعادل هورمون‌ها است. در این شرایط، خونریزی شدیدتر از حالت معمول اتفاق می‌افتد، و زنان ممکن است دچار احساس ضعف و خستگی شدید بشوند. در این شرایط، این زنان معمولا دچار سرگیجه خواهند شد.

هم‌چنین، نزدیک به ۷۵ درصد از زنان در رحم‌شان دارای کیست (غیر سرطانی) هستند؛ این کیست‌ها می‌توانند میزان خونریزی را در طول دوره‌ی قاعدگی افزایش دهند. گاهی اوقات، پزشکان برای کنترل مشکل خونریزی شدید در دوران قاعدگی قرص‌های ضد بارداری تجویز می‌کنند.

۲. قرص‌های ضد بارداری

حتی با این‌که گاهی اوقات پزشکان برای کنترل علائم سندرم پیش از قاعدگی قرص‌های ضد بارداری تجویز می‌کنند، این قرص‌ها به خودی خود می‌توانند عوارض جانبی به همراه داشته باشند. این عوارض شامل استفراغ، حالت تهوع، و سرگیجه هستند.

۳. فشار خون پایین

زنانی که دارای فشار خون پایین هستند بیش‌تر از دیگران در طول دوره‌ی قاعدگی در معرض ابتلا به سرگیجه قرار دارند. زیرا خون‌رسانی به مغز آدم‌هایی که دچار فشار خون پایین (یا ضربان نبض پایین) هستند، آهسته‌تر یا ضعیف‌تر صورت می‌گیرد؛ بنابراین، فرد دچار احساس خواب‌آلودگی می‌شود و معمولا به سر درد و سرگیجه مبتلا خواهد شد.

۴. کم خونی

زنانی که دچار کم خونی هستند و در طول دوران قاعدگی نیز خون از دست می‌دهند، دچار ضعف، رنگ پریدگی، و معمولا تاری دید و سرگیجه می‌شوند. تعداد هموگلوبین موجود در آدم‌هایی که دچار کم خونی هستند، پایین است، و این تعداد در دوره‌ی قاعدگی کم‌تر نیز می‌شود.

۵. هیپوگلیسمی

سرگیجه در دوران قاعدگی ممکن است در اثر هیپوگلیسمی نیز اتفاق بیفتد؛ هیپوگلیسمی وضعیتی است که در آن سطوح قند خون در بدن کاهش می‌یابد. زنان مبتلا به هیپوگلیسمی دچار ولع شدید به قند، لرزش دست و پا، و تعریق شدید می‌شوند. این علائم به همراه تغییرات هورمونی معمولا می‌توانند باعث ضعف، درد بافت‌های بدن، و سرگیجه شوند.

نکته‌ی مهم: اگر مرتبا دچار سرگیجه می‌شوید، اگر این علائم به مرور زمان وخیم‌تر می‌شوند، یا اگر دچار علائم دیگری نظیر تب یا استفراغ شده‌اید، بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: علت دوبار قاعدگی در ماه

چگونه می توان سرگیجه در دوره قاعدگی را درمان کرد؟

اگر سرگیجه شما نتیجه AUB باشد، پزشک ابتدا سعی خواهد کرد علت خون ریزی زیاد را که ممکن است پولیپ، کیست تخمدان یا نبود تعادل هورمونی باشد، تشخیص دهد و سپس بسته به علت مشکل، یک دوره درمانی را برای کنترل خون ریزی تعیین کند.

اما اگر سرگیجه شما ناشی از کم‌خونی باشد، پزشک ممکن است مصرف مکمل‌های آهن یا مواد غذایی غنی از آهن مانند اسفناج، کلم، لوبیای قرمز و گوشت قرمز را به شما پیشنهاد دهد و در صورتی که به علت کم خونی مشکوک باشد، ممکن است شما را به پزشک متخصص خون ارجاع دهد.

بیشتر بخوانید: تاثیر قاعدگی بر پوست و مو

منبع: خراسان

این مطلب در تاریخ 2020-02-13 09:55:38منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
10953





نظر شما در مورد مطلب علت سرگیجه در دوران قاعدگی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




زود باوری دختر در ازدواج کار دستش داد
زود باوری دختر در ازدواج کار دستش داد

به این دلایل نباید ازدواج کنید
به این دلایل نباید ازدواج کنید

برای بارداری چه باید کرد
برای بارداری چه باید کرد

بهترین روش درمان چاقی
بهترین روش درمان چاقی

همسرم می گوید جن می بیند و شکاک است
همسرم می گوید جن می بیند و شکاک است

افکاری که طلاق را آسان جلوه می دهد
افکاری که طلاق را آسان جلوه می دهد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

1799

بازدید امروز:

16103

بازدید دیروز:

267121439

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام