مشاور سنتر

چه چیزهایی ژنتیکی است و از والدین ارث می بریم

چه چیزهایی ژنتیکی است و از والدین ارث می بریم

ژنتیک چیست؟ژنتیک انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر است که معمولا شامل صفات ، بیماری ها و ویژگی های فردی است که معمولا از پدر و مادر خود به ارث می بریم.

در زندگی روزمره مان در نزد دوستانمان افرادی هستند که صفات یا شباهت های پدر یا مادری در آن ها دیدیم حتی به خود آن ها یادآوری می کنیم که شباهت زیادی با پدر یا مادرت (مقدارکمتر) دارید.زمانی که ازژن های خوبی برخوردار باشیم حتی با استفاده از رژیم غذایی و ورزش و روحیه ی سالم میتوان این سیستم را ثابت و تقویت کرد برای نسل بعد ازما. هر انسان دارای 46کروموزم است که در جنین این مقدار به طور مساوی (23-23)از پدر ومادر به ارث می رسد.

وقتی که در تقسیم کروموزومی تعداد آن زیادتر شود سندروم داون به وجود می آید.برخی از بیماری ها مانند بیماری های قلبی عروقی یا شکاف کام در اثر جهش زنتیکی به وجود می آید.در بیشتر موارد فرزندان فرم بینی، لب ها،استخوان گونه و فرم چانه و چشم ها رابه ارث می برند. ویژگی های ژنتیکی

بیش از 50% DNA فرزند ژن پدر و نیمی دیگر را ژن مادر تشکیل می دهند. با این تفاوت ژن های مرد قوی تر از زن است و تاثیر بیشتری دارد.و این مقدار 60درصد ژن مردانه است و مابقی ژن یعنی 40درصد ژن زنانه را شامل می شود.در بدن زن باردار جنبن را به عنوان یک موجود ناشناخته میشناسد بنابراین برای ماندگاری باید خود را سازگار با ژن های پدر کند.

رنگ چشم ها

در میان رنگ های چشم، رنگ چشم قهوه ای رنگ غالب است و تاثیر زیادی در ژنتیک دارد مثلا اگر یکی از والدین چشم های تیره رنگ داشته باشد و دیگری رنگ روشن باشد رنگ چشم قهوه ای اولویت دارد.رنگ آبی یا جز ژن های مغلوب هستند.اما ممکن است پدر ومادری که رنگ چشم های آبی داشته باشد ممکن رنگ چشم فرزندشان قهوه ای شود.

نوع وجنس دندان ها

اگر مشکلات دندان در پدر زیاد باشد قطعا فرزندان هم دچار این مشکلات خواهند شد همچنین جنس و فرم آن ها می تواند از والدین به ارث برسد اما ژن غالب پدر است.

بیماری های که از والدین به ارث می بریم

بیماری های که از والدین به ارث می بریم

بیماری های روانی، اوتیسم ،اختلالات عصبی ، بیش فعالی ، بیماری های قلبی ،ببماری های هموفیلی، هانتینگتون، فشارخون بالا ،دیابت ، بیماری قلبی ،آرتروز، سرطان و چاقی، بیماری های ناباروری می تواند جز موارد هایی باشد که از والدین به ارث می رسد. جنسیت

جنسیت فرزند اینده به پدر به وابسته است مثلا جنین کروموزوم xرا همیشه از مادر می گیرد ولی از پدر یا xیا yرا دریافت می کند.(X فرزند دختر و yفرزند پسر است) در خانواده هایی که خانواده ی پدری برادران زیادی داشته باشد بیشتر پسردار خواهندشد و اگر خواهران زیادی داشته باشد دخترخواهد بود مگراینکه تعداد کروموزم ها به یک اندازه باشد بنابراین فرزند دختر یا پسر به یک میزان خواهد بود.

هوش ژنتیکی است

کروموزم هایی که به هوش مربوط میشوند حامل ژن x هستند و این نشانگر آن است که هوش پسر به مادرش به ارث می رسد.دختران هوش را هم از پدر و هم از مادر به ارث می برند. و البته حدود 50 درصد آن را از مادر به ارث می برد و بقیه ی آن اکتسابی است که فرزند باید در طول زندگی کسب کند.

پیری زود رس

هرچند فکرمی کنیم که بخاطر عدم مراقبت و نیاز به انواع ویتامین ها میتواند در شادابی پوست موثر باشد اما با نگاهی دقیق به چهره ی مادرتان می فهمید که این ژنی که مادر به شما خواهد رسید . با مصرف نکردن ویتامین ها و کرم های ضد آفتاب یا آبرسان ها دچار پیری زود رس خواهید شد با مراقبت های لازم ازاین چین و چروک ها خلاص شوید .

قد ژنتیکی است

 در این مورد بارزتر خواهد بود مردان بلند قد فرزندان قدبلندی خواهند داشت که 60-80% به ارث می رسد و بقیه آن به سبک زندگی و تغذیه برمی گردد.

نکته ای جالب:

اگر قدخود و همسرتان را باهم جمع کنید و به آن 12/7 را اضافه کنید و مجموع آن را تقسیم بر 2 کنید قد پسر آینده ی شما خواهد بود.

اگرقد خود و همسرتان را با هم جمع سپس باز 13 کم کنید و حاصل را بر 2تقسیم کنید قد دخترتان به دست خواهد آمد.

میگرن

آیا میگرن ارثی است

معمولا سردرد هایی که دچار آن می شویم و شرایط را برای شما سخت می کند به دلیل سابقه ی خانوادگی و ارث از طرف مادر برمی گردد.اگر مادر شماهم دچار چنین حالتی است این نکته را حتما نزد پزشکتان بازگو کنید.

چال

چال صورت یکی از ژن هایی است که در صورتی که یکی از والدین آن را داشته باشند فرزندشان هم خواهند داشت.

موها

اگر پدر یا مادری موهای فر داشته باشند فرزند آن هم موی فر خواهد داشت اگر یکی هردو والدین موی صافی داشته باشند فرزندشان هم موهای صاف خواهد داشت اگر یکی از والدین صاف و دیگری فر باشد موی فرزندشان حالت دار خواهد بود.

موهای فر

موی فر واقعا زیبا است و بسیاری از مادرها آرزوی داشتن فرزندی با موهای فر را دارند. اما بر خلاف آنکه موی فر ژن غالب محسوب می شود، حتی اگر یکی از والدین هم این ویژگی را داشته باشد، به این معنی نیست که فرزند آن ها هم حتما موی فر خواهد داشت.

مواردی که حتما باید نزد مشاوره ی ژنتیک راهنمایی گرفت :

  •  برنامه ریزی برای بچه دار شدن و یادگیری بیشتر در مورد غربالگری برای شرایط ژنتیکی

  •  زنی که در حامله شدن و یا چند بار سقط جنین داشته است

  •  مادری که یک نوزاد با نقص ژنتیکی مادرزادی داشت و نگران این است که دوباره این اتفاق بیافتد

  •  تاریخچه بیماری های ژنتیکی خانواده

 جستجوی اطلاعات در مورد چگونگی انجام ﺁزمایش ژنتیک

مشاورین ژنتیک در مشاوره روانشناسی و ژنتیک ﺁموزش دیده اند، بنابراین می توانند به شما کمک کنند تا دیدگاهی نیز داشته باشید. برای مثال، ﺁنان می‌توانند به شما کمک کنند تا به سؤالات مهم زندگی پاسخ دهید، مثلا: می خواهید در مورد یک وضعیت ژنتیکی بدانید یا نه؟ اگر چنین است، با این اطلاعات چه خواهید کرد؟ این موضوع چه تأثیری بر خانواده‌تان خواهد داشت؟ اگر اطلاعاتی که دریافت می‌کنید ﺁزاردهنده باشد، یک مشاور ژنتیک می‌تواند به شما کمک کند تا با تأثیرات عاطفی ﺁن مقابله کنید.  

 مطلب مرتبط بیشتر بخوانید:

مطلب مرتبط  چگونه چشم کودکان رنگی می شود

مطلب مرتبط چه صفاتی را از پدر و مادر به ارث می بریم

مطلب مرتبط آزمایش ژنتیک برای چه کسانی لازم است

این مطلب در تاریخ سه شنبه 8 ارديبهشت 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.8
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
5280





نظر شما در مورد مطلب چه چیزهایی ژنتیکی است و از والدین ارث می بریم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خصوصیات دختر خوب برای ازدواج
خصوصیات دختر خوب برای ازدواج

با زنانی با این خصوصیات ازدواج نکنید
با زنانی با این خصوصیات ازدواج نکنید

هشدار جدید برای مصرف ‌کنندگان ویاگرا
هشدار جدید برای مصرف ‌کنندگان ویاگرا

چرا هر چه تلاش می کنید باردار نمی شوید
چرا هر چه تلاش می کنید باردار نمی شوید

تاثیر غر زدن به دیگران
تاثیر غر زدن به دیگران

علت افزایش تنوع طلبی جنسی مردان و زنان در جامعه
علت افزایش تنوع طلبی جنسی مردان و زنان در جامعه










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15761

بازدید امروز:

20514

بازدید دیروز:

267119298

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام