مشاور سنتر

تبخال تناسلی در مردان

تبخال تناسلی در مردان

 

تبخال تناسلی در مردان، یک نوع بیماری مقاربتی می¬باشد که در این مقاله قصد داریم آن را به صورت جزیی و کلی شرح دهیم. به طور معمول ما در زندگی روزانه¬ی خود با انواع آلودگی ها به طور طبیعی و ناخواسته سروکار داریم. این آلودگی¬ها می¬توانند ویروس¬ها، میکروب¬ها¬، باکتری¬ها و... باشند. بعضی از این موارد که در بالا ذکر کردیم بیماری زا هستند. و میانند به طور دایم یا موقت ما را بیمار کنند.

بررسی کلی تبخال تناسلی

تبخال یک نوع بیماری ویروسی است که توسط ویروس تب خال ساده یا هرپس سیمپلکس (herpes simplex virus) ایجاد می شود. ویروس تب خال انواع مختلفی دارد. ویروس تب خال ساده نوع 1 معمولا علت تب خال است و ویروس هرپس سیمپلکس یا ویروس تب خال نوع 2 عامل ایجاد تب خال تناسلی است؛ اما دقت داشته باشید که هردو می¬توانند در صورت یا پرینه و ناحیه تناسلی زخم ایجاد کنند.

در هر صورت اید بدانیم که، هر دو نوع ویروس می¬توانند در دهان و آلت تناسلی تبخال ایجاد کنند. و به طورمعمولا تمام افراد در دوران کودکی و خردسالی در معرض ویروس نوع یک قرار میگیرند. عفونت اولیه ناشی از این ویروس به طور معمول کم و خفیف بوده و ممکن است باعث ایجاد گلودرد و یا زخم در دهان کرده وبعداز مدتی خودبه خود بهبود میابد. تبخال ها معمولاً روی لب پدید می آیند. به ندرت روی سوراخ بینی، چانه یا انگشتان هم دیده میشوند. گاهی داخل دهان، البته روی لثه یا سقف دهان هم به وجود می آیند.

از راه های انتقال تبخال میتوان به چندین راه شایع انتقال تبخال اشاره کرد. بعضی از آنهاعبارت انند از استفاده از لوازم غذاخوری، تیغ یا حوله دیگران است و... نکته اییکه باید به آن دقت کنیم اینجا است که حتی در زمانی که تبخال از آن حالت پر آب خارج شده و اصطلاحا دلمه بسته، بازهم بشدت مسری است و می‌تواند باعث انتقال بیماری شود.

بررسی کلی تبخال تناسلی

تبخال ها میتوانند درجاهای مختلف بدن از جمله لب، اندام های تناسلی، مغز، چشم، صورت و... نمایان میشود. گاهی وقتها احتمالا بعضی افراد را دیده ایم که تا دچار استرس، ترس و اضطراب می‌شوند یا اگر این افراد تب‌کنند ممکن است فورا درگوشه لبشان زخمی ظاهر ‌شود که به آن تبخال گفته می-شود. در واقع تبخال یا زخم سرد یکی از رایج‌ترین زخم‌هایی است که افراد بسیاری بطور روزمره ناخواسته با آن دست به گریبان هستند.

بررسی تبخال تناسلی:

همانطور ه چندی پیش اشاه کردیم تب خال یک بیماری مقاربتی می¬باشد که مردان و زنان را در بر می گیرد. اینجا میخواهیم درباره ی تب خال تناسلی در مردان صحبت کنیم. هرپس تناسلی همراه با درد، خارش وحتی زخم در ناحیه ی تناسلی ظاهر می شود. اما گاهی ممکن هیچ علایمی نداشته باشند اما میتواند واگیر دار باشد. گاهی حتی بیشتر افرادی که به این ویروس(ویروس هرپس سیمپلکس)، مبتلا میشوند نمی‌دانند که دچار آن هستند زیرا هیچ گونه علائم یا نشانه‌ی مشخصی وجود ندارد و یا بسیار ارام هستند.

علائم تبخال تناسلی در صورت وجود عبارتند از:

  • درد یا خارش که ظرف تقریبا 2 تا ۱۰ روز پس از قرار گرفتن و نزدیکی در معرض شریک جنسی آلوده آغاز می‌شود. بعد از گذشت مدت زمانی ممکن است. این ویروس به شکل برجستگی‌های قرمز کوچک یا تاول‌های سفید کوچک که ممکن است ظاهر شوند. زخم‌هایی که بعد از پاره شدن تاول‌ها به وجود می ایند از آنها خون یا چرک بیرون می‌آید.

علائم تبخال تناسلی

  • در واقع افرادی که ممکن است دچار این ویروس شوند حتی با بهبود یافتن زخم‌ها. تاول هایی تشکیل می‌شوند. زخم‌ها ممکن است سبب درد و سوزش زیاد در هنگام ادرار شوند. همچنین احتمال دارد تا زمان از بین رفتن این عفونت های به وجود آمده ی ناشی از بیماری، درد و حساسیت در ناحیه‌ی تناسلی وجود داشته باشد. در اوایل بروز بیماری ممکن است علائم و نشانه‌هایی شبیه به آنفولانزا مانند تورم غدهای لنفاوی در کشاله ران، سردرد، درد عضلانی و تب را تجربه کنید.

  • زخم‌ها در مردان و زنان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود:

  • نشیمن‌گاه مقعد دهان زخم‌ها در زنان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود: ناحیه واژن نواحی خارجی اندام تناسلی دهانه رحم زخم‌ها در مردان می‌تواند در نواحی زیر ایجاد شود: آلت تناسلی کیسه بیضه ران‌ه مجرای ادرار، کانال داخل آلت تناسلی که به مثانه منتهی می شود.

عود بیماری تبخال تناسلی

هرپس تناسلی برای هر فردی متفاوت است . همچنین علائم و نشانه‌ها ممکن است برای سال‌ها عود کنند، برطرف شوند و مجدداً بروز پیدا کنند. برخی افراد هر سال بارها حملات این عفونت را تجربه می‌کنند. هر چند برای بسیاری از افراد شیوع تبخال‌ها با گذر زمان کمتر می‌شود. در حین عود بیماری، مدت کوتاهی پیش از بروز زخم‌ها ممکن است موارد زیر را تجربه کنید:

سوزش، مور مور شدن و خارش در محلی که عفونت ابتدا از آنجا وارد بدن شده است.

درد در پایین کمر، باسن و پاها

عود بیماری تبخال تناسلی

برای جلوگیری از اینگونه بیمای ها نیازمند که نوعی بیماری های ویروسی هستند رعایت بهداشت در مرحله ی اول مهم ترین عملکردی است که میتوانیم داشته باشیم.

استفاده از کاندوم در حین برقراری رابطه ی جنسی میتواند از بروز چنین مشکلی تاحدی جلوگیری کند.

برای کاهش درد می توانیم از داروهای مسکن مانند آسپرین، استامینوفن، هیوسین، ایپوپروفن و یا ژلوفن استفاده کرد.

در صورتی که شریک جنسی شما دچار این نوع بیماری است از ارتباط هرگونه رابطه ایی خودداری کنید زیر از طریق ارتباط جنسی یا دهانی این ویروس به بدن فرد سالم هم منتقل می¬شود و او را آلوده می کند.تا به حال هیچ درمانی برای این نوع بیماری تعریف نشده است و تنها از راه درمان ضد ویروسی استفاده می شود که برای کنترل و کاهش علایم آن موثر است.

تعداد مراتب داروهایی که برای درمان این بیماری مصرف می¬شوند از اهمیت بالایی برخوردار هستند چرا که امکان آلوده شدن افراد دیگر را کاهش میدهد.

 

بهترین روش برای در امان ماندن از تبخال تناسلی در مردان و حتی بیشتر بیماری های دیگر رعایت بهداشت فردی میباشد.  بارعایت بهداشت می¬توان زندگی بهتری را برای خود به ارمغان آورد.  

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: بیماری مقاربتی که بدون رابطه جنسی منتقل می شود

مطلب مرتبط بیشتر بخوانید: بیماری مقاربتی بدون نشانه در مردان

این مطلب در تاریخ شنبه 5 دي 1399منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مقالات پزشکی و بهداشتی
تعداد بازدید
4056





نظر شما در مورد مطلب تبخال تناسلی در مردان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




نکات مهم در مشاوره ازدواج
نکات مهم در مشاوره ازدواج

تاثیر سربازی نرفتن در ازدواج
تاثیر سربازی نرفتن در ازدواج

کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل نمی شود اما...
کرونا از طریق رابطه زناشویی منتقل نمی شود اما...

علت بی میلی جنسی در زنان
علت بی میلی جنسی در زنان

آیا شما درگیر رابطه سمی هستید؟
آیا شما درگیر رابطه سمی هستید؟

آشنایی با مهارت های زندگی
آشنایی با مهارت های زندگی










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

19194

بازدید امروز:

23978

بازدید دیروز:

267102217

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام