تاثیر رنگها بر ذهن افراد

تاثیر رنگ بر ذهن

رنگها چه تاثیری بر مغز و خلق و خو دارند ؟

همه ما به برخی رنگ ها بیشتر از نمونه های دیگر علاقه داریم، اما آیا می دانستید برخی رنگ ها به واقع می توانند بر حالت روانی و جسمانی شما تاثیرگذار باشند؟ روانشناسان دیر زمانی است که پشتیبان مفهوم کرومولوژی (Chromology) هستند، که چگونگی تاثیر رنگ های مختلف بر تفکر انسان را مطالعه می کند.

به گزارش "اکتیو بیت"، کرومولوژی یک اصل است که در موارد مختلف از طراحی اتاق های هتل تا بسته بندی مواد غذایی و کمک به شکل گیری احساس در روشی خاص استفاده می شود. از خلق انرژی تا خواص آرامش بخش، در ادامه با پنج رنگ و چگونگی تاثیر آنها بر مغز بیشتر آشنا می شویم.

تاثیر رنگ صورتی

صورتی اغلب به عنوان رنگی که با زنانگی گره خورده است، شناخته می شود، اما دارای اثری آرامش بخش روی افراد نیز است. مقاله ای که در سال 2013 در نشریه تلگراف منتشر شد به جزئیات پروژه نقاشی سلول های زندانی در سوئیس به رنگ صورتی پرداخته و اشاره داشت که این رنگ می تواند خشم را در زندانیان تنها طی 15 دقیقه کاهش دهد.

در تجربه ای دیگر از استفاده از رنگ صورتی، مربی تیم فوتبال آمریکایی دانشگاه آیووا، درخواست کرد تا کمدهای رختکن تیم مهمان به رنگ صورتی نقاشی شوند تا روحیه تهاجمی و مبارزه طلبی بازیکنان حریف کاهش یابد. این اقدامی بحث برانگیز بود، اما تبدیل شدن هیدن فرای به یکی از موفق‌ترین مربیان دانشگاه در زمان خود ممکن است تصادفی نباشد.

تاثیر رنگ قرمز

در شرایطی که صورتی در واقع طیفی از رنگ قرمز محسوب می شود، این رنگ نسبت به صورتی می تواند اثری متضاد بر فیزیولوژی شما داشته باشد. به گفته کارشناسان، رنگ قرمز از خود انرژی ساطع می کند و می تواند نبض شما را افزایش دهد.

از رنگ قرمز می توانید برای تنظیم شرایط خلق و خو در خانه خود استفاده کنید. به عنوان مثال، شما می توانید قرمز را برای اتاق نشیمن خود انتخاب کنید، زیرا می تواند انرژی اجتماعی را افزایش دهد. حتی میزان اندکی از رنگ قرمز در یک اتاق می تواند چنین اثری داشته باشد.

تاثیر رنگ زرد

روانشناسان بر این باورند که رنگ زرد به واقع می تواند فعالیت ذهنی را تحریک کند. نتایج یک مطالعه نشان داد، دانش آموزانی که در اتاق های زرد زنگ امتحانات خود را برگزار می کنند، به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نسبت به حضور در اتاق هایی با رنگ های دیگر دارند. از سوی دیگر، رنگ زرد می تواند موجب گریه نوزادان برای مدت زمانی طولانی‌تر شود و همچنین می تواند اثراتی مضر روی ساکنان خانه های سالمندان داشته باشد.

تاثیر رنگ آبی

آبی اغلب با آرامش پیوند خورده و یکی از محبوب‌ترین رنگ های جهان محسوب می شود. بر همین اساس است که بسیاری از طراحان داخلی رنگ های آبی را برای اتاق های خواب پیشنهاد می دهند، زیرا گزینه ای خوب به عنوان نخستین چیزی که هنگام صبح با آن مواجه می شوید در نظر گرفته شده و می تواند به شکل گیری احساس آرامش پیش از به خواب رفتن نیز کمک کند.

ویژگی آرامش بخش آبی می تواند به کاهش اضطراب در انسان کمک کند. فرهنگ های باستانی نیز از کروموتراپی برای درمان بیماری ها استفاده می کردند، و در این میان، رنگ آبی اغلب برای تسکین درد کاربرد داشته است.

تاثیر رنگ سبز

سبز نیز اغلب با احساس آرامش پیوند خورده و همچنین برخلاف رنگ هایی مانند زرد با چشم های انسان نیز مهربان‌تر رفتار می کند. اگر در طول روز مدت زمان زیادی را مقابل رایانه سپری می کنید، برخی کارشناسان استفاده از متون سبز را برای افزایش بهره‌وری و پیشگیری از خستگی چشم توصیه کرده اند. با این وجود، اطمینان حاصل کنید که متن کنتراست چشمگیری با پس زمینه داته باشد، زیرا چشم ها برای تشخیص حروف تیره روی پپس زمینه ای تیره باید سخت‌تر کار کنند.

همچنین، نقاشی دفتر کار به رنگ سبز یا آبی نیز پیشنهاد شده است، زیرا پژوهش های صورت گرفته نشان داده اند که این رنگ ها کارایی و خلق و خو را بهبود می بخشند و همچنین رنگ سبز با جذابیت پول نیز پیوند خورده است.

منبع: عصر ایران

 

این مطلب در تاریخ 2017-08-29 09:55:45منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
9246





نظر شما در مورد مطلب تاثیر رنگ بر ذهن چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




خصوصیات دختر خوب برای ازدواج
خصوصیات دختر خوب برای ازدواج

ازدواج چیست آیا ازدواج بکنیم یا نکنیم
ازدواج چیست آیا ازدواج بکنیم یا نکنیم

کشف فایده جدید استفاده از کاندوم
کشف فایده جدید استفاده از کاندوم

نشانه های قاعدگی و نحوه کاهش درد قاعدگی
نشانه های قاعدگی و نحوه کاهش درد قاعدگی

5 هزار مشاور و روان شناس تقلبی
5 هزار مشاور و روان شناس تقلبی

کاهش آمار دختران و تهدید نسل ایرانیان
کاهش آمار دختران و تهدید نسل ایرانیان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6540

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284303

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام