برای افسرده نشدن کی بخوابیم کی بیدار شویم

برای افسرده نشدن کی بخوابیم کی بیدار شویم

در مطالعه‌ای که در مجله «تحقیقات روانپزشکی» منتشر شده، آمده است افرادی که شب‌ها زود می‌خوابند و پیش از ساعت 6 صبح از خواب بیدار می‌شوند، 25 درصد کمتر از دیگران، در معرض ابتلا به افسردگی هستند.

روزنامه انگلیسی «دیلی میل» به نقل از بیلی بوش، پزشک و روانشناس استرالیایی، آورده است: بیدارشدن از خواب بسیار آسان‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. شما می‌توانید ساعت بیولوژیک بدنتان را دوباره تنظیم کنید؛ بدن شما این کار را دوست دارد و از آن استقبال می‌کند زیرا بار دیگر به ریتم اولیه و طبیعی‌تر خود باز می‌گردد.

وی افزود: سحرخیزی به شما در انجام بدون عجله فعالیت‌ها و کارهای اساسی روزانه کمک می‌کند. برای رسیدن به بیشترین نتیجه از سحرخیزی، زمان خاصی برای شرکت در فعالیت‌های جمعی و پرنشاط اختصاص دهید.

بوش در پایان خاطرنشان کرد: افرادی که دیر از خواب بیدار می‌شوند، اغلب به تنهایی زندگی می‌کنند و سیگار می‌کشند و ارتباط آنان با دوستان یا شریک زندگی شان محدود است.

مارنی لیشمان، متخصص و یکی از پژوهشگران این پروژه، در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «سان»، گفت: سحرخیزی، خلق و خوی انسان را در طول روز تغییر می‌دهد و دیر به رختخواب رفتن موجب خستگی مفرط و افسردگی و اضطراب در طول روز می‌شود.

وی افزود: توصیه می‌شود که افراد 30 دقیقه زودتر از زمان معین برای رفتن به محل کار یا انجام کارهای روزانه از خواب بیدار شوند و این زمان را به انجام کارهای لذت‌بخش و مفید مانند ورزش، مدیتیشن، لذت بردن از یک فنجان چای یا قهوه و... اختصاص دهند.

همچنین، طبق پژوهشی که به صورت مشترک توسط دانشگاه «ونگر» کالیفرنیا و دانشگاه «ساری» انگلیس انجام شده است، افرادی که به خواب شب تمایل بیشتری دارند، به سختی و دیرتر به بیماری‌های مختلف مبتلا می‌شوند و در صورت بیماری زودتر از دیگران بهبود می‌یابند.

از سوی دیگر تحقیقاتی که سال‌ها پیش در آلمان انجام شد، نشان داد که افرادی که زودتر از خواب بیدار می‌شوند، بیش از دیگران به موفقیت‌های شغلی دست می یابند زیرا کسانی که می‌توانند صبح‌ها زود از خواب بیدار شوند، در مقایسه با دیگران هدفمند و مسئولیت‌پذیر هستند.

مطلب پیشنهادی ما به شما

چکار کنیم شب زود بخوابیم

 

مبتلایان به افسردگی به کدام نوع از مشکلات خواب مواجه می شوند؟

افراد مبتلا به افسردگی می توانند انواع مختلفی از مشکلات خواب را داشته باشند. به طور کلی این اختلالات می توانند شامل خواب کمتر از حد طبیعی بوده و عبارتند از:

  • مشکل در به خواب رفتن که اغلب به علت افکار آشفته ای که هنگام دراز کشیدن در رختخواب به ذهنتان میرسد اتفاق می افتد.

  • بیدار شدن های مکرر در طول شب

  • بیدار شدن در صبح زود و عدم توانایی در به خواب رفتن مجدد

حتی اگر افراد مبتلا به افسردگی تعداد ساعت خواب استانداردی داشته باشند، باز هم ممکن است صبح ها، بعد از بیدار شدن احساس بی حالی داشته باشند و در طول روز احساس خستگی کنند.

در برخی موارد، افراد مبتلا به افسردگی با خواب بیش از حد مواجه می شوند. این افراد نمی توانند از رختخوابشان بیرون بیایند و بیشتر طول روز را در رختخوابشان می گذرانند. با این حال این قضیه باعث نمی شود که این افراد احساس خستگی نداشته باشند.

مشکلات خواب در مبتلایان به افسردگی چقدر شایع است؟

احتمالا بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا به افسردگی با مشکلات خواب و به ویژه با کم خوابی مواجه هستند.

آیا نداشتن خواب کافی می تواند مشکل ساز باشد؟

همه ما می دانیم که اگر خواب شبانه خوبی نداشته باشیم، روز بعد نمی توانیم به درستی کارهایمان را انجام دهیم. فرآیندهای مهمی در طول خواب رخ می دهند که باعث می شوند که به اصطلاح "باتری ما دوباره شارژ شود.". اگر خواب ما کمتر از حد نیاز باشد، احتمال رخ دادن اتفاق های ناگوار در خانه، محل کار و یا حین رانندگی افزایش می یابد.

در افراد مبتلا به افسردگی که قادر به خوابیدن نمی باشند (به خصوص اگر این قضیه شامل ساعت ها دراز کشیدن در رختخواب بدون به خواب رفتن باشد) می تواند مشکلات دیگری را نیز ایجاد کند. در این زمان ها، افراد تمایل دارند که به مشکلاتشان فکر کنند.

اگر شما مبتلا به افسردگی باشید همه چیز به نظر شما تیره و سیاه به نظر می رسد. این افکار تلخ می توانند باعث بدتر شدن خلق و خوی شما شده و بدتر شدن خلق و خوی شما می تواند به بدتر شدن افکار شما منجر شود و این فرآیند به یک چرخه با فیدبک مثبت تبدیل شود.

مشکلات شدید خواب در افراد افسرده با افزایش احتمال اقدام به خودکشی در ارتباط است. از طرفی بهبود وضعیت خواب می تواند به بهبود خلق و خوی افراد مبتلا به افسردگی کمک کند.

چه مقدار خواب کافیست؟

نیاز افراد مختلف به خواب متفاوت است. محدوده زمانی خواب افراد مختلف بین ۳ تا ۱۰ ساعت متفاوت است.

به عنوان یک قانون کلی ۵ تا ۶ ساعت خواب لازم است تا کمبود خواب کمترین تاثیر ممکن را بر روی عملکرد شما در محیط کار یا در هنگام رانندگی داشته باشد.

اکثر مردم بین ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارند تا احساس سرحال بودن داشته باشند. از طرفی به طور کلی با افزایش سن میزان نیاز به خواب نیز کاهش می یابد.

خواب عادی

خواب را می توان به کمک اندازه گیری فعالیت های الکتریکی مغز ارزیابی کرد. به کمک این روش می توان خواب را به صورت مراحل مختلف دسته بندی کرد: به طور کلی به خواب رفتن ۴ مرحله دارد و از خوب بیدار شدن نیز شامل همین فرآیند و البته به صورت معکوس می باشد.

با این حال، در طول شب ما بین مراحل مختلف تغییر وضعیت می دهیم. مراحل یک و دو به عنوان خواب سبک و مراحل سه و چهار به عنوان خواب عمیق در نظر گرفته می شوند.

فرآیند های ترمیمی بدن در مراحل عمیق خواب اتفاق می افتند و اگر چنانچه ما به اندازه کافی مراحل عمیق خواب را تجربه نکنیم، احساس خستگی و کسالت می کنیم.

مرحله پنجم خواب نیز وجود دارد که به آن مرحله حرکت سریع چشم (REM) گفته می شود، زیرا که در این مرحله با اینکه چشم ها بسته هستند اما به سرعت به اطراف حرکت می کنند و می چرخند. مرحله REM بخشی از خواب است که ما رویا می بینیم.

خواب اثرات روانی بسیاری داشته و می تواند به افراد در تخلیه روانی کمک کند.

محتوای خواب ها اغلب شامل چیزهایی هستند که به تازگی برای ما اتفاق افتاده و یا اینکه ما به تازگی در مورد آنها فکر کرده ایم.

مراحل مختلف خواب را می توان در یک نمودار که به آن هیپنوگرام خواب گفته می شود رسم کرد.

ما به طور معمول در یک خواب شبانه طبیعی طی چندین چرخه مراحل مختلف خواب را تجربه می کنیم. ما معمولا در نیمه ابتدایی شب وارد مراحل خواب عمیق شده و سپس وارد مرحله REM یا دیدن رویا خواهیم شد. این قضیه می تواند توضیح قانع کننده ای باشد برای اینکه چرا افرادی که صبح ها می خوابند، اغلب اوقات خواب سبکی داشته و رویا نمی بینند.

بیدار شدن در طول شب غیر طبیعی نیست. به طور معمول این بیدار شدن ها به گونه ای هستند که ما از آنها مطلع نخواهیم شد.

منبع: السبیل نت -shafajoo.com

مطلب پیشنهادی ما به شما

تاثیر خواب بر عملکرد جنسی

 

این مطلب در تاریخ 2018-12-22 07:45:57منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
5925





نظر شما در مورد مطلب برای افسرده نشدن کی بخوابیم کی بیدار شویم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




آیا دوست داشتن برای ازدواج کافیست
آیا دوست داشتن برای ازدواج کافیست

تغییرات احساسی و جنسی پسران در سنین مختلف
تغییرات احساسی و جنسی پسران در سنین مختلف

انواع ترشحات رنگی واژن
انواع ترشحات رنگی واژن

زنان و یائسگى - نیمه دوم زندگى زنان
زنان و یائسگى - نیمه دوم زندگى زنان

علت علاقه ایرانیان به لباس تیره
علت علاقه ایرانیان به لباس تیره

شوهرم مرا وادار به تن فروشی می کرد
شوهرم مرا وادار به تن فروشی می کرد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

17868

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266453806

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام