مشاور سنتر

چرا بعضی ها با خودشان حرف میزنند؟

چرا بعضی ها با خودشان حرف میزنند؟

آیا حرف زدن با خود غیر طبیعی است و نشانه یک اختلال ؟ یا حرف زدن با خود طبیعی است ؟ آیا کسانی که با خودشان حرف میزنند هوش بالایی دارند ؟

افرادی که با خودشان حرف میزنند در هر سنی و هر جنسیتی می توانند باشند ،اگر چه نظر دیگران را به خود جلب می کنند و برایشان هم اهمیت ندارد ، اما این یک رفتار غیر ارادی است و غیر طبیعی هم نیست  ، تقریبا همه افراد در طول زندگ یک بار هم که شده با خودشان حرف میزنند حال آنکه شاید به دفعات انجام داده باشند و خودشان متوجه نشده اند

یک روانپزشک و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی – درمانی مشهد در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: برخلاف نظر عامه، حرف زدن با خود بیماری نیست و اغلب افراد این تجربه را در طول عمر خود حتی برای یک بار دارند.

ˈمحمدرضا فیاضی بردبارˈ افزود: مطالعات بسیار در این زمینه انجام گرفته و در برخی از آن ها به صراحت آمده است که حرف زدن با خود نه تنها علامت دیوانگی نیست، بلکه شتاب عمل فرد و ادراک وی را بیشتر می کند.

وی بیان کرد:

به طور معمول بروز رفتار حرف زدن با خود در بین افراد رقابت جو و سبقت جو در مقایسه با دیگران بیشتر است.

 

وی اظهار داشت: حرف زدن با خود در افراد مزبور، قدرت ادراک و تفکر، کنترل بر رفتارها و فرآیند یادگیری را تقویت می کند.

وی درباره علل بروز رفتار ˈبا خود حرف زدنˈ در افراد، اظهار داشت: در جامعه امروز اضطراب ناشی از مشکلات اجتماعی و فردی در محیط کار، مدرسه و خانه باعث بروز این رفتار در افراد می شود.

وی افزود: کاهش اعتماد به نفس، از دیگر علل بروز این رفتار در افراد است زیرا با انجام آن می توانند سرخوردگی های ناشی از تعاملات اجتماعی خود را جبران کنند.

وی بیان کرد: افرادی که با خود حرف می زنند معمولا در یافتن راه حل مشکلات سردرگم هستند و با حرف زدن با خود، دنبال راه حل می گردند تا به کاهش اضطرابشان کمک کند.

این روانپزشک اظهار داشت: همه افراد با خود صحبت می کنند و این حرف زدن با خود، با ندای درونی در ذهن آنان انجام می گیرد اما همین افراد وقتی دچار اضطراب و چالش در زندگی روزانه خود می شوند ندای درونی به ندای بیرونی و کلامی تبدیل می شود.

وی افزود: با خود حرف زدن ممکن است در همه سنین بروز یابد اما در سنین بالا بویژه در مردان به دلیل افت حافظه و افزایش مشغله های ذهنی، این رفتار بیشتر دیده می شود.

وی بیان کرد: حرف زدن با خود در کمتر از یک درصد افراد جامعه، بیماری محسوب می شود که این افراد اصطلاحا اسکیزوفرنی یا جنون دارند و در عمل هنگام حرف زدن با خود با توهمات ذهنیشان در جدال هستند.

یک روانشناس نیز فشارهای روانی را علت اصلی بروز رفتار ˈبا خود حرف زدنˈ دانست.

حرف زدن با خود

ˈکاظم علی نوشین بادهˈ گفت: اگر مشکلات فیزیولوژیک زیستی مطرح نباشد، فشارهای روانی ناشی از مشکلات مالی، مصائب شغلی، ناسازگاریهای زندگی خانوادگی باعث می شود افراد برای تخلیه ذهن خود از این فشارها با خود حرف بزنند و به نوعی اعتماد به نفس از دست رفته را بازیابند.

وی بیان کرد: برخی ناکامی ها در زندگی اجتماعی و فردی باعث بروز تخیلات و تصوراتی می شود که فرد در مجادله با ذهن درونی خود آن را به بحث می گذارد و سعی می کند به نوعی ذهنش را از افکار ناخوشایند خالی کند.

وی عدم ثبات شرایط اقتصادی را علت عمده بروز رفتار حرف زدن با خود در افراد سالم عنوان و بیان کرد: زمانی که شرایط اقتصادی ثبات نداشته باشد و تفریحات کم شود، فشار مضاعف بر فرد تحمیل که به حرف زدن با خود منجر می شود.

وی افزود: دلیل دیگر حرف زدن با خود، آسیب مغزی در افراد است که در درصد کمی از افراد جامعه بروز پیدا می کند و به نوعی بیماری محسوب می شود.

یک جامعه شناس نیز به خبرنگار ایرنا در این باره گفت: انسان به طور فطری اجتماعی و مدنی طبع است و علت عمده بروز رفتار ˈبا خود حرف زدنˈ برای ارضای نیاز اجتماعی وی در هم افزایی با دیگران می باشد.

ˈغلامرضا حسنیˈ افزود: معمولا افراد انزواطلب، گوشه گیر و کسانی که تعامالات اجتماعی آنان محدود است و در جمع اغلب سکوت اختیار می کنند، با خود حرف می زنند و به ˈخود گفتمانیˈ مبتلا می شوند.

وی بیان کرد: زمانی که حمایت های اجتمای فرد تضعیف می شود، فشارهای ناشی از عدم اعتنای دیگران یا عدم اعتماد به آنان باعث می شود فرد به سوی گفتمان با خود گرایش یابد.

وی اظهار داشت: حاصل بی تفاوتی های دیگران و عدم اعتماد فرد به آنان باعث می شود که وی نتواند ارتباط اجتماعی مطلوب برقرار کند و دوستی برای خود برگزیند که میل به اجتماعی بودن وی را پاسخ دهد و دغدغه های ذهنی خود را با او درمیان گذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: زمانی که مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی فرد زیاد می شود و وی فاقد هم صحبتی است که بتواند با او درد دل کند، ناگزیر با خود حرف می زند و از این طریق برای تقابل با مشکلات آینده تمرین می کند.

البته در این زمینه مرکزی برای ثبت افراد مراجعه کننده وجود ندارد و تنها کسانی که جنون یا مشکلات روانی دارند در مراکز خاص ثبت می شوند.

حرف زدن با خود به طور قطع بیماری نیست اما بهتر است به جای دوری کردن از این افراد به آنان نزدیکتر شویم و سعی کنیم با تشویق کردن و تقویت اعتماد به نفس آنان یاریگرشان باشیم.

نمی‌دانم چرا خیلی با خودم حرف می‌زنم

نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان شناس

پسری 16 ساله ام. مشکلم این است که تمام طول روز را با خودم حرف می‌زنم، گاهی آن قدر بلند این کار را انجام می هم که بقیه فکر می‌کنند که آدم عاقلی نیستم. چه کنم؟ 

حتما دیده‌اید بعضی‌ها با خود حرف می‌زنند، می‌خندند و با فرد خیالی خود مشاجره می‌کنند اما با دیدن این گونه افراد، سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که مسئله چیست؟ شاید بتوان حرف زدن کودکان با خود را به نوعی بازی کودکانه یا تلاش آنان برای پیدا کردن شخصیت خود دانست اما بروز این رفتار در بزرگ سالان، می‌تواند نشان دهنده پریشان ذهنی آنان باشد. علل بروز این رفتار می‌تواند فشارهای ناشی از مشکلات اقتصادی و اختلافات خانوادگی باشد که افراد را به جایی می‌رساند که برای جبران اعتماد به نفس از دست رفته، با خود حرف می‌زنند و با آوردن دلیل و بحث درباره آن، فرد خیالی‌شان را قانع می‌سازند. حرف زدن با خود بیماری نیست و اغلب افراد این تجربه را در طول عمرشان برای یک بار دارند. در جامعه امروز، اضطراب ناشی از مشکلات   در محیط کار، مدرسه و خانه باعث بروز این رفتار در افراد می‌شود.

   اعتماد به نفس تان را بالا ببرید

کاهش اعتماد به نفس، از دیگر علل بروز این رفتار است زیرا با انجام آن، می‌توان سرخوردگی‌های ناشی از تعاملات اجتماعی را جبران کرد. افرادی که با خود حرف می‌زنند، معمولا در یافتن راه حل مشکلات سردرگم هستند و با حرف زدن با خود، دنبال راه‌حلی می‌گردند تا به کاهش اضطراب‌شان کمک کند. افراد با خود صحبت می‌کنند و این حرف زدن با خود، با ندای درونی در ذهن آنان انجام می‌شود اما همین افراد وقتی دچار اضطراب و چالش در زندگی روزانه خود می‌شوند ندای درونی‌شان به ندای بیرونی و کلامی تبدیل می‌شود.

   گوشه‌گیر نباشید

معمولا افراد انزواطلب، گوشه‌گیر و کسانی که تعاملات اجتماعی آنان محدود است و در جمع اغلب سکوت می‌کنند، با خود حرف می‌زنند و به «خود گفتمانی» مبتلا می‌شوند.  زمانی که فرد همصحبتی ندارد که بتواند با او درد دل کند، ناگزیر با خود حرف می‌زند و از این طریق، برای تقابل با مشکلات آینده تمرین می‌کند.  توجه داشته باشید این موارد دلایل احتمالی است و موضوع شما نیاز است بیشتر ارزیابی بالینی شود.

 

منابع : تنظیم خانواده- روزنامه های : انتخاب-خراسان

این مطلب در تاریخ 2019-05-28 06:16:31منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
6152





نظر شما در مورد مطلب چرا بعضی ها با خودشان حرف میزنند؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




ازدواج با فرد شکاک و محدود کننده
ازدواج با فرد شکاک و محدود کننده

موارد مهم در دوره نامزدی
موارد مهم در دوره نامزدی

انزال زودرس
انزال زودرس

آمیزش جنسی درطول بارداری
آمیزش جنسی درطول بارداری

شاد ترین کشورهای دنیا و علت شادی آنها
شاد ترین کشورهای دنیا و علت شادی آنها

عجیب ترین طلاق های ایران
عجیب ترین طلاق های ایران










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14668

بازدید امروز:

20514

بازدید دیروز:

267118205

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام