با احساس زشت بودن چکار کنیم

با احساس زشت بودن چکار کنیم

تا به حال شده زمانی که آماده رفتن به مهمانی می‌شوید یا در حال آرایش هستید، از ظاهر خود متنفر باشید؟ یا به طور مثال، همواره در حال مقایسه خود با دیگران باشید یا به عکس مد‌ل‌ها و افراد معروف با حسرت نگاه کنید؟ بعضی افراد هستند که پی‌در‌پی به دنبال نقایص خود در آینه می‌گردند و هر بار به دنبال گرفتن تایید دیگران برای ظاهر خود هستند. دانشمندان این وسواس را به نوعی اختلال خود زشت‌پنداری یا «بادی دیسمورفیک» می‌نامند. سندرومی که فرد به صورت افراطی درباره بخشی از ظاهر خود دچار حساسیت می‌شود تا جایی که این افکار وسواسی باعث اختلال در زندگی فرد  می شود و او را اجتماع گریز و بدون اعتماد به نفس می‌کند. افرادی که از این اختلال رنج می‌برند و از ظاهر خود بسیار ناراضی هستند به جراحی‌های پلاستیک و آرایش‌های افراطی روی می‌آورند و معمولا از نتیجه کار ناراضی‌اند و تاثیر این تغییرات روی روان آن ها موقتی است.

من خیلی زشتم :

سلام دختری هستم ٢۴ساله ,مشکلی دارم ک ۶ساله همرامه و نمیتونم از بینش ببرم و باعث شده از زندگی عقب بمونم و عمرمو هدر بدم...من ب شدت احساس زشتی میکنم و همین باعث شده نتونم با دیگران ارتباط بدم و هییییچ کس از من خوشش نمیاد و دوست اصلا ندارم فقط ٢یا٣تا دوست دارم.دیگران بهم کمیگن زشت نیسی ولی این احساسی ک درباره قیافم و ظاهرم میکنم داره نابودم میکنه ..ی ترسی نو وجودم انداخته و تو همه جا همیشه ساکتم و میترسم حرف بزنم همش احساس میکنم من بد حرف میزنم یا اینکه نظراتم برا کسی مهم نیست.یبار یه شخصی ک از لحاظ اجتماهی خیلی بالا هست و روش خیلیا حساب میکنن با من طوری رفتار کرد ک انگار از من متنفره ....دلم خیلی شکست ازون ببعدمشکلم حادتر شد و بدتر شدم اولا فقط جلو اقایون احساس زشتی میکردم و سعی میکردم کمتر باهاشون ارتباط بدم ک مبادا تو دلشون بگن این دختره چرا این شکلیه یا چرا بلد نیس حرف بزنه....ولی جدیدنا دیگه جلو خانم ها هم احساس زشتی میکنم و کمتر میرم تو جمع خانم ها....
همش ترس دارم و ارامش ندارم و بخاطر این اخلاقام دارم اذیت میشم و هیچ کس منو حساب نمیکنه...من خیلی دغا کردم و از خدا خواستم ولی فایده نداشته ...من از ارتباط دادن و حرف زدن میترسم چیکار کنم؟؟؟میترسم و همش احساس میکنم دیگران از من بدشون میاد و بخاطر این کمتر نزدیک کسی میشم....مشاوره هم نتونست بهم کمک بکنه واقعا دیگه عاجز شدم.

   چگونه می‌توان برای درمان این اختلال اقدام کرد؟

فکر می کنم زشتم

 1-دفترچه یادداشت روزانه داشته باشید و فهرستی از بارزترین رفتارهای مربوط به این اختلال و تعداد دفعات انجام هریک در شبانه روز را یادداشت کنید تا کم کردن آن برای تان راحت‌تر شود. عادت‌هایی مانند نگاه کردن در آینه، بررسی مدام پوست خود، مقایسه کردن خود با افراد معروف در مجله، رسانه‌های اجتماعی و صحبت درباره ظاهر خود با دیگران را یادداشت کنید. این کار راهی مطمئن برای بیان ترس، خشم و دیگر احساسات درونی شماست.

2- فعال‌تر باشید و فهرستی از فعالیت‌های روزمره و ثابت داشته باشید. فعالیت بدنی مثل شنا، پیاده‌روی و باغبانی، مطالعه و هر آن چه باعث لذت شما می‌شود به کاهش بسیاری از علایم اختلال خودزشت پنداری، از جمله اضطراب و افسردگی کمک می‌کند.

اینکه فکر می‌کنید کسی نسبت به شما تمایلی ندارد و ... این صرفا برداشتهای شما از رفتارهای دیگران است؛ چون شما در ذهن و فکر دیگران نیستید که چه نظری نسبت به شما دارند.

از طرفی تلقین مدام این موضوع، نیز باعث می‌شود که رفته رفته به واقعیت تبدیل شود. امّا آنچه که بطور مسلم می‌توان گفت: این است که شما دچار ضعف در اعتماد به نفس شده‌اید. افرادی كه ضعف اعتماد به نفس دارند، همواره از مشكلات زير رنج مى‏‌برند:
1. احساس خود كم بينى

در بیشتر رفتارها و نگرش‏هایشان، احساس عدم اطمينان و درماندگى مى‏‌كنند. خود را در مقابل با مشكلات ضعیف و ناتوان مى‏‌بينند و جملاتى چون نمى‏‌توانم اين كار را انجام دهم، هرگز قادر به يادگيرى نيستم، توان رسیدن به مراتب عالى را ندارم، مدام ذهن اين افراد را به خود مشغول مى‌‏كند.

2. بروز احساسات و عواطف منفى

رفتارشان حاكى از نوعى خشونت، بى‏‌قيدى و بدخُلقى است. به دلیل عدم پذيرش «خود» همواره در انعكاس علايق خود با ترديد و شک مواجه هستند و توان ابراز رفتار عاطفى مناسب را ندارند.

3. گريز و فرار از موقعيت‏هاى نگران‏ کننده

در مقابل فشارهاى روانى، به خصوص ترس و خستگى و آنچه موجب آشفتگى‏‌ و نگرانی‌اشان شود، بسيار كم تحمّل‌‏اند، حتّى موردى مانند امتحان ممكن است برايشان بحران‏هايى اضطراب زا فراهم آورد و در ادامه به عدم موفقيتشان بیانجامد.

4. نا اميدى

يأس از رسیدن به اهداف، رايج‌‏ترين ويژگى اين افراد است.

5. كم‌رويى

يكى از شايع‏ترين صفات اينگونه افراد، كم‌رويى است و معمولاً در برقرارى ارتباطات اجتماعى در صحنه‏‌هاى مختلف با مشكل جدى مواجه هستند.

همان طور كه خودتان هم اشاره کرده‌اید، عمده مشكل شما، در عدم اعتماد به نفس يا ضعف آن ريشه دارد. بدون ترديد با تقويت اعتماد به نفس و به دست آوردن دركى درست از خود و توانايى‏‌هاتان بر مشكلات چيره مى‏‌شويد و رفته رفته احساس عدم كفايت‌تان به احساس سربلندى و موفقیت تبديل مى‏‌شود.

1. ظرفیتها و استعدادهاى خود را هر چه بيش‏تر بشناسيد.

شناخت استعدادها و قابليت‏هاى خود مى‏‌تواند در كسب اعتماد به نفس مفيد واقع شود و انسان را از دام نااميدى رها کند. بدين منظور، استعدادها و توانمندى‏‌هاى گوناگون علمى، مهارتی، ورزشى، هنرى، كلامى و... خود را يادداشت كنيد و هر روز آن را براى خود بخوانيد.

2. بر توانايى‏‌ها و موفقيت‌‏هاى گذشته‏‌ خویش تكيه كنيد.

لازم است تا بر توانايى‏‌هاى خويش تكيه كنيد و ضمن مرور موفقيت‌هاى گذشته، آن‏ها را كانون تمركز و توجّه خود قرار دهيد.

3. گذشته ناموفق و شكست‏‌ها را فراموش كنيد.

اگر تصورى نامطلوب از گذشته داريد، به دست فراموشى بسپاريد؛ زیرا تصور نامطلوب اجازه نمى‏‌دهد به تغييرات خويش پى ببريد و حقيقت كنونى‌‏تان را بدست بیاورید.

4. خود را مثبت ارزيابى كنيد.

در مورد خود مهربان باشيد و شخصيت‌تان را با ديد مثبت ارزيابى كنيد. در شايستگى خود ترديد نكنيد و خود را با صفات خوب تفسير كرده و در انجام كارها خود را توانا بدانيد.

5. ريسك كنيد.

روى تجربيات جديد، با ديد يادگيرى بيش‏تر فعاليت كنيد و از شكست به خود هراس ندهید. چنانچه اين گونه عمل كنيد، امكانات جديدى براى شما فراهم مى‏‌آيد و حس خود پذيرى‏‌تان تقويت مى‌‏شود.

6 از خواهش‏‌هایتان کم کنید.

عزّت و سربلندى انسان در گرو عدم درخواست‏‌هاى مكرّر از ديگران است. تا مى‏‌توانيد به خود متكى باشيد و به آنچه هستيد و داريد، اكتفا كنيد تا اعتماد به نفس بيش‏تر به دست آوريد.

7. خود را با ديگران مقايسه نكنيد.

هرگز خود يا موفقيت‏‌هاتان را با ديگران مقايسه نكنيد. همواره به رقابت با خويش بپردازيد؛ زيرا هر كس از شرايط و امكانات خاص خود برخوردار است.

8. ارتباط با خدا را حفظ و تقويت كنيد.

مهم‏ترين روش كسب اعتماد به نفس، ارتباط با خداوند و نيايش با او است. وقتى بتوانيد حضور در محضر خالق هستى و كمال مطلق را احساس و به او تكيه و اعتماد كنيد و بزرگى‏‌اش را دريابيد و به او بپيونديد، به بزرگى شخصيت خود واقف خواهيد شد. بنابراين، در نمازها حضور قلب بيش‏تر پيدا كنيد و خود را با ذات اقدس الهى مرتبط بدانيد.

9. از اهداف كوچك و متوسط شروع كنيد.

يكى از علل شكست‌هاى مكرر افراد كه منجر به احساس خودكم بينى و از دست دادن اعتماد به نفس مى‌شود، در نظر گرفتن اهداف بزرگ و دست نيافتنى است. چنانچه در مثال گفته‌اند: سنگ بزرگ نشانه نزدن است. براى اين كه به خودباورى و اعتماد به نفس برسيم، لازم است ابتدا از هدف كوچكتر شروع كنيم تا با دست يافتن به هدف و چشيدن طعم موفقيت، اعتماد به نفس و احساس خود ارزشمندى در ما تقويت شود.

10. تلاش کنید مهارتهای زندگی خود را از طریق؛ مسئولیت پذیری در خانه، بالا بردن آستانه صبر و تحمل در هر شرایطی، بکار بردن تفکر منطقی و عقلانی در شرایط مختلف، مطالعه، ارتقاء مهارتهای هنری، مهارتهای ارتباطی و... بالا ببرید.

11. در کلاسهایی که موجب بالا رفتن مهارتهای شما می‌شود، شرکت کنید؛ مانند کلاس خیاطی، آشپزی، شیرنی پزی، صنایع دستی و ... که همگی اینها علاوه بر بالا بردن مهارتهای شما باعث حس موفقیت در شما می‌شود.

12. - سعی کنید از تنهایی که باعث بوجود آمدن افکار یا نگرشهای منفی نسبت به خود می‌شود، خودداری کنید.

13. - با افرادی که نگرش مثبت و پر انرژی هستند، بیشتر رفت و آمد کنید.

14. ورزش را جزء ضرورى‌ترين فعاليت‌هاى خود قرار دهيد و هر روز حداقل نيم ساعت ورزش كنيد (هر ورزشى كه مورد علاقه شماست) ترجيحا ورزش بدن سازى‏.

15. به تغذيه خود، به ویژه صبحانه اهميت بدهيد و هيچگاه بدون خوردن صبحانه خود را مشغول كار يا مطالعه نكنيد.

با توجه به دو نکته آخر، نه تنها زيبايى شما افزايش مى‌يابد؛ بلكه براى سلامتى و آينده شما به عنوان يك مادر نیز ضرورت دارد.

در آخر هم این را اضافه می‌کنم؛

در روايتى از امامان(علیهم السلام) رسيده كه در مسائل مادى هميشه به كمتر از خودتان بنگريد تا حالت رضايت و شكرگزارى شما بيشتر شود. شما هم هميشه به افرادى فكر كنيد كه داراى نقص عضوهايى چون نابينايى، فلج و مانند آن هستند ولى بعضاً با روحيه‏‌اى بسيار بالا زندگى مى‏‌كنند. در مورد لقمان حکیم گفته‏ شده فرد بسيار زشت و بدشكلی بوده، ولى بر اثر كسب علم و معرفت به درجه‏‌اى رسيد كه بخشى از قرآن از سخنان ارزشمند اوست و همچنین سوره‏‌اى به نام اوست.

پس شما به جاى اينكه به كمبودها، عيب‌ها و ناكامى‌هاى خود فكر كنيد، به موفقيتها و آن امكاناتى كه در زندگى از آن بهره مند بوده و هستيد فكر كنيد. به عبارت ديگر امكانات و شرايط ما مانند يك ليوانى است كه بخشى از آن پر است و بخشى خالى. همه افراد اين چنين هستند. بنابراين سعى كنيد به آن بخش پر فكر نگاه كنيد و از آن بهره ببريد و غصه آن نيم خالى را نخوريد؛ زيرا در اين صورت از آنچه در اختيار داريد نمى‌توانيد بهره‌مند شويد و دائما حسرت ديگران را خواهید خورد.

بیشتر بدانید : چون زشتم نمی توانم ازدواج کنم

نویسنده : فاطمه قاسمی مترجم / welayatnet.com

این مطلب در تاریخ 2019-06-22 06:08:17منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
16714





نظر شما در مورد مطلب با احساس زشت بودن چکار کنیم چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




موارد مهم در دوران نامزدی
موارد مهم در دوران نامزدی

انتظاراتی که برای انتخاب همسر نباید داشته باشید
انتظاراتی که برای انتخاب همسر نباید داشته باشید

انواع خونریزی در زنان
انواع خونریزی در زنان

بهترین روش زایمان در شرایط کرونا
بهترین روش زایمان در شرایط کرونا

هفت روشی که می‌تواند ظاهرتان را در نگاه اول متفاوت جلوه دهد
هفت روشی که می‌تواند ظاهرتان را در نگاه اول متفاوت جلوه دهد

آمار دختران و پسران مجرد
آمار دختران و پسران مجرد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14106

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266291869

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام