وقتی خودتان هم نمی دانید افسرده اید

وقتی خودتان هم نمی دانید افسرده اید

آدم‌ها معمولاً افسردگی را دست‌کم می‌گیرند و انکار می‌کنند که افسرده‌اند. آن‌ها معمولاً در شرایط استرس برانگیز و دوره‌های ناراحت کننده‌ای که در زدگی خود دارند، عادت کرده‌اند که با فشار و اجبار حالات خود را کنترل کنند و بروز ندهند و اغلب هم تعجب می‌کنند اگر به آن‌ها بگویید، افسردگی دارند.

به گفته‌ی دانشمندان و کارشناسان، افسردگی علائم غیرمنتظره‌ای در زنان دارد که مطمئناً همه‌ی خانم‌ها یکی یا همه‌ی این علائم را تجربه کرده‌اند و این کاملاً نرمال و پذیرفته شده است؛ اما اگر این علائم تمام مدت و هر روز با شما باشند، بهتر است با پزشکتان در موردش مشورت کنید تا مطمئن شوید افسردگی دارید یا خیر.

مکرراً کنترل اعصابتان را از دست می‌دهید


نمی‌توانید دست از داد و بیداد سر همسرتان، همکارانتان و حتی فرزندانتان بردارید؟ طبق مطالعه‌ای در سال 2013، بیش از حد زودرنج و تحریک پذیر بودن (خشمگین بودن)، یکی از نشانه‌های بیش از نیمی از افرادی است که دچار افسردگی‌های بلندمدت‌تر و شدیدترند. پریشان‌حالی و خشمی که جزو خصوصیات یک نفر نیست اما وجود دارد می‌تواند نشان‌دهنده‌ی افسردگی هم در بزرگسالان و هم در کودکان باشد.

خیلی زود از خواب بیدار می‌شوید


افسردگی در بعضی از خانم‌ها می‌تواند باعث شود تمام مدت بخوابند اما برخی دیگر دچار کم‌خوابی می‌شوند و اغلب صبح خیلی زود بیدارند. اگر ناگهان این حالت را پیدا کرده‌اید که هر روز صبح ساعت 4 یا 5 بیدار می‌شوید و دیگر نمی‌توانید بخوابید، ممکن است یکی از علامت‌های افسردگی را داشته باشید.

افسردگی، احتمال کمردرد را افزایش می‌دهد و یک بررسی در سال 2015 این موضوع را نشان داده است. هر چه افسردگی‌تان بدتر شود، کمردردتان نیز بدتر خواهد شد. کارشناسان عقیده دارند افسردگی باعث می‌شود عصب‌ها بیش از حد حساس شوند

دیگر از سرگرمی‌هایی که زمانی دوست داشتید لذت نمی‌برید


البته منظور ما این نیست که اگر بافتنی‌تان در عرض دو هفته تمام شد و دیگر علاقه ندارید بافتنی بعدی را دستتان بگیرید پس افسرده‌اید؛ اما اگر مثلاً همیشه عاشق آشپزی بوده‌اید اما حالا دیگر از این کار لذت نمی‌برید ممکن است افسرده باشید. این اتفاق بسیار ناخوشایند است زیرا زمانی این فعالیت‌ها حالتان را خوب می‌کرده؛ اما اکنون دیگر انگیزه و علاقه‌ای به انجامشان ندارید و حتی اگر خودتان را وادار به انجامشان کنید نیز هیچ لذتی نخواهید برد.

غرق شبکه‌های اجتماعی شده‌اید


آیا بیشتر از گذشته به فیس‌بوک و اینستاگرام مشغول شده‌اید؟ افزایش وقت گذراندن در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند یکی از تاکتیک‌هایی باشد که افراد دچار افسردگی پنهان از آن برای نادیده گرفتن ریشه‌ی افسردگی خود استفاده می‌کنند. در واقع شبکه‌های اجتماعی، حواس‌پرت‌کن‌هایی هستند که موقتاً کمی حالتان را خوب می‌کنند و شما را به فضای دیگری می‌برند و شما هر بار که پیامی (یا لایکی) دریافت می‌کنید، کمی آدرنالین ترشح می‌کنید. این اتفاق می‌تواند منجر به خستگی آدرنال و فرسودگی روحی شود زیرا زیاد به این عادت می‌پردازید.

پایین کمرتان بسیار دردناک است


افسردگی، احتمال کمردرد را افزایش می‌دهد و یک بررسی در سال 2015 این موضوع را نشان داده است. هر چه افسردگی‌تان بدتر شود، کمردردتان نیز بدتر خواهد شد. کارشناسان عقیده دارند افسردگی باعث می‌شود عصب‌ها بیشاز حد حساس شوند. ضمناً اگر کمردردتان سبب افت کیفیت زندگی‌تان شود یا فعالیت‌ها و حرکاتتان را محدود کند، به راحتی می‌تواند افسردگی‌تان را تشدید کند. به طور کلی یکی از دلایل دردهای ناشناخته می‌توان مربوط به مشکلات روانی و یا افسردگی باشد.

وزنتان خیلی تغییر کرده است


معمول است که افسردگی همراه با افزایش یا کاهش اشتها باشد. برخی افراد ممکن است وزن کم کنند که در ابتدا ممکن است خوشایند باشد؛ اما به مرور زمان، از دست دادن اشتها به غذا باعث می‌شود انرژی‌تان به شدت افت کند. برخی افراد نیز ممکن است با ریزه‌خواری در طول روز به افسردگی واکنش نشان دهند، مخصوصاً با غذاهایی که پُر از چربی و قند هستند، مثلاً چیپس سیب زمینی. بعد از پُرخوری حس بدی نسبت به خودتان پیدا می‌کنید، در نتیجه اعتمادبه‌نفستان پایین می‌آید؛ زیرا وزن اضافه می‌کنید و این یک چرخه‌ی بی‌پایان است.

ناگهان تبدیل به یک آدم کاملاً سست و بی‌اراده می‌شوید

افسردگی و بی اراده شدن


البته شما ممکن است اراده‌تان را از دست بدهید اما ابداً افسرده نباشید ولی ناگهانی بی‌اراده و سست شدن در واقع یکی از علامت‌های اصلی افسردگی در زنان است. حس ناامیدی و یا حتی در هر موقعیت و شرایطی انتظار بدترین حالت‌های ممکن را داشتن نیز می‌تواند نقش داشته باشد اما معمولاً افراد وقتی که افسرده‌اند، تصمیم‌های بد و نادرستی می‌گیرند، مثلاً روی آوردن به الکل، سر کار نرفتن و یا رفتارهای پُرخطر جنسی.

بی‌نهایت احساس دل‌تنگی می‌کنید


طبیعی است گاهی به گذشته‌ها فکر کنیم؛ اما مرتباً در گذشته سیر کردن طبیعی نیست. خیلی از افرادی که افسردگی دارند مدام به روزهای خوب گذشته فکر می‌کنند و این یک نوع مکانیسم دفاعی برای آن‌هاست. فرد افسرده وقتی غرق گذشته‌هاست احساس خوبی دارد؛ اما وقتی که به زمان حال برمی‌گردد دوباره اندوه او شروع می‌شود. در واقع اوقات خوش گذشته کمکش می‌کنند موقتاً حس خوبی پیدا کند.

دچار پسوریازیس شده‌اید


پسوریازیس یک بیماری پوستی مزمن است که می‌تواند قسمتی از بدن یا تمام آن را درگیر کند. مطالعات دریافته‌اند در میان افرادی که پسوریازیس دارند، 62 درصدشان دچار افسردگی‌اند. در واقع افسردگی موجب ابتلا به پسوریازیس و پسوریازیس موجب ابتلا به افسردگی می‌شود.

مبتلا به یبوست هستید


تحقیقات نشان می‌دهد که یبوست و افسردگی به هم مرتبط هستند. در واقع، طبق گزارش سال 2011، 33 درصد از افراد مبتلا به یبوست، علائم اختلال افسردگی را نشان دادند. بنابراین اگر با این مسئله روبرو هستید، با پزشک خود در مورد احتمال ابتلا به افسردگی به عنوان یک علت صحبت کنید.

هرچه تلاش می‌کنید، نمی‌توانید تمرکز کنید


افکار منفی غلط، که غالباً با افسردگی همراه می‌شوند، می‌توانند تمرکز را سخت کنند. متأسفانه تمرکز ضعیف گاهی اوقات با ADHD اشتباه گرفته می‌شود، به ویژه هنگامی که ارائه‌دهندگان خدمات از این غافل باشند که این افکار منفی است که سد راه توانایی شما برای تمرکز شده است.

در نهایت این که


"احساس گناه کردن در مورد همه چیز"، "تغییرات قابل توجه در رسیدگی به بهداشت شخصی" و "احساس به اندازه‌ی کافی خوب نبودن" هم می‌توانند از دیگر علائم پنهان افسردگی باشند.

در صورت مشاهده‌ی یک یا همه‌ی موارد فوق بدون این که دلیل دیگری برای آن‌ها پیدا کنید، مخصوصا این که دو هفته یا بیشتر طول بکشد، بهتر است به یک روانپزشک مراجعه کنید.

بیشتر بدانید : نشانه های افسردگی

بیشتر بدانید : آیا افسردگی خود به خود خوب می شود

منبع : تبیان

 

این مطلب در تاریخ 2019-06-24 10:00:04منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
3122





نظر شما در مورد مطلب وقتی خودتان هم نمی دانید افسرده اید چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




آیا دختر و پسرهای امروزی برای ازدواج مناسبند
آیا دختر و پسرهای امروزی برای ازدواج مناسبند

نامزدم بی احساسه
نامزدم بی احساسه

بیماری هایی که میل جنسی را در زنان کاهش می دهد
بیماری هایی که میل جنسی را در زنان کاهش می دهد

بیماری PKU چیست
بیماری PKU چیست

چطور با برقراری ارتباط چشمی روی دیگران تاثیر بگذاریم
چطور با برقراری ارتباط چشمی روی دیگران تاثیر بگذاریم

نحوه انجام مشاوره قبل از ازدواج
نحوه انجام مشاوره قبل از ازدواج










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14377

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292140

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام