تفاوت افسردگی زنان با افسردگی مردان

تفاوت افسردگی زنان با افسردگی مردان

بر اساس تازه‌ترین آمارها، میزان افسردگی در زنان 1.5 برابر مردان است اما بیشتر افراد نمی‌دانند علایم این اختلال در مرد و زن تفاوت‌های قابل‌توجهی دارد

بر اساس آن چه به تازگی وزارت بهداشت اعلام کرده، 8/16 درصد زنان و حدود ۱۰ درصد مردان در کشور دچار افسردگی هستند. به عبارت دیگر، میزان افسردگی در زنان 5/1 برابر بیشتر از مردان است. (منبع خبر: مشرق نیوز). شاید بتوان گفت یکی از دلایل افسردگی بیشتر در زنان، گرایش آنان به درک و جذب احساسات ناخوشایند باشد و از آن‌جا که زنان تحت تاثیر عواطف منفی بیشتری قرار می گیرند، امکان دارد بیشتر در معرض اختلالات اضطرابی و خلقی‌ روزگار بگذرانند. با این حال، مردان هم به افسردگی مبتلا می‌شوند اما نوع کنش و علایم در مردان متفاوت با زنان است که در این مطلب به شرح آن می پردازیم.

 

علایم مشترک افسردگی

مهم‌ترین علایم بارز افسردگی که باید حداقل دو هفته ادامه داشته باشدتا نشانه ابتلا به این اختلال باشد و بین زن و مرد مشترک است، عبارتند از: خلق افسرده، از دست دادن علاقه، افراط و تفریط در خواب و خوردن و میل به خودکشی در نوع شدید آن. پس این‌که ما ناراحت، غمگین یا بی‌انگیزه هستیم،‌ الزاماً به معنای افسرده بودن نیست بلکه باید علایم یاد شده به انضمام افت جدی کارکرد روزانه در زندگی فرد رخ داده باشد.

 

6 نکته درباره افسردگی در مردان

افسردگی در مردان

 مردان بر خلاف زنان که در دوره افسردگی به خود سرزنشی گرایش دارند، بیشتر به سرزنش اطرافیان‌شان مشغول می‌شوند.

معمولا مردانی که دچار افسردگی هستند به درد‌های جسمی مانند کمردرد، سردرد یا مشکلات گوارشی دچار می‌شوند. از آن جا ‌که این بیماری‌ها منشأ جسمی ندارند، معمولا با درمان‌های پزشکی هم بهبود نمی‌یابند.

معمولا مردان افسرده، غم‌شان را به اشکالی نظیر تماشای تلویزیون، ورزش‌کردن یا کار زیاد و حتی رفتار‌های پرخطر نظیر قمار، رفتارهای جنسی غیرایمن و رانندگی خطرناک پنهان می‌کنند.

علامت بارز بین دو جنس در افسردگی، تفاوت در میزان پذیرش این اختلال است. مردان فقط ممکن است از مشکلات خود بگویند ولی از گرفتن کمک حرفه‌ای پرهیز می‌کنند و گاه منکر آن می شوند و پذیرش آن را به نوعی نشانه ضعف و کاستی هویت مردانه خود می دانند که همین موضوع موجب ماندگاری بیشتر افسردگی در آنان می شود.

مردان بر خلاف خانم‌ها سعی می‌کنند در حین افسردگی، سرشان را به چیز دیگری گرم کنند که می‌تواند تحمل موقعیت را برایشان راحت‌تر کند.

مردان افسرده به نوعی مدام دنبال درگیری و کشمکش با اطرافیان‌شان هستند و همین مسئله باعث بیشتر شدن مشکلات‌شان می‌شود.

 

6 نکته درباره افسردگی در زنان

افسردگی در زنان

 اختلال خوردن به معنی کم اشتهایی یا پرخوری عصبی (بولیمیا) است. زنان در زمان افسردگی بیشتر از مردان به اختلال خوردن دچار می‌شوند.

 خانم‌ها در دوره افسردگی علاقه‌ بیشتری به تفکرات منفی و خود سرزنشی دارند. این رفتارها می‌تواند شامل صحبت‌های منفی با خود، گریه‌ کردن بدون هیچ دلیل خاص یا سرزنش‌کردن خود باشد.

 زنان در دوره افسردگی، بیشتر حالت دلواپسی و ترس دارند بر خلاف مردان که بیشتر دچار بدبینی می‌شوند.

 علامت بارز در بین دو جنس، تفاوت در میزان پذیرش افسردگی است. زنان درباره  آن گفت‌وگو می کنند و بلافاصله در صدد کمک گرفتن از افراد خبره برمی آیند تا افسردگی‌شان درمان شود.

 زنان در دوران افسردگی، احساس غم، بی‌تفاوتی و بی‌ارزشی را بارها و بارها در یک روز تجربه می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود افسردگی‌شان، سریع‌تر به مرحله حادتر برسد. بنابراین درمان افسردگی در زنان، باید زودتر مورد توجه قرار گیرد.

 بیشتر زنان در این دوران برای درمان خود به غذا، روابط دوستانه و روابط عاشقانه روی می‌آورند تا بتوانند با این مشکل، کنار بیایند.

بیشتر بدانید: شادی زنان بیشتر است یا مردان

بیشتر بدانید: دلایل افسردگی برخی زنان بعد از رابطه زناشویی

نویسنده : رضا زیبایی | روان شناس

این مطلب در تاریخ 2019-07-31 10:56:20منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
3747





نظر شما در مورد مطلب تفاوت افسردگی زنان با افسردگی مردان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




طلاق در دوران عقد
طلاق در دوران عقد

نحوه خواستگاری از همکار
نحوه خواستگاری از همکار

آیا رابطه جنسی زیاد باعث گشاد شدن واژن می شود
آیا رابطه جنسی زیاد باعث گشاد شدن واژن می شود

آنچه مردان باید به پزشک خود بگویند
آنچه مردان باید به پزشک خود بگویند

علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها
علت پرخاشگر بودن خودشیفته ها

چطور همیشه شاد باشیم
چطور همیشه شاد باشیم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

4281

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282044

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام