آیا همش خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

آیا همش خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟

آیا مدام خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟ چکار کنیم که خودمان را با دیگران مقایسه نکنیم؟چرا مقایسه کردن با دیگران صحیح نیست؟

دانشجوی دانشگاه‌آزاد یکی از شهرهای بزرگ کشور هستم در رشته مکانیک. سال دوم هستم و به تازگی مدام خودم را بیش از حد با بقیه دوستانم مقایسه می‌کنم و حسرت می‌خورم. تقریبا همه دوستانم خودروی شخصی دارند اما پدر من هم خودرو ندارد، چه برسد به من. حالم خوب نیست، چه کنم؟

این‌که شما در رشته‌اى خوب و در دانشگاهى از شهرهاى بزرگ مشغول ادامه تحصیل هستید، نشان دهنده تلاش شما براى پیشرفت است که قابل تحسین است اما درباره برخوردارى بیشتر دوستان‌تان از امکانات بیشتر، باید بدانید که مقایسه کردن خود با دیگران به ویژه با افرادى که از بعضى جهات مثل ما هستند، مثلا همسن ما هستند موضوعی طبیعى است.

میزان این احساس مهم است

این مقایسه می‌تواند حس‌هاى متفاوتى در افراد ایجاد کند، حس‌ غبطه، حسادت، عصبانیت، غمگینى و ... . چیزی که مهم است میزان این حس‌ها و اثرى است که بر زندگى، برنامه‌ها و کارکرد شما مى‌گذارند. گاهى اوقات این قیاس، به ما انگیزه می دهد و کمک مى‌کند که براى پیشرفت‌هاى بیشتر تلاش کنیم اما در مواقعى که شدت آن زیاد مى‌شود بازدارنده است و انرژى و انگیزه شما را براى حرکت رو به جلو کم مى‌کند.

باورهای‌تان درباره زندگی را بررسی کنید

اگر زمان زیادى مشغول این مقایسه‌ها و ناراحتى درباره آن هستید، احتمالا این مسئله به باورها و پیش فرض‌هاى شما درباره خودتان و زندگى مربوط مى‌شود. گاهى ما انسان‌ها باورهایى درباره زندگى داریم که در طى زمان و با تجربه بیشتر این باورها اصلاح مى‌شوند. به عنوان مثال یکى از این باورها مى‌تواند این باشد که «در زندگی همه چیز منصفانه است» یا این‌که «اتفاق‌هاى خوب، فقط براى آدم‌هاى خوب پیش مى‌آید» و ... این باورها اگرچه مى‌تواند به عنوان یک ارزش باشد و در جهت احقاق آن مى‌توان تلاش کرد اما همیشه این طور نیست. به عنوان مثال اگر باور کسی این باشد که اتفاق‌هاى خوب براى آدم‌هاى خوب پیش مى‌آید، زمانى که تلاش مى‌کند و به هر دلیلى متناسب با تلاشش پاسخ نمى‌گیرد، طبق آن باور به این نتیجه مى‌رسد پس اگر براى من اتفاق خوبى نیفتاده، حتما من خوب نبودم و به جاى تلاش بیشتر خود را سرزنش می کند یا با عصبانیت از دیگران، دست از تلاش برمی دارد. از این رو مهم است که با تعمق بیشتر، باورهاى شخصى خودتان را درباره زندگى بهتر بشناسید و در صورتى که با واقعیت فاصله دارد، برای واقع‌بینانه‌تر کردن این باورها تلاش کنید.

اهداف‌تان را واقع‌بینانه تنظیم کنید

علاوه بر این توجه داشته باشید که شما در شروع مسیر رشد هستید و فرصت براى رسیدن به امکانات بهتر و ساختن زندگى به سبک دلخواه را دارید البته در صورتی‌که اهداف واقع‌بینانه و متناسب با زندگى خود داشته باشید و در این مسیر تلاش کنید. به طور قطع، مسیر شما نسبت به کسى که امکانات بیشترى در اختیار دارد، دشوارتر است اما این سختى و دشوارى به معنى نرسیدن نیست.

نویسنده : فهیمه ملکی | روان‌شناس بالینی دانشگاه علوم‌بهزیستی و توان‌بخشی

این مطلب در تاریخ 2020-03-01 17:03:01منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.2
دسته بندی
مطالب و مقالات روانشناسی
تعداد بازدید
3862





نظر شما در مورد مطلب آیا همش خودتان را با دیگران مقایسه می کنید؟ چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چگونه متوجه شوید که برای ازدواج آماده‌اید
چگونه متوجه شوید که برای ازدواج آماده‌اید

مشاوره ازدواج | معایب خواستگارهایم خیلی به چشمم می‌آید
مشاوره ازدواج | معایب خواستگارهایم خیلی به چشمم می‌آید

پارافیلیا (انحراف جنسی) و درمان آن
پارافیلیا (انحراف جنسی) و درمان آن

عواملی که باعث نازایی می شود
عواملی که باعث نازایی می شود

اشتباهات در استفاده از زبان بدن
اشتباهات در استفاده از زبان بدن

آسیب شناسى طلاق در جامعه
آسیب شناسى طلاق در جامعه










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

14335

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292098

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام