پیشبینی 100 هزار ازدواج در سال به 140 ازدواج منجر شد

استقبال سرد از اولین سایت همسان گزینی مجاز

در هر حال سایت‌های همسریابی مدل‌هایی در کشور دارد که غیر قانونی فعالیت و عضویت دارند و پلیس فتا نیز بارها در خصوص این سایت ها و کلاهبرداری ها و سوء استفاده هایی که صورت گرفته هشدار داده است.آمار جوانان مجرد درکشورما و نبودسیستم های قانونی برای شناخت افراد علاقمند به امرازدواج باعث شد در آخرین اقدام وپس ازرشد قارچ گونه سایتهای همسریابی غیرقانونی وزارت ورزش و جوانان اقدام به راه اندازی سایت همسان گزینی نمود.اقدامی که هنوز بعد از گذشت چندین ماه از فعالیتش نتوانسه انطور که باید وشاید عاملی برای تکانش این جریان در کشور شود.

* با این سایت سالانه 100 هزار ازدواج سرمی گیرد!

در باره راه اندازی این سایت چندی پیش معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: به دلیل بی‌توجهی مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به کنترل فعالیت‌های سایت‌های غیرقانونی ازدواج و همسریابی تعداد آنها از 120 به بیش از سایت افزایش ‌یافته است.محمد گلزاری اظهار داشت: پلیس فتا باید نسبت به فعالیت و راه‌اندازی این‌گونه سایت‌ها کنترل بیشتری داشته باشد تا کشور دچار آسیب‌های اجتماعی نشود.وی  با اشاره به مهم ترین محورهایی که خانواده را با مشکل مواجه کرده است، گفت: افزایش طلاق و کاهش ازدواج یکی از این موارد است.گلزاری هرچند پیش از این،  معاون وقت ساماندهي امور جوانان وزارت ورزش و جوانان از مخالفان سرسخت سايت‌هاي همسريابي بود و درباره فعاليت غيرقانوني بيش از سايت غيرقانوني همسريابي هشدار مي‌داد پیش از راه اندازی سایت همسر یابی دولتی گفته بود: پیش بینی می کنم با این سایت سالانه 100 هزار ازدواج سربگیرد.معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همچنین در مراسم رونمایی سایت گفت: در سایت همسان‌گزینی واسطه‌های ازدواج افرادی مانند روحانیون، استادان دانشگاه و پزشکان مورد قبول جامعه هستند. آنان اطلاعاتی که از دختران و پسران به‌منظور همسریابی در اختیارشان گذاشته‌اند را به اشتراک می‌گذارند و ما در قالب سامانه همسان‌گزینی از این دختران و پسران تست شخصیتی می‌گیریم. وی افزود: زمانی که 11 میلیون مجرد در کشورمان زندگی و 350 سایت همسریابی غیرقانونی فعالیت می‌کنند مشخص می‌شود که موضوع ازدواج مهم است و ما کاری نکرده‌ایم.


*140 ازدواج در هشت ماه!

اما  پیک بامدادی خبر رادیوامروز در اولین ارزیابی ها از فعالیت نخستین سایت رسمی همسریابی خیلی امیدوارکننده نیست،‌ از بین بیش از سه هزار موردی که برای ازدواج در این سایت به هم معرفی شده‌اند، تنها ۱۴۰ ازدواج به سرانجام رسیده است. این طور که آمارها نشان می دهد تاکنون 16 هزار و متقاضی در این سایت ثبت نام کرده اند و از حدود 3 هزار ازدواج که کارشان از خواستگاری مجازی به آشنایی حضوری رسیده فقط 140 نفر به خانه بخت رفته اند ، یعنی کمتر از 5 درصد!حسینی ، مدیر طرح همسان گزینی سایت تبیان می گوید : 3 هزار موردی که در این سایت مناسب یکدیگر بوده اند ، به هم معرفی شده اند.وی افزود : بالاترین آمار ثبت نام کنندگان ما را متولدان دهه شصت تشکیل می دهند و حدود 92 درصد ثبت نام کننده های ما کسانی هستند که هیچ سابقه ازدواج قبلی نداشته اند و 8 درصد هم سابقه ازدواج داشته اند اما برای ارزیابی آمار تنها110 ازدواج به ثبت رسیده است.

*این راه غلط است!

دکتر محمدامین قانعی‌راد، رییس انجمن جامعه‌شناسی درخصوص این راهکار وتاثیر ان درافزایش ازدواج اظهار کرد:مناسبات اجتماعی آدم‌ها با یکدیگر در این جامعه، آنقدر غنی نیست که بتوانند در ارتباطات رو‌در‌رو در زندگی روزمره خودشان و با واسطه‌های انسانی، همسر خود را پیدا کنند و حالا دستگاه‌های رسمی می‌خواهند این خلاء را با تکنولوژی به منزله میانجی برای یافتن همسر پر کنند. زمانی واسطه‌های انسانی عامل جست‌وجو برای یافتن همسر مناسب برای فرد دیگر بودند. نه اینکه شغلشان این بود. به‌طور طبیعی این مساله معرفی دختر و پسر شکل می‌گرفت. آن هم به دلیل کم بودن ارتباطات انسانی بین دختر و پسر بود که واسطه‌ها در این میان نقش معرف را ایفا می‌کردند. حالا برخی می‌خواهند واسطه‌های تکنولوژیک را جایگزین واسطه‌های انسانی کنند زیرا معتقدند دختر و پسر هنوز باید به لحاظ محل تحصیل و کار جدا باشند و با یکدیگر ارتباط نداشته باشند. وقتی واسطه انسانی تضعیف می‌شود، تکنولوژی وارد می‌شود. این مساله به هیچ عنوان پاسخگوی جوانان نخواهد بود و باعث افزایش ازدواج باثبات نخواهد شد.

وی افزود:من روی این موضوع نقد دارم. این روش‌ها اشتباه است. کمی قبل خطاب به مسوولان وزارت جوانان پیشنهاد دادم که اگر از ما می‌خواهید عکس دختران و پسرانمان را روی سایت قرار دهیم تا مردم ببینند و انتخاب کنند شما هم عکس و مشخصات فرزندان‌تان را روی این سایت‌ها قرار دهید. در واقع خودشان برای این موضوع ابتدا پیشگام شوند و اگر به روش ابداعی خود ایمان دارند که موفق می‌شوند! در غیر این صورت صرفا قصد دارند بگویند ما برای ازدواج آسان جوانان کاری کردیم! شیفتگی به تکنولوژی علاوه بر مردم در میان مسوولان هم وجود دارد. زمانی که راهکارهایی برای بازسازی امر اجتماعی ندارند دست به دامن روش‌های تکنولوژیک می‌شوند و این رویکرد روز‌به‌روز باعث تضعیف بیشتر امر اجتماعی خواهد شد. بر این اساس بحران ازدواج و بی‌اعتمادی نسبت به این مقوله و افزایش طلاق را خود سایت‌های همسریابی دامن خواهند زد و تاثیر و پیامد منفی خواهند داشت. شما توجه کنید از شیوه نام‌گذاری بنگاه‌های همسریابی مشخص می‌شود که قرار است با چه چیزی در این مراکز مواجه شویم! کلمه بنگاه، یک واحد اقتصادی است که در مورد بنگاه‌های معاملات ملکی و اتومبیل به کار می‌رود. با این نوع نامگذاری، امری اجتماعی به امری اقتصادی تقلیل می‌یابد و جنبه قراردادی و پولی و معاملاتی ازدواج بر جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی آن غلبه پیدا می‌کند. در واقع خود همین واژه‌هایی که برای همسریابی به کار می‌برند، نشان می‌دهد که در عرصه ازدواج و همسرگزینی یک گذار مفهومی در حال رخ دادن است.

قانعی راد تصریح کرد:پایداری نهاد ازدواج بستگی دارد به اینکه نهادی فرهنگی و اجتماعی باشد نه صرفا نهادی اقتصادی. واژه‌های سازمان و موسسه برای همسریابی بر دیوانی شدن همسرگزینی و ازدواج دلالت دارد. در واقع مانند این است که قصد دارید شناسنامه‌ای یا پایان‌کاری را از سازمان یا دستگاهی اداری بگیرید. در مساله ازدواج هم کاری که توسط اجتماع باید صورت گیرد دارد به سازمان واگذار می‌شود. سازمان، نهادی است که براساس اهداف عقلانی تشکیل می‌شود و فاقد خودجوشی‌ها و مناسبات گرم اجتماعی است. برخلاف روند سازمانی شدن یا دیوانی شدن، ازدواج باید در نهادی ارتباطی شکل بگیرد که خودش هم بخشی از اجتماع است. این خانواده‌ها و گروه‌های خویشاوندی و حلقه‌های معاشرتی هستند که روندهای ازدواج باید درون آنها شکل بگیرد. مناسبات اجتماعی همچون ازدواج هرچه بی‌واسطه‌تر صورت بگیرد و چهره به چهره‌تر باشد، از عمق و پایداری بیشتری برخوردار می‌شود. رواج وساطت تکنولوژی در ازدواج یا گسترش ازدواج‌های فناورانه نشان می‌دهد یک نوع جابه‌جایی در حال رخ دادن است و سازمان اجتماعی ازدواج دارد جای خود را به سازمان اقتصادی، اداری و تکنولوژیک ازدواج می‌دهد. این سایت‌ها و سازمان‌ها به تقویت نهاد ازدواج، تحکیم نهاد خانواده و کاهش طلاق کمکی نمی‌کنند و برعکس نهاد ازدواج را بیش از پیش تضعیف خواهند کرد.

وی افزود:اگر مسوولان بنگاه‌ها و وبگاه‌های همسریابی با این دید به بررسی این عوامل می‌پرداختند، این راه را انتخاب نمی‌کردند. این راه غلط است. نکته دیگر اینکه این روش‌ها هنوز با فرهنگ جامعه ما سازگار نیست. شما از دید پدر و مادرها به این موضوع نگاه کنید. آیا آنها رضایت می‌دهند عکس و مشخصات دخترشان در یک سایت یا بنگاهی باشد تا کسی بیاید آن را ببیند و او را انتخاب کند؟ در واقع تصور آن برای برخی ایرانی‌ها بسیار سنگین است. معمولا جامعه تن به چنین روش‌هایی نمی‌دهد و مسیر دیگری را انتخاب می‌کند. به عنوان مثال مناسبات دختر و پسر بدون ازدواج افزایش خواهد یافت یا روابط همباشی بین زن و مرد اتفاق می‌افتد. این روش‌ها نتیجه‌ای دربر نخواهند داشت. کسانی که این سایت‌ها را راه‌اندازی کرده‌اند، اگر روش‌هایشان برای پایداری ازدواج موفق بوده، بیایند نتیجه عملکرد خود را ارایه دهند! بگویند چند ازدواج از این طریق اتفاق افتاده و این ازدواج‌ها چه مشخصاتی داشته‌اند؟ به نظر من با توجه به شرایط فرهنگی در ایران نیازی به این کار نبود. این روند و روش‌های همسریابی از نهاد خانواده ارزش‌زدایی می‌کند. در واقع ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی در خانواده ازدواج را تبدیل به ارزش‌های اقتصادی و سازمانی می‌کند و به این ترتیب نهاد خانواده جاذبه اجتماعی و فرهنگی‌اش را برای جوانان از دست می‌دهد.

*ازدواج های اینترنتی دوام ندارد

بی آزار مشاور خانواده معتقد است که همسریابی اینترنتی هم مدل جدیدی است که درست مثل اینترنت مدام پیوند این زوج ها را قطع می کند.این مشاور خانواده افزود : این سبک ازدواج ها در سایت ها درست مثل آشنایی  95 درصدی دختر و پسرهایی است که تصادفی آشنا می شوند و تنها 5 درصد آن به ازدواج ختم می شود.وی ادامه داد : ما این مدل ازدواج ها را رد می کنیم چرا که این ازدواج ها دوامی ندارد و زوجین بعد از دو سه ماه سراغ جدایی و طلاق می روند.

منبع : سایت قطره

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

روشهای همسریابی و همسرگزینی

بررسی سایتهای همسریابی

رابطه احساسی در اینترنت

اتفاقاتی که در سایتهای همسریابی می افتد

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-09-07 08:49:33منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
13747





نظر شما در مورد مطلب استقبال سرد از اولین سایت همسان گزینی مجاز چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




در نامزدی چه حرفهایی باید گفته شود
در نامزدی چه حرفهایی باید گفته شود

چه مسائلی را در ازدواج نباید پنهان کرد
چه مسائلی را در ازدواج نباید پنهان کرد

معاینه شخصی بیضه (T.S.E)
معاینه شخصی بیضه (T.S.E)

انزال زود رس قسمت سوم
انزال زود رس قسمت سوم

رابطه گفتار و رفتار در افراد مختلف
رابطه گفتار و رفتار در افراد مختلف

شرایطی که زن میتواند طلاق بگیرد
شرایطی که زن میتواند طلاق بگیرد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

12151

بازدید امروز:

27715

بازدید دیروز:

266475804

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام