افزایش آمار ایدز در زنان

افزایش آمار ایدز در زنان

در حوزه سلامت اجتماعی نگرانی‌هایی بابت زنانه‌شدن بیماری ایدز وجود دارد و ازآن‌جایی‌که روش انتقال ایدز از تزریقی به مقاربتی تغییر کرده است، زنان در معرض خطر بیشتری هستند. عوامل اقتصادی نیز تأثیر زیادی بر سلامت زنان می‌گذارند.

معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: نرخ مرگ‌ومیر زنان کمتر از مردان است، اما زنان در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و بیماری‌های روحی و روانی در میان زنان بیشتر از مردان است و زنان دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی هستند.

نشست مشترک معاونت امور زنان و خانواده و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت هفته سلامت زنان در وزارت بهداشت برگزار شد.

در این نشست، شهیندخت مولاوردی؛ معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده، در ابتدای سخنان خود با اشاره به این‌که تعاریف جدید از سلامت فراتر از سلامت جسمانی است و تنها نبود بیماری را دربرنمی‌گیرد، بیان داشت: سلامت، پیش‌شرط توسعه پایدار است و زنان محور اصلی سلامت خانواده جامعه هستند. با توجه به نقش زنان در سلامت خانواده و کودکان و حفظ محیط‌زیست از طریق آموزش و فرهنگ‌سازی همگانی، توجه به سلامت زنان باید محور برنامه‌های سلامت در کشور باشد.

او در ادامه گفت: در ماده 230 برنامه پنجم توسعه یکی از محورهایی که معاونت امور زنان و خانواده موظف شده است با همکاری دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را در راستای آن انجام دهد، ارتقای سلامت زنان است. در برنامه ششم توسعه هم به این موضوع توجه داریم و چگونگی اندازه‌گیری این محور مورد توجه قرار خواهد گرفت.

جنس بر سلامت مؤثر است


مولاوردی با اشاره به این‌که جنس بر سلامت مؤثر است و تفاوت‌هایی در بهداشت زنان و مردان وجود دارد، اظهار داشت: نرخ مرگ‌ومیر زنان کمتر از مردان است، اما زنان در مقابل بیماری‌ها آسیب‌پذیرتر هستند. بیماری‌های اسکلتی و عضلانی و بیماری‌های روحی و روانی در میان زنان بیشتر از مردان است و زنان دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی هستند. از سوی دیگر، بیماری‌های مزمن ناتوان‌کننده در میان زنان بیشتر است. در برنامه‌ها باید این موضوعات مورد توجه قرار گیرند تا سلامت زنان همه زندگی آن‌ها را دربرگیرد.

نگرانی‌هایی بابت زنانه‌شدن بیماری ایدز


معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن بیان این مطلب که اهمیت کیفیت زندگی زنان باید مدنظر قرار گیرد، عنوان داشت: در حوزه سلامت اجتماعی نگرانی‌هایی بابت زنانه‌شدن بیماری ایدز وجود دارد و ازآن‌جایی‌که روش انتقال ایدز از تزریقی به مقاربتی تغییر کرده است، زنان در معرض خطر بیشتری هستند. عوامل اقتصادی نیز تأثیر زیادی بر سلامت زنان می‌گذارند. همچنین عواملی مانند سست‌شدن ریشه‌های اخلاقی و معنوی در جامعه، ناهماهنگی بین سازمان‌های مسئول و نداشتن استراتژی‌های یک‌پارچه نیز بر سلامت زنان مؤثر است. ناکافی‌بودن اطلاعات زنان از روش‌های پیشگیری از بیماری‌ها که به سبک زندگی و عادات غذایی و موقعیت اقتصادی و اجتماعی آن‌ها برمی‌گردد نیز شایان توجه است.

مولاوردی خاطرنشان کرد: ما طی دو دهه اخیر دستاوردهای مثبتی در حوزه سلامت زنان داشتیم، اما همچنان فاصله زیادی با وضعیت مطلوب داریم. معاونت امور زنان و خانواده برنامه‌هایی در این حوزه داشته که این برنامه‌ها را از طریق تبادل تفاهم‌نامه با دستگاه‌های مختلف اجرایی پیگیری می‌کند. در این راستا مشارکت‌هایی با وزارت بهداشت داریم؛ مثلاً کلینیک‌های سلامت خانواده نیز در حال راه‌اندازی هستند. همچنین برای تحقق سیاست‌های جمعیتی همکاری‌های لازم صورت می‌گیرد تا نسلی صالح، کارآ و مولد داشته باشیم. در این راستا برنامه‌هایی برای حمایت از مادران شاغل و تشویق آن‌ها برای فرزندآوری داریم و در حال تدوین بسته جامع حمایتی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور هستیم. همچنین پیشنهاد بازگشت مهدکودک‌ها به جوار ادارات و راه‌اندازی محیط‌های دوست‌دار مادر و کودک در اماکن مختلف را ارایه کرده‌ایم.

توجه به زنان باردار کارتن‌خواب/ تفاهم‌نامه با وزارت راه‌وشهرسازی برای توانمندسازی زنان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی


او افزود: در مورد زنان کارتن‌خواب و بالاخص زنان باردار کارتن‌خواب نیز در حال بررسی هستیم. تفاهم‌نامه‌ای نیز با وزارت راه‌وشهرسازی برای توانمندسازی زنان در سکونت‌گاه‌های غیررسمی منعقد کرده‌ایم و هدفمان این است که با هماهنگی‌های صورت‌گرفته، این اقدامات انجام شود و اثربخشی لازم را داشته باشد. ما باید دستگاه‌های مختلف و متولیان امر را به ضرورت ارایه خدمات مناسب به گروه‌های در معرض خطر زنان مانند زنان خودسرپرست و سرپرست خانوار، زنان زندانی، زنان فقیر، زنان پناهنده و... توجه دهیم.

منبع : مهر خانه

گرداوری از : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

چرا ایدز در زنان بیشتر است

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

افزایش آمار ایدز از طریق رابطه جنسی مقعدی

چه افرادی بیشتر ایدز می گیرند

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-10-13 20:41:30منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
11402





نظر شما در مورد مطلب افزایش آمار ایدز در زنان چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




همسر خوب میخواهم
همسر خوب میخواهم

اگر نظر مشاوره ازدواج منفی بود آیا از ازدواج منصرف شویم
اگر نظر مشاوره ازدواج منفی بود آیا از ازدواج منصرف شویم

عوارض استفاده از نوار بهداشتی
عوارض استفاده از نوار بهداشتی

برای تقویت بدن چکار کنیم
برای تقویت بدن چکار کنیم

احساسات چه اثری بر ایمنی بدن دارد
احساسات چه اثری بر ایمنی بدن دارد

خاطرات خنده دار خانم ها در رابطه با آقایان
خاطرات خنده دار خانم ها در رابطه با آقایان










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

6990

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266284753

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام