تفاوت عروسي در تهران و شهرستان ها

تفاوت عروسي در پايتخت و شهرستان ها

براي اينكه تفاوت برگزاري جشن عروسي در شهرستان با تهران قابل درك باشد مي توان به انتشار خبر دریافت شادباش یک‌میلیارد و ۸۵۰میلیون تومانی داماد هرمزگانی دريكي از روستاهاي بندرعباس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی كه باعث شگفتي كاربران شد اشاره كرد. اين مراسم 3 روز به طول انجاميد و حدود 9 هزار نفر شركت داشتند در صورتي كه در پايتخت زوجين اقوام نزديك را براي جشن عروسي دعوت مي كنند و حتي در برخي از موارد آنان ترجيح مي دهند هزينه عروسي را نداشته باشند و به خارج از كشور سفر كنن
هزینه ازدواج امروزی چقدر است؟ چقدر هزینه عروسی میشود؟ هر مهمان برای یک شب عروسی چقدر هزینه بهمراه دارد

ترس از هزینه های ازدواج از خوده ازدواج بیشتر است

مبارکه مبارکه ... و آغاز مراسم عروسی، شادباش، هدیه ها، فیلمبرداری، میوه و شیرینی، برنامه های شاد و شام و بعد خداحافظی با مهمانان و ماشین عروس که خیابان ها را طی می کند تا عروس و داماد را به مقصد یا همان خانه بخت برساند. اما این تمام ماجرا نیست. واقعا یک جوان باید چه مسیري را طي و مبلغی را صرف کند تا بتواند وارد خانه بخت شود؟ چرا که داستان هزینه های ازدواج داستانی حقیقی است!حتی برای برخی از جوانان به کابوسی تلخ تبدیل شده است که گاهی اوقات برای رویارویی با آن مجبورند سال ها قبل از مراسم خواستگاری و ازدواج در تلاش باشند که شاید بخشی از هزینه ازدواج را تامین کنند اما چون هر سال نرخ تورم و هزينه هاي ازدواج افزايش پيدا مي كند از ارزش پس اندازشان كاسته مي شود.

در بین همه تکلیف‌ها و بایدها و نبایدها خبری جذاب از دل مصوبات بودجه ٩٥ برای زوج‌های جوان به گوش می‌رسد که نشان از سه برابر شدن تسهیلات ازدواج‌شان دارد.با اجرايي شدن اين تكليف تازه در بانك‌ها پرداخت تسهيلات سه ميليون توماني براي زوج ها برچيده شده و به هر يك از آنها 10 ميليون تومان تسهيلات پرداخت مي شودكه به اين ترتيب براي شروع زندگي ٢٠ ميليون تومان تسهيلات ازدواج كمك هزينه‌اي براي تشكيل زندگي جوانان خواهد شد. اين مصوبه بازپرداخت چهارساله اين تسهيلات را نشان مي دهد.اين بايد با تصويب مجلس به قانون تبديل شود ولي آيا اين قانون امكان اجرا در عمل را دارد؟ در صورتي كه در سال‌هايي كه متقاضيان دريافت تسهيلات ازدواج ماه ها و در مواقعي يك سال در ليست انتظار مي ماندند تا تكليف پرداخت تسهيلات آنان مشخص شود چرا نظام بانكي كشور به دليل منابع اندك پرداختي هاي قرض الحسنه اجرايي نشد.اكنون بانك ها در شرايطي قرار دارند كه براي پرداخت وام ازدواج 20 ميليون توماني هم با مشكل مواجه هستند چرا كه وضعيت آن ها در سال جديد تغييري نكرده است و همچنان با مشكل منابع مالي روبه رو هستند.خبر خوش بهارستان نشينان مي تواند براي جوانان خواهان ازدواج گره گشا باشد؟ با توجه به مشكل مالي بانك ها براي پرداخت تسهيلات سرنوشت اين وام مشخص نيست چرا كه ممكن است جوانان براي دريافت آن بيش از يك سال در ليست انتظار بمانند.آيا اكنون كه مصوبه مجلس در روزهاي ابتدايي سال خبر خوشي را به جوانان دم بخت داده است آنان مي توانند با در دست داشتن مبلغ 20 ميليون تومان زندگي‌اي به سبك ايراني اسلامي داشته باشند ونكته دوم اين است كه چنين مبلغي چقدر از هزينه هاي پيش از ازدواج را تامين مي كند؟
در حال حاضر اشتياق جوانان براي ازدواج به شرايط بانك ها بستگي دارد؛همچنين البته مشخص نیست اين وام چقدر مي تواند مشكل گشاي مخارج پيش از ازدواج باشد. با توجه به اينكه وضعیت بانک ها از لحاظ مالی نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است و کماکان با مشکل منابع قرض‌الحسنه مواجه هستند، دستگاه هاي اجرايي تضمين مي كنند كه اين مبلغ به دست متقاضيان برسد.


حداقل هزینه برای هر مهمان در یک عروسی چقدر است؟


تا كنون اتفاقات زيادي افتاده است تا دیگر نه خود جوانان مايل باشند زیر بار ازدواج بروند و نه خانواده‌ها تلاشی برای سروسامان دادن دختر و پسرهایشان داشته باشند. باید سری به دنیای عدد و رقم بزنیم تا بفهميم شرایط امروز جامعه‌مان در خصوص ازدواج چگونه است. برگزاري جشن عروسي در فرهنگ ايراني ها از ديرباز رسم بوده اما در دو‌دهه اخير اين مراسم متفاوت شده است و عروس و داماد از چند ماه قبل بايد به فكر مقدمات عروسي باشند تا بتوانند شادي را براي مهمانان خود فراهم كنند. يكي از مقدمات در نظر گرفتن سالن براي برگزاري مراسم است كه هر مبلغ ورودی سالن های عروسی در روزهای تعطیل و غیر تعطیل، وسط هفته و آخر هفته متفاوت است. ورودی سالن هاي عروسی در تهران در وسط هفته از حدود هزار تومان آغاز می شود و در آخر هفته به 600 هزار تومان می رسد. البته در سالن های مجلل‌تر قیمت ورودی تا حدود دو میلیون تومان افزایش می یابد. همچنین برخی سالن‌ها ترجیح می دهند هزینه ورودی شان را در بخش های دیگر خدمات شان در نظر بگیرند و بهای آن را به مشتریان تخفیف دهند. به گفته برخی از اداره‌کنندگان تالارهای عروسی قیمت ورودی بسته به امکانات و درجه سالن متفاوت است. با این حال به نظر می‌رسد در تعیین قیمت ورودی یک سالن سلایق افراد نقش پررنگی دارد و نمی توان معیار مشخص و تعریف شده ای را برای قیمت گذاری آن تعيين کرد. همچنین قیمت اتاق عقد در تالارهای متوسط شهر تهران بین تا 600هزار تومان و در تالارهای گران تر بین 700 تا یک میلیون و هزار تومان است. ازجمله مواردی که در کمتر یا بیشتر بودن قیمت اتاق عقد تاثیر گذار است، مي توان به نوع تزئینات، شکل و نوع گل آرایی و البته فضای سالن اشاره کرد.در كنار اين هزينه هايي كه اشاره شد،یک مراسم عروسی می‌تواند شامل بخش‌های جانبی دیگری از جمله گل آرایی، نورپردازی ویژه، موسیقی و ... شود که با اضافه شدن این خدمات میزان هزینه افزایش می‌یابد البته در عروسي‌هايي كه به دور از تجمل هستند بايد از اين بخش صرف نظر كرد.به طور معمولي براي اينكه جوانان وارد زندگي به سبك ايراني اسلامي شوند داماد بايد چيزي حدود 50 ميليون تومان هزينه كند.اين مبلغ 50 ميليون توماني براي داشتن حدود 150 نفر مهمان است؛ اگر زوجين بخواهند از مهمان بيشتري پذيري كنند بايد هزينه بيشتري را بپردازند .از طرف ديگر عروس براي اينكه خانه روياهاي خود را با سليقه و ميل خودش بچيند در خوش بينانه ترين حالت بايد 50 ميليون تومان خرج كند و اگر عروسي بخواهد لوازم خانه اش از برندهاي معروف و خارجي باشد بايداين هزينه را بپردازد.اما عروس هايي كه براي شروع زندگي به وسايل خانگي با برندهاي ايراني اكتفا مي كنند بايد حدود 15 ميليون تومان داشته باشند تا بتوانند بدون دغدغه اي به خريد وسايل مورد نياز زندگي شان بپردازند.بنابراين براي شروع زندگي بايد عروس و داماد نزديك به 100 ميليون تومان هزينه كنند.


ازدواج به سبك ازدواج آسان


در گوشه و كنار پايتخت از سال 91 بود که به منظور ترویج ازدواج آسان در بین جوانان نخستین تالارهای عروسی با هزینه های مناسب احداث شد.در این تالارها کلیه خدماتی که برای برگزاری یک جشن ازدواج لازم است را با حداقل قیمت براي متقاضیان ارائه مي كنند. از عکاسی و فیلمبرداری جشن عروسی گرفته تا پذیرایی از مهمانان. بسیاری از عروس ها و داماد ها جشن ازدواج شان را در این تالارها گرفتند و به دور از هیچ افراطی در بحث هزينه ها به خانه بخت رفتند . در اين سالن هايي كه ازدواج آسان برگزار مي شود معمولا 4 نوع غذا و ميوه،كارت عروسي،لباس عروسي،آرايشگاه و ماشين عروس،اتاق عقد و محضرو فيلمبرداري از جمله خدماتي است كه ارائه مي شود.عروس و داماد اگر ميزبان 100 نفر باشند بايد 2 ميليون تومان پرداخت كنند واين قيمت متناسب با تعداد مهمان ها متفاوت است.كارشناسان معتقدند جواناني كه دراين سالن ها مراسم ازدواج خود را برگزار مي كنند بايد به بلوغ رواني رسيده باشند چرا كه امروزه آنان حضور در اين مراسم ها را در شأن و شخصيت خودشان نمي بينند و همچنين اين افراد سبك زندگي متفاوتي دارند.


تفاوت عروسي در پايتخت و شهرستان ها


در سال هاي اخير،برگزاري مراسم ازدواج در شهرستان و پايتخت متفاوت است؛براي اينكه تفاوت برگزاري جشن عروسي در شهرستان با تهران قابل درك باشد مي توان به انتشار خبر دریافت شادباش یک‌میلیارد و ۸۵۰میلیون تومانی داماد هرمزگانی دريكي از روستاهاي بندرعباس در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی كه باعث شگفتي كاربران شد اشاره كرد. اين مراسم 3 روز به طول انجاميد و حدود 9 هزار نفر شركت داشتند در صورتي كه در پايتخت زوجين اقوام نزديك را براي جشن عروسي دعوت مي كنند و حتي در برخي از موارد آنان ترجيح مي دهند هزينه عروسي را نداشته باشند و به خارج از كشور سفر كنند.در سال‌های اخیر با وجود اينكه از تعداد مهمان ها كاسته شده اما هزينه عروسي به شدت افزايش پيدا كرده است به طوري كه بچه پولدارهاي تهران مراسم‌هاي خود را با تشريفات و در مكان هايي مانند سواحل تركيه برگزار مي كنند. اين جشن عروسي هاي تجملاتي نه تنها در خاطر مهمان‌ها باقي مي ماند بلكه براي جواناني كه عكس هاي آنان را در شبكه‌هاي اجتماعي مشاهده مي كنند حسرتي بي پايان است.


وام ازدواج 20 ميليون توماني مشكل گشاي جوانان نيست!


دولت با تامين وام 20 ميليون توماني تنها 20 درصد از مشكلات اقتصادي را براي ازدواج برطرف مي كند.درصورتي كه در دهه اخير مشكل مالي تنها مانع ازدواج جوانان نيست چرا كه در ميان خانواده ها اعتماد اجتماعي كم شده است،شرايط و ساختار اجتماعي بايد تغيير كند تا در جامعه از طلاق و آسيب هاي اجتماعي كاسته شود.در ذهن بسیاری از افراد ازدواج مساوی است با قبول مسئولیت‌های سنگین. این مسئولیت‌ها به قدری در ذهن فرد بزرگ جلوه می‌کند که با نگرانی و اضطراب از قبول آن سر باز می‌زند. تا زمانی که وارد عرصه زندگی مشترک نشده و با مشکلات آن روبه رو نشویم، به رشد و پختگی لازم نیز دست نخواهیم یافت. بنابراين دستگاه هاي اجرايي علاوه بر کمک در بحث هزینه های ازدواج جوانان باید احساس مسئوليت پذيري را در ميان آن‌ها تقويت كنند.لذا اين روزها جوانان از بي پولي و نداشتن هزينه هاي ازدواج ناله نمي‌كنند بلكه اينكه شرايط فرهنگي و اجتماعي تغيير كرده و اعتماد از جامعه رخت بسته است عاملي مهم تر براي ازدواج نكردن جوانان شده است.بنابراين مسئولاني كه مشكلات مالي را براي ازدواج تسهيل مي كنند بايد در موازات اين تسهيلات اقدامات جدي تري را براي حل مشكلات اجتماعي و فرهنگي انجام دهند.
منبع : روزنامه شهروند
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

 

این مطلب در تاریخ شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۰منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
12197





نظر شما در مورد مطلب تفاوت عروسي در تهران و شهرستان ها چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چگونه می توانم کاری کنم که خواستگارم مرا بخواهد
چگونه می توانم کاری کنم که خواستگارم مرا بخواهد

احساس پشیمانی در دوران عقد و نامزدی
احساس پشیمانی در دوران عقد و نامزدی

آموزش تصویری معاینه سینه ها
آموزش تصویری معاینه سینه ها

بارداری در زنان مبتلا به صرع
بارداری در زنان مبتلا به صرع

مقایسه اضطراب در افراد باهوش و کم هوش
مقایسه اضطراب در افراد باهوش و کم هوش

هوسرانی مردان از كجا ریشه می گیرد؟
هوسرانی مردان از كجا ریشه می گیرد؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

15036

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266292799

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام