چرا زنان ایرانی به آرایش اهمیت می دهند

چرا زنان ایرانی به آرایش اهمیت می دهند
دکتر سیف اللهی جامعه‌شناس به روزنامه صبح نو، گفت: «مردم همیشه به دنبال زیبایی هستند و این موضوع نیز برگرفته از فطرت انسانی است. همان‌طوری که در روایات هم داریم که خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد. پس این میل به زیبایی و بهتر بودن یک امر طبیعی در انسان‌هاست. »
طبق یک آمار رسمی اعلام شده بین المللی، ایران بعد از عربستان، ‌بیشترین میزان مصرف لوازم آرایشی را در خاورمیانه دارد. کل مصرف لوازم آرایشی در خاورمیانه در سال 2008 حدود ۲.۷ میلیارد دلار است که با میانگین رشد حدود هشت درصد در سال، بعد از کشورهای اروپای شرقی بالاترین رشد را دارد و این بدان علت است که تقریباً نیمی از جمعیت منطقه زیر 30 سال هستند.

در این حال 14 میلیون خانم ایرانی از نظر مصرف لوازم آرایشی گوی سبقت را تقریباً از کل کشورهای منطقه ربوده‌اند به نحوی که تقریباً 29 درصد کل مصرف کنندگان منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهند. به عبارت دیگر اگر جمعیت زنان خاورمیانه 155 میلیون نفر باشد، 9 درصد این زنان یعنی 14 میلیون نفر زنان ایرانی حدود یک سوم یعنی ۱.۲ میلیارد دلار هزینه لوازم آرایشی از ۲.۷ میلیارد دلار بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را پرداخت می‌کنند.
اما می‌توان گفت، یکی از عوامل مهم در افراط‌گرایی زنان و دختران به آرایش ریشه در مسأله روان‌شناختی دارد . در واقع انسان به عنوان موجودی کمال‌گرا همواره به زیبایی گرایش داشته که زیبایی چهره نیز یکی از آنهاست.

آرایش تحت تاثیر هنجارشکنان


در همین زمینه آقای دکتر سیف اللهی با اشاره به افراط‌گری‌ها در آرایش‌ها و آرایش‌های زننده توسط عده‌ای از زنان و مردان افزود: «وقتی این موضوع به افراط کشیده می‌شود و موجب آرایش‌های زننده‌ای که در سطح جامعه شاهد آن هستیم می‌شود، موضوع فرق می‌کند. اصولاً در جوامع توسعه‌نیافته چشم و گوش مردم به بیرون است که بیرونی‌ها چه می‌کنند. در واقع علت افراطی که بعضی‌ها از خانم و آقا در جامعه به آن گرفتار شدند این است که تحت تأثیر افراد ناهنجار یا بهتر بگوییم هنجارشکن قرار گرفته‌اند و این عمل‌ها را از خود بروز می‌دهند.»
آقای سیف اللهی ادامه داد: «باید گفت که موضوع آرایش‌های تند و زننده نیز بر روح و روان خود فرد نیز اثر منفی می‌گذارد. زیرا می دانیم که برای مثال عریان‌گری، برهنگی و مسائلی از این دست یک نوع بیماری‌اند.»
در بحث روان‌شناسی بدن، بدن انسانی یک ویژگی ظاهری و در معرض قضاوت جامعه قرار دارد. در جامعه ما از این بدن، صورت در میان زنان و مو در میان مردان بیش از همه دیده می‌شود. افراد در ارتباط با یکدیگر و در نگاه اول بدون شناخت شخصیت فردِ مقابل و فقط از طریق ظاهر با او وارد ارتباط می‌شود، بنابراین این چهره و ظاهرند که در ابتدای امر قضاوت می‌شوند. همین موضوع در میان زنان باعث شده است تا به شکل افراطی به مقوله آرایش و خودآرایی ظاهری بپردازند. باید اعتراف کرد که میزان آمار استفاده زنان از لوازم آرایشی هر روز رو به افزایش است و این اتفاق ناهنجار در جامعه ایران، کم کم در حال تبدیل شدن به یک رفتار و ارزش اجتماعی است.
قاعدتاً وقتی در این موضوع زیاده‌روی می‌شود، بالاجبار طیفی که در پی زیباتر کردن خود هستند، به وسایل و اقلام آرایشی روی می‌آورند و بعضاً دیده شده هزینه‌های هنگفتی را نیز برای تهیه آنان متقبل می‌شوند.
اما جدای از بحث هزینه‌ها، باید اشاره کرد که خیلی از این مواد آرایشی در واقع باعث صدمه رسیدن به سلامتی انسان می‌شوند. در این بین استفاده از مواد آرایشی خوشبوکننده در محصولات آرایشی بسیار مرسوم است. تحقیقات انجام گرفته درباره این مواد بیانگر آن است که این خوشبوکننده‌ها از مواد افزودنی متعددی تشکیل شده‌اند که اغلب آنها حساسیت‌زا هستند.
بسیاری از صاحب‌نظران در زمینه مواد آرایشی، شرکت‌های بزرگ در این زمینه را به دلیل ادعاهای علمی دروغ خود مورد انتقاد قرار می‌دهند. زیرا این شرکت‌ها با این ادعاهای علمی سبب گمراه شدن مردم و استفاده از این مواد بدون آگاهی از عوارض جانبی آنها می‌شوند.

ضایعات شدید پوستی لوازم آرایشی


در سالیان گذشته، استفاده افراطی از لوازم آرایش و بی‌توجهی به استاندارد بودن آنها، سلامتی بسیاری از زنان ایرانی را در معرض خطر قرار داده است. در اصل هیچ اطلاعی از میزان سلامتی و بهداشتی بودن این محصولات وجود ندارد و گزارش‌های متعددی که از مراکز بهداشتی دریافت می‌شود حکایت از خطر جدی این کالاها برای سلامتی مصرف کننده دارد. خطری که بالفعل سلامتی انسان را تهدید می‌کند.
از میان مهم‌ترین مواد شیمیایی که در لوازم‌های آرایش استفاده می‌شود،کلروفوم‌ها، پارابن‌ها و فرمالدئید پتانسیل بالایی برای ایجاد بیماری‌های پوستی ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی این مواد شیمیایی در اثر استفاده زیاد سبب تضعیف شدید پوست در مقابل بیماری‌ها شده و فرد را در معرض پیری زودرس قرار می‌دهند.
بیشتر خانواده‌ها هم هنگام خرید، از کیفیت و مواد اصلی ساخت این مواد اطلاعی ندارند. بر اساس پژوهش‌های مؤسسه تحقیقاتی ام‌تی‌بی ۲۹۶ عارضه در کمین کسانی است که مواد آرایشی بهداشتی تقلبی را استفاده می‌کنند. همچنین بخش عمده‌ای از بازار لوازم آرایشی ایران در اختیار افراد سودجو قرار دارد که با تولید غیراستاندارد و قاچاق محصولات آرایشی فقط دنبال کسب سود و منفعت مالی‌اند؛ اما فروشندگان و صادرکنندگان غیرمتعهد وسایل آرایشی به فکر سود جیب خودند تا سلامتی مردم. زیرا صنعت تولید لوازم آرایشی یکی از صنعت‌های پردرآمد دنیاست که یک روی آن درآمد هنگفت مالی و روی دیگر آن انحطاط اخلاقی جوامع به ویژه در جوامع جهان سوم است.
امروزه تصویرسازی و الگوسازی رسانه‌ها به تجاری شدن و صنعتی شدن زیبایی انجامیده و در این میان دو هدف عمده از جمله سود کلان مالی و انحطاط اخلاقی در جوامع را دنبال می‌کند. لذا باید گفت که تولیدات انبوه این کالاها جز برای به سود رسانی آنها و ضرر زدن و به انحطاط کشیدن جوامع دیگر نیست.
منبع: سلامت نیوز
این مطلب در تاریخ 2016-10-04 08:10:35منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
12917





نظر شما در مورد مطلب چرا زنان ایرانی به آرایش اهمیت می دهند چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تن دادن به خواسته های مرد به امید ازدواج
تن دادن به خواسته های مرد به امید ازدواج

ازدواج – ترسها و انتظارات
ازدواج – ترسها و انتظارات

آیا قرص جلوگیری از بارداری باعث نازایی می شود؟
آیا قرص جلوگیری از بارداری باعث نازایی می شود؟

افراد دارای کدام گروه خونی بیشتر مبتلا به کرونا می شوند؟
افراد دارای کدام گروه خونی بیشتر مبتلا به کرونا می شوند؟

چرا مردها شلخته هستند
چرا مردها شلخته هستند

«body language» (زبان حرکات بدن ) چیست ؟
«body language» (زبان حرکات بدن ) چیست ؟










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

5181

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266282944

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام