رواج پیر دختری و پیر پسری

رواج پیر دختری و پیر پسری

مروزه مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی در کشور از ازدواج نکردن دختران و پسران نشات می‌گیرد. ازدواجی که سنت پیغمبر است اما متاسفانه تجرد به نوعب سبک زندگی مدرن در جامعه شده است.

جامعه کنونی کشور در حال گذر از مدل سنتی است. عدم تمایل به ازدواج در جامعه توسط جوانانی صورت می‌گیرد که بعضاً از مسیر ازدواج‌های سنتی خارج شدند یا تمایلی به انتخاب زندگی دونفره را ندارند زیرا برخی ازدواج را بن بستی برای ادامه تحصیل یا استقلال خود می‌دانند.

برخی از مسئولان مرتبط با مقوله ازوداج از جمله علی ربیعی وزیر کار و رفاه اجتماعی در مورد این مسئله ابراز نگرانی کرده که پیش از آن بحث رواج پیدا کردن ازدواج را مطرح می‌کند و تاکید بر آن دارد که علت اصلی موضوع طلاق فقر نیست بلکه سبک زندگی است .

آمارها از سازمان‌های مختلف نشان دهنده این است که تجرد زنان نسبت به مردان بیشتر است به گونه‌ای که حتی خانه‌های مجردی در بین دختران و زنان بیشتر از پسران و مردان شده است.

در حال حاضر تاریخ انقضاء سن ازدواج تعداد ٩٨٠ نفر از دختران کشور گذشته است طوریکه آمادگی ازدواج دارند اما فرد منتخب خود سنشان کوچکتر است وقتی مرد ایده آل خود را پیدا می‌کنند با مشکل کم سنی فرد مقابل مواجه می‌شوند که در برخی از موارد خانواده‌ها برای این امر مخالفت می‌کنند.

طرح عیب زدایی از تجرد دختران که در روزهای پایانی سال گذشته از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح شد تا به گفته شهیندخت مولاوردی با تاسی از زندگی حضرت معصومه (س) و با هدف فرهنگ سازی، زمینه اعتلای موقعیت زنان مجرد در جامعه را فراهم کند. در این طرح که به نوعی فرهنگسازی جامعه است تا بانویی که تا پایان عمر ازدواج نکند در تجرد قطعی قرار دارد به طوریکه نوع نگرش‌ها به سمت این افراد عیب زدایی و با ارائه الگویی از زندگی حضرت معصومه (س) زمینه اعتلای موقعیت زنان مجرد در جامعه فراهم شود.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال کشور در حال حاضر تعداد ١١میلیون و ٢٤٠هزار نفر از تجردها در سنین بالا هنوز ازدواج نکرده‌اند که از این تعداد ٥میلیون و ٥٧٠هزار مرد و ٥میلیون و ٦٧٠هزار زن هستند. که از این تعداد بیش از یک میلیون نفر در سن تجرد قطعی هستند.

علی اکبر محزون مدیر کل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت و احوال با اذعان به اینکه ١٥٢ هزار مجرد قطعی بالای ٥٠سال در کشور وجود دارد، می‌گوید: «سن متعارف ازدواج برای مردان ٢٠تا ٣٤سال و برای زنان ١٥تت ٢٩سال است که با آماری بدست آمده ٦٢هزار نفر مرد و ٩٠هزار نفر زن در کشور با سن بالای ٥٠ سال هنوز ازدواج نکرده‌اند.»

برخی جامعه شناسان معتقدند تعداد دختران ازدواج نکرده در جامعه روز به روز در حال افزایش است.

در این زمینه نیز دکتر مجید ابهری جامعه شناس و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به عوارض زندگی مجردی و کاهش آمار ازدواج می‌گوید: «یکی از آسیب‌های دهه‌ی اخیر عدم ازدواج افراد مجرد و حتی بالاتر از سن ازدواج است بنابر روایتی ١١میلیون و بنا بر آمار دیگری ١٥میلیون جوان، بالاتر از سن ازدواج در کشور ما هنوز زندگی مجردی دارند. عوارض اینگونه زندگی‌ها کمبود کاهش آمار ازدواج، پیری جمعیت، مشکلات اخلاقی و روابط غیز منطقی زن و مرد است که متاسفانه دلایل تجرد و ترس از ادواج در میان جوانان به دو گروه تقسیم می‌شود؛دلایل محیطی مانند بیکاری، گرانی و کمبود مسکن،دلایل رفتاری؛مشکل همسر گزینی، ضعف مهارت‌های گزینش مناسب و ترس از مسئولیت و وحشت درمورد از دست دادن دوران تجرد و آزادی‌های ویژه این دوران دو گروه از دلایل اصلی دوران تجرد است.»

او با بیان اینکه سبک زندگی افراد یک جامعه از جوان، پیر،کودک از زن و مرد بستگی مستقیمی با رفتارهای فردی و اجتماعی نحوه پوشش و انتخاب‌های آنها دارد،معتقد است: «گرانی مراسم ازدواج، توقعات غیر منطقی در مورد مهریه و مراسم ازدواج و خواسته‌های نادرست برخی از جوانان از خانواده دختر البته خواسته‌های خانواده‌های دختر از جمله مهریه‌های غیر منطقی و وحشت انگیز و هزینه‌های سرسام آور مراسم ازدواج بیشتر از خانواده‌های پسر است که دو عامل اصلی گریز جوانان از ازدواج است.»

این متخصص علوم رفتاری با بیان اینکه اگر وضعیت تجرد به همین شکل ادامه پیدا کند تا چند سال دیگر پدیده پیر دختری و پیر پسری جامعه ما را تهدید خواهد کرد، می‌گوید: «خانواده‌های تک فرزند یکی از عوارض ظهور مجردهای بالاتر از سن ازدواج است همچنین افرادی که بالاتر از سن قانونی و عرفی ازدواج می‌کنند دیگر تمایلی به فرزند آوردی ندارد و این موضوع منجر به پیری جمعیت می‌شود.»

ابهری آسیب‌ها و عوارض کاهش آمار ازدواج را تنهایی جامعه و به چالش کشیده شدن اخلاق اجتماعی مطرح می‌کند و معتقد است: «تجرد جوانان بروز ناهنجاری‌ها مضاعفی در کشور به همراه خواهد داشت که گریبان برخی از افراد تحصیلکرده را گرفته است تا جایی که گرایش به ازدواج ندارند و این یک پدیده پیر دختری و پیر پسری را به وجود می‌آورد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با رد کردن طرح (عیب زدایی از تجرد دختران) معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می‌گوید:« من با زندگی مستقل دختران و پسران بدون ازدواج به شدت مخالفم چرا که این استقلال ظاهری و مادی است از نظر عاطفی نمی‌تواند جوانان مارا اشباع کرده و آنها را به سمت افسردگی و انزوا و تنهایی سوق می‌دهد. بالا رفتن روابط غیر منطقی و بیرون از چهارچوب‌های مشروع و قانونی،تشکیل خانواده‌های مجردی و انحرافات جنسی عوارض این نوع تفکرات عیب زدایی تجرد دختران خواهد بود.»

به نظر می‌رسد بالا رفتن آمار تجرد دختران در جامعه یک زنگ خطری برای افزایش خانه‌های مجردی، و افزایش آسیب‌های اجتماعی است در واقع آسیب اجتماعی از دید مسئولان و جامعه شناسان همان بیکاری،اعتیاد و فقر است که سبب کاهش ازدواج شده است که جوانان را از ازدواج گریزان کرده است بنابراین سازمان و نهادهای متولی امر ازدواج باید تا دیر نشده راهی برای تشویق جوانان به ازدواج پیدا کنند چون بیم آن می‌رود در آینده‌ای نزدیک نظام از طریق بحران‌های اجتماعی با چالش جدی رو به رو شود.

منبع : سلامت نیوز

 

این مطلب در تاریخ 2017-01-22 08:08:32منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:4.5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
13722





نظر شما در مورد مطلب رواج پیر دختری و پیر پسری چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




15 مسئله مهم هنگام تصمیم گیری برای ازدواج
15 مسئله مهم هنگام تصمیم گیری برای ازدواج

چگونه می توانم کاری کنم که خواستگارم مرا بخواهد
چگونه می توانم کاری کنم که خواستگارم مرا بخواهد

اطلاعات لازم درمورد قرص های پیشگیری از بارداری
اطلاعات لازم درمورد قرص های پیشگیری از بارداری

آیا لب گرفتن و بوسیدن باعث انتقال بیماری جنسی می شود
آیا لب گرفتن و بوسیدن باعث انتقال بیماری جنسی می شود

مضرات دیر خوابیدن
مضرات دیر خوابیدن

مهریه در برابر حق طلاق
مهریه در برابر حق طلاق










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

13084

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266290847

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام