نحوه برخورد با ( همکلاسی ) جنس مخالف در دانشگاه

نحوه برخورد دختر و پسر در دانشگاه

چارچوب های ارتباط با جنس مخالف

یکی از آسیب هایی که جامعه دانشجویی را تهدید می کند، بحث آشنایی های قبل از ازدواج است که میان نوجوانان دبیرستانی و جوانان دانشجو دیده می شود. این که چرا این موضوع در جامعه قبح خود را از دست داده است، بحث های مفصلی را می طلبد که فرصت پرداختن به آن نیست. با این حال جوانان در بدو ورود به دانشگاه در زمینه ارتباط با جنس مخالف به چند دسته تقسیم می شوند. بعضی ها ارتباط بسیار کمی با جنس مخالف برقرار می کنند یا اصلا برقرار نمی کنند چراکه به امور دیگری مانند پیگیری جدی درس، ورزش، تئاتر و... سرگرم هستند. برخی دیگر هم بر اساس اعتقادات مذهبی خود ارتباط شان با جنس مخالف صرفا و حداکثر در حد مسائل درسی است یا این که اصلا در همین حد هم رابطه ای برقرار نمی کنند اما برخی دیگر هستند که از همان روزهای اول ورود به دانشگاه شروع به برقراری رابطه با جنس مخالف می کنند. برای این دسته از جوانان باید چارچوب های ارتباط با جنس مخالف طبق معیارهای اسلامی و اخلاقی بیان شود تا قبل از وقوع هر فاجعه اخلاقی، با آگاهی خودشان را مدیریت کنند و نجات دهند.

انحراف از مسیر ارتباط آموزشی ممنوع

محیط دانشگاه اولین تجربه برخورد مستقیم و بی واسطه دانشجویان با جنس مخالف است بنابراین دانشجویان با شکل این نوع ارتباط و پیامدهای مثبت و منفی و راهکارهای کنار آمدن با این پدیده آشنایی ندارند و پر واضح است که همین ناآشنایی می تواند موجب خسران و ضرر آموزشی شود و ممکن است که به جای سود علمی و آموزشی، ضرر اجتماعی و حیثیتی نیز به دانشجو تحمیل و بدون قصد یا برنامه قبلی او را از هدف دور کند یا به سمت انحراف های پیش بینی نشده ببرد. شما به عنوان یک دانشجو باید توجه داشته باشید که علت اصلی حضورتان در دانشگاه، همان گونه که از نام این محیط پیداست، تحصیل دانش و علم است نه تحصیل چیز دیگری. از این رو ارتباط اساسی و اصلی شما با تمام افراد در این محیط یک ارتباط آموزشی است و اگر ارتباطی هم با دیگران برقرار شود، در سیر تکمیل ارتباط آموزشی یا مقدمه ای برای رسیدن به اهداف آموزشی است. فراموش نکنید هر رفتار یا ارتباطی که شما را از این هدف دور کند، آفت زندگی دانشجویی و انحراف از مسیر ارتباط آموزشی تلقی می شود.

ارتباطی شکست خورده

گاهی اوقات به واسطه این که سطح  ارتباط بین دانشجویان تعریف نشده است، اندک اندک از ارتباط معمولی فراتر می رود و به هتک حیثیت اجتماعی می انجامد و چه بسا خسارت های جبران ناپذیری به ویژه برای دختران در پی داشته باشد. از دیدگاه روان شناختی بین فردی نیز چون ارتباط با جنس مخالف، فاقد شرایط یک ارتباط سالم است و ویژگی های لازم در مولفه های آن رعایت نشده است، یک ارتباط شکست خورده و مقرون به آسیب محسوب می شود و تا زمانی که به یک تعهد دو طرفه همراه با رعایت آداب و شرایط منتهی نشود، باید از آن به شدت اجتناب کرد.

شیوه صحیح برخورد با جنس مخالف

حالا این سوال پیش می آید که اگر ارتباط با جنس مخالف در فضای آموزشی و غیر آموزشی آسیب زاست، پس رفتار ما با جنس مخالف چگونه باید باشد؟ برخورد مثبت همراه با شناخت و احترام متقابل، نحوه برخورد صحیح با جنس مخالف است. در این شیوه، دختران و پسرانی هستند که به محض دیدن یکدیگر، خود را نمی بازند و هیجان زده نمی شوند. این افراد یک نگاه و یک کلام از جنس مخالف را به عشق تعبیر نمی کنند و آن را در ذهن خود نمی پرورانند، بسیار با وقار و سنگین برخورد می کنند. در برخورد با جنس مخالف به توصیه های شرعی و اجتماعی توجه می کنند و درباره روحیات جنس مخالف به حد کافی آگاه اند و در صورت تصمیم به ازدواج برای برقراری روابط نزدیک تر با جنس مخالف برنامه دارند و آن را از طریق ازدواج و فراهم آوردن شرایط مقبول اجتماعی محقق می سازند.

نکاتی درباره همگروهی اجباری با جنس مخالف

مهم ترین توصیه این است در جمع دوستانی که به روابط نامناسب دل خوش کرده اند، شرکت نکنید و حداقل وقتی به گزارش این نوع عملکرد می پردازند از آن ها کناره گیری کنید اما محیط آموزشی، بدون ارتباط آموزشی نیست و طرف دوم این ارتباط همیشه از جنس شما نیست. شاید گاهی اوقات مجبور به برقراری ارتباط با جنس مخالف شوید، در این صورت، به هیچ وجه از محدوده پیام آموزشی تجاوز نکنید و فقط به مبادله همین نوع پیام به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بپردازید. به برخی از تاثیرات مثبت و اندک این ارتباط دل خوش نکنید و بدانید که انسان های پشیمان اندک اندک به خط قرمز رسیده و از آن عبور کرده اند. اگر شما یک قدم جلو بگذارید باید تا ده قدم از ارزش های خود عقب نشینی کنید. جاذبه طبیعی و زیستی دختر و پسر به ویژه در این سنین، زمینه انحراف ارتباط های انسانی را فراهم می سازد.

برخورد خشک یا احساسی!؟

در پایان ذکر دو نکته ضروری به نظر می رسد. اول این که برخورد بسیار خشک بعضی جوانان بر اساس تربیت های غلط که از هر نوع ارتباط با جنس مخالف اجتناب می کنند، دردسرهای زیادی برای آن ها ایجاد خواهد کرد البته خشک بودن هرگز به معنای رعایت کردن حدود شرعی نیست ولی رعایت موازین شرعی هم لزوما به معنای بد اخلاقی و بی احترامی به طرف مقابل نیست. نکته دوم هم این که برخورد احساسی که دلیل آن، نداشتن شناخت صحیح از جنس مخالف است و یک ابراز محبت ساده را نشانه عشقی عمیق تلقی می کند که معمولا در دختران چنین واکنشی بیش از پسران است، از اشتباهات رایج دانشجویان است.

منبع : khorasannews.com

 
مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده
 
 
 

 

 

 

این مطلب در تاریخ 2017-12-31 09:45:01منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
اخبار و مطالب علمی و اجتماعی
تعداد بازدید
16373





نظر شما در مورد مطلب نحوه برخورد دختر و پسر در دانشگاه چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




تفاوت وابستگی و عاشق شدن
تفاوت وابستگی و عاشق شدن

مسائل زناشویی در دوران نامزدی
مسائل زناشویی در دوران نامزدی

در دوران بارداری چگونه بخوابیم
در دوران بارداری چگونه بخوابیم

فواید رابطه جنسی در دوران بارداری
فواید رابطه جنسی در دوران بارداری

تاثیر غر زدن به دیگران
تاثیر غر زدن به دیگران

چرا زنان و دختران ایرانی در جامعه احساس نا امنی می کنند
چرا زنان و دختران ایرانی در جامعه احساس نا امنی می کنند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

9245

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266287008

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام