قواعد جنسی در زندگی زناشویی

قواعد جنسی در زندگی زناشویی

قواعد جنسی در زندگی زناشویی،قوانین جنسی در زندگی زناشویی،قواعد زناشویی،اصول جنسی در زندگی زناشویی

 

اهمیت و ضرورت طرح مسئله ی ارتباطات جنسی چیست ؟


پاسخ – یکی از عوامل ایجاد اختلاف بین زن و شوهر همین ارتباطات جنسی است . تمام مشاوران در این مسئله اتفاق نظر دارند . تمام روانشناسان و متخصصان روابط انسانی اتفاق نظر دارند که عدم کامیابی زن و مرد در این ارتباطات جنسی و ناخشنودی و عدم موفقیت در این مسئله ، عامل مهمی است که زندگی ها را دچار مشکل می کند زیرا اگر زن و مرد در این قسمت مشکل داشته باشند ، این موضوع در تمام زندگی شان از جمله روی جسم ، روان و اندیشه و حتی روی اتباطات اجتماعی آنها اثر می گذارد . در علم روز ثابت شده است که اگر زن و مرد زندگی ارتباط جنسی درست و سالمی داشته باشند باعث ترشح بعضی از هورمون ها مثل اندرفین و اکسی توسین در وجود انسان می شود . اگر ترشح این هورمون ها متعادل باشد انسان احساس آرامش   می کند . کسانی که در این صحنه موفق هستند سرخوش تر ، خشنودتر و امیدوارتر هستند و در زندگی شان احساس خوشبختی می کنند . و برعکس کسانی که در این ارتباط جنسی مشکل دارند آفت و آسیب زیادی در زندگی شان وجود دارد . عدم موفقیت در این ارتباط جنسی انحرافات اخلاقی در زن و مرد بویژه در مرد بوجود  می آورد . و حتی اختلالات روحی و روانی در هر دو طرف بوجود می آورد و باعث پرخاشگری عصبی می شود . عدم کامیابی در این مسئله اختلالی در سیستم عصبی انسان ایجاد می کند و باعث پرخاشگری های عصبی می شود . ممکن است که در مواردی باعث پرخاشگری عصبی نشود ولی باعث بهانه گیری در زندگی بشود . آقای واتسون می گوید : ناهنجار جنسی بین زن و مرد علت بسیاری از بدبختی ها بین آنها است . در کشور ما کارشناسان معتقد هستند که هشتاد درصد مشکلات زناشویی به مسئله ارتباطات عریزی برمی گردد.


آیا این درست است که یکی از مهمترین علت طلاق بی توجهی زن و شوهرها به مسئله ی ارتباطات جنسی است ؟
پاسخ – بله.  متخصصان در کنگره ی روان پزشکی اتفاق نظر داشتند که یکی از عوامل جدی طلاق در کشور ما همین مسئله است . مدیر روانپزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد که 60 درصد طلاق در کشور ما بخاطر این است که زن و شوهر در رفع نیازهای جنسی خودشان موفق نیستند . حتی ما در طلاق های عاطفی هم این مشکل را داریم. علت اینکه می گویند : طلاق بخاطر عدم موفقیت روابط جنسی است به این صورت است که زن و شوهر در این مورد مشکل دارند و دق ودلی هایشان را در جای دیگر نشان می دهند .  یعنی در مسئله ارتباطات جنسی کامیاب نیستند و جاهای دیگر تلافی می کنند . بیشتر بهانه جویی که منجر به کشمکش و درگیری ها و بعد طلاق می شود همین مسئله است . ما می خواهیم که شما مسئله ارتباطات جنسی را جدی بگیرید . حیای غیر عاقلانه که ایرانی ها دارند به آنها اجازه نمی دهد که مشکل خودشان را حل کنند و مشاوره کنند . گاهی ما در مشاوره متوجه مشکل آنها می شویم ولی خوشان با اینکه مشکل شان را می دانند به ما نمی گویند . حتی کتاب هم در این مورد نمی خوانند . پیامبر فرمود : حیا دو گونه است حیای عاقلانه و حیای احمقانه . متاسفانه حیا یک مانع جدی برای کسب اطلاعات بعضی ها است . حتی گاهی برای طلاق نزد دادگاه می روند ولی باز علت جداشدن خودشان را به قاضی نمی گویند . ما با طرح این مسئله می خواهیم از طلاق ها جلوگیری کنیم .


آیا اسلام هم به مسئله ارتباطات وغرایز جنسی اهمیت داده است ؟
پاسخ – ما آموزه های بسیاری در این مورد داریم و اسلام به آن خیلی اهمیت داده است . خدا خودش این غریزه را در انسان قرار داده است و کار خدا بدون حکمت نیست . استفاده ی بهینه از این غریزه عامل مهمی در آرامش انسان است . این موهبتی است که خدا به انسان عنایت کرده است . خدا این غریزه را در مرد و زن قرار داده است و ازدواج را قرار داده است که این امر در مجرای خودش قرار بگیرد و بعد در مورد استقاده ی بهینه در این موضوع تاکیدهای زیادی کرده است . اسلام با تشویق زن و مرد که همسر قانونی هم هستند می خواهد نیازشان را برآورده کنند تا آنها به انحراف کشیده نشوند و عفیف بمانند . از امام صادق (ع) سوال کردند که چرا مسلمانان به رفع غرایزشان توجه می کنند ؟ امام فرمودند : بخاطر اینکه مسلمانان عفت خودشان را حفط کنند . در کتب اسلام برای این رفتار زن و مرد ثواب و پاداش معنوی درنظر گرفته اند . از دیدگاه اسلام ، ارتباط جنسی بین زن و مرد عبادت است . روایت داریم که در شبانه روز باید هشت ساعت کار ، هشت ساعت خواب و هشت ساعت عبادت داشته باشیم . برای بعضی ها سوال است که هشت ساعت عبادت ؟ عبادت از دیدگاه اسلام منحصر در نماز و دعا و ... نیست . ما یکسری  اعمال داریم که به ظاهر عبادت نیستند ولی در واقع عبادت هستند . مثل ارتباطات جنسی بین زن و شوهر . رسول اکرم     می فرماید : اگر مردی به سمت همسرش برای رفع نیازش حرکت کند دو تا فرشته این آقا را در آغوش می گیرند ، او مثل مجاهد در راه خداست . وقتی او به همسرش نزدیک می شود تمام گناهانش می ریزد همانطور که برگهای درخت می ریزد . و وقتی غسل می کند تمام گناهان او شسته می شود و می رود . در اسلام محدودیت هایی است . پدر و مادر و فرزندان با هم محرم هستند ولی حق ندارند به تمام قسمت های بدن هم نگاه بکنند و این کار حرام است . تنها موردی که هیچ گونه محدودیتی ندارند زن و مرد هستند . این بخاطر این است که آنها بتوانند از این موهبت الهی بهترین استفاده را بکنند . حتی در ارتباطات جنسی بین زن و مرد هیچگونه محدودیتی وجود ندارد مگر موارد خاص . مثلا وقتی زن در دوره ی عادت ماهیانه است اسلام اجازه نمی دهد که آنها ارتباط برقرار بکنند . این محدودیت ها هم حکمتی دارد که آن هم برای سلامتی روح و روان انسانهاست .


نگاه اندیشمندان و نویسندگان غربی در مورد غرایز جنسی زن و مرد چیست ؟
پاسخ- آنها هم در این مورد خیلی جدی هستند. آنها چون در این زمنیه محدودیت کمتری هم دارند ، بیشتر از اسلام به این قضیه توجه دارند . الان در دنیای غرب رشته ای بنام رفتارشناسی جنسی دارند که این یک رشته ی تخصصی علمی است. آنها روی این رشته کار می کنند . در حال حاضر در کشور ما هم به این مسئله توجه می شود. نویسندگان در غرب کتابهای زیادی در این مورد نوشته اند که بیشتر این کتابها در ایران ترجمه و چاپ شده است . آقایان دکتر هانا استون ، دکتر آبراهام استون و دکتر دیوید روبن کتابهای خوبی دراین زمینه دارند . غرایز دو تا بحث دارد : یکی بحث کلیات و یک بحث هم رفتار شناسی جنسی است . در کشور ما هم نویسندگانی در این بحث وارد    شده اند . غربی ها در زمینه ی آموزش خیلی از ما جلوتر هستند زیرا محدودیت های آنها مثل ما نیست . خط قرمزهای آنها با ما فرق می کند . آنها حتی در رسانه های عمومی شان هم می توانند آموزش بدهند ولی ما نمی توانیم . ولی ما باید بدانیم که این مباحث فقط محدود به رسانه ی عمومی نیست . متاهلین می توانند از طریق کتاب ، همایش و سمینار آموزش ببینند . ما می توانیم آموزشگاه هایی داشته باشیم که به مخاطبین ( متاهلین ) آموزش بدهند . ما برای آموزش رانندگی و زبان آموزشگاه داریم . اهمیت این آموزش از آموزش رانندگی و زبان کمتر نیست . آموزش رانندگی یک ضرورت اجتماعی است ولی این مسئله هم یک ضرورت است . ما نمی خواهیم مثل غربی ها هر دریچه ای را به روی نوجوان و جوانان مان باز کنیم . فضای غرب و دین و ... آنها با ما فرق می کند .


شش ماه است که ازدواج کرده ام ولی همسرم همچنان دوشیزه است . آیا مشکل حل می شود ؟
پاسخ – این مسئله ی واژینیسم است . قبلا دراین مورد توضیح داده شده است. می توانید این مطلب را در سایت شبکه جستجو کنید . همچنین در کتاب گلبرگ زندگی دو هم این مطلب آمده است . واژینیسم اختلال کنش جنسی در خانم ها است . در واقع یک کج کاری جنسی در بانوان است. یک فرایند جسمی ، روحی و روانی باعث ترس و درد در خانم می شود و این باعث می شود که خانم نتواند با همسرش ارتباط برقرار بکند و دوشیزه می ماند . چون آقایان ما از این مسائل آگاهی ندارند دلسرد می شوند و حتی ممکن است که به فکر جدایی هم بیفتند .این یک مشکل است ولی بحران نیست . آقا فکر می کند که همسرش سرد مزاج است ولی الزاما این طور نیست . اختلال انزجار جنسی با واژینیسم فرق می کند. ممکن است که خانم گرم مزاج باشد ولی مبتلا به اختلال واژینیسم باشد. کسانی که در دوران عقد هستند دقت کنند که شتابزده عمل نکنند و از زور و قلدری استفاده نکنند . ما ابتدا به متخصص زنان و زایمان ازجاء می دهیم . آنها ابتدا توصیه هایی می کنند و بعد ژل های بی حس کننده یا درمان های ضد انقباض تدریجی تجویز می کنند ، هشتاد درصد این مشکل حل می شود . اگر مشکل حل نشد ما به روانپزشک ارجاء می دهیم که با دارو یا رفتار درمانی مشکل را حل می کنند .

این ممکن است که مشکل جسمی باشد یا بخاطر التهاب داخلی یا خارجی باشد یا ممکن است در دوران کودکی مادر او را زیادی ترسانده است که با بدن خودش بازی نکند و وقتی این دختر ازدواج می کند در مقابل همسرش مقاومت نشان می دهد . ممکن است بخاطر اضطراب و استرس باشد. ممکن است که آقا برخورد خوبی نداشته است و اضطراب را ایجاد کرده است . اسلام دستورهایی آرام بخشی برای شب زفاف دارد تا جلوی این مشکلات گرفته بشود. اینها بخاطر ساختار وجودی زن است. ما نباید قیاس به نفس بکنیم .


اگر صحبت در مورد غرایز جنسی و ارتباطات همسری حیای عاقلانه است پس چرا شما بیشتر در این مورد صحبت نمی کنید ؟
پاسخ – اگر ما می خواهیم در این مورد صحبت کنیم باید ادبیات ویژه ای داشته باشیم . قرآن هرگاه در این مورد صحبت کرده است با کنایه حرف زده و بطور مستقیم صحبت نکرده است .آیه 43 سوره ی نساء در مورد لمس کردن صحبت کرده است ولی منظورش ارتباط غریز است یا در آیه 187 سوره بقره در مورد گفتگو با همسر صحبت کرده است که منظورش همان ارتباط جنسی همسر است . خدا کلمه ی مباشرت را بکار می برد که مودبانه است . آیه 236سوره بقره می فرماید : تا وقتی دست تان به همسرتان نخورده است که منظور ارتباطات همسری است . ما باید در لفافه و غیر شفاف این مسائل را مطرح بکنیم و قرآن را الگو قرار بدهیم .
چند کتاب معرفی کنید .
پاسخ – کتاب معجزه ی صمیمیت جلد دو ( همزیستی ) زهره اسماعیل بیگی و حمیدرضا غلامرضایی ، این کتاب سه جلد است و کتاب خوبی است. نویسندگان این کتاب مطالب خوب کتابها را گل چین کرده اند . درجلد دوم این کتاب فصل چهارم و پنجم در مورد بحث ما است . محور اصلی این کتاب مسئولیت مرد در رابطه با مسائل جنسی و مسئولیت خانم و همچنین مسئولیت مشترک زن مطرح شده است . کتاب پاسخ به مسائل جنسی نوشته ی دکتر هانا استون و آبراهام استون ترجمه ی ترازالله اخوان. این کتاب مشتمل بر ده فصل است ، در دو فصل بیولوژی زن و مرد را مطرح شده است. یعنی ویژگی ها و تفاوت مرد و زن را گفته است .فصل هشتم مربوط به اختلالت جنسی مثل واژینیسم است . کتاب دانستنیهای نوین جنسی و زناشویی نوشته ی هانا و آبراهام استون است . در این کتاب در مورد اختلالات جنسی و درمان آن صحبت شده است . همچنین بحثی بنام ناهنجاریهای جنسی ، بحث خودآزاری جنسی و دیگر آزاری جنسی مطرح شده است .


آیا توجه زن و مرد به رفع غرایز جنسی فقط مربوط به زندگی مشترک زناشویی است یا اینکه زن و مرد در زمان عقد هم می توانند با هم رابطه ی زناشویی داشته باشند ؟
پاسخ – گاهی این سوال را در مورد دوران نامزدی به معنای حقوقی آن از ما می پرسند . از ابتدای خواستگاری تا قبل از عقد ، دوران نامزدی به معنای حقوقی نامیده می شود . بعضی می پرسند که ما خواستگاری رفته ایم و قرار است که با هم ازدواج کنیم و به هم محرم نیستیم ، آیا ما می توانیم در این دوره با هم ارتباط جنسی داشته باشیم . خیر شما در این دوره نمی توانید با یکدیگر ارتباط جنسی داشته باشید . این کار حرام است .
.حتی اگر در این دوره دست همدیگر را هم بگیرند حرام است . حتی اگر عشق ورزی بکنند و عاطفه هم خرج همدیگر بکنند حرام است . فتاوای مراجع تقلید این است که نامزد نامحرم هیچ فرقی با نامحرم های دیگر ندارد. اگر این زن و مرد این رفتارها را باهم داشته باشند ،اگر به ازدواج منتهی نشود احساس گناه می کنند . این محدودیت ها برای مصونیت است . دختر خانمی که عقد آقایی نشده است اگر اجازه بدهد که آقا دست او را بگیرد ،او یک دختر سهل الوصول می شود و آقایان از دختر سهل الوصول خوششان نمی آید و ممکن است که دچار تردید بشوند .
از لحظه ای که صیغه ی عقد دائم خوانده بشود خانم به آقامحرم است و این دو با هم همسر می شوند و می توانند هر ارتباطی با هم داشته باشند به جز مواردی که  حرمت هایی در شرع مقدس دارد که آن برای همه است . بعضی از خانواده ها در دوران عقد اجازه نمی دهند که خانم و آقا با هم باشند . و در مورد ارتباط آنها سختگیری می کنند . این کار غلط است. این کار خلاف آموزه های دینی و فتواهای ماست . با این کار جوان عقده ای و انتقام جو می شود و بعدا از شما و دختر شما انتقام می گیرد . در ضمن اگر این دوهمسر دچارانحرافی بشوند شما در گناه آنها شریک هستند. سعی کنید تعصبات بیجا نداشته باشید. یک گروه از خانواده ها دخترشان را کاملا آزاد می گذارند و حتی برای شان مهم نیست که دخترشان پا را فراتر از ارتباط دوران عقد بگذارد . مراجع فرموده اند : در دوران عقد خانم و آقا می توانند با هم ارتباط داشته باشند ولی بهتر است آنچه که درعرف ما مربوط به شب زفاف می شود را رعایت کنند . بعضی از خانواده ها این را رعایت نمی کنند. مادرها باید به دختران خودشان آموزش بدهند که مراقب خودشان باشند . اگر خانم با همسرش ارتباط داشته باشد و در دوران عقد دوشیزه نباشند یک آفت برای دختر خانم و یک آفت برای آقا پسر دارد . دوران عقد دوران تجدیدنظر است . اگر کار خانم و آقا به جدایی بکشد کار خانم برای ازدواج بعدی اش سخت می شود . اثبات اینکه اینکار با همسر خودش اتفاق افتاده کار سختی می شود و یک جورهایی موضع تهمت است . اگر آقا ارتباطی برقرار بکنند و بعد خانم دوشیزه نباشد اگر کار به جدایی بکشد آقا باید مهریه ی کامل به خانم بدهد . پس به عرف عمل کنید و جلوی این آفت ها را بگیرید.


در مورد مسائل غرایزجنسی و ارتباطات همسری کتابهایی معرفی کنید .
پاسخ – کتاب درمان اختلالات جنسی دیدگاه شناختی رفتاری نوشته ی سوزان اسپنس مشتمل بر نه فصل است که اختلالات جنسی و راه درمان آنرا مطرح کرده اند و در مورد تمرین ها و مقابله با این مشکلات توضیحاتی داده اند و یک بخش از این کتاب مربوط به غرایز جنسی در سالمندان است و کتاب روانشناسی اختلال های جنسی تالیف محمدرضا دژکام مشتمل بر هجده فصل است . در این کتاب مراحل یک ارتباط جنسی مطلوب مطرح شده است . اختلالات جنسی و راه درمان و کج کاریهای جنسی از جمله اختلالا میل جنسی کم کاری یا انزجاری جنسی و ناهنجاری جنسی مثل سادیسم در این کتاب مطرح شده است . بحث دیگر اختلالات هویت جنسی است .


اگر مرد در ارتباط حرام با همسرش ( ارتباط در ایام عادت خانمها یا ارتباط از طریق غیر متعارف که موجب آزار همسرش بشود یا خانم راضی نباشند ) اصرار داشته باشد ،وظیفه ی زن از نظر شرعی چیست ؟ آیا زن باید به درخواست همسرش پاسخ مثبت بدهد ؟
پاسخ – خیر . در مورد موارد حرام تمکین واجب نیست . در ایام متعارف و معمول هم تمکین بطور مطلق در مباحث جنسی واجب نیست یعنی استثنائاتی هم فرموده اند . بعضی ها تلقی شان این است که تمکین مطلق بر خانم ها واجب است  ولی این طور نیست . یکی از استثنائات همان عذر شرعی خانمها است و دیگری بیماری خانم است که موجب تمکین نمیشود و یا ممکن است که موجب تشدید و عود بیماری خانم بشود یا باعث عسر و حرج ( سختی غیرقابل تحمل مثلا مرد نیازهای جنسی زیادی دارد و درخواست های مکرری دارد و خانم بخاطر ضعف جسم شان بشدت آزار می بینند ) بشود که در اینجا تمکین برخانم واجب نیست . پس در صورتی تمکین واجب است که این موانع نباشد . تمکین درمسائل جنسی اختصاص به خانم ها ندارد و به مرد هم اختصاص دارد. اسلام به حقوق زن ومرد توجه کرده است . تمکین بر مرد هم واجب است البته هر چهار ماه یک بار . وجوب تمکین خانم با آقا هر چهار ماه یکبار است . مرد نمی تواند بیش از چهار ماه با همسر دائمی اش به او نزدیک نشود و این کار حرام است مگر اینکه خانم راضی باشند یا آقا عذر موجهی داشته باشند یا یک سفر ضروری پیش آمده باشد . فرموده اند : اگر میل زن بیش از حد متعارف باشد و اگر مرد به او نزدیک نشود به گناه می افتد ، احتیاط واجب است که مرد باید قبل از چهار ماه به او نزدیک بشود. حرمت های الهی برای مصونیت است . حقوق همدیگر را رعایت کنید .اگر آقایی در ایام حرام ازهمسرش درخواست بکند ،ممکن است که زن بخاطر کم رویی یا تهدید به ازدواج تن به این کار بدهد ولی با این کار شما به روح و روان همسرتان آسیب زده اید ، نشاط خانم کم می شود و افسرده می شود و نمی تواند مادر خوبی برای فرزندان و همسر خوبی برای شما باشد . به این حرمت های الهی تن بدهید . بر اساس آموزه های دین زندگی کنید .
بعضی ها می پرسند که چهار ماه است که همسرمان به ما نزدیک نشده است ، آیا ما به یکدیگر حرام شده ایم . اگر سالها این ارتباط جنسی برقرار نشود به عقد لطمه ای وارد نمی شود . این وجوب شرعی بخاطر این است که اگر زن و مردی قهر می کنند باعث آشتی بشود . خیلی موارد تعبد شرعی آقا او را به همسرش نزدیک کرده است و باعث آشتی شده است و اختلافات از بین رفته است.

چند کتاب در مورد غرایز جنسی و ارتباطات همسری معرفی بفرمایید .
پاسخ- کتاب ازدواج و مسائل جنسی همسران شناخت عوامل بی میلی جنسی و عوامل پیشگیری و درمان آن نوشته ی آقای یوسف غلامی است . این کتاب مشتمل بر پنج فصل است . در این کتاب در مورد سرد مزاجی خانم ها وعوامل بی میلی آنها توضیحاتی داده است . در فصل آخر این کتاب پرسش و پاسخ  وجود دارد . کتاب دیگر اخلاق و رفتارهای جنسی نوشته ی آقای غلامی است . کتاب زندگی موفق زناشویی و جنسی با همسر خود ترجمه ی دکتر قدیر گلکاریان است ، مشتمل بردو فصل است . در این کتاب مولف در مورد اهمیت مسائل جنسی مطلب دارند ، همچنین تمرینهایی برای یک ارتباط مطلوب را مطرح می کند ، تفاوت بین خانم ها و آقایان و وظیفه ی جنسی که آقایان و خانم ها در مقابل هم دارند  و تفاوت جسمانی زن و مرد را توضیح می دهد . قسمتی از کتاب در مورد مشاوره هایی است که این مولف با مراجعان خودش داشته است .این کتاب ترجمه ی خوبی دارد .


اگر در زمان عادت مرد باهمسرش ارتباط برقرار بکند و فرزندی بوجود بیاید آیا این فرزند نا مشروع است؟


پاسخ – خیر ، این فرزند مشروع وحلال زاده است . رفتار ، رفتار حرامی بوده است و گناهی صورت گرفته است . انسان باید توبه کند . اگر در این ایام نطفه ای منعقد بشود زمینه ی انتقال بیماری ژنتیکی بیشتر است و احتمال این وجود دارد که این بچه از نظر روحی و روانی نرمال نشوند .


خانم هایی که عادت ماهیانه می شوند آیا باید قبل از برقراری رابطه غسل کنند ؟
پاسخ- اغلب مراجع تقلید می فرمایند غسل لازم نیست . خانم الان پاک شده است ولی غسل نکرده است و می خواهد با همسرش ارتباط برقرار کند ، در اینجا غسل واجب نیست ولی می فرمانید که مستحب است که خانم غسل کند و بعد ارتباط برقرار کنند . بعضی قائل به کراهت و کراهت شدیده هستند . قریب به اتفاق می فرمایند که لزومی ندارد غسل بکنند. حالا بعضی می پرسند که اگر خانم پاک شد وغسل انجام نداد و بعد ارتباط همسری برقرار کرد ،باید چندغسل انجام بدهد . خیر ، یک بار غسل به دو نیت انجام می دهند .


من از ترس اینکه غسل واجب داشته باشم و به فرزندم شیر بدهم از شوهر فاصله می گیرم و به نیازهای ایشان پاسخ نمی دهم . راهنمایی بفرمایید .


پاسخ – وقتی زن و مرد با هم ارتباط برقرار می کنند ، در فقه ما وجوب فوری ندارد که غسل کنند . غسل فی نفسه مستحب است ولی زمانی که عبادتی واجب باشد غسل هم واجب می شود . مثلا ارتباطی برقرار شده است ولی زن و مرد نیازی به خواندن نماز ندارند و ساعت ها تا نماز صبح مانده است ، در اینجا غسل واجب نیست ولی مستحب است . البته توصیه می شود که زن و مرد بلافاصله بعد از ارتباط غسل کنند زیرا این ارتباط باعث عفونت های زنانه می شود بخاطر همین این توصیه بهداشتی هم هست . خوب است که بعد از ارتباط مثانه تخلیه بشود ، بدن شسته و غسل انجام بشود. در فقه ما بعد از ارتباط خوردن ، آشامیدن و خوابیدن مکروه است ( مکروه کاری که بهتر است انجام نشود ) برای از بین رفتن این کراهت باید وضو گرفت . در مورد شیر دادن کراهتی گفته نشده است . اگر مادری بعد از ارتباط اکراه در شیر دادن دارد و دوست دارد که بچه ی معنوی داشته باشند ، گمان می کنم با وضو گرفتن مشکل حل بشود . بچه شیر دادن عذری برای مادر بوجود نمی آورد و اگر خانم به نیازهای همسرش پاسخ ندهد در وظیفه اش کوتاهی کرده است .


آیا ارتباط بین زن و مرد در ایام محرم و صفر اشکال شرعی دارد ؟


پاسخ – خیر در این ایام ارتباط بین زن و مرد حرمت شرعی ندارد . از نظر فقهی مکروه هم نیست . از نظر اخلاقی خوب است که مومنان حرمت نگاه دارند و در این شب ها ارتباطی برقرار نمی کنند . در آموزه های دینی در ایامی توصیه شده است که زن و مرد برای انعقاد نطفه ارتباط نداشته باشند . در ایامی اگر نطفه منعقد بشود احتمال دارد که بچه ای که بدنیا می آید از نظر روحی و روانی مشکلاتی داشته باشد مثل شب اول ، وسط و آخر ماه های قمری ، شب هایی که قمر در عقرب باشد ، در شب عید قربان ، شب عید فطر، شبی که می خواهند سفر بروند ، شبی که از سفر بر می گردند و... . آداب و رسومی که اسلام برای نطفه داده است از نظر علمی ثابت شده است که ممکن است بچه از نظر جسمی و روحی مشکل داشته باشد . مثلا فرموده اند در شب نیمه ماه نطفه ای منعقد نشود ، علتش این است قرص ماه کامل است و تشعشات انرژی ماه روی انسان و حیوان . حتی نباتات اثر می گذارد و ممکن است که باعث فساد نطفه بشود . در پژوهش ها گفته شده است که در شب هایی که ماه کامل است میلیون ها انسان در جایشان می غلتند و خواب راحتی ندارند . در سال 1976 میلادی پلیس فیلادلفیا گزارشی داد که در وسط ماه میزان فعالیت مجانین و مجرم ها خیلی بیشتر  می شود. این بخاطر اثر تشعشات انرژی ماه است . حضرات معصومین در مورد ایام شهادت ها یا محرم و صفر نکته ای را نفرموده اند . خوب است که همسران در شب های خاص ارتباط نداشته باشند . خانمی می گفتند که شوهرم مرا به زور وادار کرده است که در ایام محرم و صفر با او ارتباط برقرار کنم و الان نمی دانم چطور باید توبه کنم . مردم ما هنوز احکام اسلام را نمی دانند ، خوب است که در شب شهادت ها ازنظر اخلاقی مراعات کنیم. خانم هایی می گفتند که  که در این ایام همسرمان ما را مجبور به ارتباط می کردند ولی ما جواب نمی دادیم ،این خانم ها باید بدانند که مرتکب حرام می شوند زیرا تمکین بر زن واجب است . زن فقط در چهار مورد می تواند تمکین نکند : یکی در زمان عادت ، بیماری سخت که مانع از تمکین باشد ، ضرر جدی داشته باشد یا باعث عسر و هرج برای خانم بشود . اگر نیاز مرد برآورده نشود ممکن است که در اجتماع به انحراف کشیده بشود و امام های ما به این امر راضی نیستند .


خانم من بسیار متدین است و وقت زیادی را در محافل مذهبی می گذراند . ایشان نماز شب شان ترک نمی شود اما به خواسته های جنسی من جواب نمی دهد . آیا خدا این کارها را دوست دارد ؟


پاسخ – قطعا خدا این کارها را دوست ندارد . تمکین از شوهر واجب است ولی کارهایی که این خانم انجام می دهند مستحب است . پیامبر می فرماید: اگر خانمی می خواهد حق خدا را ادا کند اول باید حق همسر خود را ادا کند . شما نمی توانید کارهای واجب را کنار بگذارید و سراغ کارهای مستحب بروید . پیامبر فرمودند : اگر مرد شما ابراز نیاز جنسی می کند نماز واجب تان را طولانی نکنید . ما روایاتی در مورد ارتباط جنسی بین زن و شوهر گفته ایم . داریم : ارتباط جنسی بین زن و شوهر ثواب صدقه را دارد . پیامبر فرمودند :هر گاه مرد ، زن را برای خلوتش بخواند همان جا بهشت زن است . سزاوار نیست که زن مردش را از یک لذت حلال منع بکند . روایات ما بیشتر روی واجبات زن تاکید دارند . البته خانم ها باید مستحبات را مدیریت کنند . امام صادق (ع) فرمودند : اگر زن پنج تا نماز یومیه را بخواند و ماه رمضان هم روزه بگیرد و از زوجش اطاعت کند ، از هر در بهشتی می تواند وارد بشود . پیامبر به خانمی فرمودند : اگر زن نمازش را بخواند و به خانه و زندگی اش برسد و از زوجش اطاعت کند خدا گناهان بعد و قبل این زن را می بخشد .


من در دوران عقد هستم و چون خجالت می کشم در جلوی خانواده ام به حمام بروم نماز نمی خوانم . راهنمایی بفرمایید .


پاسخ – این حیایی که شما دارید عاقلانه نیست . البته در بعضی مواقع بزرگترها توصیه های اشتباهی مستقیم یا غیر مستقیم در این رابطه دارند . پدر و مادرها باید دقت کنند . شما نباید بگذارید که نمازتان قضا بشود . وظیفه ی شرعی شما این است که شما تا چند دقیقه قبل از طلوع آفتاب تیمم کنید . یکی از موارد تیمم تنگی وقت است . شما می توانید با تیمم وارد نماز بشوید .

کتابهایی در مورد غرایز جنسی و ارتباطات همسری معرفی بفرمایید.


پاسخ – کتاب نُه ماه انتظار زیبا  نوشته ی اِسپنسر مترجم منصوره فضیلتی است . مولف کتاب دوران بارداری را به سه تا سه ماه تقسیم کرده است و در مورد تغییرات جسمانی خانم و جنین مطالبی گفته است و درمورد سه ماه بعد از زایمان هم مطالبی را مطرح کرد است که یکی از این مباحث تمرین ها و ورزش های مناسب برای بازگشت    جذابیت های جسمی خانمها است . کتاب ریحانه ی بهشتی یا فرزند صالح نوشته سیما نیک بُر با همکاری جمعی از خواهران حوزیه  علمیه است . در این کتاب در مورد انعقاد ، بارداری و زایمان یک نگاه معنوی داشته است . در ضمن در این کتاب در مورد مسائل خوراکی ،
عبادی در دوران بارداری ، مستحبات مربوط به تولد فرزند و دوران شیردهی صحبت هایی شده است .


انعقاد نطفه فرزند من در ماه محرم بسته شده است . راهنمایی بفرمایید .


پاسخ – ارتباط جنسی زن و مرد در ماه محرم ، صفر و شبهای شهادت معصومین منع شرعی ندارد و حرام نیست . پس این کار گناه نکرد و از نظر فقهی مکروه هم نیست . چون مردم ما محب اهل بیت هستند خوب است که از نظر اخلاقی این کار را مراعات کنند . در مورد انعقاد نطفه ، ما آموزه هایی داریم که مومنان در شب اول ، وسط ، آخر ماه قمری ، در شب عید قربان و عید فطر مواظب باشند که نطفه ای منعقد نشود زیرا احتمال مشکلات جسمی و روحی روانی جنین هست . البته این احتمالات در مورد محرم و صفر نیست . پس شما نگران انعقاد نطفه ی فرزندتان در ماه محرم نباشید .


من بندرت به درخواست شوهرم پاسخ مثبت می دهم زیرا بخاطر عفونت گوشم نمی توانم غسل کنم و نمازم قضا می شود . آیا این کار من گناه محسوب می شود ؟


پاسخ – اگر ضرر جزئی باشد بطوری که عقلاء به آن توجه نمی کنند ، غسل از دوش شما برداشته نمی شود . ولی اگر ضرر جدی و قابل توجه باشد و عقلاء به آن توجه   می کنند ، در اینجا وظیفه ی شما غسل نیست زیرا آب برای شما ضرر جدی دارد. شما می توانید تیمم بکنید . در آخرین لحظه ای که نماز می خواهد قضا بشود یعنی در تنگی وقت ، شما می توانید تیمم کنید و نمازتان را بخوانید . در ضمن شما معصیت را نکنید زیرا وظیفه ی شما تیمم است . پس شما می توانید به نیازهای مردتان توجه بکنید . تاکید شده است که خانم بدون عذر نیاز جنسی مردش را رد نکند . شما هیچکدام از معذوریت های را
ندارید : عذر شرعی ، ضرر جدی ، بیماری که امکان تمکین نباشد و عسر و هرج ( سختی زیاد ) . پیامبر فرمودند : نیازهای جنسی همسرانتان را تعطیل نکنید . ارتباط جنسی برای اسلام خیلی مهم است . این خانم وقتی که عذرش برداشته شد باید غسل را انجام بدهد . اسلام برای این امر تسهیل ایجاد می کند . ما در مورد روزه هم داریم که اگر زن و مرد در شب ماه مبارک رمضان یقین دارند که نمی توانند آب پیدا کند و غسل انجام بدهد ، می توانند ارتباط برقرار بکنند ، بعد تیمم کنند ، روزه بگیرند ، روزه شان هم صحیح است و معصیت هم نکرده اند. تاکید اسلام روی این بحث بخاطر این است که اگر
این ارتباطات برقرار نشود ممکن است که زمینه ی انحرافات ایجاد بشود و بنیان خانواده متزلزل بشود زیرا اسلام به خانواده خیلی اهمیت می دهد .


وقتی خانم من متوجه می شود که به او نیاز دارم ، برای من ناز می کند و این کار باعث سردی من می شود . او می گوید که آقای دهنوی گفته که زن اهل ناز است و مرد اهل نیاز . راهنمایی بفرمایید .
پاسخ – بله این صحبت من درست است ولی این مربوط به ازدواج و خواستگاری بود . ما گفتیم که مردها به خواستگاری خانمها بروند ولی خانم ها به خواستگاری آقایان نروند . ما به خانم ها توصیه می کنیم که در مورد مسائل جنسی ناز نکنید . زیرا وقتی شما این کار را می کنید ، مرد شما از نظر روحی بهم می ریزد و دیگر غرورش اجازه   نمی دهد که با شما ارتباط برقرار بکند و شما را پس می زند و نیازش برآورده نمی شود و ممکن است که در جامعه به خطا برود . در مواردی مسئله ناز کردن نیست بلکه برخورد بد خانم است . مثلا بی اعتنایی می کند یا رفتار خشنی از خودش نشان می دهد یا روی
ترش می کند و جمله ی نامناسبی می گوید. این کار باعث سرد شدن آقا می شود . گاهی آقایان می گویند که وقتی ما از خانم مان درخواست جنسی داریم ، ایشان برای ما شرط می گذارد . این کار خطرناکی است . هر نوع شرطی در این موقع اشتباه است . حالا ممکن است که ایرادی در ارتباط آقا است و خانم از آن خوشش نمی آید ، خانم در زمان ارتباط نباید این ایراد را بگوید . خانم باید در یک موقعیت عاطفی قبل یا بعد از ارتباط این موضوع را به آقا بگوید . در مورد ارتباط جنسی ، اسلام می گوید که زن باید خودش را به مرد ارائه کند . پیامبر فرمود : برای زن حلال ( از نظر اخلاقی ) نیست مگر
اینکه خودش را به شوهرش عرضه کند . یعنی برای زن بهتر است که خودش را ارائه کند . بحث درخواست با ارائه فرق می کند . ارائه یعنی اینکه زن جوری به آقا بفهمد که آمادگی وجود دارد و در واقع زن اعلام آمادگی می کند .


خانم من همیشه ژولیده است و با لباس های گشاد و بدقواره جلوی من ظاهر  می شود و به آرایش و بوی خوش توجه نمی کند . این باعث نفرت من شده است و من رغبتی به ارتباط جنسی با او ندارم . آیا ظاهر زن در رغبت مرد موثر نیست ؟


پاسخ – ظاهر برای مرد خیلی موثر است . زیرا مرد عشق باز است و غرایز برای او در اولویت است . وقتی خانم پوشش مناسبی ندارد ، حسی که در این آقا هست تقویت نمی شود . حس زیباشناختی مرد از طریق چشم و حس زیباشناختی زن از طریق گوش است . پیامبر فرمود : زن شوهر دار باید خود را با ظاهری نیکو در چشم شوهرش زیبا و دلربا نشان بدهد . پیامبر فرمود: بر زن است که خودش را با بهترین بوی خوش خوش بو کند و بهترین لباسش را بپوشد و بهترین زینت خودش را به مردش نشان بدهد . ما در فقه داریم که اگر مرد از زنش یک لباس خاصی را درخواست کند که در جهت استنطاعات مرد باشد یا ترک آن
موجب نفرت مرد بشود ، این کار بر زن واجب است . ( البته درخواست مرد در زمان خلوت زن و مرد است نه در خیابان و در جلوی فرزندان )


چند کتاب در مورد غرایز جنسی و ارتباطات همسری معرفی بفرمایید .


پاسخ – کتاب دانستنیهای جنسی مردان و کتاب دانستنیهای جنسی زنان تالیف آقای محمدرضا دژکام است . کتاب دانستنیهای جنسی زنان مبنی بر یازده فصل است . در این کتاب بحثی بنام بیولوژی زن یا ویژگی جسمانی خانم ها مطرح شده است و بحثی بنام یک ارتباط مطلوب دارند و بحثی هم در مورد نقش هورمون ها در ارتباطات جنسی است . در کتاب دانستنیهای مردان هم این بحث ها را دارد و در مورد کج کاری های جنسی مردان و درمان آن توضیحاتی داده اند .
یک دی وی دی هم بنام بررسی مسائل جنسی در زندگی زناشویی یا هنر عشق بازی است که موسسه  گنجینه ی معرفت آنرا آماده کرده است . شما می توانید این دی وی دی را در تهران از کتاب فروشی گنجینه ی معرفت ، پاساژ مهستان تهیه  کنید و همچنین این دی وی دی را در قم پاساژ قدس می توانید تهیه کنید . در یک بحث خصوصی ما مباحث جنسی و ارتباط همسران را مطرح کرده ایم . در آنجا چون محدودیت کمتری وجود داشت بوده است و دست ما بازتر بوده است ، ما مسائل را بازتر از رسانه مطرح کرده ایم . چون مطالبی که ما نمی توانیم در رسانه در مورد مسائل جنسی مطرح کنیم زیاد است، قرار است که دی وی دی دوم هم در سال آینده تهیه بشود .


اگر غسل برای فردی ضررداشته باشد آیا فرد می توانند همان موقع تیمم بدل از غسل بکند و به عباداتش بپردازند ؟


پاسخ – جامع فتاوای فقیهان ما این است که اگر بر خانم یا آقایی غسلی واجب شده است و آب برای آنها ضرر دارد ، اگر امید بهبود دارند باید تا پیایان وقت صبر کنند و در تنگی وقت تیمم کنند ولی اگر امیدی به بهبودی تا پایان وقت ندارند و یقین دارند که این مشکل از بین نمی رود ، می توانند همان موقع تیمم بکنند و اگر عباداتی دارند انجام بدهند .

در مورد غرایز جنسی کتابهایی معرفی کنید
پاسخ – کتاب نشاط جنسی نویسنده خانم ن .نبی است .این کتاب مشتمل بر هشت فصل است ایشان عوامل تاثیرگذار جنسی از جمله بینایی و شنوایی  را مطرح می کنند و همچنین بحث سردمزاجی خانم ها ، ناتوانایی جنسی آقایان ، ارتباط جنسی سالمندان و اختلالات جنسی مطرح شده است . کتاب درمان خستگی و ناتوانی جنسی برای مردان و زنان از خانم ن . نبی است . این کتاب به دو بخش تقسیم شده است که یک بخش آن به ناتوانایی جنسی مردان و راههای درمان پرداخته است و بخش دوم به سرد مزاجی خانم ها و راه درمان آن
پرداخته است . هر دو کتاب خوبی است ، از نظر حجم و قیمت مناسب تر است و اطلاعات جامعی هم دارد .



میزان ارتباط جنسی بین همسران چقدر باید باشد ؟


پاسخ- ما نمی توانیم یک جواب کلی برای ارتباط جنسی بین زن و شوهر بدهیم . زیرا میل و نیاز انسانها با هم فرق می کند . شرایط جسمی و روحی انسانها خیلی اثرگذار است . حتی موقعیت اقتصادی انسانها اثرگذار است نوع تغذیه و سن افراد اثرگذار است . در ابتدای ازدواج میزان ارتباط بیشتر است و افراط گونه است و بعد از چند سال بطور طبیعی تعدیل می شود و اگر تعدیل نشد ، ممکن است که اختلالی وجود داشته باشد . پس ما نمی توانیم یک قاعده ی کلی بگوییم . بعضی از روان شناس ها می گویند واکنش جسم می تواند شاخص خوبی باشد . زن و شوهرها ببینند که بعد از برقراری ارتباط ، واکنش جسم آنها چگونه است . اگر به آنها رخوت و سستی دست می دهد و از نظر روحی کسل هستند ، این نشان می دهد که تعداد دفعات زیاد است . ولی اگر روز بعد ارتباط سرحال و با نشاط بودند و آرامش دارند ، میزان ارتباط مناسب است . ما در مطالعه مجموعه منابع و آراء متخصصان مختلف به این نتیجه می رسیم که هفته ای دو بار ارتباط مناسب است .
حالا اگر هفته ای دوبار ارتباط دارای فراز و نشیب باشد ، نگران کننده نیست . خانم ها در ارتباط فراز و نشیب مخصوص دارند و ما تعبیر هلال ماه ، نیمه ماه و ماه کامل در مورد خانمها بکار می بریم . در آقایان هم این جوری است. در آقایان هم فراز و نشیب دارد . وقتی در آقا مشکلی پیش می آید و به همسر رغبتی ندارند ، خانم نگران می شود که نکند آقا با فرد دیگری ارتباط دارد . این سوءظن ها خیلی خطرناک است . خیلی از عوامل باعث فراز ونشیب در ارتباط جنسی می شود . مثلا بیماری تب یا شکستگی با بیماری عفونی یا بیماریهای روحی و روانی که میل جنسی انسان را کم می کند . همچنین فشارهای روحی ناشی از یک مصیبت یا یک شکست یا اختلاف بین خانم و آقا و قهر یا مصرف یکسری داروها هم اثر گذار است . داروی ضد  افسردگی در بیشتر افراد باعث کاهش میل جنسی می شود .گاهی مُسَکِن ها هم این اثر را دارد .گاهی خستگی هم میل جنسی را کم   می کند . مثلا گاهی آقا پروژه ای دارد که باید آنرا در مدت معینی تمام کند و وقت کمی دارد . گاهی رژیم غذایی هم میل جنسی را کم می کند. غذاهای سرد میل جنسی را کاهش می دهد . اگر این فرازو نشیب در ارتباط مقطعی باشد نگران کننده نیست ولی اگر طولانی مدت باشد یعنی آقا یا خانم در حالت سلامت جسمی و روحی اهم سرد مزاج است ، در اینجا احتمال وجود یک اختلال جنسی است . آب و هوای مربوط هم در میل جنسی اثرگذار است .


خانم من به سختی تن به ارتباط جنسی می دهد و سرد است . علت سرد مزاجی ایشان چیست ؟ راه درمان آن چیست ؟


پاسخ – علل مختلفی دارد .ممکن است که علت آن جسمانی یا روحی و روانی باشد . حتی ممکن است که مشکل روحی و روانی به سالها قبل در دروان نوجوانی برمی گردد . یا ممکن است که اختلال هورمونی باشد . اگر این موارد نباشد ،علت دیگر برخورد غلط آقایان است . ما خانم هایی را داشته ایم که سرد مزاج بوده اند و زندگی شان به طلاق منجر شده است ولی وقتی دوباره ازدواج کرده اند مشکل شان حل شده است ، این نشان می دهد که این خانم باهمسرش مشکل داشته است . ایجاد فشار روحی از طرف آقا یکی از مهمترین علت  سرد مزاجی خانم ها است . آقا با کتک کاری ، فحاشی و تهدید به طلاق در زندگی برای خانم فشار روحی ایجاد می کند و باعث سرد مزاجی خانم ها می شود . فشار روحی بشدت روی هورمون های جنسی اثر می گذارد و آنرا کاهش می دهد و باعث می شود که خانم از مرد متنفر بشود. عامل دیگر که باعث سرد مزاجی خانم ها می شود این است که خانم احساس می کند آقا سرو گوشش می جنبد و بی وفایی می کند . خانم بخاطر احساس تملکی که دارد وقتی بفهمد که آقا به او خیانت کرده است بشدت سردمزاج می شود و از آقا متنفر می شود . علت دیگر این است که آقایان به ویژگی های خانم ها توجهی ندارد . آقایان عشق باز هستند ونیازی به قربان و صدقه رفتن خانم ها ندارند ولی خانم ها عشق ورز هستند و قبل از ارتباط ، نیاز به قربان و صدقه رفتن و محبت دارند . علت دیگر این است که آقا نظافت شخصی را رعایت نمی کند و بدن و دهانش بو می دهد . این عوامل باعث سردی در خانم می شود . اگر مشکل اینها هستند شما می توانید اینها را اصلاح کنید تا سرد مزاجی خانم شما از بین می رود ولی اگر آقا این عوامل را رعایت می کند و باز خانم سرد مزاج است ، شما باید به سراغ اختلال فیزیولوژی یا روحی یا هورمونی بروید.


خانم من گرم مزاج است ولی موقع ارتباط جنسی با من بهره ی کافی را   نمی برد.علت چیست ؟


پاسخ – در واقع خانم ایشان به اوج لذت (ارگاسم ) نمی رسند و ایشان باید دنبال علت باشند . زیرا اختلالی وجود ندارد . یکی از علت هایی که خانم های گرم مزاج بهره کافی از ارتباط نمی برند بخاطر استرس و اضطراب است . مثلا اگر مکان ارتباط ناامن باشد خانم دچار اضطراب می شود و بهره ی کافی نمی برد . پس مکان ارتباط نباید در دید باشد و قفل داشته باشد . خانمهایی که با مادر همسر یا مادرخودشان زندگی می کنند این مشکل را بیشتر دارد . و این دغدغه همیشه وجود دارد . خانم ها در میهمانی تن به ارتباط نمی دهند . خانمها دوست دارند که زمان ارتباط شب و محل ارتباط تاریک باشد زیرا در این مکان آرامش دارد . کمبود وقت برای استراحت هم باعث استرس خانم می شود . در محل ارتباط نباید حیوانات موذی باشند زیرا این باعث اضطراب در خانم می شود. یکی دیگر از عوامل نگرانی خانم از بارداری است . در کتابها راههای پیشگیری متعددی وجود دارد از جمله بستن لوله ها ،مصرف قرص و آی یو دی است که درصد ریسک کمتری دارند . عامل دیگر این است که خانم کارهایش مانده باشد . خانم تا کارهایش را انجام ندهد احساس آرامش   نمی کند . دیگر اینکه حتی صدای تلفن برای خانم استرس آورد است . عامل دیگر سرعت مرد است .مرد در همه ی زندگی اش سرعت دارد ولی خانم در همه ی زندگی اش کم سرعت است و در این مسئله هم همین است . مرد باید زمانی را برای آماده سازی همسرش صرف کند . آقایان برای برانگیخته شدن سه تا پنج دقیقه وقت نیاز دارند ولی خانم ها ده تا پانزده دقیقه وقت نیاز دارند . عامل دیگر این است که خانم هنوز آماده نشده است . این آمادگی خیلی مهم است . مرد اگر می خواهد همسرش به ارگاسم برسد باید همسرش را آماده کند که در دین ما به آن مداعبه (آماده سازی) می گویند. امام محمدباقر (ع) می فرماید : لازم است بر مرد که همسرش را برای ارتباط آماده بکند. پیامبر فرمودند: یکی از   ستم های مرد این است که قبل از ارتباط با همسرش مداعبه نداشته باشد .


کتابهایی در مورد عزایز جنسی و زناشویی معرفی بفرمایید.


کتاب نیازها و روابط جنسی و زناشویی نوشته ی آقای محسن ماجراجو است . و کتاب فرهنگ زناشویی تالیف آقای مهدی ضیائی است . محتوای این کتابها مشابه کتابهای قبلی است . این کتابها از نظر حجم و قیمت ، از کتابهای قبلی کمتر است .


شوهر من علاقه ای به ارتباط با من ندارد ولی با ارتباط به زنان دیگر  علاقه دارد . علت چیست ؟


اگر مرد به هیچ خانمی میل نداشته باشد یعنی میل جنسی در او نباشد این نشانه ی اختلال است . اما این آقا که به دیگران تمایل دارند ولی به همسرشان تمایل ندارند ممکن است که عواملی در آن دخیل باشد . ممکن است که آقا با همسرشان اختلاف دارند و این اختلاف جدی نیست و خانم باید ریشه ی آنرا جستجو کند . مثلا ژولیدگی خانم یا برخوردهای بدی که خانم در طول زندگی روزمره با آقا دارند یا تحقیر کردن و کنف کردن مرد یا گاهی وقتی آقا ابراز نیاز می کند خانم ناز می کند یا برخورد بدی می کند و روی ترش می کند یا شرط می گذارد و شِکوه می کند . اینها عواملی است که شوهر شما علاقه ای برای ارتباط با شما ندارد . شما باید ریشه را حل کنید تا مشکلات حل بشود .


خانم من در نجس و پاکی وسواس زیادی دارد و چون استحمام برای او سخت است به ارتباط جنسی تن نمی دهد . راهنمایی بفرمایید .


یکی از علل مهم که خانم ها به ارتباط جنسی تن نمی دهند مسئله ی وسواس است . البته گاهی هم مرد وسواس دارد ولی فراوانی آن در خانم ها است . در روانشناسی به این نوع وسواس ، وسواس اجبار می گویند که یک وسواس فکری و یک وسواس عملی داریم . وسواس در نجس و پاکی ، مصداق وسواس عملی است . این اختلال روانپزشکی  اختلال شایعی است . سه درصد از مردم دنیا وسواس دارند . کسانی که وسواس دارند رفتار جنسی را یک رفتار آلوده و نجس می دانند . و ممکن است که استحمام این افراد ساعت ها طول بکشد . حتی ممکن است که غسل این افراد ساعت ها طول بکشد و در نظام زندگی شان اختلال بوجود بیاید . پس طبیعی است که این افراد تن به ارتباط جنسی ندهند . ولی این اختلال قابل درمان است . این خانم باید خودشان را درمان کنند . ایشان باید به روانپزشکی یا متخصص اعصاب و روان مراجعه بکنید ، آنها آرام بخش هایی تجویز می کنند . البته این اختلال فقط با دارو قابل درمان نیست و باید کنار آن رفتاردرمانی انجام بشود . روش دیگر مذهب درمانی است که ما احکام شرعی را برای آنها تبیین می کنیم . این روش ها خیلی تاثیر گذار است . پس ایشان باید به روانپزشک و بعد یک روانشناس و مشاور مراجعه کنند .


با توجه به اینکه موهای بلندی دارم و غسل کردن برای من سخت است معمولا به نیازهای شوهرم پاسخ نمی دهم . راهنمایی بفرمایید .


بعضی از مراجع عظام تقلید شستن موهای بلند را در خانم  ها لازم نمی دانند . یعنی در غسل لازم نیست که موهای بلند شسته بشود و همین که آب به پوست سر برسد کافی است . بعضی از مراجع عظام تقلید ، فتوا نمی دهند و احتیاط واجب می کنند . در اینجا یا می توان به احیاط واجب عمل کرد یا به مرجع دیگری مراجعه کرد . ( البته در قدما گروهی بوده اند که شسستن مو را واجب می دانستند .) پس شما هم می توانید این کار را انجام بدهید . خانم ها می توانند موهایشان را ببندند و در کاور بگذارند و فقط پوست سرشان خیس بشود و لازم نیست که موهایشان خیس بشود . اگر مردم ما احکام اسلامی را بدانند مشکل شان حل می شود.
ما در خیلی از مواقع در زندگی مان بخاطر دیگران خودمان را به زحمت می اندازیم . حالا اگر امکان نداشت که شما به فتوای مرجع دیگری مراجعه کنید چون این موضوع دارای اهمیت است شما باید به آن توجه بکنید . کسی با این بهانه ها نمی تواند ارتباط جنسی برقرار نکند .


با ما اینکه زندگی خوبی داریم و من به خانمم از جهت مادی ، معنوی و عاطفی می رسم ولی ایشان هیچ رغبتی برای ارتباط با من ندارد .علت چیست ؟ آیا درمانی هم وجود دارد ؟


تمام علت های سرد مزاجی خانم ها آقایان نیستند . یکی از علل سرد مزاجی خانمها برخورد بد آقایان است . ممکن است که خانم شوهر خوبی دارند اما باز خانم مشکل دارد . این اختلال میل جنسی است که علل دیگری دارد و متاسفانه شایع هم هست . حدود سی و پنج درصد از زنان جامعه این مشکل را دارند . ممکن است که علل جسمی باشد .پس باید به پزشک مراجعه کنند . ممکن است که مشکل هورمون جنسی باشد که باید به متخصص غدد مراجعه بشود . آنها با دارو می توانند ترشح هورمون را متعادل بکنند . گاهی علت سرد مزاجی وسواس ،افسردگی ، اضطراب ، اختلال هذیانی ، جنون و پرخاشگری های عصبی است که باید به روانپزشک مراجعه بشود . گاهی علل روانشناختی است یعنی تجاربی تلخی که خانم از دوران کودکی نسبت به جنس مخالف داشته است مثلا مادر از پدر خیلی بد می گفته است یا پدر فرد قلدری بوده است و برخوردهای خشنی می کرده یا خانم مورد آزار جنسی قرار گرفته است . در اینجا ما افراد را به روانشناس سکس تراپ ارجاع می دهیم. این روانشناس دوره ی مسائل جنسی و مشکلات جنسی را دیده است و می تواند کمک بیشتری بکند . البته تعداد این روانشناسان درکشور ما کم است .  
پیامبر فرمودند : اگر خانمی بخوابد و بسترش را از مردش جدا بکند ، ملائکه تا صبح  او را لعنت می کنند . آقایی هم که سرد مزاج است باید مشکلش را حل کند و به نیازهای همسرش پاسخ بدهد . پیامبر فرمودند : اگر مردی به نیازهای خانمش جواب ندهد و خانم به خطا برود گناهش به گردن آقا است . نیاز زن به مراتب بالاتر از مرد است . با  حل کردن مشکل جلوی آسیب ها را بگیرید .


آیا دیدن فیلمهای مستهجن برای رفع سرد مزاجی آقایان و خانمها اشکال شرعی دارد؟


بله . قطعا این کار اشکال شرعی دارد. حتی اگر دیدن این فیلم ها به قصد آموزش باشد باز هم حرام است . در مواردی می گویند که وقتی ما این فیلم ها را می بینیم به گناه نمی افتیم ولی باز این کار اشکال شرعی دارد . اگر حتی شما قصد ریبه هم نداشته باشید ،دیدن این فیلم ها حرام است و فرقی بین مجرد و متاهل نیست . این محدودیت های برای مصونیت جسم و جان است . دیدن این فیلم های مستهجن در طولانی مدت باعث سردمزاجی آقا و خانم می شود . البته بیشتر مشکل ما با آقایان است که این فیلم ها را می بینند . زیرا این آقا ، خانمش را با زن های بدکاره مقایسه می کند . این آقا نمی داند که آن خانم بدکاره که شکل خاصی دارد شغلش این است و از این راه کسب درآمد می کند . همه ی زنان آمریکایی و اروپایی این طوری نیستند . ولی این آقا فکر می کند که همه ی زنهای دنیا آن شکلی هستند ولی همسر خودش آن جذابیت را ندارد. و از همسرش لذت نمی برد . این آقا که تصویر یک زناجنبی را می بیند وقتی می خواهد با همسرش ارتباط برقرار کند دچار نوعی تناقض و اختلال درعملکرد جنسی می شود زیرا این آقا انتظار دارد که در واقعیت تصویری بهتر یا مثل همان ببیند ولی این پیش نمی آید . کسانی که به دریوزگی افتاده اند دیگر از حلیله ی خودشان لذت نمی برند . موسیقی های محرک جنسی هم همین طور است . آقایانی که از نگاهشان مراقبت می کنند ، عطش بیشتری نسبت به همسرشان دارند.    فلسفه ی پوشش یک زن مسلمان این است که مرد عطش بیشتری داشته باشد . و انگیزه برای ازدواج پیدا بکند. در غرب انگیزه برای ازدواج خیلی کم است و به راهها هم جنس گرایی و آلودگی های دیگری افتاه اند . این فیلم ها ، تصاویر و موسیقی ها مبتذل نظام زندگی شما را به خطر می اندازد . حرمت این فیلم ها به خاطر این است که ما دچارمشکل نشویم .


همسر من برای درمان سردمزاجی خودش از مواد مخدر استفاده می کند . آیا این کار درست است ؟


بله . موادمخدر در ابتدا قوه ی باه را بیشتر می کند . ولی مدتی بعد کاملا برعکس می شود . یکی از عوامل موثر افت توان جنسی مواد مخدر است. شراب هم همینطور است. حتی مواد نیرو زا و تقویت کننده ها هم این طوری است . استفاده از این مواد برای درمان سردمزاجی اشتباه است. انسان برای بیماری باید به پزشک مراجعه بکند . خطر موادمخدر این است که کم کم شما را معتاد می کند . هر چیزی به شکل طبیعی آن خوب است. حتی استفاده از مواد استاندارد هم برای درمان سرد مزاجی خوب نیست .


شوهرم به من رغبت دارد ولی مبتلا به انزال زودرس است . علت چیست ؟


علت انزال زودرس ممکن است که جسمی باشد . مثلا در خونرسانی به دستگاه تولید نسل مرد مشکلی ایجاد شده باشد . یا در گیرنده ی مغز اختلالی ایجاد شده است. مرکز انزال مرد در مغز است . ایشان باید به اورولوژ متخصص (مجاری ادرار) مراجعه کنند . آنها یکسری دارو برای مغز می دهند که درمان اصلی است . و برای انزال یکسری مواد تاخیری می دهند که موضعی است . کار اصلی را داروها انجام می دهند . مواد تاخیری اعتماد به نفس مرد را برمی گرداند . اگر مشکل روحی و روانی بود که مهمترین آن اضطراب است . گاهی مرد اضطراب دارد بخاطر بدرفتاری خانمش یا نفرت از زن است یا بخاطر شتاب زدگی است . گاهی خانم آمادگی ندارد و خودش سرد است و مرد را شتابزده  می کند . گاهی آقا تجارب ناخوشایندی از دوران نوجوانی دارد . در این موارد اورولوژ به روانپزشک مراجعه می دهد . یا در اولین تجربه ی جنسی مرد دچار اضطراب شده است . اگر روانپزشک موفق نشدند به روانشناس سکس تراپ ارجاع      می دهند . البته این اختلال قابل درمان است . اکثر قریب به اتفاق مشکل زود انزال قابل درمان است . در بعضی ها درمان جواب نمی دهد زیرا دارو ها مختلف است و برای یک نفر جواب می دهد و برای فرد دیگری جواب نمی دهد . اگر شما یک دوره درمان را شروع کردید و جواب نداد ، باز مراجعه کنید و درمان را با داروی دیگری شروع کنید .


شوهر من با دیدن فیلم های مستهجن از من توقع دارد کارهایی را انجام بدهم که آنها انجام می دهند . آیا اینکار از نظر اسلام حرام نیست ؟


یکسری از کارها حرام است . مثلا اسلام خوردن نجاست را حرام می داند . یک مسلمان نمی تواند این کارها را بکند . نوع کارهایی که آنها در فیلم هایشان می کنند ، خود غربی ها و فرهیختگان غربی اینها را اختلال می دانند از جمله مدفوع خواهی ، ادرار خواهی ، مقوله ی اورال و ...انجمن روانپزشکان امریکا اینها را در مقوله ی اختلالات پارافیلیایی قرار می دهند . یکسری رفتارها حرام نیست ولی مشمئز کننده است و ممکن است که در آن لحظه برای آنها لذتی هم داشته باشد ولی یک صحنه هایی در ذهن آنها  می ماند که محبت و صمیمت را کم  می کند. ما باید بر اساس آموزش دین مان عمل کنیم . در دین ما باید قداست و سلامت این کار باقی بماند .


چند کتاب در مورد غرایز جنسی معرفی بفرمایید .
کتاب ازدواج و تربیت انسان قبل از تولد ، نوشته ی محسن ملااحمدی است . در این کتاب در مورد رفتار شناسی جنسی صحبت شده است و کتاب دانستنی های زناشویی   نوشته ی رضا صالحی است . هر دو کتاب ، از کتابهای خوب است و محتوای آنها مشابه کتابهای قبلی است . ویژگی این کتابها این است که حجم آن کمتر است و قیمت آن مناسب تر است .


شوهر من انتظار دارد در جایی که دیگران خوابیده اند به درخواست او پاسخ بدهم . آیا این کار درست است .
خیر . این کار درست نیست . این ارتباط هم برای خانم و هم برای آقا ،آفت دارد . خانم چون احساس امنیت نمی کند ، بهره ای نمی برد و به اوج لذت ( ارگاسم ) نمی رسد . در مورد آقا باعث انزال زودرس می شود . پس ارتباط جنسی زن و مرد باید پنهانی باشد . مثل فاخته ها که بهم عشق می ورزند اما رابطه ی جنسی آنها کاملا مخفیانه و پنهانی است . ما روایت داریم که ارتباط جنسی زن و مرد نباید در محل رفت و آمد دیگران باشد . پیامبر فرمودند : اگر زن و مرد در محل عبور دیگران بهم نزدیک بشوند مورد لعن خدا و فرشتگان الهی قرار می گیرند . این بخاطر این است که جلوی انتشار کار بد گرفته بشود . در ضمن ممکن است که دیگران به خطا بروند . مثلا کسی که در این اتاق خواب است اگر صحنه ای ببیند و صدایی بشنود ، احتمال انحراف اخلاقی و جنسی او زیاد است . حتی اگر از محارم خانم باشد. ما برای جواب این سوال روایت داریم. امام صادق (ع) فرمود : کار ناشایستی است که مرد به همسرش نزدیک بشود در حالیکه شخص دیگری در خانه است . این ارتباطات باید برای حریم خصوصی مرد و زن باشد .


آیا ارتباط جنسی زن و مرد ، در اتاقی که فرزندان خوابیده اند اشکال دارد ؟ همسر من می گوید که این کار اثر بدی روی بچه ها دارد .
صحبت همسر شما کاملا درست است و این کار در جلوی روی فرزندان اثر بدی دارد . اگر فرزندی شاهد خلوت والدین خودش باشد زمینه ی انحراف جنسی در آینده برای او ایجاد می شود . پیامبر فرمود : اگر زن و مرد خلوتی داشته باشند و فرزندان شاهد آن خلوت باشد ، فرزندان هرگز رستگار نمی شود و سرانجام عمل منافی عفت انجام می دهد چه پسر باشد چه دختر . این سختگیری ها بخاطر آفات این عمل است . دختر خانم روحیه زن نمایی دارد یعنی دوست دارد مثل مادرش باشد و پسر روحیه ی مرد نمایی دارد یعنی دوست دارد مثل پدرش باشد . ویژگی بعدی همانند سازی است . ممکن است که اگر فرزند این رفتار را در پدر و مادرش ببیند ممکن است که بخاطر این ویژگی ها بخواهد این رفتار را با همسالان خودش انجام بدهد یا نسبت به بدن خودش حساس می شود و زمینه ی انحرافات اخلاقی در او ایجاد بشود . اگر کودکی در اتاق خواب باشد این عمل در ذهن او ثبت می شود و در آینده که به بلوع جنسی می رسد و او را آزار می دهد و اگر نوجوان باشد بالفعل دچار انحراف می شود . حتی غربی ها روی این مسئله حساس هستند . در کتابهایشان توصیه می کنند که خانم ها و آقایان مراقب خلوت خودشان در جایی که   کودکان شان هستند ، باشند . زیرا ممکن است که صدایی بشنود یا صحنه ای را ببیند و چون قدرت تجزیه و تحلیل ندارد دچار اضطراب می شود . و از طرفی گمان می کند که مادرش مورد آزار قرار گرفته است  و نسبت به پدر انتقام جو می شود . پدر و مادر ها باید مراقب باشند .


پس از انجام غسل جنابت ، متوجه شدم که کمی از آرایش پشت چشم من باقی مانده است ، آیا من باید دوباره غسل کنم ؟


خیر ، شما نباید کامل غسل کنید . شما می توانید همان مانع را برطرف کنید و و لازم نیست که سمت راست و چپ بدن را بشویید . حالا اگر مانع روی دست شما باشد ، شما می توانید مانع را برطرف کنید و دست را بشویید و دیگر لازم نیست که شما سمت راست و چپ بدن تان را بشویید . اگر شما ده روز بعد فهمیدید که غسل شما مشکل داشته است ، لازم نیست که شما کل غسل را انجام بدهید ، زیرا در غسل موالات شرط نیست ولی در وضو موالات شرط است . اگر شما در وضو دست راست را بشویید و بعد از ده دقیقه دست چپ را بشویید، وضوی شما باطل است و باید دوباره وضوبگیرید .


آیا ارتباط جنسی بین زن و مرد، روبه قبله حرام است ؟


خیر . این کار حرام نیست بلکه مکروه است یعنی بهتر است که این اتفاق نیفتد . هر مکروهی را می توانیم انجام بدهیم و جایز است .


آیا برای تقویت قوای جنسی و کاهش سردمزاجی ، خوردن داروهای گیاهی اثری دارد ؟


در کتابهایی که ما در مورد غرایز جنسی معرفی کردیم ، بابی بنام درمان کاهش سرد مزاجی و تقویت قوای جنسی وجود دارد . آقای دکتر پیام معاونی کتابی بنام افزایش نیروی جنسی با استفاده از گیاهان داروهایی دارد . این کتاب جیبی است . ایشان تجویزهای ابوعلی سینا را در این کتاب آورده اند و مهمترین داروهای گیاهی و خوراکی های موثر را از لسان ابوعلی سینا نوشته اند . پایه این مواد خوراکی بر عسل است . یکی از نسخه های آن این است که نصف قاشق چایخوری زنجبیل کوبیده را با یک قاشق غذاخوری غسل مخلوط کرده و یک زرده تخم مرغ را هم به یک لیوان شیر اضافه کنند و بعد از صبحانه میل کنند و در بعد از ظهرها همان مواد را بدون تخم مرغ در یک لیوان چای مخلوط کنند و میل کنند ، ده روز این کار را ادامه بدهند و بعد در سی روز ، فقط یک وعده یا صبح یا عصر این کار را دامه بدهند . این مواد اثر زیادی روی سرد مزاجی و ضعف قوای جنسی دارد .


آیا زیاده روی آقایان در مسائل جنسی علت خاصی دارد و آیا قابل درمان است ؟


اگر زیاده روی ها غیرعادی و نامتعارف نباشد ، بستگی به جسم فرد ، داشتن آرامش و تغذیه فرد دارد . اگر زیاده روی برای این شرایط باشد این اختلال نیست . اما در این مورد باز توصیه به اعتدال داریم . در روایات داریم که زیاده روی در ارتباطات جنسی ، باعث ضعف اعصاب ، فرسودگی قوای جسمانی و باعث پیری زودرس می شود. فرموده اند : کارائی عقل را کاهش می دهد ، حافظه را کم می کند ، باعث کاهش بینایی ،تاری دید و تضعیف نطفه می شود  . اهل فن به این نتیجه رسیده اند که در مواردی باعث ناباروری و ناتوانایی جنسی می شود . امیرالمومنین فرمودند : کسی که می خواهد عمر طولانی داشته باشد در ارتباط جنسی با همسرش زیاده روی نکند . مرحوم بوعلی سینا   می گوید : به ازای هر بار که مرد به همسرش نزدیک می شود میخی را بر تابوت خودش می کوبد . پس این ارتباط باید تعدیل بشود . اگر انسان در این امر زیاده روی بکند اشباع می شود و دیگر از ارتباط لذتی نمی برد. اگر شما مدتی لذیذ ترین غذا را پشت سرهم بخورید، از آن غذا بدتان می آید . ما باید سعی کنیم که این تشنگی را حفظ کنیم . یک وقت زیاده روی ها خیلی غیر عقلانی است و طبیعی نیست . مثلا اینکه مرد روزی چند بار از همسرش این تقاضا را داشته باشد . این غیر عادی است و یک اختلال است . ممکن است که این اختلال هورمونی و پرکاری آن باشد ، در این صورت باید به متخصص غدد مراجعه بشود . در مواردی این زیاده روی هست و مرد با همسرش بیش از حد تنوع طلب است و فشار در تکلم دارد و چشم چران است و خیلی تنوع طلب است و می خواهد با خانمهای دیگر ارتباط برقرار بکند و این مسئله بر زندگی اش حاکم شده است ، اگر چنین چیزی باشد این یک اختلال روانپزشکی است و می تواند نشانه ای افسردی دو قطبی یا اختلال شخصیتی مرزی یا بیماری پارافیلیا باشد . در این مورد باید به روانپزشک مراجعه بشود . این افراد خودشان رنج می برند و تحت فشار هستند و مجبور به این رفتارها  می شوند. این بیماری ها قابل درمان است .



با توجه به برنامه ی غرایز جنسی ،خدا زن را برای لذت جویی مردها آفریده است . آیا غیر از این است ؟
پاسخ – خیر این طور نیست . اگر این طور بود زن نباید از این ارتباط لذت می برد در حالیکه زن هم لذت می برد . روایت داریم : غرایز در وجود زن ده برابر مرد است . پس زن ده برابر مرد لذت می برد ولی این نمود و بروز ندارد زیرا خدا حیا را بر زن قرارداده است تا ازمفسده ها جلوگیری کند . مرد باید به نیاز زنش توجه کند . نوع آموزه های دینی ما خطاب شان به خانم ها بیشتر از آقایان است که به این مسئله توجه بکنند . زیرا این بخاطر ویژگی عشق بازی آقایان است . چون برای خانم ها عواطف مهم است ، در روایت داریم که به همسرتان بگویید که او را دوست دارید و با او ارتباط عاطفی برقرار کنید . شما این فکر را از ذهن تان بیرون کنید . اگر اسلام به خانم ها درمورد غریزه جنسی تاکید بیشتری کرده است بخاطر این است که مرد منحرف نشود.

منبع : مقالات دکتر دهنوی

 

آموزش مسائل جنسی مرجع کامل

آموزش رابطه جنسی برای خانم های تازه عروس

آقایان از کدام قسمتهای بدن زنان تحریک میشوند

مهارتهای لازم در رابطه جنسی

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-02-06 20:26:29منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
15926





نظر شما در مورد مطلب قواعد جنسی در زندگی زناشویی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




عواملی که باعث پشیمانی بعد از عقد میشود
عواملی که باعث پشیمانی بعد از عقد میشود

وابسته شدن طرف مقابل و عذاب وجدان
وابسته شدن طرف مقابل و عذاب وجدان

طولانی شدن دوران قاعدگی
طولانی شدن دوران قاعدگی

انواع قرص تاخیری-میزان مصرف و عوارض
انواع قرص تاخیری-میزان مصرف و عوارض

کدام رفتارهای ما ژنتیکی است
کدام رفتارهای ما ژنتیکی است

برای شوهرم چی بخرم
برای شوهرم چی بخرم










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

11407

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266289170

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام