تاثیر بچه دار شدن در زندگی زناشویی و رابطه زن و شوهر

تاثیر فرزند بر زندگی زناشویی

تاثیر فرزند در زندگی زناشویی و رابطه زن و شوهر  وتاثیر فرزندان بر رابطه زناشویی

آيا داشتن فرزند مي‌تواند زن و مرد را به آرامش برساند و در سلامت روان و احساس شادي آنها در زندگي موثر باشد؟ اين پرسشي است که شايد خيلي از زوج‌هاي جوان از خود بپرسند و با خود بگويند آيا در صورتي که بچه‌دار نشوند، روزي مي‌رسد که افسوس بخورند و در حسرت نداشتن فرزندان و نوه‌هايي که دورشان باشند آه بکشند؟ آنچه مي خوانيد نظرات دکتر مهدي دوايي، روانشناس و استاد دانشگاه است.



پدر و مادر شويد تا شاد باشيد


يکي از ديدگاه‌هاي مطرح روان‌شناسي در مورد انسان که من هم به آن اعتقاد دارم؛ اين است که آدمي را نيک‌سرشت مي‌داند. به عبارت ديگر، براساس اين ديدگاه، انسان ذاتا موجودي خوب است اما مداخله‌هاي ما باعث ايجاد خدشه در اين خوبي مي‌شود. همچنين طبيعت بهترين روش را به ما ارائه مي‌کند و بهترين راه اين است که انسان از طبيعت تبعيت کند. به‌طور حتم داشتن فرزند و بچه‌دار شدن هم يکي از اصول مهم در طبيعت است و در صورتي که ترجيح بدهيم بچه نداشته باشيم برخلاف طبيعت رفتار کرده‌ايم و اگر بچه داشته باشيم مطابق طبيعت. باتوجه به اين ديدگاه مي‌توان گفت بچه‌دار شدن در بهداشت رواني افراد و رضايت آنها از زندگي موثر است.



پرجمعيت‌ها خوشحال‌ترند؟


يکي از روان‌شناسان معروف به نام آدلر موضوع «منظومه خانوادگي» را مطرح کرده است. براساس ديدگاه او، اگر منظومه خانوادگي خوب شکل بگيرد فرد دچار احساس حقارت نمي‌شود و اين درحالي است که احساس حقارت يکي از عوامل بيماري‌هاي رواني محسوب مي‌شود.اما شايد بپرسيد منظومه خانوادگي چيست؟ منظور از منظومه خانوادگي تعامل‌هاي بين اعضاي خانواده است مثل سلام و احوالپرسي و ... . اين تعامل‌ها که آدلر به نوعي به عنوان ضربه يا نوازش از آنها ياد مي‌کند باعث افزايش کيفيت زندگي و سلامت روان ما مي‌شود و هر ميزان اين تعامل‌ها بيشتر باشد بهتر است درحالي که طبعا اين تعامل‌ها يا به قول آدلر ضربه‌ها در يک خانواده پرجمعيت به مراتب بيشتر از يک خانواده کم‌جمعيت است.



بچه‌ها عامل جاودانگي والدين


ويليام گلاسر، بنيانگذار واقعيت‌درماني معتقد است انسان براي برخورداري از بهداشت رواني 5 نياز مهم دارد که يکي از آنها، نياز به امنيت است و يکي از عوامل مهمي که اين نياز را ارضا مي‌کند چيزي نيست جز نياز به بقا و جاودانگي در انسان. همه ما دوست داريم به نوعي احساس جاودانگي داشته باشيم و اينکه از بين نمي‌رويم، اين احساس به ما احساس امنيت مي‌دهد. اما مگر مي‌شود انساني جاودانه باشد؟ شايد جالب باشد بدانيد يکي از عواملي که به‌ويژه در سنين بالا باعث مي‌شود انسان احساس جاودانگي داشته باشد وجود فرزند است. والدين، فرزندانشان را عامل بقاي خود مي‌دانند و همين احساس باعث مي‌شود اين دوران را بهتر و شادتر بگذرانند. علاوه بر اين، در سنين بالا وقتي فرزندان و نوه‌ها دور ما باشند، وجود تعامل‌ها يا به قول آدلر ضربه‌ها به ما کمک مي‌کند که زندگي بهتر و شادتري داشته باشيم.



بهترين زمان براي پدر و مادر شدن


شايد بپرسيد بهترين زمان براي پدر و مادر شدن چه سني است؟ از نظر روان‌شناسي نمي‌توان سن دقيقي را براي آن مشخص کرد اما مي‌توان گفت نبايد در بچه‌دار شدن عجله کرد و بهتر است هر کاري را سرجاي خود و در زمان مناسبش انجام دهيم. تشخيص زمان مناسب هم با زن و مرد است. بهترين زمان وقتي است که زن و مرد، احساس مي‌کنند به يک محرک بيروني براي زندگي خود نياز دارند. زماني که از با هم بودنشان به اندازه کافي لذت برده‌اند و به قول معروف سفرهاي دونفره‌شان را رفته‌اند و حرف‌هاي دو‌نفره را به هم گفته‌اند و احساس مي‌کنند وجود يک فرزند مي‌تواند شور و شوق بيشتر يا حتي دوباره‌اي به زندگي آنها بدهد.



بچه باعث استحکام خانواده است


اگر روزي احساس کرديد زندگي‌تان يکنواخت شده است و ديگر مانند گذشته با همسرتان حرفي نداريد شک نکنيد بچه مي‌تواند زندگي‌تان را پر از شور و عشق کند. البته در صورتي که مشکل جدي و ريشه‌داري در زندگي‌تان وجود نداشته باشد و به قول معروف هر روز دعوا و اختلاف در خانه نباشد. چرا که اگر مشکل جدي بين زن و شوهر وجود داشته باشد بچه‌دار شدن به هيچ عنوان نمي‌تواند مشکل را حل کند اما در صورتي که اختلاف سليقه‌هاي کوچکي در زندگي وجود داشته باشد وجود يک بچه مي‌تواند آنها را کمرنگ کند. به‌طور مثال فرض کنيد زن از موسيقي خوشش نمي‌آيد اما همسرش موسيقي را دوست دارد. در اين وضعيت 3 راه وجود دارد؛ اينکه زن سعي کند با همسرش همراهي کند و خود را علاقه‌مند به موسيقي نشان دهد يا اينکه شوهر قيد موسيقي را بزند يا اينکه اين اختلاف سليقه کوچک به عامل اختلاف دائمي آنها تبديل شود، اما يک راه چهارم هم وجود دارد و آن اين است که زن و مرد دنبال يک دلمشغولي مشترک بگردند و اين دلمشغولي مي‌تواند تولد يک فرزند باشد، فرزندي که هردو عاشقانه او را دوست خواهند داشت.

مقاله از : دکتر مهدي دوايي ،روان‌شناس، عضو هيات علمي پژوهشکده علوم شناختي ايران

منبع : هفته نامه زندگی مثبت

بازنشر : سلامت نیوز

گرداوری شده توسط : پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

مطلب پیشنهادی سایت تنظیم خانواده

کنجکاوی کودک و روابط زناشویی والدین

راضی کردن همسر برای بچه دار شدن

تغییر رفتار زن و شوهر پس از تولد فرزند

چطور با وجود بچه ها در خانه رابطه جنسی داشته باشید

زنان در رابطه جنسی چگونه باشند

 

رابطه جنسی

مشاوره ازدواج،مشاوره جنسی

آموزش زناشوئی

آموزشهای جنسی

مشاوره جنسی،مشاوره آنلاین

فیلم رابطه جنسی

رابطه جنسی

رابطه جنسی

امکانات فوق شامل خریدارای سی دی مقالات سایت و مجموعه آموزشی زوج خوشبخت نیز می شود

این مطلب در تاریخ 2015-05-19 19:16:20منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
19190





نظر شما در مورد مطلب تاثیر فرزند در زندگی زناشویی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج
مشاوره ژنتیک قبل از ازدواج

موارد اساسی در مرحله شناخت
موارد اساسی در مرحله شناخت

چطور پوست زیبا داشته باشیم
چطور پوست زیبا داشته باشیم

پیشگیری فوری از بارداری با لوونورژسترل
پیشگیری فوری از بارداری با لوونورژسترل

در هر سنی با چه بحرانهای روحی و روانی مواجهه می شویم
در هر سنی با چه بحرانهای روحی و روانی مواجهه می شویم

شوهرم 13 سال است به من خیانت می کند
شوهرم 13 سال است به من خیانت می کند










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

10316

بازدید امروز:

17146

بازدید دیروز:

266288079

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام