نحوه ارزیابی زندگی زناشویی

نحوه ارزیابی زندگی زناشویی

برای پاسخ به تست های ازدواج زمانی را اختصاص دهید تا ببینید که شما و همسرتان در یک سال چطور عمل کرده اید. به این فکر کنید که کجا خوب عمل کرده اید و چه چیزهایی را می خواهید تغییر دهید یا اصلاح کنید.

میزان تعهد شما چقدر قوی است؟ 

تعهد چسبی است که رابطه را به هم وصل می کند. این موضوع تصمیمی است که شامل عبور از «من» در مقابل «تو» است و باید جای آن را به کلمات «ما» و «خودمان» بدهید. آنها را انتخاب کنید. محققان می گویند زوج هایی که تصمیم گرفته اند به طور متعهدانه با هم باشند میزان موفقیت بیشتری در زندگی به نسبت کسانی دارند که در زندگی مشترک دچار اشتباه شده اند. این روزها خیلی از افراد می خواهند که بهترین و لذت بخش ترین نوع زندگی را بدون فکر کردن به مفاهیم اساسی زندگی زناشویی – یعنی تعهد، استقلال و مسئولیت – داشته باشند. چقدر شما و همسرتان به رابطه ای که دارید پایبند هستید؟ به عنوان یک تیم چقدر با هم همکاری دارید؟ امیدوارید چه آینده ای را با هم بسازید؟ 

در بانک حافظه چه دارید؟ 

یکی از مهم ترین کارهایی که زوج ها باید در زندگی مشترک روی آن سرمایه گذاری کنند، گذراندن وقت مفید با یکدیگر است. گذراندن منظم وقت با هم کمک می کند که در درجه احساسی با هم مرتبط باشید. این موضوع همچنین فرصتی است برای سرگرمی و ساختن خاطرات مشترک که به شما انعطاف پذیری داده و کمک می کند که وقتی طوفانی از راه می رسد به عنوان یک زوج با مشکلات روبرو شوید. حالا در یک سالی که گذشت چه خاطرات مشترکی با هم ساختید؟ کدامش بهترین و لذت بخش ترین لحظات بود؟ چه برنامه ای را دوست دارید در سال پیش رو با هم پیش ببرید؟

این هفته این کارها را انجام دادیم؟ 

چیزهای تازه کشف و با اشتیاق درباره هم گفتگو کردیم.

سرزنده و شوخ بودیم، سرگرمی داشتیم یا با هم خندیدیم.

وقتی که اشتباه کردیم یا همدیگر را آزردیم گفتیم متاسفیم.

احساس قدردانی و حق شناسی خود را به همدیگر اظهار کردیم.

از فریاد زدن، غر زدن، بداخمی یا نقد کردن بیهوده اجتناب کردیم.

حداقل یک خاطره مشترک ساختیم و عشق مان را اظهار کردیم.

برای هر مسئله ای دنبال راه حل ویژه و منحصر به خودمان بودیم.

گشتیم و یک جای خلوت بیرون شهر برای خودمان پیدا کردیم.

زمانی را برای تمرکز با هم گذراندیم.

چقدر درباره همسرتان می دانید؟ 

زوج های شاد دقیقا با دنیای درونی و دنیای اجتماعی یکدیگر آشنا هستند. شما چقدر در سالی که گذشت چیزهایی را درباره همسرتان کشف کرده اید؟ چقدر به صورت منظم درباره چیزهایی که واقعا برای شما مسئله است بحث می کنید؟ ما بیشتر اوقات کنجکاوی خود را درباره کسانی که نزدیک ترین افراد به ما هستند متوقف می کنیم اما کنجکاوی می تواند کمک کند که درباره همسرمان چیزهای بیشتری بدانیم از جمله درباره کودکی اش، امیدها، رویاها، ترس ها، پشیمانی ها، علائق و تجربیاتش و همین طور درباره افرادی که روی زندگی شان تاثیر گذاشته اند.

اگر می خواهید در سال آینده دانش تان را درباره هم بالا ببرید، روزانه مختصری از خودتان بگویید. برای 10 دقیقه. این زمانی است که شما و همسرتان درباره هر چیزی در این دنیا، به غیر موضوعاتی مثل بچه ها، کار و مسئولیت های خانه داری حرف می زنید.

چطور به ضریب خوبی در رابطه برسیم؟ 

دکتر جان گاتمن – یکی از روانشناسانی که سال هاست روی روابط زوج ها تحقیق می کند – در کتاب موفقیت یا شکست ازدواج (ترجمه ارمغان جزایری) کشف کرده است که ضریب خاصی میان مقدار مثبت و منفی بودن در یک رابطه باثبات وجود دارد. ضریب جادویی او پنج تعامل مثبت برای هر یک کار منفی است. گرچه بعضی چیزهای منفی برای کمک به فضای زندگی و پرهیز از تک صدایی متفاوت لازم است اما کسانی که رفتاری مثبت دارند آنهایی هستند که در ساختن و قوی تر کردن عشق در رابطه موفق تر هستند.

به این فکر کنید که کدام یک از شما تعامل داشته است، چه چیزی لازم است عوض شود تا یک ضریب سالم 5:1 خلق شود؟ (به ازای هر کار منفی پنج کار مثبت انجام دهید.)

چقدر خود را شفاف کرده ای؟ 

داریم درباره شفاف کردن احساس حرف می زنیم. چقدر شما و همسرتان برای هم قابل اعتماد و در معرض آسیب یکدیگر بوده اید؟ روانشناسان بر این باورند که زوج ها باید بتوانند با هم رابطه ای احساسی و قوی بسازند. برای این کار لازم است که ترس ها و نیازهای تان را بیان کنید. به عمیق ترین احساسات خود صدا بدهید. گاهی اوقات ممکن است ناراحتی یا شرمندگی باشد اما اغلب اوقات ترس یا دلبستگی است. ممکن است سخت ترین قدم باشد اما بیشترین برداشت را از آن می کنید. این موضوع به همسرتان اجازه می دهد وقتی بحث می کنید واقعا بفهمد موضوع اصلی چیست و چه چیزی در معرض خطر است./p>

از مهم ترین کارها در زندگی مشترک، گذراندن وقت مفید با یکدیگر است‎

در مقیاس صفر تا ده به زندگی زناشویی خود چه امتیازی می دهید؟ 

رضایت از زندگی زناشویی اغلب می تواند به طور کلی معیاری برای سلامت رابطه باشد. چقدر از میزان رابطه زناشویی خود و تناوب آن در رابطه راضی هستید؟ چقدر هر دوی شما درباره حرف زدن از نیازها و درخواست های تان راحت هستید؟

روانشناسان بر این باورند که رابطه زناشویی یکی از بهترین پیوستگی ها در رابطه ای متعهدانه است. وقتی رابطه زناشویی دارید شور و شوق در شما زنده است. خواستن این موضوع یک تصمیم است حتی اگر احساس می کنید که توجهی به آن ندارید. چیزی که هست، دلیلی ندارد که یکی رابطه زناشویی بیشتری می خواهد و دیگری نمی خواهد. دلیل این که کسی به زندگی جنسی اش علاقه ندارد، ممکن است بیولوژیکی، رابطه ای یا شخصی باشد، کمک گرفتن در این زمینه همیشه در دسترس است. ازدواج هایی که رابطه زناشویی در آنها شفاف نباشد به خیانت یا طلاق منجر می شود.

چقدر روی «ما» سرمایه گذاری کردید؟ 

رابطه عالی همین طوری اتفاق نمی افتد بلکه این موضوع نیاز به سرمایه گذاری زمان، انرژی و تمرکز زوج ها دارد. روانشناسان می گویند که یکی از دلایل شکست خیانت عاطفی است و باعث می شود که انرژی از رابطه رخت بربندد آیا همسرتان در بحث از شما پیشی می گیرد و بیش از هر چیز و هر فرد دیگر تمام انرژی و وقت شما را تحلیل می برد؟

سرمایه گذاری روی «ما» به این معناست که رابطه شما در اولویت است و نیاز به توجه، تمرکز و زمانی برای رشد کردن دارد. چطور می خواهید سال آینده روی «ما» سرمایه گذاری کنید؟

تجربیاتی برای بهبود زندگی عاطفی

طرح

آیا در زندگی مشترک تان اخم و ترشرویی وجود دارد؟ آیا همسرتان تمایلی به پاسخگویی ندارد و در حالی که آن موضوع برای دیگران مهم است او با بی تفاوتی و سردی شانه اش را بالا می اندازد؟ اگر جواب شما مثبت است، لابد می خواهید که همسر و همراه شما عوض شود. بر اساس مطالعه ای که اخیرا صورت گرفته، وقتی یک نفر از زوجین اصلا جواب نمی دهد یا از نظر عاطفی خاموش است، این موضوع نشانه ای جدی از پریشانی در رابطه است.

هدف 

اگر می خواهید زندگی مشترک خود را بهبود بخشید رفتار توأم با سکوت را – قبل از این که باعث صدمات جبران ناپذیری شود – بشکنید. اگر شریک زندگی تان مسئله ای دارد، بدون قطع کردن حرفش به او گوش کنید حتی اگر با او موافق نباشید و حتی اگر زمان ببرد باز هم به او گوش کنید.

نظریه 

کشمکش اجتناب ناپذیر است. چیزی که آن را متفاوت می سازد این است که چطور با آن کنار بیایید. الگوی «تمایل به عقب نشینی» معمول ترین راهی است که آدم ها برای کنار آمدن با کشمکش در زندگی مشترک انجام می دهند. این موضوع وقتی اتفاق می افتد که یکی از طرفین جواب ها، انتقاد و گلایه دیگری را با اجتناب یا سکوت تحت فشار می گذارد.

امتحان کنید 

* صادق باشید؛ عیب جوها احساس طردشدگی دارند و کسانی که پاسخ نمی دهند احساس بی صلاحیتی. اگر عیب جو هستید تعداد درخواست هایی را که در طول روز دارید کم کنید.

* ارتباط در اولویت؛ اگر احساس می کنید در همان جبهه شریک تان هستید به جای مخالفت سعی در سروسامان دادن به ارتباطتان کنید. 

منبع: ماهنامه همشهری تندرستی

 

این مطلب در تاریخ 2017-12-15 22:06:45منتشر شده است

اشتراک گذاری مطلب
فیسبوک توییتر تلگرام
امتیاز:5
دسته بندی
مسائل جنسی و روابط زناشویی
تعداد بازدید
4379





نظر شما در مورد مطلب نحوه ارزیابی زندگی زناشویی چیست



بازی شهر عشق
کانال تنظیم خانواده


بخش مشاوره و پرسش و پاسخ


شناسه کاربری 

رمز عبور             


   عضویت در سایت

دسته بندی مطالب


خدمات عمومی


 

در مورد ایدز بیشتر بدانیم

معرفی و دانلود کتاب

مطالب سایت جهت موبایل

بررسی وضعیت تناسب اندام

تخمین زمان زایمان




چطور همسر مناسب و ایده آل انتخاب کنیم
چطور همسر مناسب و ایده آل انتخاب کنیم

دانستنی ازدواج که معجزه میکند
دانستنی ازدواج که معجزه میکند

علت درد کلیه ها
علت درد کلیه ها

موج دوم کرونا و نکات مهم درباره آن
موج دوم کرونا و نکات مهم درباره آن

شناخت تیپ شخصیتی شما
شناخت تیپ شخصیتی شما

افکاری که طلاق را آسان جلوه می دهد
افکاری که طلاق را آسان جلوه می دهد










کانال سایت تنظیم خانواده در تلگرام

بازی شهر عشق کلینیک لیزر شفا

 افراد آنلاین :

24643

بازدید امروز:

18688

بازدید دیروز:

266460581

آمار کل:

مشاوره ازدواج و مشاوره زناشویی تنظیم خانواده ،کلیه حقوق مادی و معنوی مروبط به مطالب اختصاصی ثبت شده و ترجمه شده در این سایت برای پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده محفوظ است.

دنبال کردن تنظیم خانواده صفحه فیسبوک سایت تنظیم خانواده صفحه توئیتر سایت تنظیم خانوادهگروه تنظیم خانواده در تلگرام